Stort intresse för VR-headsetet Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Nej, läs på innan du läxar upp andra inom ämnet. Det är bara en skärm med upplösningen 1280x800 som sen delas på mitten och varje öga får 640x400 i upplösning. När den "riktiga" versionen kommer som vi vanliga konsumenter sen kommer kunna köpa så tror utvecklaren av denna att varje öga ska kunna få hela 1080p, men den kommer kosta mycket mer än den med lägre upplösning (upp emot 1000 dollar).

Nej, det är två olika skärmar där varje öga får 640x800.

Bilden delas INTE på mitten, går väldigt lätt att se i följande video (1:25 in ungefär):

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Visste inte att de säljer LED skärmar redan, eller har du lagt ner 100k+ på din 15" skärm ? Skulle vara nice med ett galleri på den isf.
För de enda LED skärmar som finns idag är OLED...

OnT:
Detta verkar jävligt häftigt, hoppas det slår igenom så man kan sitta i en fotölj och spela med skärmarna på huvudet istället.

Är ganska säker på att han menar en LCD skärm med LED belysning.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Är ganska säker på att han menar en LCD skärm med LED belysning.

Jo, det blev ett typo där :[ ursäkta

Skrivet av huttala:

Visste inte att de säljer LED skärmar redan, eller har du lagt ner 100k+ på din 15" skärm ? Skulle vara nice med ett galleri på den isf.
För de enda LED skärmar som finns idag är OLED...

Bara en idiot tror att en skärm av äldre modell kostar 100k. Men nej seriöst, poängen med det jag sa är att vissa inte bryr sig om grejer som denna, därav jämföra den med gamla skärmar.

Permalänk

Yes! Äntligen händer det något på VR-fronten!

John Carmack är fan min idol. Hoppas de löser alla problem som finns nu med fördröjning och låg upplösning. KOmmer lätt köpa en sån där om det går vägen!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köper en direkt när de säljer en version som ser ut som en riktig produkt och inte som den hopklistrade dev kit varianten.
Skulle gärna se att den funkar med nästa generation konsoler också då min laptop kommer ha svårt att driva det där.

Permalänk
Medlem

Niiiice!
Brukar inte ha några förväntningar på ny okonventionell utrustning... men det här låter faktiskt lovande!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag kan starkt rekommendera denna video för mer bakgrund, historia, personerna samt detaljer bakom denna ide.

Oh by the way, gillar man John Carmack som jag.... så... varsågod!

Permalänk
Medlem

Minns att jag testade Descent med den där gigantiska VR-hjälmen som fanns under 90-talet. Blev åksjuk så in i helsicke!

Men det kan nog bli häftigt. Upplösning i all ära men pixel-äthet borde väl vara viktigare?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Visste inte att de säljer LED skärmar redan, eller har du lagt ner 100k+ på din 15" skärm ? Skulle vara nice med ett galleri på den isf.
För de enda LED skärmar som finns idag är OLED...

Reklamskyltarna på stan är också LED-skärmar. Stora och fina med upplösning på kanske runt 100x100 pixl... öh, lampor.

Permalänk
Skrivet av Yxan:

Den här tekniken har mer potential nu i och med att det kommit små LCDskärmar med hög upplösning för smartphones. Sådana fanns inte tidigare. Fast det blir knepigt att spela med ett tangentbord, man kan ju inte kolla ner och se var man har fingrarna.

Fast hur ofta sitter man och spelar när man plötsligt måste titta ner från skärmen för att kunna se var R för reload eller space för att hoppa är? xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ser väldigt mycket fram emot Oculus faktiskt. Det kluriga är väl att få med sig utvecklare som lägger in support för Oculus i sina spel. Jag hoppas verkligen att de kommer att göra det för det här är något nytt som kommer att höja upplevelsen i förstapersons-spel avsevärt.

Skrivet av Lasergurka:

Fast hur ofta sitter man och spelar när man plötsligt måste titta ner från skärmen för att kunna se var R för reload eller space för att hoppa är? xD

Menar det!

