Köpte precis en ny dator men får fryslagg/spikes oavsett inne i spel eller ute i des

Permalänk
Medlem

Köpte precis en ny dator men får fryslagg/spikes oavsett inne i spel eller ute i des

Jag får fryslagg ibland och jag har ingen aning vad som orsaker det.
en grej jag undrar är ifall det spelar någon roll ifall jag har samma SATA kablen inkopplad till SSD och en vanlig hårddisk.

Mina datakomponenter är:
Asus P8Z77-VPRO
intel core I/ 3770k ivy bridge med Kylare Noctua
Gigabyte gforce GTX680 OC
SSD128 samsung retail 830 desktop kit
1TB western digital caviar black
Corsair 16gb DDR3VEngance
corsair power supply 650W HX

Permalänk
Medlem

Hejsan! Hur ser det ut med drivrutiner? Kör du de senaste? Är det bara frysningar eller kraschar datorn också?

Mvh!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av arct1c:

Jag får fryslagg ibland och jag har ingen aning vad som orsaker det.
en grej jag undrar är ifall det spelar någon roll ifall jag har samma SATA kablen inkopplad till SSD och en vanlig hårddisk.

Mina datakomponenter är:
Asus P8Z77-VPRO
intel core I/ 3770k ivy bridge med Kylare Noctua
Gigabyte gforce GTX680 OC
SSD128 samsung retail 830 desktop kit
1TB western digital caviar black
Corsair 16gb DDR3VEngance
corsair power supply 650W HX

Det har ingen betydelse vilken sata kabel det är, sata kabel som kabel
Låter som det beror på drivrutiner, ladda hem drivrutiner till ditt moderkort ifrån asus hemsida, även www.nvidia.com.
Funkar inte detta så testa uppdatera ditt bios.

Edit: Kolla om du behöver uppdatera firmware på din SSD, kolla även över temperaturer på grafikkort/processor.

Permalänk
Medlem

Trodde inte ens att man kunde ha samma SATA kabel till två diskar? De har väl bara en kontakt i var ände?
I övrigt är det jäkla svårt att veta vad det kan bero på. Kolla så att du har rätt inställningar i BIOS, kolla temps, uppdatera BIOS om det behövs, felsök genom att plocka ur allt som du kan och sätt i del för del.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

tror jag kan ha missat någon drivrutin på moderkortet.
Jag använder just nu Core temp vet ni något program för grafik kortet?

Permalänk
Medlem

MSI Aftwrburber funkar till att kolla temps på graffen

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem

har laddat ner alla drivrutiner, det har blivit lite bättre men jag kan ändå få fryslagg i firefox och i spel ibland.
Använder just bu coretemp men jag fattar itne riktigt hur jag ska använda den eller vadjag ska göra föratt upptäcka fel.

Permalänk
Medlem

Om inget ser konstigt ut på temperaturerna eller drivrutinerna, kör ett minnes test.
Du svarade aldrig på om datorn krashade ibland.

Permalänk
Medlem

Datorn har aldrig crashat. Tempen ligger runt 30-50 grader på processorn.
Vilket progran behöver jag för att köra ett minnestest??

Permalänk
Medlem
Skrivet av arct1c:

Datorn har aldrig crashat. Tempen ligger runt 30-50 grader på processorn.
Vilket progran behöver jag för att köra ett minnestest??

Memtest86 är väldigt populärt men windows 7 har även en som funkar rätt bra. Bara skriva memory diagnostic i start menyn och följa instruktionerna, de ska köras under många timmar.