Dator för 5000-7000kr med stark processor och okej grafikkort

Permalänk
Medlem

Dator för 5000-7000kr med stark processor och okej grafikkort

Jag är intresserad av att köpa mig en dator och efter att ha kollat upp många olika modeller på många olika hemsider så har jag bestämmt mig för att skaffa mig ett konto här på sweclockers och be om hjälp.

Jag letar efter en dator i prisklassen ungefär 5000-7000kr som helst ska vara tillverkad av ASUS (har bra erfarenheter med dem), ha en stark fyrkärnig processor (helst I7) och ett grafikkort som duger till att spela Battlefield 3 på medium i okej framerate. Jag tycker att 17 tum är för mycket så det måste vara en 15.6 tummare. En SSD hade definitivt suttit fint men något sådant kan man inte riktigt förvänta sig i den prisklassen (och är inte riktigt nödvändigt).

Det jag främst ska använda datorn till är webbsurfande, programmering (Android, inget särskilt krävande) och att spela spel samt divverse andra mindre saker.

Efter all sökning så ser det för närvarande ut som om det här är bästa alternativet: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/153073-asus_k55vd-sx0... . Dock så verkar dess GPU (GT 610m) vara lite för klen för Battlefield 3. Har ni några förslag på ett bättre alternativ?

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752527#extra kanske kan funka, du kan nog hitta såna som är mer prisvärda men inte från asus då,
http://cdon.se/hemelektronik/msi_ge60_i5-3210m_6gb_500gb_15.6... om du är redo att betala lite mer
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_i7-3610qm... ett till altenativ

Permalänk
Medlem

Ettan har jag kikat på men jag är inte beredd att offra en så mycket processorkraft för en GT 630m om man jämför med den jag länkade. Gällande tvåan så är det en bra ide men 8000kr är för mycket för mig. Jag hade inte skrvit det i första posten så jag la till det nu men 17 tum känns lite för klumpigt. Tack för förslagen dock

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/1969483/asus-k55vm-sx078v
Men 630m duger nästan inte till bf3 den heller.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752556
Billig och bra prestanda men varken i7 eller Asus.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Haru kollat på en 17 tum IRL? Den är inte så stor som man tror enligt mig. Miin bror köpte 3dje länken som #2 länkade. Du borde ta dig en titt iallafall, det är nog den prisvärdaste för din budget. Den fungerar bra än så länge och jag tycker det bara är skönt med större skärm när man ska spela lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Haru kollat på en 17 tum IRL? Den är inte så stor som man tror enligt mig. Miin bror köpte 3dje länken som #2 länkade. Du borde ta dig en titt iallafall, det är nog den prisvärdaste för din budget. Den fungerar bra än så länge och jag tycker det bara är skönt med större skärm när man ska spela lite.

Jag har en kompis som har en 17 tummare och den känns lite för stor. Jag kommer inte ha min dator bara stående på skrivbordet utan flytta ganska mycket. K55VM för lika mycket känns faktiskt mer prisvärd med tanke på snabbare och större hårddisk (bootspeed är viktigt) och mer ram. GT630M känns bra nog för mig, hittade en video med en kille som kör BF3 med fraps på medium och allt ser fint ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSnow:

Jag har en kompis som har en 17 tummare och den känns lite för stor. Jag kommer inte ha min dator bara stående på skrivbordet utan flytta ganska mycket. K55VM för lika mycket känns faktiskt mer prisvärd med tanke på snabbare och större hårddisk (bootspeed är viktigt) och mer ram. GT630M känns bra nog för mig, hittade en video med en kille som kör BF3 med fraps på medium och allt ser fint ut.

Den har inte snabbare och större hårddisk samt mer ram minne? Eller vilken syftar du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Den har inte snabbare och större hårddisk samt mer ram minne? Eller vilken syftar du på?

Det var den här som jag syftade på http://www.inet.se/produkt/1969483/asus-k55vm-sx078v

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du ska med processorkraften till? Enligt dina behov du beskriver har du ingen användning av en i7.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem

Den här kanske kan vara ett alternativ: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=755756

I5:a Ivy bridge, GT640M och 6GB RAM för under 6000:-. Själv sugen på den.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/1969463/asus-k53tk är fyrkärnig (AMD) har ett hyffsat grafikkort som du borde klara medium i BF3 med sen är den dessutom billig vilket gör att du har råd att byta ut hårddisken till en SSD och pengar över till mer ramminne också.
Om det hade varit jag hade jag släng med ett tomt chassi till hårddisken och gjort en egen extern disk av disken som följde med också.

