Video: Snabbtitt på Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag har inte ens märkt att de saknats, men bra, du har en poäng, till skillnad från mycket annan kritik som förts fram, vilka kommandon tänker du på lite mer specifikt?

Kör tre skärmar och att snabbt kunna slänga olika program mellan olika skärmar (win+shift+pilar) eller göra en snygg sida vid sida tile på två browsers (win+pilar) eller sida vid sida vid färgkorrigering (win+pilar) slöar ner det väldigt mycket för mig när jag arbetar.

Alla mina vanliga program ligger på Win+0-9, sedan använder jag win+shift+pil för att slänga upp det på den skärm jag vill ha det, för att sedan göra justeringar av fönsterpositionering via win+pil. Win+Tab eller Alt+Tab för att skifta mellan program.

Allt för att ha en bra överblick på hela mina arbetsyta och snabb kontroll över var jag positionerar olika fönster, eller positionera alla fönster i halvfönster på en skärm, sedan bara använda alt+tab för att skifta till att ha ett nytt överst.

Om något gör Modern UI och att man frångått Aero Snap mitt sätt att arbeta mycket långsammare i Win8 vilket gör att jag verkligen in gillar det, sitter ytterst sällan med helskärmsprogram alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Kör tre skärmar och att snabbt kunna slänga olika program mellan olika skärmar (win+shift+pilar) eller göra en snygg sida vid sida tile på två browsers (win+pilar) eller sida vid sida vid färgkorrigering (win+pilar) slöar ner det väldigt mycket för mig när jag arbetar.

Alla mina vanliga program ligger på Win+0-9, sedan använder jag win+shift+pil för att slänga upp det på den skärm jag vill ha det, för att sedan göra justeringar av fönsterpositionering via win+pil. Win+Tab eller Alt+Tab för att skifta mellan program.

Allt för att ha en bra överblick på hela mina arbetsyta och snabb kontroll över var jag positionerar olika fönster, eller positionera alla fönster i halvfönster på en skärm, sedan bara använda alt+tab för att skifta till att ha ett nytt överst.

Om något gör Modern UI och att man frångått Aero Snap mitt sätt att arbeta mycket långsammare i Win8 vilket gör att jag verkligen in gillar det, sitter ytterst sällan med helskärmsprogram alls.

Mycket bra poäng för er som använt dessa genvägar. Det blir lite tråkigt, borde inte vara omöjligt för dem att föra in dem i Windows 8 kan man tycka, även om något kanske inte funkar. Som tur är rör det inte mig och många andra som inte använder dessa kortkommandon, fortfarande tråkigt dock.

Kan tillägga att detta var det första riktigt hållbara argumentet mot Windows 8 jag sett. Får väl säga till försvar för Win8 att inte jättemånga använder dessa genvägar.

Permalänk
Medlem

Rent av KASS !!!! tycke jag.Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Återigen, Windows 8 är ett OS byggt för framtiden. Om ett eller ett par år kommer alla skärmar som säljs ha pekfunktion. Det betyder inte att musen och tangentbordet kommer försvinna, inte alls. Bara att det finns där som komplement. Tänk vad smidigt att kunna använda pinch-to-zoom eller swipa, slösurfa osv. utan att vara beroende av musen.

Har du någonsin använt en touchskärm till din vanliga dator ? Jag har haft en Asus alllinone med 21"" pekskärm i snart 3 år köpt av just anledning verkade enormt smidigt för slösurf och mediahantering. Visst var roligt i början men en ergonomisk mardröm plus skitig skärm innebär att jag knappt kommer ihåg senast jag använde pekfunktionalitet .

Visa signatur

Martha's Second Law of the Universe
The more things an item is designed to do, the less likely it is to do any of them very well .

Permalänk

Jag använder ju googles alla prylar som mail, kalender, reader ect. Kan man använda dom i "Metro" eller är man bunden till Windows?
Vill minnas att man sett videos där dom använder kombinationer av appar som tex map och kalender för att boka möten o annat, kan man använda googles motsvarighet på samma sett? Handlar allt om appar eller är det Windows 8 som gör sådant möjligt?

Jag tycker för övrigt att det verkar riktigt intressant och kommer säkert testa det så fort drivrutiner finns till all min hårdvara.
Skulle vart roligt o se lite mer vanliga program vissas som tex Office och kanske något spel.

