Säker extern lagring. Får ej förlora data!

Permalänk
Medlem

Säker extern lagring. Får ej förlora data!

Tjena Sweclokers!

Jag skulle behöva lite tips på säker lagring. Min far ska konvertera all sin musik (från vinylskivor till digitala filer) och detta kommer göras med hjälp av en Apogee Duet 2 och en Macbook Pro.

Jag har inte jätte bra koll på olika filer, men när en låt är intespelad blir den ca 100mb / minut stor. Men det känns att om man sparar all musik i rå-formatet så kan man alltid gå neråt, konvertera till mp3 osv.

Det jag är ute efter är alltså ett sätt att spara all denna data på ett säkert sätt, den får inte försvinna då det är ett jävla jobb att konvertera allt. Frågan är hur man gör detta, ska man köpa två st externa hårddiskar och ha dubbla kopior på allt? isf vilka?
Ska man köpa en jävla massa usb minnen? Jag tänker om flashminnen är säkrare än vanliga diskar.
Andra alternativ?

Budget är inte så noga, men inga fantasi-priser såklart...

EDIT:
Kan lägga till att vi pratar om mängder data i storlekar av terabyte. 1-2 kanske.

Jag har kommit fram till att vi ska köra på en extern RAID1 lösning. Antagligen någon av följande produkter:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743336

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638958

Vilken av dessa bör jag välja?

Dessutom ska en extra "vanlig" extern hårddisk inhandlas (förslag på en bra sådan?) som ska förvaras antigen i kassaskåpet, eller på annan plats. På denna disk ska backups göras med jämna mellanrum. Egentligen skulle en molntjänst vara att föredra, men det kostar helt enkelt för mycket.

Vad tror ni?

Permalänk

Beräkna hur mycket plats det krävs och köp två diskar, alternatiivt flashminnen om du får plats. Sen förvarar du ena hemma för att kunna ha det snabbt och en i t.ex. bankfacket eller någon annanstans där det överlever om den andra förstörs.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Hedersmedlem

Köp 2 sådana här: http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=630

Blixtsnabbt interface, gjord för Mac. Använd den i RAID-1, så har du 4 diskar som måste haverera innan allt försvinner. Förvara givetvis på 2 fysiskt separata platser i händelse av brand eller stöld.

Jag använder själv My Book Duo som var en enklare version som fanns tidigare. Utmärkt produkt.

Flashminnen är inte alls lika säkert. Möjligen om du väljer SSD av hög kvalitet. USB-stickor går inte att lita på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kör på två vanliga diskar. Flashminnen är inte på något sätt säkrare, snarare mer riskabelt.

Permalänk
Medlem

Konverterar du filerna till .flac så kan du spara plats utan att få komprimeringsförluster.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Konverterar du filerna till .flac så kan du spara plats utan att få komprimeringsförluster.

Jasså? Kan du förklara eller länka en källa till detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weps:

Jasså? Kan du förklara eller länka en källa till detta?

Flac är specialgjort filformat för lossless komprimering av ljudfiler. Fungerar extremt bra enligt min erfarenhet. Alla CD jag rippar numera är med flac.

Googling: http://sv.wikipedia.org/wiki/Free_Lossless_Audio_Codec

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lite lustigt att jag precis använt denna tjänst för en stund sedan :
http://www.dustinhome.se/product/5010460842/data-recovery-ser...

Skulle en hårddisk plötsligt dö så är det bara att ringa dem, UPS kommer och hämtar hårddisken, efter räddad data så skickar den dock en ny extern hårddisk motsvarande det du lämnat in. Och med tanke på Experts konkurs, om denna tjänst säljes där så lär du få en hårddiskförsäkring väldigt billigt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Köp 2 sådana här: http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=630

Blixtsnabbt interface, gjord för Mac. Använd den i RAID-1, så har du 4 diskar som måste haverera innan allt försvinner. Förvara givetvis på 2 fysiskt separata platser i händelse av brand eller stöld.

Jag använder själv My Book Duo som var en enklare version som fanns tidigare. Utmärkt produkt.

Flashminnen är inte alls lika säkert. Möjligen om du väljer SSD av hög kvalitet. USB-stickor går inte att lita på.

Det har dröjt ett tag, men nu börjar det dra ihop sig till ett köp. Vi tänkte köra på en WD Duo samt en vanlig extern hårddisk, då det känns onödigt dyrt att köpa två stycken.