Men visst det finns säkert bättre datorer för den pengen men det här är vad jag själv hade gjort för den pengen.

/Edit/ Ja just det det är en Asus också btw! /Edit/

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

Får man fråga vad du ska med processorkraften till? Enligt dina behov du beskriver har du ingen användning av en i7.

Jag har en kompis med en I5:a och när jag använder hans dator så känns detcibland som om processorkraften räcker till. Sen tror jag också att en fyrkänig I7:a är mycket bättre framtidsförsäkring än en tvåkärnig I5:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

http://www.inet.se/produkt/1969463/asus-k53tk är fyrkärnig (AMD) har ett hyffsat grafikkort som du borde klara medium i BF3 med sen är den dessutom billig vilket gör att du har råd att byta ut hårddisken till en SSD och pengar över till mer ramminne också.
Om det hade varit jag hade jag släng med ett tomt chassi till hårddisken och gjort en egen extern disk av disken som följde med också.

Men visst det finns säkert bättre datorer för den pengen men det här är vad jag själv hade gjort för den pengen.

/Edit/ Ja just det det är en Asus också btw! /Edit/

Såg ju ut att vara en jäkligt bra deal, riktigt prisvärd. Dock läste jag lite grann om processorn och den verkade inte vara nära en I7:a. Dock så verkar den helt klart mycket prisvärd som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSnow:

Såg ju ut att vara en jäkligt bra deal, riktigt prisvärd. Dock läste jag lite grann om processorn och den verkade inte vara nära en I7:a. Dock så verkar den helt klart mycket prisvärd som sagt.

Nej nej inte alls som en I7a men frågan är ju sammtidigt vad du ska använda datorn till, om du inte får fler fps med denna om man kollar på en I7a i samma prisklass pga ett mindre kraftig grafikkort eller kanske ett mindre lyft men dock utan ssd vilket medför trögare uppstart eller segare start av program...

Du får tänka över vad du behöver och söka tester i din prisklass.
Med min länk ville jag bara öppna dina ögon för en annan väg att gå.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSnow:

Jag har en kompis med en I5:a och när jag använder hans dator så känns detcibland som om processorkraften räcker till. Sen tror jag också att en fyrkänig I7:a är mycket bättre framtidsförsäkring än en tvåkärnig I5:a.

De flesta i5:or är 4-kärniga, skillnaden mellan i5 & i7 (förutom priset) är i stort sett endast Hyperthreading, vilket i stort sett inga spel kan använda sig av.

Det är onödigt att köpa i7 om man inte gör tunga grejer så som rendering etc. Just saying:)

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

De flesta i5:or är 4-kärniga, skillnaden mellan i5 & i7 (förutom priset) är i stort sett endast Hyperthreading, vilket i stort sett inga spel kan använda sig av.

Det är onödigt att köpa i7 om man inte gör tunga grejer så som rendering etc. Just saying:)

Inte på bärbara va?
Där är det väll bara i7an som har 4 kärnor...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

De flesta i5:or är 4-kärniga, skillnaden mellan i5 & i7 (förutom priset) är i stort sett endast Hyperthreading, vilket i stort sett inga spel kan använda sig av.

Det är onödigt att köpa i7 om man inte gör tunga grejer så som rendering etc. Just saying:)

Alla datorer som jag har kollat på med I5 har varit tvåkärniga.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Brexour:

De flesta i5:or är 4-kärniga, skillnaden mellan i5 & i7 (förutom priset) är i stort sett endast Hyperthreading, vilket i stort sett inga spel kan använda sig av.

Det är onödigt att köpa i7 om man inte gör tunga grejer så som rendering etc. Just saying:)

Skrivet av Cyberhof:

Inte på bärbara va?
Där är det väll bara i7an som har 4 kärnor...

Skrivet av SweSnow:

Alla datorer som jag har kollat på med I5 har varit tvåkärniga.

Samtliga i5 från m serien (Mobility för laptops) är 2kärninga och har HT.

i7 Är fyrkärninga om det är M.

i3 är endast 2kärning utan HT om det är en "m" modell.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSnow:

Alla datorer som jag har kollat på med I5 har varit tvåkärniga.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157835-acer_v3-551g-a... satt och försökte hitta bästa bärbara för max 6k precis som dig, och jag köpte denna datorn. En riktigt bra AMD cpu quad core 3,2ghz i turbo. Bra grafikkort, skit skön dator för övrigt.