Va något mer ja skulle nämna men har såklart glömt bort det =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du menar större yta för interaktiva fält och ikoner? Snabbare överblick över många program? Vad använder du övriga skärmen till när du klickar i startmenyn i vanliga fall? Jag har inte fått ett bra argument för detta ännu, det känns som att det är vanerelaterat.

Men det där beror ju helt på hur många program och saker man använder och hur många utav dem man snabbt vill åt. Själv har jag inte mer än en handfull program jag använder ofta och dem har jag som snabbikoner bredvid startmenyn (xp style) och med dubbel tjocklek på taskbar samt småikoner får jag plats med alla program, öppnade program, hela notifierings området med fullständig tid och datum samt "show desktop" knappen.

Allt detta är stilrent och syns tydligt, tar upp väldigt lite plats, jag kommer åt det blixtsnabbt med muspekaren och jag behöver aldrig switcha till ett nytt "program" som tar upp hela skärmen. Är det något övrigt jag vill åt har jag det på desktop eller bara söker på det via startmenyn.

Visst sen kan ju Metro vara schyst för andra som har fler program eller annat upplägg, eller om man kör med flera skärmar kanske, eller kör sitt OS på en surfplatta, men för mig känns det bara överflödigt och osmidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tar mig friheten att citera mig själv från en annan tråd:

Jobbar du på Microsoft elller? De är trea på bollen, precis sådär fungerar Apple Appstore och Android Market.

Och Android är Linux, Linux fungerar utmärkt på vanliga datorer med och utan pekskärm. Ser inget unikt med Windows 8. De har gjort om startmenyn till en mobil hemskärm, big deal, knappast innovativt. Samma tänk som med den gamla webbportalen. Egentligen skulle en stor Google-sökruta räcka, eftersom snart alla typer av tjänster går att köra interaktivt över webben.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

vid 15:45 något ryckt ur sitt samanhang men: "för mig är det en big nono, man blandar inte två språk "

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk

Hur funkar det att ändra färger, bakgrund och ikoner i Metro? Går det eller är man fast med nå default som kommer med programen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Fast om du håller dig till icke metro appar/program som körs i desktops så kan jobba på som vanligt. Dessutom har de ju förbättrat taskbaren så att den kan bli individuell för varje skärm. Vilket är bra om du sitter med massor mer skärmar och vill enkelt hålla kolla på vilket program som körs på vilken skärm.

Problemet är ju när man har ngt "Metro-app" aktiv.....då blir dte pannkaka av allt istället eftersom den kickar ut dig ur desktop-appen......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av omega:

Att inte scroll funktionen fungerar med fly-away stil beror förmodligen mjukvarupatent. Samma sak med "global-search" funktionen, för att söka efter allt i operativsystemet, som Apple också har patent på. Google var tvungna att skicka ut en uppdatering som tog bort denna funktion för inte så länge sedan.
Hoppas inte detta är en framtid som vi tvingas vänja oss vid.

Edit:
Löjligt att Microsoft tycker att Google konton inte har tillräckligt hög säkerhet. Google konto med 2-faktor-autentisering piskar nog Microsofts relativt svaga bildupplåsning ganska hårt.

Det var inte fly-away som patentet berörde. Patentet handlade om att om du scrollar längre än vad som egentligen går så får man en gummibandseffekt istället för som Android nu har, en färgad linje som lyser upp när du inte kan scrolla längre.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Tycker inte att demon var så bra faktiskt.
Rent för stor focus på Metro! Själva O S glömdes helt bort

Jag kör Win8 på en vanlig laptop enbart med mus o tbord. Och det funkar hur bra som helst.
Har man en bärbar som är lite trött, så heter medicinen Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jobbar du på Microsoft elller? De är trea på bollen, precis sådär fungerar Apple Appstore och Android Market.

Och Android är Linux, Linux fungerar utmärkt på vanliga datorer med och utan pekskärm. Ser inget unikt med Windows 8. De har gjort om startmenyn till en mobil hemskärm, big deal, knappast innovativt. Samma tänk som med den gamla webbportalen. Egentligen skulle en stor Google-sökruta räcka, eftersom snart alla typer av tjänster går att köra interaktivt över webben.

Nej, men jag har svårt för människor som har åsikter utan grund. Och de är inte trea på bollen. Microsoft är först med samma plattform till fullskaliga arbetsstationer, speldatorer, telefoner och tablets. Och jag vet att Android är Linux, precis som iOS, och att OS X är Unix, men jag pratade om att någon annan linuxdist möjligtvis skulle kunna tävla med Windows om detta, typ Ubuntu, men Google och Apple får svårt.

