Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Medlem

Hmm satt å funderade..
Funkar denna med 3D, Shimian och nVidia 580? köpa glasögon?

sry for spamming.... blopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Hmm satt å funderade..
Funkar denna med 3D, Shimian och nVidia 580? köpa glasögon?

sry for spamming.... blopp.

Det korta, snabba svaret är tyvärr Nej!

Ingen av "Korea-skärmarna" har officiellt stöd för 3D då det kräver 120Hz, vilket bara Yamakasi Catleap klarar, och då bara en viss batch, 2B, eller de du kan köpa på 120Hz.net, som är en "remake" på 2B-batchen.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Fick hem min Crossover igår. Funkade fint första timmen sen så slockande den. Får ingen signal till skärmen till att starta med, och efter 10 sek lyser den bara svart. Drar jag ut strömadaptern några minuter och börjar om funkar den fint igen, men blir svart igen efter 15-45min. Provat olika DVI kablar, skruvat upp och kollat efter lösa kablar, installerat andra drivers, men inget funkar. Irriterande att man ska behöva reboota den hela tiden. Nån som upplevt nåt liknande?

Annars funkar den fint, inga defekta pixlar, lite gul ton i botten av skärmen men ingen som stör.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att 120Hz.net säljer Catleap för $555 inklusive frakt medan den kan hittas på Ebay för endast $480 inklusive frakt http://www.ebay.com/itm/PERFECT-PIXEL-Yamakasi-Catleap-Q270-S... . Varför skulle man vilja köpa ifrån 120Hz.net?

Edit: Är det att dom inte nödvändigtvis kommer upp i 120Hz?

Permalänk
Skrivet av whopido:

Hur kommer det sig att 120Hz.net säljer Catleap för $555 inklusive frakt medan den kan hittas på Ebay för endast $480 inklusive frakt http://www.ebay.com/itm/PERFECT-PIXEL-Yamakasi-Catleap-Q270-S... . Varför skulle man vilja köpa ifrån 120Hz.net?

Edit: Är det att dom inte nödvändigtvis kommer upp i 120Hz?

Ingen av skärmarna på ebay, vad jag vet, kommer väl upp i över 60Hz längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dronk:

Fick hem min Crossover igår. Funkade fint första timmen sen så slockande den. Får ingen signal till skärmen till att starta med, och efter 10 sek lyser den bara svart. Drar jag ut strömadaptern några minuter och börjar om funkar den fint igen, men blir svart igen efter 15-45min. Provat olika DVI kablar, skruvat upp och kollat efter lösa kablar, installerat andra drivers, men inget funkar. Irriterande att man ska behöva reboota den hela tiden. Nån som upplevt nåt liknande?

Annars funkar den fint, inga defekta pixlar, lite gul ton i botten av skärmen men ingen som stör.

Är det som att skärmen "dimmas" ut när den dör? I så fall hade jag samma problem, i början var det någon gång per dag men mot slutet blev det flera gånger per timme och riktigt jobbigt. Jag fick skicka tillbaka min och fick en ny utbytes tillbaka.

Känns lite som kondensatorer eller överhettning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dronk:

Fick hem min Crossover igår. Funkade fint första timmen sen så slockande den. Får ingen signal till skärmen till att starta med, och efter 10 sek lyser den bara svart. Drar jag ut strömadaptern några minuter och börjar om funkar den fint igen, men blir svart igen efter 15-45min. Provat olika DVI kablar, skruvat upp och kollat efter lösa kablar, installerat andra drivers, men inget funkar. Irriterande att man ska behöva reboota den hela tiden. Nån som upplevt nåt liknande?

Annars funkar den fint, inga defekta pixlar, lite gul ton i botten av skärmen men ingen som stör.

Låter som defekt nätdel? Kolla med säljaren om det är något han stött på, i bästa fall kan han skicka en ny nätdel gratis.. annars lär du få betala för de...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Fick hem min Shimian LITE idag. Blev inte glossy som jag skrev tidigare, utan en "vanlig", pixel perfect. Har använt den ett antal timmer och jag blev väldigt positivt överraskad. Det ända negativa jag hittills märkt är att, som ni andra, har även min en gnutta gul nyans på nedre delen av skärmen. Det är ingenting som jag kan se, om man inte har en helvit/grå bild.

En till sak jag kan tillägga är att trots att jag har 2x5850 fungerar skärmen i BIOS, vilket det står att det inte ska göra. Vilket bara är positivt.

Blev en rejäl uppgradering för mig som satt på en fem år gammal 22" Samsung. Jag är hur nöjd som helst.

Permalänk
Medlem

någon som vet vad detär för skillnad mellan crossover skärmarna?

27Q LED och 27Q LED-P ?

Vem ska man handla av på ebay?