Acer har ju ganska nyligen släppt denna datorn, och jag älskar den! As skönt tangentbord, snygg.. tyst, blir inte varm när man spelar. Den klarar alla spel jag testat, mw3,cs:go, bf3. ääh rikigt nöjd faktiskt. Är du dessutom medlem på Webhallen så får du 200kr rabatt alltå 5790kr.

Du lär inte bli missnöjd! Men bara ett tips, jag är iallafall tok nöjd med den. Jag är väldigt pedant av mig också och hittar alltid fel på nya saker jag köpt men inte hittat ett enda på denna. Iallafall värt att kolla på!

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157835-acer_v3-551g-a... satt och försökte hitta bästa bärbara för max 6k precis som dig, och jag köpte denna datorn. En riktigt bra AMD cpu quad core 3,2ghz i turbo. Bra grafikkort, skit skön dator för övrigt.

Acer har ju ganska nyligen släppt denna datorn, och jag älskar den! As skönt tangentbord, snygg.. tyst, blir inte varm när man spelar. Den klarar alla spel jag testat, mw3,cs:go, bf3. ääh rikigt nöjd faktiskt. Är du dessutom medlem på Webhallen så får du 200kr rabatt alltå 5790kr.

Du lär inte bli missnöjd! Men bara ett tips, jag är iallafall tok nöjd med den. Jag är väldigt pedant av mig också och hittar alltid fel på nya saker jag köpt men inte hittat ett enda på denna. Iallafall värt att kolla på!

Mvh.

Fasen vilket bra tips, processorn verkade vara ganska nära en I7:a och därmed en bra framtidsförsökring. Grafiken verkar duga till bf3 som du sa och webbhallen litar jag på. En fråga bara, är det bara att klicka på "Bli medlem" på webbhallens hemsida för att få den 200kr billigare? Tack så mycket iallafall!

Permalänk
Medlem

Kollade nyss på bärbara datorer, den här är riktigt prisvärd för tillfället
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752556

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Hedersmedlem

kan spela bf3 på low iaf på ett gt 520 inte (m) versionen så du borde väll kunna spela på ett 630m???

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

kan spela bf3 på low iaf på ett gt 520 inte (m) versionen så du borde väll kunna spela på ett 630m???

Om du refererar till det jag skrev i första posten så hade den en GT610m.

Permalänk
Medlem

Man lär sig något nytt varje dag! Tur man inte använder laptop:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSnow:

Fasen vilket bra tips, processorn verkade vara ganska nära en I7:a och därmed en bra framtidsförsökring. Grafiken verkar duga till bf3 som du sa och webbhallen litar jag på. En fråga bara, är det bara att klicka på "Bli medlem" på webbhallens hemsida för att få den 200kr billigare? Tack så mycket iallafall!

Du skapar ett konto hos Webhallen om du inte redan har det, sen får du gå till laptopen och lägga den i varukorgen och så får du trycka "hämta i butik" och så får du välja den butiken som är nära dig och sen går du dit och hämtar den bara! Då får du den för 200kr billigare

Mvh. Kul att du gillade tipset förresten Jag hittade iallafall ingen bättre bärbar för det priset.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Jag har en ASUS med GT650m, det duger knappt till Diablo 3 (Enda jag har att jämföra med), får peta ner inställningarna litegrann. Iofs är det i 1920x1080-upplösning då.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Jag har en ASUS med GT650m, det duger knappt till Diablo 3 (Enda jag har att jämföra med), får peta ner inställningarna litegrann. Iofs är det i 1920x1080-upplösning då.

1920x1080 är ungefär dubbelt så många pixlar som en vanlig laptop. Acern som Theunit rekommenderade klarar av BF3 i 30-40fps enligt youtube så jag tror jag är ganska säkrad på grafikfronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSnow:

1920x1080 är ungefär dubbelt så många pixlar som en vanlig laptop. Acern som Theunit rekommenderade klarar av BF3 i 30-40fps enligt youtube så jag tror jag är ganska säkrad på grafikfronten.

Precis! Håll oss gärna informerade om vilken du tillslut väljer hade varit kul att veta

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Precis! Håll oss gärna informerade om vilken du tillslut väljer hade varit kul att veta

Det ska jag, antagligen blir det den som du rekommenderade, var ett riktigt bra tips