Skrivet av X1t:

vid 15:45 något ryckt ur sitt samanhang men: "för mig är det en big nono, man blandar inte två språk "

Haha... vilken fail.

Permalänk
Medlem

Klart det finns förbättringar men...
Går inte med på konto-kravet som en del av ett OS. Speciellt inte om det skulle låsa till sig sådant som egentligen inte behöver ett konto. (för övrigt är jag emot det tanklösa eller också "skiter i om det finns gratis" -småköpandet).

Går inte med på (för de som bara vill köra skrivbord) att för att tillgå en meny måste ladda in och ha igång ett helt till gränssnitt/(OS?), för till och med lilla funderingen om laddtider och datorresurser stör mindre än bara 2 UI idén, som är fel enligt mig då 3 gränssnitt i 1 är lika onödigt komplicerat.

Permalänk
Avstängd

Tycker att det nya UI:et har några brister men att så fort dessa åtgärdas så blir nog allt grymt smidigt. Både det som Emil reagerade på men också att det saknas ett bra "explorer" i "Windows 8 UI".

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Problemet är ju när man har ngt "Metro-app" aktiv.....då blir dte pannkaka av allt istället eftersom den kickar ut dig ur desktop-appen......

Nej, den blir bara i helskärm i det fönstret, du bli inte kickad ur något. Det är meningen att du ska tabba och använda windows-knappen mer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det finns för få orsaker att uppgradera.
Jag uppgraderade till från Win XP till Wil 7 i höstas. Orsaken var att jag ville spela BF3.
Vad finns det i mjukvaruväg som enbart finns på Win8 (eller Win7, Vista) som kan motivera en uppgradering ifrån XP?
- XP underhålls fortfarande av Microsoft
- Nästan alla spel går att köra på XP
- Alla(?) program går att köra på XP (vad jag känner till)

Om jag skulle bygga nytt däremot, skulle jag överväga Win8
(om inte priset på Win7 är alltför konkurerande

Edit:
Glömde säga att jag använder min dator som...tja en dator, inget touchande eller "smartphone":ande här inte.
Jag har givetvis en gammal hederlig stationär PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du menar större yta för interaktiva fält och ikoner? Snabbare överblick över många program? Vad använder du övriga skärmen till när du klickar i startmenyn i vanliga fall? Jag har inte fått ett bra argument för detta ännu, det känns som att det är vanerelaterat.

Det är föratt det inte finns något vettigt argument, utan folk sitter som 80 åriga gubbar framför skärmen och helt enkelt grummlar över att det "minsann var bättre på deras tid"

motbevisa mig mer än gärna

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Hur funkar det med Metro om man har mer än en skärm kopplad till datorn? Kan man "pinna" en metroapp till varje skärmkant då eller?
(Själv sitter jag med tre stycken skärmar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mempatch:

Tack Emil för en mycket bra genomgång och för att du fick mig att bestämma mig för att behålla Windows 7 :).

exakt, kommer inte lägga någon tid på att prova w8

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tycker inte att demon var så bra faktiskt.
Rent för stor focus på Metro! Själva O S glömdes helt bort

Jag kör Win8 på en vanlig laptop enbart med mus o tbord. Och det funkar hur bra som helst.
Har man en bärbar som är lite trött, så heter medicinen Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

trötta datorer brukar få Linux Mint 13 Maya av mig, mor min är jätte nöjd. inte alls lika puligt som "fönster programet"

min mor är sjuksköterska å vågar knappt hålla i en mus, blocket, hemnet och nån site till hänger hon på

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

De enda datorn jag skulle kunna tänka mig detta OS är på min HTPC som endast används till youtube/film/serier/foto, hade nog passat väldigt bra där med dessa stora ikoner. Men på den vanliga dumburken stannar jag på win7

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Återigen allihopa!

Vid normalt PC användande är metro bara startmeny, något man har uppe i någon sekund för att öppna program. Samtidigt är det mer interaktivt och man kan - om man vill - ha appar som resurssnåla alternativ till att ha taskbaren full med program. För det mesta sitter man i desktop miljön som vanligt. Vill man starta ett program klickar man bara längst ner till vänster eller på windows knappen, får upp start menyn (metro) och klickar på programmet man vill öppna. Precis som med Windows 7, enda skillnaden är att man nu kan överblicka fler program samtidigt, och att det interaktiva systemet visar i förväg om du ens behöver öppna mailen till att börja med.