Datorn som kommer användas är den nyaste Macbook Pro 13" standard, det enda som återstår är att bestämma vilken lagringsenhet som ska inhandlas.

Jag har kollat runt lite och hittat två stycken intressanta produkter:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743336

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638958

Vad är motiveringen till den dyrare disken? Finns det en anledning att inte köpa den billigare?

Jag har lite svårt att se någon skillnad frånsett kontakterna..

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weps:

Jasså? Kan du förklara eller länka en källa till detta?

Konverterar du från rå formatet till FLAC, sen tillbaka så blir filen bit perfect med orginalet.
Dessutom så sparar du en massa diskutrymme.

Man brukar kunna säga att FLAC är som RAR, alltså att du förlorar inget men tjänar utrymme.
Inte alls lika strukturellt, men principen är den samma.

Dessutom om han kör Mac så kan det vara värt att koda till ALAC i stället, som är samma som FLAC men Apples format, så det funkar i iTunes och iPod/iPhone osv. Även det kan du ju konvertera till och från raw och FLAC hur mycket du vill utan förluster.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Konverterar du från rå formatet till FLAC, sen tillbaka så blir filen bit perfect med orginalet.
Dessutom så sparar du en massa diskutrymme.

Man brukar kunna säga att FLAC är som RAR, alltså att du förlorar inget men tjänar utrymme.
Inte alls lika strukturellt, men principen är den samma.

Dessutom om han kör Mac så kan det vara värt att koda till ALAC i stället, som är samma som FLAC men Apples format, så det funkar i iTunes och iPod/iPhone osv. Även det kan du ju konvertera till och från raw och FLAC hur mycket du vill utan förluster.

Låter intressant! Det är ju just via iTunes och airplay som uppspelningen ska ske, vet du något lättanvänt program som detta kan göras med? Det är farsan som ska göra allt och han är inte 100 med datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weps:

Låter intressant! Det är ju just via iTunes och airplay som uppspelningen ska ske, vet du något lättanvänt program som detta kan göras med? Det är farsan som ska göra allt och han är inte 100 med datorer

Man kan ställa iTunes att standartformatet man konverterar till ska vara ALAC.
Så om man lägger WAV eller vad nu för rådataformat han använder i iTunes så behöver han bara markera och välja konvertera sen.

Sen kan han pluttra in ID3 taggar och whatnot.
Får naturligvis plocka bort WAV filerna efteråt.

Airplay protokollet använder sig dessutom av ALAC internt, så han kommer få full kvalitet hela vägen ut.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Förstår jag det är rätt, det ska konverteras från VINYLSKIVOR till digitalt format och det finns oro för komprimeringsförluster. Det är lite humor.

Men iaf, om man kör t.ex. dropbox samt två hårddiskar hos någon bekant t.ex. varav en förvaras på ett annat ställe så kan man väl knappast misslyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Förstår jag det är rätt, det ska konverteras från VINYLSKIVOR till digitalt format och det finns oro för komprimeringsförluster. Det är lite humor.

Många anser att vinylskivor låter bättre än överkompresserad cd.
Dessutom så förstör digitala komprimeringsförluster något fruktansvärt på vinylinspelningar som inte är perfekta från början.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Förstår jag det är rätt, det ska konverteras från VINYLSKIVOR till digitalt format och det finns oro för komprimeringsförluster. Det är lite humor.

Men iaf, om man kör t.ex. dropbox samt två hårddiskar hos någon bekant t.ex. varav en förvaras på ett annat ställe så kan man väl knappast misslyckas.

Ser inte humorn.. Skillnaden på ljudet mellan en vinylversion av en låt och en CD version man kan köpa i butik är enorm. Meningen är att det ska låta likadant digitalt som analogt. Då spelar alla faktorer som varierar ljudbilden en stor roll. Om projektet överhuvudtaget ska vara meningsfullt så får det inte finnas några större förändringar mellan orginalet och den digitala versionen.

Dropbox blir nog dyrt då vi pratar om data i storlekar av terabyte..

Kanske finns någon tjänst som erbjuder stort lagringsutrymme?

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan hjälpa mig att skilja på:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743336

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638958

Är det bara kontakten som skiljer? tycker prisskillnaden kanske känns omotiverad.. Dessutom då en thunderbolt kabel kostar 450kr som hamnar utanpå de dryga 4000 som hårddisken kostar.