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

någon som vet vad detär för skillnad mellan crossover skärmarna?

27Q LED och 27Q LED-P ?

Vem ska man handla av på ebay?

Mig veterligen så är skillnaden mellan LED och LED-P att LED-P har stöd med pivotfunktion. Annars ska de vara exakt samma.

Skulle också vilja ha tips på vilken säljare mans ka välja för att löpa så liten risk som möjligt att få dels en defekt skärm/nätdel och dels hög tull/moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Mig veterligen så är skillnaden mellan LED och LED-P att LED-P har stöd med pivotfunktion. Annars ska de vara exakt samma.

Skulle också vilja ha tips på vilken säljare mans ka välja för att löpa så liten risk som möjligt att få dels en defekt skärm/nätdel och dels hög tull/moms.

funderar själv på att köpa från dream-seller. då det verkar som många köpt av han.

Men ni som har beställt brukar ni ta "perfect pixel"?

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Skrivet av polika:

någon som vet vad detär för skillnad mellan crossover skärmarna?

27Q LED och 27Q LED-P ?

Vem ska man handla av på ebay?

LED-P har en bättre fot som går att höja och sänka samt pivot-funktion, men själva skärmen är den samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H0gberg:

Är det som att skärmen "dimmas" ut när den dör? I så fall hade jag samma problem, i början var det någon gång per dag men mot slutet blev det flera gånger per timme och riktigt jobbigt. Jag fick skicka tillbaka min och fick en ny utbytes tillbaka.

Känns lite som kondensatorer eller överhettning...

Går rätt snabbt när den dör. Men typ nån mikrosekund innan dimmar den av så man vet vad som kommer hända. Ja överhettning var min första tanke också. Har skrivit till säljaren nu för att se vad han säger. Ett jäkla projekt att skicka tillbaka bara, betala tull och skit igen.

Permalänk
Medlem

Har nu ägt min Crossover 27Q LED-P i några veckor. Det började med lite strul då DHL hade klantat till det och skadat paketen på vägen. Som tur var var det inga skador på själva panelen men det var däremot en skada på fotens bottenplatta som var lite krökt. Skärmen hade därför en tendens att inte stå så stadigt och vippa lite då man puttade på den. Efter ett antal mailande med leverantören i Korea (greensum) samt DHL så fick jag hemskickat en ny komplett fot som var felfri. Ganska imponerad av att de skickade en ny till mig då jag nästan var säker på att det skulle vara kört och att jag skulle få leva med den lite defekta foten.

I övrigt är jag otroligt nöjd med skärmen och har inte kunnat hitta några fel på den. Jämfört med min 5 år gamla 22" samsung är den fantastiskt trevlig på alla sätt. Har inte brytt mig om att kalibrera den men det borde man naturligtvis försöka sig på. Har någon tips på ett enkelt sätt att kalibrara den med hjälp av nvidias kontrollpanel eller liknande så tar jag glatt emot tips.

Driver idag skärmen med ett GTX560Ti och det fungerar över förväntan i guild wars 2 @ 2560x1440 på hög inställning (AA off). Var inställd på att byta grafikkort men det känns inte som det är nödvändigt för att spela GW2 i alla fall. För er som spelar BF3 eller andra mer grafikkrävande spel rekommenderar jag att fundera en extra gång över grafikkort innan ni skaffar denna skärm.

Jag kan inget annat än att rekommendera denna skärm till alla som vill ha en ny högupplöst 27" skärm för en vettig summa pengar.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dronk:

Går rätt snabbt när den dör. Men typ nån mikrosekund innan dimmar den av så man vet vad som kommer hända. Ja överhettning var min första tanke också. Har skrivit till säljaren nu för att se vad han säger. Ett jäkla projekt att skicka tillbaka bara, betala tull och skit igen.

Jo precis, dimningen sker på c:a halvsekunden eller så. Tullen går att slippa om den har nån specifik klarering. Vilka fick du skärmen av? Om det är DHL så vet jag hur du går tillväga för att slippa tulla den två gånger iaf.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det kommer komma in nya skärmar till 120Hz.net och isf när? Jag hittar inget på deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dronk:

Går rätt snabbt när den dör. Men typ nån mikrosekund innan dimmar den av så man vet vad som kommer hända. Ja överhettning var min första tanke också. Har skrivit till säljaren nu för att se vad han säger. Ett jäkla projekt att skicka tillbaka bara, betala tull och skit igen.

Varför skulle du få betala tull igen? Den skickas ju som reparerad eller utbytesskärm.

Du kan ju bevisa att du en gång har betalat för den och då även betalat tull.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att först testa ett annat nätagg för att utesluta att det är nätagget som orsakar problemet.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av whopido:

Är det någon som vet om det kommer komma in nya skärmar till 120Hz.net och isf när? Jag hittar inget på deras sida.