Det går mycket snabbare att hitta ett program i en kompakt startmeny än att fara runt i ett gränssnitt med stora enfärgade rektanglar och kvadrater i helskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Den är fortfarande kvar ute till höger och kallas charm bar numera.

Är inte samma sak :/

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Det går mycket snabbare att hitta ett program i en kompakt startmeny än att fara runt i ett gränssnitt med stora enfärgade rektanglar och kvadrater i helskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara om du utnyttjar fördelarna med den större ytan för mycket så att du har 40+ program. Du behöver inte ha metro fullt med skit. Organisera som du vill.

Permalänk
Medlem

Jag har varit av den åsikten att "metro" är bajs och har varit ointresserad. Sedan då tiden gått har jag tänkt att man skulle ju kunna testa win8 iaf.

Men ett stort tack till emil/sweclockers för att ha gjort denna video, nu slipper jag testa skiten iaf.

Jag kan inte förstå hur någon väljer detta framför win7/xp osv på en stationär/laptop. Det är helt obegripligt för mig. Det hela är för omständigt för mus/tangentbord om man jämför. Dra musen upp i hörnet, sedan ner och klicka på home, menyer i utforskaren, klicka så kommer en till meny upp, dra musen och klicka. Osv.
Snart ser det likadant ut som på xbox.

Att det finns förbättringar osv är orelevant då försämringarna väger bra mycket tyngre.
Det som skulle finnas var ju att kunna välja bort allt som har med "metro" att göra, fast då känns det som man blir kvar med en försämrad win7.

Detta os är väl enbart gjort för surfplattor/mobiltelefoner vilket säkert är helt ok, men till vanliga datorer är det sjukt om någon använder det då det finns alternativ som tex win7.
Jag hoppas detta blir microsofts största flopp genom tiderna. Död åt hybrider/portningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Jag har varit av den åsikten att "metro" är bajs och har varit ointresserad. Sedan då tiden gått har jag tänkt att man skulle ju kunna testa win8 iaf.

Men ett stort tack till emil/sweclockers för att ha gjort denna video, nu slipper jag testa skiten iaf.

Jag kan inte förstå hur någon väljer detta framför win7/xp osv på en stationär/laptop. Det är helt obegripligt för mig. Det hela är för omständigt för mus/tangentbord om man jämför. Dra musen upp i hörnet, sedan ner och klicka på home, menyer i utforskaren, klicka så kommer en till meny upp, dra musen och klicka. Osv.
Snart ser det likadant ut som på xbox.

Att det finns förbättringar osv är orelevant då försämringarna väger bra mycket tyngre.
Det som skulle finnas var ju att kunna välja bort allt som har med "metro" att göra, fast då känns det som man blir kvar med en försämrad win7.

Detta os är väl enbart gjort för surfplattor/mobiltelefoner vilket säkert är helt ok, men till vanliga datorer är det sjukt om någon använder det då det finns alternativ som tex win7.
Jag hoppas detta blir microsofts största flopp genom tiderna. Död åt hybrider/portningar.

Rekommenderar att du testar själv. Genomgången är som redan nämnts extremt orepresentativ för hur man faktiskt använder operativet. Vanligtvis sitter du i desktop miljö och använder allt som vanligt.

Permalänk
Medlem

Det mest irriterande för mig är att man inte bara kan sitta 100% i "klassiska läget" och inte 100% i före detta metro läget heller utan måste hålla på byta mellan de olika interfacen. Nej det blir fortsatt Win7 + Ubuntu för mig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det mest irriterande för mig är att man inte bara kan sitta 100% i "klassiska läget" och inte 100% i före detta metro läget heller utan måste hålla på byta mellan de olika interfacen. Nej det blir fortsatt Win7 + Ubuntu för mig.

Brukar du sitta 100% utan startmenyn eller 100% bara i startmenyn? Det är inte så att startmenyn är ett interface och skrivbordet ett annat, det är en helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Brukar du sitta 100% utan startmenyn eller 100% bara i startmenyn? Det är inte så att startmenyn är ett interface och skrivbordet ett annat, det är en helhet.

Det går att inte att jämföra startmenyn med metro. Startmenyn skiter jag egentligen i då jag använder den väldigt lite, det jag inte gillar är att jag inte bara kan sitta med vanliga skrivbordet utan måste använda "metro" också. På samma sätt kan jag inte bara använda metro utan måste ut på skrivbordet också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580