Permalänk

det bästa är väl att ha 2 extrerna diskar av _olika_ tillverkare så du är säker på att du inte får samma batch så att de fallerar vid olika tidpunkter... sen kanske det finns överkomliga moln tjänster idag där man kan lagra en tredje backup?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weps:

Dropbox blir nog dyrt då vi pratar om data i storlekar av terabyte..

Kanske finns någon tjänst som erbjuder stort lagringsutrymme?

Lagra terabyte i en online-tjänst blir dyrt. Själv använder jag (bla) Jungledisk för backup av viktiga saker. Kostar ca 1kr/GB/månad.

Permalänk
Medlem

Stor RAID5a med crashplan kopplat borde ju vara ganksa så säkert.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Stor RAID5a med crashplan kopplat borde ju vara ganksa så säkert.

Hur löser man detta med en laptop?

Permalänk
Skrivet av Weps:

Tjena Sweclokers!

Jag skulle behöva lite tips på säker lagring. Min far ska konvertera all sin musik (från vinylskivor till digitala filer) och detta kommer göras med hjälp av en Apogee Duet 2 och en Macbook Pro.

Jag har inte jätte bra koll på olika filer, men när en låt är intespelad blir den ca 100mb / minut stor. Men det känns att om man sparar all musik i rå-formatet så kan man alltid gå neråt, konvertera till mp3 osv.

Det jag är ute efter är alltså ett sätt att spara all denna data på ett säkert sätt, den får inte försvinna då det är ett jävla jobb att konvertera allt. Frågan är hur man gör detta, ska man köpa två st externa hårddiskar och ha dubbla kopior på allt? isf vilka?
Ska man köpa en jävla massa usb minnen? Jag tänker om flashminnen är säkrare än vanliga diskar.
Andra alternativ?

Budget är inte så noga, men inga fantasi-priser såklart...

Dold text

Kop tva av dessa och 4 harddiskar, sen Raid1 http://www.amazon.co.uk/gp/product/B004AIWOXY?ie=UTF8&tag=pri... 575kr gratis frakt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Lagra terabyte i en online-tjänst blir dyrt. Själv använder jag (bla) Jungledisk för backup av viktiga saker. Kostar ca 1kr/GB/månad.

Finns billigare alternativ, aka backblaze bl a

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Kop tva av dessa och 4 harddiskar, sen Raid1 http://www.amazon.co.uk/gp/product/B004AIWOXY?ie=UTF8&tag=pri... 575kr gratis frakt.

Bättre lösning är ju en riktig NAS som NETGEAR READYNAS ULTRA 4 2TB (1X2TB OMONTERAD)

Fyller upp med diskar, då den tuggar RAID5 så är du ganska säker.
Pajjar en disk så slänger du bara in en ny och får tillbaka allt.

Kan dessutom konfas upp att backa till Crashplan om man vill och har lite kunskap i linux.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Varför föreslår så många RAID-lösningar?
Glöm raid för att backupa data, RAID är till för snabbhet och/eller för att minska "downtime".
Backup löser man genom en genomtänkt backupstrategi och att ha datan på minst två olika ställen rent fysiskt.
Det finns en rad problem som förstör båda diskarna samtidigt i en RAID-koppling (sw-problem, hw-problem i RAID-kontroller, brand, stöld, vattenskada etc). Och det är inte alltid enkelt att återskapa en RAID-lösning efter ett antal år om moderkortet har pajat, inte alls säkert att diskarna fungerar med ett nytt moderkort.

Så ett råd till TS, glöm allt vad RAID heter. Fundera istället på var du rent fysiskt ska ha backupen (dvs en eller ett par externa hårddiskar eller nätansluten NAS om det fungerar där du har backupen), t ex hos granne, vän, föräldrar, bankfack etc. Alternativt Online-tjänst om du inte tycker det är för dyrt.

http://serverfault.com/questions/2888/why-is-raid-not-a-backu...
http://www.2brightsparks.com/resources/articles/RAID-is-not-a...
http://www.clayharmon.com/techne/?p=545

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur mycket data det rör sig om, men kanske en molnlösning kan vara ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Varför föreslår så många RAID-lösningar?
Glöm raid för att backupa data, RAID är till för snabbhet och/eller för att minska "downtime".
Backup löser man genom en genomtänkt backupstrategi och att ha datan på minst två olika ställen rent fysiskt.
Det finns en rad problem som förstör båda diskarna samtidigt i en RAID-koppling (sw-problem, hw-problem i RAID-kontroller, brand, stöld, vattenskada etc). Och det är inte alltid enkelt att återskapa en RAID-lösning efter ett antal år om moderkortet har pajat, inte alls säkert att diskarna fungerar med ett nytt moderkort.