Permalänk
Permalänk

och tydligen mkt sämre field of view.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Ser väldigt mycket fram emot Oculus faktiskt. Det kluriga är väl att få med sig utvecklare som lägger in support för Oculus i sina spel. Jag hoppas verkligen att de kommer att göra det för det här är något nytt som kommer att höja upplevelsen i förstapersons-spel avsevärt.

Menar det!

Epic Games (Gears of War), Valve (Halflife / Portal) och ID Software (Doom, Quake) är ju i princip med från början. Sen att Unity Engine har visat intresse (vet inte om de har sagt att de ska implementera det?) gör att det finns chans för ytterligare fler spel..

OM detta inte är s.k "fluga" utan verkligen kommer fastna i spelindustrin och att användare vill kunna använda detta i fler spel kommer självklart fler och fler spelbolag implementera stöd för detta.

Jag håller tummarna och är optimistisk men är beredd på att det kan ta ett tag innan detta kommer hända.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd

Med mindre dom gör något liknande som i Sword Art Online så kommer inte jag visa något större intresse för Oculus Rift.

Permalänk

Jag tror det här kommer krossa sönder 3D Tvn!!! Sanna mina ord gott folk!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

110 grader synfält?
Ge oss 180 grader!

Vänligen vänd dina ögonglober 90 grader åt höger eller vänster under 30 sekunder. Försök gärna läsa något samtidigt i vanlig text storlek, ta en valfri bok, kanske The Hobbit eller Biblen, vilken du än vill. Läs tre rader 90 grader brevid ditt huvud. Enjoy that headache.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Ett problem med VR är väl att folk blir åksjuka?

En annat problem är att det är extremt viktigt att göra enheten rätt, för annars kan man permanenta ögonskador efter bara en minuts bruk?

Nu vet jag inte hur mycket optik de har slängt in i den, men det absolut största problemet med VR som jag spontant kommer att tänka på är att inte finns en chans att få ögat att fokusera på något som ligger så nära utan att vara ansträngt till tusen.

Permalänk
Skrivet av Battlefield:

Jag tror det här kommer krossa sönder 3D Tvn!!! Sanna mina ord gott folk!

Jag hoppas verkligen att du har rätt.

Permalänk
Medlem

3D har skapat rejält med ny kärlek till att spela igen! Bra nära på att dra hem en Asus27" med 3dvision men nu vill man ju nästan donera dessa dollars för att få tappa hakan rejält, ramla ur stolen, byta kalsonger varje halvtimme och inte veta vad som är verkligt eller inte (hoppas jag att känslan blir iaf) blir kanske lite som filmen Existenz med Jude Law att man pluggar in sig i nästa spel i spelet och till sist inte vet vad som är riktigt.... Kanske lite för optimistisk, men ser fram emot detta iaf!

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

Låter som GÖR OM, GÖR FEL IGEN. Testade ett VR-set under 2 veckor på mitten/slutet av 90-talet. Var inte imponerad! en polare gav 20K för dem. Hans livs sämsta köp!

Sitter idag med 30" 2550x1600. Släcker jag ner allt annat i rummet och har headsetet på öronen så fungerar det 100 gånger bättre än VR-setet.

Men vem vet, kanske lyckas det ? 3D måste bli bättre i ett VR-set och den tekniken är på utveckling. Men jag är skeptisk.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vattendroppe:

Nu vet jag inte hur mycket optik de har slängt in i den, men det absolut största problemet med VR som jag spontant kommer att tänka på är att inte finns en chans att få ögat att fokusera på något som ligger så nära utan att vara ansträngt till tusen.

VR är inte till för att läsa text.
Det är när man åker flygsimulator så ser man hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Låter som GÖR OM, GÖR FEL IGEN. Testade ett VR-set under 2 veckor på mitten/slutet av 90-talet. Var inte imponerad! en polare gav 20K för dem. Hans livs sämsta köp!