Hyper har sagt att de ka köra en till batch men han vet inte när. Jag beställde en ifrån förra batchen och den blir skickad idag.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk

Fick tullavgiften från FedEx igår. Tog 9 dagar innan jag fick den i brevlådan så jag hann börja hoppas att det inte skulle komma någon avi. 698kr landade allt på. Så ca 3000kr för min Crossover vilket är helt OK för 27" IPS 2560x1440.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Fick tullavgiften från FedEx igår. Tog 9 dagar innan jag fick den i brevlådan så jag hann börja hoppas att det inte skulle komma någon avi. 698kr landade allt på. Så ca 3000kr för min Crossover vilket är helt OK för 27" IPS 2560x1440.

Inte helt fel för en skärm med en sådan upplösning. Grattis och hoppas du blir nöjd

Permalänk
Snusfri

Någon som har köpt denna och av denna snubben?
http://www.ebay.com/itm/ACHIEVA-Shimian-QH270-Lite-Quad-HD-DV...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Min skärm har haft statusen "I FedEx-fordon för leverans" hela dagen. Kör de verkligen såhär sent?

Vet någon förresten hurpass etablerade FedEx är här i Sverige? Jag har aldrig sett en FedEx bil och det får mig nästa att undra om de tuffar en bil direkt ifrån Arlanda till min stad på västkusten för leverans. Det är uppfattningen jag fått ifrån statusuppdateringarna. Kommer dock inte ihåg hur det såg ut för DHL men jag vill minnas att den kördes till någon "DHL-hub" i Göteborg innan de körde ut den till mig.

Prövade att ringa FedEx support men det var någon tysk med halvkass engelska som svarade så jag fick ingen mer info än det jag redan vet. Hon sa också att jag skulle få den idag.

Sep 21, 2012 7:59 AM I FedEx-fordon för leverans CARGO CITY SE Sep 21, 2012 7:59 AM På lokalt FedEx-kontor CARGO CITY SE Sep 20, 2012 10:00 AM Under transport STOCKHOLM-ARLANDA SE Överlämnad till behörig agent för slutleverans

Permalänk
Skrivet av Murer:

Min skärm har haft statusen "I FedEx-fordon för leverans" hela dagen. Kör de verkligen såhär sent?

Vet någon förresten hurpass etablerade FedEx är här i Sverige? Jag har aldrig sett en FedEx bil och det får mig nästa att undra om de tuffar en bil direkt ifrån Arlanda till min stad på västkusten för leverans. Det är uppfattningen jag fått ifrån statusuppdateringarna. Kommer dock inte ihåg hur det såg ut för DHL men jag vill minnas att den kördes till någon "DHL-hub" i Göteborg innan de körde ut den till mig.

Prövade att ringa FedEx support men det var någon tysk med halvkass engelska som svarade så jag fick ingen mer info än det jag redan vet. Hon sa också att jag skulle få den idag.

Sep 21, 2012 7:59 AM I FedEx-fordon för leverans CARGO CITY SE Sep 21, 2012 7:59 AM På lokalt FedEx-kontor CARGO CITY SE Sep 20, 2012 10:00 AM Under transport STOCKHOLM-ARLANDA SE Överlämnad till behörig agent för slutleverans

Nu är det ett tag sedan jag sist fick någon fedex leverans men sist så ankom de Arlanda varpå det skickades vidare med posten som expressleverade det morgonen efter (de var här precis efter 6 på morgonen). Vill tro att de kör liknande ännu då de dom du säger inte är speciellt utbredda i Sverige. Hur lång tid tog din försändelse från Paris till Arlanda förresten?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Nu är det ett tag sedan jag sist fick någon fedex leverans men sist så ankom de Arlanda varpå det skickades vidare med posten som expressleverade det morgonen efter (de var här precis efter 6 på morgonen). Vill tro att de kör liknande ännu då de dom du säger inte är speciellt utbredda i Sverige. Hur lång tid tog din försändelse från Paris till Arlanda förresten?

De körde först till Tyskland sedan till Paris vilket jag tycker är konstigt. Från ankomst till Paris till ankomst på Arlanda tog det fyra dagar vilket är lite halvslappt.

Om det nu levereras via posten tycker jag att det låter lite konstigt att de uppger att det levereras i ett FedEx-fordon. Men det blir väl kanske till det bättre då vad jag förstått det så levererar Posten expresspaket även på helgerna så då får jag kanske min skärm imorgon.

Permalänk
Skrivet av Murer:

De körde först till Tyskland sedan till Paris vilket jag tycker är konstigt. Från ankomst till Paris till ankomst på Arlanda tog det fyra dagar vilket är lite halvslappt.

Om det nu levereras via posten tycker jag att det låter lite konstigt att de uppger att det levereras i ett FedEx-fordon. Men det blir väl kanske till det bättre då vad jag förstått det så levererar Posten expresspaket även på helgerna så då får jag kanske min skärm imorgon.

LOL, I know, right? Väntar själv på två skärmar och de tog sig från Korea genom Kina och Tyskland till Frankrike på typ ett dygn, medans försändelsen nu legat i Paris ett par dagar :-\ men men, den som väntar bla bla bla

Nu vet jag som sagt inte hur de gör i dagsläget, men tidigare kom det med posten vilket var skitsmidigt. Anledningen att det står som det gör är helt enkelt pga att det är så det sköts i länder med lokala fedex kontor. Samma sak sker med chronopost (som går via DHL) där försändelser faktiskt loggas som ute för leverans och leverad flera dagar innan de når mig (då jag bor på landet där de endast kör måndagar).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Det verkar inte gå fort nu. Den har legat i Cargo City rätt många dagar.

Sep 24, 2012 9:09 AM På lokalt FedEx-kontor CARGO CITY SE Sep 21, 2012 7:59 AM I FedEx-fordon för leverans CARGO CITY SE Sep 21, 2012 7:59 AM På lokalt FedEx-kontor CARGO CITY SE Sep 20, 2012 10:00 AM Under transport STOCKHOLM-ARLANDA SE Överlämnad till behörig agent för slutleverans

De har för övrigt tagit bort beräknad tid till leverans vilket är konstigt. Kan man få tag på någon svensktalande på FedEx som vet hur leveranserna i Sverige går till? Sist gång jag ringde så fick jag tag i någon tysk som i princip bara rabblade upp det jag kunde se själv.

Permalänk
Medlem

Har en Shimian LITE själv.
Köpte från redcap på ebay. Beställde på en måndag, fanns och hämta ut på fredag. (6 veckor sedan)
Kostade 2350 kr inklusive allt (tull, moms osv)

Helt otrolig skärm, IPS och 2560x1440 får min 24" 1920x1080 att skämmas.
Fick även en "modernare" PSU, blir inte varm som tidigare tydligare hade problem med.

Givet köp!

Permalänk
Skrivet av Murer:

Det verkar inte gå fort nu. Den har legat i Cargo City rätt många dagar.

Sep 24, 2012 9:09 AM På lokalt FedEx-kontor CARGO CITY SE Sep 21, 2012 7:59 AM I FedEx-fordon för leverans CARGO CITY SE Sep 21, 2012 7:59 AM På lokalt FedEx-kontor CARGO CITY SE Sep 20, 2012 10:00 AM Under transport STOCKHOLM-ARLANDA SE Överlämnad till behörig agent för slutleverans

De har för övrigt tagit bort beräknad tid till leverans vilket är konstigt. Kan man få tag på någon svensktalande på FedEx som vet hur leveranserna i Sverige går till? Sist gång jag ringde så fick jag tag i någon tysk som i princip bara rabblade upp det jag kunde se själv.

Ring 0200 252 252, alternativ 3, slå in consignment nummer följt av fyrkant. Jag pratade precis med dem och de bekräftade att mina skärmar avgått Arlanda med Posten inatt och bör bli leverade under dagen. Du kan även försöka ringa Posten Logistik och förklara läget så ska de kunna rota fram försändelsens nya kolli ID så du kan spåra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Ring 0200 252 252, alternativ 3, slå in consignment nummer följt av fyrkant. Jag pratade precis med dem och de bekräftade att mina skärmar avgått Arlanda med Posten inatt och bör bli leverade under dagen. Du kan även försöka ringa Posten Logistik och förklara läget så ska de kunna rota fram försändelsens nya kolli ID så du kan spåra det.

Gjorde det tidigare idag. Efter att ha blivit klickad av tyskarna hos FedEx ringde jag posten och fick information om att min skärm var påväg tillbaks. Detta berodde tydligen på felaktig adres ifrån FedEx och de kunde inte hjälpa mig mer än så.

Jag samlade sedan mod och styrka för att möta tyskarna över telefon ännu en gång men mot mina odds så svarade en väldigt trevlig svensk supporttekniker. Jag berättade om min hemska situation och han förklarade det som så att paketet var märkt med stad på fel rad vilket nu har orsakat att paketet har gått vägen Cargo City->Göteborg->Cargo City. Detta skulle han ordna så jag får förhoppningsvis paketet innan veckans slut.

Om tyskarna på supporten berättade han att det varit många sjuka på sistone så kontoret i Tyskland har avlastat kontoret i Sverige.

Slutet verkar bli gott iallafall. Posten var också väldigt trevliga och tillmötesgående.

Skickades från m.sweclockers.com