Problemmed att installera nytt nätaggregat med äldre moderkort

Permalänk
Medlem

Problemmed att installera nytt nätaggregat med äldre moderkort

Hejsan,
Det var ett tag sedan jag köpte delar och satte ihop min dator. För typ 2 år sedan så pajade nätaggregatet för att det var itne tillräckligt hög effekt på det. Nu tänkte jag att jag skulel försöka fixa datorn som är bra i övriga hänseenden. Så jag köpte en Corsair GS600 och skall nu koppla in. Och allt har gått bra tills jag skulle koppla in den sista sladden. Ni får ursäkta mina termer, vet inte så mycket jargong eller hur man bör nämna delarna.

Så på moderkortet, ett MSI: K9AGM2, så finns det en port med två fyrkantiga och två halvrunda kontakter:

Men sladden på det nya nätaggregatet har 6 kontakter, 2 fyrkantiga och 4 halvrunda:

Så jag undrar om det är den sladden man skall använda, eller om jag helt enkelt inte kan koppla in mitt aggregat på detta moderkortet :s
Det går att koppla på sladden, men då är två kontakter utanför. Men om kontakterna är seriekopplade borde inte det spela någon roll? Det som är lite förvirrande för mig är också att det står PCI-E på sidan av den nya sladden, men på mitta gamla så stod det P2..

Jag vore evigt tacksam för all hjälp jag kan få
Tusen tack på förhand

Visa signatur

ternald

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ternald:

Hejsan,
Det var ett tag sedan jag köpte delar och satte ihop min dator. För typ 2 år sedan så pajade nätaggregatet för att det var itne tillräckligt hög effekt på det. Nu tänkte jag att jag skulel försöka fixa datorn som är bra i övriga hänseenden. Så jag köpte en Corsair GS600 och skall nu koppla in. Och allt har gått bra tills jag skulle koppla in den sista sladden. Ni får ursäkta mina termer, vet inte så mycket jargong eller hur man bör nämna delarna.

Så på moderkortet, ett MSI: K9AGM2, så finns det en port med två fyrkantiga och två halvrunda kontakter:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/300752...

Men sladden på det nya nätaggregatet har 6 kontakter, 2 fyrkantiga och 4 halvrunda:
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/527053...

Så jag undrar om det är den sladden man skall använda, eller om jag helt enkelt inte kan koppla in mitt aggregat på detta moderkortet :s
Det går att koppla på sladden, men då är två kontakter utanför. Men om kontakterna är seriekopplade borde inte det spela någon roll? Det som är lite förvirrande för mig är också att det står PCI-E på sidan av den nya sladden, men på mitta gamla så stod det P2..

Jag vore evigt tacksam för all hjälp jag kan få
Tusen tack på förhand

Den sladden du har i handen är för grafikkortet. Du ska ha en sladd med 4 eller 8 pin där det står cpu eller EPS12V på. Den ser ut som 8pin men du kan dela på den.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ternald:

Hejsan,
Det var ett tag sedan jag köpte delar och satte ihop min dator. För typ 2 år sedan så pajade nätaggregatet för att det var itne tillräckligt hög effekt på det. Nu tänkte jag att jag skulel försöka fixa datorn som är bra i övriga hänseenden. Så jag köpte en Corsair GS600 och skall nu koppla in. Och allt har gått bra tills jag skulle koppla in den sista sladden. Ni får ursäkta mina termer, vet inte så mycket jargong eller hur man bör nämna delarna.

Så på moderkortet, ett MSI: K9AGM2, så finns det en port med två fyrkantiga och två halvrunda kontakter:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/300752...

Men sladden på det nya nätaggregatet har 6 kontakter, 2 fyrkantiga och 4 halvrunda:
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/527053...

Så jag undrar om det är den sladden man skall använda, eller om jag helt enkelt inte kan koppla in mitt aggregat på detta moderkortet :s
Det går att koppla på sladden, men då är två kontakter utanför. Men om kontakterna är seriekopplade borde inte det spela någon roll? Det som är lite förvirrande för mig är också att det står PCI-E på sidan av den nya sladden, men på mitta gamla så stod det P2..

Jag vore evigt tacksam för all hjälp jag kan få
Tusen tack på förhand

Tjabba, den ska du inte använda, det Pci-e kontakten, alltså till grafikkort, utan du ska ha en kabel som det sitter antingen 4st kontakter eller 8st kontakter på, det brukar stå P1 och P2, du ska använda P1, om du endast har en kabel med 8st kontakter så ska du sätta i den och då kommer 4st kontakter ligga utanför men det gör inget

Skickades från m.sweclockers.com

Edit, någon hann före

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Du ska inte använda den kabeln (tror dock det går i värsta fall, 12V som 12V) men den tänkta kabeln ska ha 8 kontakter (eller 4+4 kontakter på samma sätt som PCI-E kontakten har 6+2 kontakter). 8 pinskabeln kan du koppla och ha 4 av pinnarna utanför kontakten.