Sitter idag med 30" 2550x1600. Släcker jag ner allt annat i rummet och har headsetet på öronen så fungerar det 100 gånger bättre än VR-setet.

Men vem vet, kanske lyckas det ? 3D måste bli bättre i ett VR-set och den tekniken är på utveckling. Men jag är skeptisk.

John Carmack påpekade att även han har testat många, många VR-set under sin tid och att inget är lika bra som detta.
Även Palmer är ju något av en VR-fanatiker då han fram till idag äger 41 st. typer av VR-set så han vet ju vilka nackdelar som förekommit och som har haft behov av förbättringar.

Mycket information får man genom Virtual insanity-klippet från Quakecon.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Låter som GÖR OM, GÖR FEL IGEN. Testade ett VR-set under 2 veckor på mitten/slutet av 90-talet. Var inte imponerad! en polare gav 20K för dem. Hans livs sämsta köp!

Sitter idag med 30" 2550x1600. Släcker jag ner allt annat i rummet och har headsetet på öronen så fungerar det 100 gånger bättre än VR-setet.

Men vem vet, kanske lyckas det ? 3D måste bli bättre i ett VR-set och den tekniken är på utveckling. Men jag är skeptisk.

Meh. Tror inte det är fallet med Oculus. Om du kollat någon av videosarna så vet du att de vet vad de pratar om. De vet varför VR-kits har sugit förr och de vet vad som behöver göras för att göra ett bra kit. 90-talet hade bara skräp att erbjuda så det är inte rättvist att jämföra med Oculus och uppenbarligen så ska det mesta som finns ute även idag vara skräp (hög latency och väldigt dålig field of view).

Permalänk
Medlem

Jaha, here we go again. Saker och ting brukar upprepa sig med 20 års mellanrum. Först 3D (ni minns väl 3D-filmerna i SVT:s "Söndagsöppet" tidigt 90-tal) och 1992 var Dactyl Nightmare det hetaste som fanns.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Jaha, here we go again. Saker och ting brukar upprepa sig med 20 års mellanrum. Först 3D (ni minns väl 3D-filmerna i SVT:s "Söndagsöppet" tidigt 90-tal) och 1992 var Dactyl Nightmare det hetaste som fanns.

Vilken tur att tekniken har stått still sedan 90-talet, eller hur?

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Vilken tur att tekniken har stått still sedan 90-talet, eller hur?

Det har den knappast, men däremot så går den inte lika snabbt fram längre som under megahertz-racet under 90-talets senare hälft, då prestanda, minne och lagring nästan dubblades varje år. Nu sker utvecklingen mest i telefoner och dutt-skärmar, tråkigt nog.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Inaktiv

Detta kommer bli stort förr eller senare. Enda praktiska sättet att "gå in i världen". Du rör huvudet och hjärnan upplever att du vrider huvudet inne i världen. Hur kan man slå det?
När upplösningen ökar med tiden (vilket jag tror man kan räkna med) så kommer det bli oslagbart. Alla kommer ha ett par VR goggles hemma, ungefär som datorn. Nu snackar jag inom 100 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Vänligen vänd dina ögonglober 90 grader åt höger eller vänster under 30 sekunder. Försök gärna läsa något samtidigt i vanlig text storlek, ta en valfri bok, kanske The Hobbit eller Biblen, vilken du än vill. Läs tre rader 90 grader brevid ditt huvud. Enjoy that headache.

Hört talas om perifert synfält?

"Människans maximala statiska synfält är ungefär 180° horisontellt genom centrum, då bägge ögonen används."

Skrivet av Vattendroppe:

Nu vet jag inte hur mycket optik de har slängt in i den, men det absolut största problemet med VR som jag spontant kommer att tänka på är att inte finns en chans att få ögat att fokusera på något som ligger så nära utan att vara ansträngt till tusen.

Det fixas med linser.