Permalänk
Medlem

Kan PSU skada mitt GPU?

Okej så jag har ett hd7970 som fungerar utan problem, men jag är lite orolig över mitt nätaggregat. Det är ett sämre 500w psu som endast har en 8 pin connector och en molex (som jag leder till en 6 pins adapter som leder till en 8 pin adapter). Då är min fråga om detta kommer påverka grafikkortet på något sätt förutom att prestandan kanske sänks lite. Finns det någon chans att grafikkortet kan gå sönder eller att lifespan kortas ner?
Om detta är fallet skulle jag vara glad om jag fick några tips på PSU som skulle fungera, hellst runt 1000kr eller mindre.
(Min kompis konto, specifikationerna gäller alltså inte^^)
Tack på förhand.

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem

Om PSU leverar 500w så ska det inte vara någon problem. Om din kompis upplever att hans dator stängs ned ofta, eller blåskärmar så kan det vara PSU.

http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold
http://www.inet.se/produkt/6901692/antec-vp550p-550w

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Beror mest på för märke det är på nätdelen. Är det av ett mindre känt märke, och inte ens 80+ certifierat, så är det nog ingen vidare bra ide att köra på ett sådant nätagg.

Men om du behöver en nätdel av bättre kvalitet som ska klara kortet, Så typ vad som helst från känt märke som t.ex Corsair, Fractal Design, XFX osv. Och 500W med 80+ certifiering, samt gärna minst 3 års garanti. Flesta nätdelar av bra märke i 500W bör ha 2 dedicerade PCI-e kontakter.

Denna är ett bra och prisvärt val.
http://www.inet.se/produkt/6900491/xfx-core-edition-550w-80-bronze

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Om agget är av budget eller dålig kvalite så spelar det ingen roll hur många watt. Agg av låg kvalite + bra grafikkort = problem. Är ett sånt agg jättegammal så vill man verkligen inte ha den med ett nyköpt grafikkort.

Tex finns det bra 550W agg som är lika starka/klara lika mycket som ett dåligt 1000W agg och det finns fler exempel. Det gör det meningslöst att bara skriva och titta på antal watt.

Egentligen måste du först berätta aggets märke modell och ålder innan vi kan avgöra hur stora problem du kan ha.

Permalänk
Medlem

Nätagget är ocz 500sxs2, 2 år gammalt skulle jag tro.

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem

Såg att du använder 2 st adaptrar, det kommer INTE funka bra. Köp nytt nättagg asap.
Denna kommer funka bra!

Permalänk
Hedersmedlem

Nätagg handlar inte bara om effekt utan hur ren ström det kan leverera. Sämre och billigare konstruktioner åldras snabbare och även tidigt i sin levnad skickar de ut onödigt mycket oren likström, sk rippel. Rippel är skadligt för elektroniken och är något man absolut vill undvika. De kompakta nätaggen vi har idag genererar genom sin konstruktion (högfrekvensswitchning) massor av rippel som måste filtreras bort. Tyvärr är det dyrt att göra det effektivt och många tillverkare snålar.

Allra bäst hade ren batteridrift varit men är av olika skäl otympligt. Även den äldre typen av linjära nätagg som fanns innan switchade var mycket renare, men med betydligt lägre verkningsgrad och kräver större utrymme. Switchade agg togs fram om jag minns rätt, som så mycket annat, för militärt bruk, eftersom det krävdes kompakta nätagg med hög uteffekt till de ballistiska kärnvapenmissilerna.

Så svaret på frågan är, ja, dåliga nätaggregat kan skada komponenterna. Inte så konstigt egentligen eftersom det levererar den energi som komponenterna använder. Tanka en bensinbil med 3 år gammal bensin full av kondens och slam, så kommer din bil troligen att ta skada. Äter du pommes frites och ostburgare 24/7 kommer dina blodkärl slamma igen. Samma sak.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro