Permalänk

Telia Digital TV

Hejsan, jag tänker skriva en liten historia om hur hela problemet har uppstått och hoppas på några fin fina svar!

Jag har beställt hem deras nya internet tjänst, det är 30mbit men inte ADSL. Det fanns något finare namn för det nu. I detta paket skulle telefoni, digital TV och internet ingå. Jag har då följande i kopplat och i denna följd: Telejacket -> Modemet (ZyXEL) -> Router (Thomson TG789vn) -> Digital boxen (Motorola VIP1003) -> Min TV via HDMI från digital boxen.

När jag startar upp boxen så kommer det upp att boxen installeras osv, det kommer fem rutor som ska bli fyllda med grön färg. Det tar ett tag men orkar tillslut fylla fyra utav dem, men inte den femte. Den blir från gul till röd. Jag googlar på problemet och i deras support kommer det upp att jag ska gå in via något som heter Firmwire configuration system och göra en fabriksåterställning. (http://www.telia.se/privat/support/teliadigitaltv/fabriksater...) Jag följer instruktionerna noggrant, läser igenom allting flera gånger innan jag tillslut genomför operationen i min digital box.

Efter dessa steg ska boxen automatiskt installeras om, vilket den också gjorde. Men nu kommer de fem plupparna upp med gul färg runt om bara. De är alltså inte i fyllda någon utav dem och enbart en stor fet svart bakgrund istället för den vita som ska vara där. Det börjar nu blinka lite smått gult i den första för att sedan komma upp en text i form utav: "Could not download the system software. Please check cables on the gateway and restart both the gateway and the STB.".

Jag följde instruktionerna och startade om hela köret för att sedan försöka igen, men samma ruta återkommer. Jag går då in på Telias support för att kolla upp vad de har att förklara om problemet. De ber mig göra en fabriksåterställning igen. Jag försöker då göra detta, men ack nej. Det fungerar inte då alla de filerna som jag raderade sist med en fabriksåterställning är fortfarande borta. Så digital boxen är med andra ord i fabriks skick. HÄR slutade jag hitta förklaringar på problemet, hittar ingen som haft samma problem som mig.

Så nu Sweclockers, jag ställer er för en utmaning. En förmodligen väldigt enkel sådan om man är insatt. Om någon hjälper mig genom detta trubbel så har ni räddat min och min familjs dag! Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha zyxel modemet eftersom det är ett inbyggt modem i TG789vn

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Du ska inte ha zyxel modemet eftersom det är ett inbyggt modem i TG789vn

Stämmer. Ta bort Zyxel modemet och koppla telefon-kabeln direkt i Thomson.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Du ska inte ha zyxel modemet eftersom det är ett inbyggt modem i TG789vn

Det har jag inte testat, vilka sladdar ska sitta var i min TH789vn? Har följande: SVART: PSTN GRÅ: DSL RÖD: WAN GRÖN: En telefon 1 knapp ser det ut som. Fyra hål med 1-4.

Kan detta felet uppstå om man inte är i första jacket? Har alltid kört i ett annat än de första jacket, då jag ändå inte använder telefoni så de stör inte nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanscripten:

Det har jag inte testat, vilka sladdar ska sitta var i min TH789vn? Har följande: SVART: PSTN GRÅ: DSL RÖD: WAN GRÖN: En telefon 1 knapp ser det ut som. Fyra hål med 1-4.

Kan detta felet uppstå om man inte är i första jacket? Har alltid kört i ett annat än de första jacket, då jag ändå inte använder telefoni så de stör inte nätet.

Det följer med en bläckfisk-kontakt som ska kopplas på grå,svart och grån tror jag från telejacket, inte säker dock. I övrigt tror jag att det följer med en bild i kartongen som visar fint hur man ska koppla. Den röda kontakten använder du bara om du har fiber. Guiden nedan visar hur det går till
http://www.telia.se/privat/support/teliasmart/kopplainsmartvi...

Permalänk

Jo koppla thomson boxen först.

röd för inkommande, grön för telefon och gula för internet/tv.

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico