Nvidia ser ingen framtid för spelkonsoler – slår ett slag för Geforce Grid

Permalänk
Medlem

Det skulle betyda absolut noll möjligheter för konsumenter. Moddar kan man säga adjö till. Vill man lira om internet ligger nere? Tja, lycka till! DLC i mängder.

Permalänk

OK, så inget samlande på spel, inga fina fysiska utgåvor, inget sälja sina begagnade spel, inget eventuellt moddande längre? Sannolikheten att jag skulle betala för en sådan affärsidé: 0. Som många har påpekat så känns det väldigt optimistiskt att en sådan modell skulle fungera lika bra som spelande på konsoler på många år. Det är vansinnigt många som har betydligt sämre uppkoppling än vi har här i Sverige, och mobilt bredband etc verkar ju bara öka.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

150ms som standard upp i min avlägsna trollgrotta!! Fan, all input över 20ms kan inte tolereras!! Vill starkt minnas att jag en gång i tiden fick lära mig att om man är van så är ca 17ms gränsen för vad man kan känna, men är man lite mera av elitgruppen så vill jag påstå att jag inte skulle gilla något över ca 10~12ms, i INPUT lagg. Klart att man inte kan begära 25ms i respons i alla delar av världen men 150ms för input, tills du får tillbaka din bild i soffan...Vem skulle någosin vilja det, såvida det inte är något familjespel av typen cute pets kidz edition 2032 eller något :/

Ur tävlingssyfte kan man ju skrota idén på en gång, vi vet ju alla hur fantastiskt Onlive är pff..

Haha, nä. Molntjänster är bra, men dagens teknik är långt ifrån tillräcklig för att hänga med. Kanske om 20år eller något, men inte idag. Dock kul att ett stort företag som nVidia berör ämnet. Kanske kan ge upphov till något annat eller nya teknologier. Intressant

Visa signatur

Chassi - Cooler Master HAF XB || CPU: - i7 3770K @4,5Ghz || PSU: - TXFX P1-750B-NLG9 XXX 750W
RAM - 4x Corsair vengeance 4096MB CL 9 1600Mhz LP || Mobo - ASUS P8Z77-V S-1155

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Jag håller med dig till viss del. Enda gången jag inte gillar det är när det inte följer med alternativet att installera och köra spelet online. Har ingen skivläsare i datorn sedan år tillbaka och planerar inte att skaffa det heller.

Jo sant, men tycker att man borde får välja. Som det är nu, man kan ju köpa spel online (Som jag tycker priset är löjlig höga) och även i butik.
Om det kommer att gå över till moln så tror jag inte vi kommer att ha så många spelbutiker kvar vilket är synd

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Som folk har sagt innan. Ingen av konsollskaparna verkar vilja deala med NVIDIA för de är lite för dyra med sina grafikkort.

Men ALLA konsoller hittils, ALLA, har antingen haft förra eller förr förra generationens grafikkort/cpu i sig. Kolla bara nya från NINTENDO och de som ryktas i Xbox 720 eller vad fan den ska heta. Allt är GAMMALT och sunket i dom. detta betyder alltså att konsoller ALLTID kommer vara efter i grafik osv.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jag tror på detta så snart alla har minst gigabit fiber. Innan dess tvivlar jag starkt på grund av latenser och den oerhörda begränsning i grafikinställningar som dessa tjänster kan erbjuda.
Sitter man med eyefinity och surroundlurar så vill man använda det och inte spela på 720 i 30 fps.
Sen vill jag inte sitta utan möjlighet att spela bara för att någon grävt av en kabel tre län ifrån där jag bor.

Nä behål spel och privat data lokalt i hemmet.

Skrivet av 1up:

Jag tror på detta den dagen fiber är framdraget till 99% av alla hushåll i landet. Dvs inte innom de närmsta åren tyvärr.

Varför skulle responstiden bli bättre med fiber ? Koppar och fiber har exakt samma överföringshastighet.

Permalänk
Medlem

Intressant. Gjorde ett antal försök.
Först gjorde jag ett 'set' med ett antal tester där de snabbaste var under 200ms och de långsammaste över 300ms (ingen gång över 350).
Sen började jag om med ett nytt 'set' för att slippa att de värsta tiderna räknades med i mitt genomsnitt.
Andra 'setet' fick jag ett genomsnitt på 239.1. Fortfarande ganska spritt men inte lika mycket.
Personbästa var 144ms.

En intressant sak var att vissa gånger upplevde man sin tröghet. Får något klick runt 290 eller dylikt och tänker, varför väntade jag med att klicka. Jag såg ju rutan bli grön.
Är lite trött också vilket kanske kan påverka.

Men under 200ms är helt klart möjligt, även om det är svårt att sätta varje gång.
Sen är det skillnad på att märka av något och att göra något åt det.
Skulle man se en film med bara 5fps så skulle man uppleva att det hackar. Men man hinner inte vattna blommorna medan man väntar på nästa frame.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Är det bara jag som tycker att mitten av 2000-talet är runt år 2500?

Helt rätt

Skrivet av FuzzyMcFluffens:

0

Ja. Och mitten av 1900- talet är år 2400.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om du spelar dum men mitten av 1900-talet är för mig iaf 1950

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Som folk har sagt innan. Ingen av konsollskaparna verkar vilja deala med NVIDIA för de är lite för dyra med sina grafikkort.

Men ALLA konsoller hittils, ALLA, har antingen haft förra eller förr förra generationens grafikkort/cpu i sig. Kolla bara nya från NINTENDO och de som ryktas i Xbox 720 eller vad fan den ska heta. Allt är GAMMALT och sunket i dom. detta betyder alltså att konsoller ALLTID kommer vara efter i grafik osv.

Åldern säger ju dock inte så mycket vid release då en konsoll kan skapas för att utnyttja hårdvaran mycket bättre än man gör i en vanlig dator. Därmed kan de vara väldigt konkurrenskraftiga när de kommer, speciellt när man tittar på priset.

Problemet ligger snarare i att det inte är ekonomiskt försvarbart att släppa konsoller ofta, vilket gör att tekniken uppdateras sällen, och det är den typen av åldrande som är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Är det bara jag som tycker att mitten av 2000-talet är runt år 2500?

Det var allt ett uttalande av rang!

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Roligt hur många som är skeptiska till detta.

Det står "F R A M T I D". Inte nutid.

För 15 år sedan hade vi 56kbit/s i väggen och man kunde inte ringa samtidigt som man surfade.
Idag har vi 50mbit/s i våra mobiltelefoner. Trådlöst.

My point being... Sluta vara naiva. Verkligheten och tekniken kommer se sjukt annorlunda ut om 15 år.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Roligt hur många som är skeptiska till detta.

Det står "F R A M T I D". Inte nutid.

För 15 år sedan hade vi 56kbit/s i väggen och man kunde inte ringa samtidigt som man surfade.
Idag har vi 50mbit/s i våra mobiltelefoner. Trådlöst.

My point being... Sluta vara naiva. Verkligheten och tekniken kommer se sjukt annorlunda ut om 15 år.

50 mbit/s i våra mobiler. Jaså har vi?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

50 mbit/s i våra mobiler. Jaså har vi?

Ja, LTE.

3G har t.o.m den teoretiska hastigheten 42mbit ner med HSPA+.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

50 mbit/s i våra mobiler. Jaså har vi?

Herregud, bor du i en grotta? 4G har 80 eller 100mbit nu..

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk

Gillar inte denna iden riktigt, Vi kommer säga hejdå till våra privata filer om vi ska just upladda våra filer via cloud, och vad händer med alla mods osv? vilket kommer bli synd isåfall..och hur hade de tänkt med att betala via nätet? Visst det kan vara smidigare att betala via nätet men känns oftast bättre att få något som är kvalite framför din hand. Jag köper hellre något som man får i handen än något som man bara betalar bort för att kunna spela det via internet.. menar tänk om hela nätverket skulle gå ur. Jag är dock rädd för att detta kommer vara framtiden och jag tror också att det kommer att bli det också. Gillar att köpa spel och har fortfarande den nostalgin sen jag var 3 år, Vill ha något i handen som sagt och inte något man spenderar och slänger ut för luften.

Permalänk
Medlem

Varierar med 50 ms beroende på val av webläsare hos mig. Det enda den duger till är att göra egna jämförelser.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktmixern:

Gillar inte denna iden riktigt, Vi kommer säga hejdå till våra privata filer om vi ska just upladda våra filer via cloud, och vad händer med alla mods osv? vilket kommer bli synd isåfall..och hur hade de tänkt med att betala via nätet? Visst det kan vara smidigare att betala via nätet men känns oftast bättre att få något som är kvalite framför din hand. Jag köper hellre något som man får i handen än något som man bara betalar bort för att kunna spela det via internet.. menar tänk om hela nätverket skulle gå ur. Jag är dock rädd för att detta kommer vara framtiden och jag tror också att det kommer att bli det också. .

Ja sånt hokus pokus de ska uppfinna! Betala via nätet och sånt farligt! Lagra våra sparningsfiler i molnet?! Detta kommer de aldrig lyckas med!...?

->

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Klart de vill få detta o funka bra/bättre, det är ju den absolut ultimata formen av DRM, inge modding eller tillgång till spelet överhuvudtaget så de har absolut 100% kontroll över vad folk gör och detta eliminerar piracy helt.

Jag hoppas då absolut att detta inte blir standard formen i framtiden iaf då det skulle döda en gigantisk del av vad spel/utveckling community är baserad runt, modding/hemmapulare skulle försvinna helt t.ex.

Tekniskt sett så tror jag att de kan få det o funka bra nog att även hardcore gamers ser det som acceptabelt (men inte inom några år) då onlive redan är acceptabelt för "casual" spel/gamers men det är barriären för "hardcore" folk med tokhöga förväntningar som är det stora problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

150 ms fördröjning är märkbart även för den mest okräsna. Ännu en nyhet man kan kasta direkt i sopkorgen.

Permalänk
Medlem

Fack dat shit. Vill ha hårdvaran hos mig och mjukvaran likaså. Till och med i deras diagram så hade de kunnat göra en stapel med den kortare "game-pipelinen" utan encode/decode/network.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jag är med dig den punkten. Tycker om att ha mina spel som jag har köpt speciellt Collector's Edition/Limited Edition på hyllan.
Känns mycket roligare att köpa nånting som man öppnar och verkligen känner av att man har betalat för kvalitet.

Kände med så för 2år sen!

Det gör jag inte längre.

Det jag känner för, är att ha alla mina spel i Steam/Origin.

Riktigt skönt är det att öppna steam och gå in i spel och se alla spel där

Ge mig en sådan här molntjänst i framtiden där jag kan spela allt på alla enheter NU!!

Och varför skulle moddarna uteslutas? det är inget vi vet än!

Får dom bara bort lagget och kan fixa så att upplösningen är riktigt bra, så har jag gärna mina spel där. Och dom säger ju själva att "samma spelupplevelse som en direktansluten spelkonsol" får dom till, så är jag på.

Bakåtsträvare är vad ni är, ni som är det, ni kan säkert fortsätta köpa era spel på disk, installera det o spela, på er dator.

Det jag menar, ingen vet hur det kommer att sluta

Det kan bli så att vi alla sitter på det!!

Det vet vi inte, än.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Fan va trött jag blir på alla moln tjänster.... visst finns det nytta av vissa men det är så jävla hypat. vissa saker vill jag inte ha hos andra. Speciellt när man läser vissa tjänsters "avtal"

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Som folk har sagt innan. Ingen av konsollskaparna verkar vilja deala med NVIDIA för de är lite för dyra med sina grafikkort.

Men ALLA konsoller hittils, ALLA, har antingen haft förra eller förr förra generationens grafikkort/cpu i sig. Kolla bara nya från NINTENDO och de som ryktas i Xbox 720 eller vad fan den ska heta. Allt är GAMMALT och sunket i dom. detta betyder alltså att konsoller ALLTID kommer vara efter i grafik osv.

360s grafikkort var avancerat för sin tid, det hade bl.a. unified shaders, som PCn fick först med DX10-korten
Sen kan vi väl vänta med att döma ut Xbox 3 och PS4 på förhand

Känns som om mitt spelintresse dör ifall det blir molnbaserat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntecNisse:

Fan va trött jag blir på alla moln tjänster.... visst finns det nytta av vissa men det är så jävla hypat. vissa saker vill jag inte ha hos andra. Speciellt när man läser vissa tjänsters "avtal"

Det är det som är det fina!

Du väljer själv ju!

Eller du har något hemligt recept?

Ingen sitter o tittar på dina bilder/dokument bla bla bla bla etc etc. (och även om så skulle vara fallet, så lär dom väl bli rätt uttråkade fort, för du har väl data som vi alla andra har som är normala)

Eller är du speciell ?

Det där är ren noja!!!!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellaeon:

Kul att folk vet så lite, de vanliga är att mellan tvn och konsolen är 30-90 i inputlag. Till och med vissa plasmor som ST50 har rapporterats att ha väldigt högt upp emot 50.

Och så lägger du ihop de 30-90 millisekunderna med de 60-200 millisekunder det tar för roundtripen kontroll => datacenter => tv.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Herregud, bor du i en grotta? 4G har 80 eller 100mbit nu..

Alla har inte tillgång till bra internet, bor mitt i sverige och kan inte få bättre än 28 mbit ner och 1 ner på fasta nätet mobilt är inte att tänka på :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FribBe:

Det skulle betyda absolut noll möjligheter för konsumenter. Moddar kan man säga adjö till. Vill man lira om internet ligger nere? Tja, lycka till! DLC i mängder.

Skrivet av sparriskrigaren:

OK, så inget samlande på spel, inga fina fysiska utgåvor, inget sälja sina begagnade spel, inget eventuellt moddande längre? Sannolikheten att jag skulle betala för en sådan affärsidé: 0. Som många har påpekat så känns det väldigt optimistiskt att en sådan modell skulle fungera lika bra som spelande på konsoler på många år. Det är vansinnigt många som har betydligt sämre uppkoppling än vi har här i Sverige, och mobilt bredband etc verkar ju bara öka.

Två mycket fina inlägg!

Kan lika gärna sluta spela om små saker som möjligheten att modifiera/ spela modifikationer, köpa fysiska/ digitala spel ersätts med en och samma molntjänst för allt, köp av spel och att inte ens få kela med sin enhet, nej usch, det ända molntjänsten duger bra till är för att lagra sin "speldata" så att du kan fortsätta din single-player upplevelse på annan ort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Ja, LTE.

3G har t.o.m den teoretiska hastigheten 42mbit ner med HSPA+.

Känner ingen som har 50 mbit/s på sin mobil. Du tror inte själv att det fanns snabbare när vi satt med våra trögmodem hemma...

Att spela dom nyaste och modernaste spelen på detta sättet kommer bli samma fjasko som netbooks, i alla fall om alla skall göra det. Skulle vilja se dom datorcentraler som kan hantera 1000-tals spelare som sitter och spelar Battlefield 4. Eller mångt fler, som sagt vet inte hur upplägget är tänkt att funka.

Utalandet är lika korkat som när det antydes att mobiler skulle kunna ersätta konsoller.

Givetvis är dom inte dumma, det är bara retorik, att det skall låta bra och att folk skall säga WOW. Någon lurar dom alltid.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Är ingen tvekan om att så kallad Cloud computing är framtiden. Se på musikbranschen, all musik är snart digital och väldigt få har ett problem med det, det handlar bara om att utveckla en bra lösning (ex. Spotify). Spelbranschen ligger hack i häl, folk är mer och mer villiga att betala för digitala kopior (eller licenser rättare sagt) och det är på den vägen det bär. Molntjänster som streamar ditt spel är nästa steg i den digitala evolutionen. Den här lösningen kommer ju även påverka laptops och mobiler otroligt positivt. Tänk dig en smartphone som endast behöver skärm, batteri och lite diverse kretsar - Fast med samma prestanda som vilken highend-pc som helst. Detta i kombination med AR-glasögon kan ju bli riktigt coolt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Ja fattar inte, hur kan det bli 150ms om man spelar på konsol inkopplat i tvn?

Inga problem när Jen-Hsun Huang är i farten och snackar.
Det brukar kommer ungefär lika mycket skitsnack från den mannen som det kommer saker av relevans.