Så ett råd till TS, glöm allt vad RAID heter. Fundera istället på var du rent fysiskt ska ha backupen (dvs en eller ett par externa hårddiskar eller nätansluten NAS om det fungerar där du har backupen), t ex hos granne, vän, föräldrar, bankfack etc. Alternativt Online-tjänst om du inte tycker det är för dyrt.

http://serverfault.com/questions/2888/why-is-raid-not-a-backu...
http://www.2brightsparks.com/resources/articles/RAID-is-not-a...
http://www.clayharmon.com/techne/?p=545

Helt rätt RAID är inte backup, men RAID5 är ganska bra, dessutom förslår jag att man kombinerar Crashplan som backup på RAIDen.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd

Mitt förslag är att du köper 3 diskar. 2 TB diskar räcker nog. samt ett externt rack. Där sätter du två diskar som Raid 1. Dvs mirror. Det är säkrare snabbare samt enklare. Den tredje disken sätter du i ett vanligt externt chassi. Sedan gör du backuper till den och förvarar hos en kompis.

Permalänk
Rekordmedlem

Låt bli raid, det ger bara en falsk känsla av skydd, man måste ha alla data på helt separerade enheter och backupen får inte vara ansluten till omvärlden på nått sätt, ett virus dödar tex alla raidlagringar lika lätt som enkeldiskar, raderarar man en fil av misstag så spelar inte heller raid nån roll, ett par nasar som kör jbod och där man kopplar bort backupnasen totalt när man fört över filerna är kanske den enklaste lösningen, det viktigaste är att backupen verkligen kopplas bort från omvärlden totalt när den inte måste vara ansluten för synkning eller liknande. och allra helst minst 2 backupper utifall det händer nått med systemet när den ena är ansluten till datorn.
Det låter ju som om det egentligen inte skulle behövas särskilt mycket utrymme, några 2-4 TByte usb disk x 3 kostar inte mycket idag så det kanske tom räcker med några usb diskar och inte kräver en nas.

Använd nått fritt filformat för arkiveringen, flac är det bästa, men apples alac är dugligt om du inte kan få flac att funka, de är ju frisläppta men alac skulle teoretiskt kunna innehålla drm vilket inte är möjligt med flac, men kodar man själv så lär det inte vara några drm problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låt bli raid, det ger bara en falsk känsla av skydd, man måste ha alla data på helt separerade enheter och backupen får inte vara ansluten till omvärlden på nått sätt, ett virus dödar tex alla raidlagringar lika lätt som enkeldiskar, raderarar man en fil av misstag så spelar inte heller raid nån roll, ett par nasar som kör jbod och där man kopplar bort backupnasen totalt när man fört över filerna är kanske den enklaste lösningen, det viktigaste är att backupen verkligen kopplas bort från omvärlden totalt när den inte måste vara ansluten för synkning eller liknande. och allra helst minst 2 backupper utifall det händer nått med systemet när den ena är ansluten till datorn.
Det låter ju som om det egentligen inte skulle behövas särskilt mycket utrymme, några 2-4 TByte usb disk x 3 kostar inte mycket idag så det kanske tom räcker med några usb diskar och inte kräver en nas.

[B]Använd nått fritt filformat för arkiveringen, flac är det bästa, men apples alac är dugligt om du inte kan få flac att funka, de är ju frisläppta men alac skulle teoretiskt kunna innehålla drm vilket inte är möjligt med flac, men kodar man själv så lär det inte vara några drm problem.[B]

Rent instinktivt känns det som flac kommer leva längre, och finnas portat för flera framtida system än alac. Visst, den senare är väl också open source numera, så rent teoretiskt bör man därmed kunna porta det till vilket framtida system som helst, men det är jämförelsevis ganska perifert, och därmed minskar chansen att någon annan redan gjort jobbet åt en.

Jag hade själv inte sett alac som alternativ i TS situation, hade gått väldigt långt i mina ansträngningar för att få någon flacencoder att lira om det nu skulle bli strul med den saken.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!