Nvidia ser ingen framtid för spelkonsoler – slår ett slag för Geforce Grid

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DarkOoze:

Varför skulle responstiden bli bättre med fiber ? Koppar och fiber har exakt samma överföringshastighet.

Märkligt då att alla fiberägare alltid har så mycket lägre latenser. Jag har 28 ms på en ADSL-uppkoppling i centralorten i min kommun, medan min flickvän, som sitter mitt i skogen två mil ifrån närmaste tätort (den tätort jag bor i) har 14.

Jag har oftast knappt 50 ms i latency i BF3 (och över 100 i Achtung die Kurve! online, om det är relevant).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Helt plötsligt försvann känslan av kvalité.
Visst kan det vara bra för dom med lite pengar, men jag skulle personligen aldrig någonsin köra detta.
Jag vill ha fysiska enheter/spel annars får det kvitta.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

..nvidia är alltid duktiga på att förutspå sin storhet, andras undergång och allt som dom själva tycker är bra. visst fungerar det ofta, men denhär gången hoppas jag dom har fel, åtminstone lite.

game on!

Permalänk
Avstängd

Håller med dom, konsolerna kostar för mycket och blir ''out date'' redan efter nåt år! Och dom håller bak utvecklingen flera år framöver då spelutvecklare är för lata dessa dagar...

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Skrivet av SuperChefen:

Bara jag som inte gillar den nya "moln-idén"? Jag vill ha allting på min dator/konsol, inte någon annanstans

Håller helt med om "moln-idén", den skrämmer mig. Vi förlorar helt kontrollen över vad vi verkligen äger, vi förlorar den fria öppna platformen (i alla fall på pc). Detta är i alla fall vad jag tror, hoppas jag har fel...

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Snusfri

Folk verkar inte läsa speciellt noga.
Han förutspår att KONSOL-marknaden kommer att dö ut i FRAMTIDEN, inte PC marknaden.
Och det är PC-Spel man har moddar till, inte KONSOL-Spel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Rätt ironiskt att folk, sittandes på ett datorforum, inte vet skillnaden mellan latens och överföringshastighet ("bandbredd").

Hur ska man komma förbi det faktum att latensen är beroende av avståndet till tjänsten då signalen faktiskt har en begränsad hastighet rent fysiskt ?

Att komma upp i 100ms är faktiskt en fullt märkbar fördröjning i ett skeende i verkliga livet. (jag programmerar robotar inom plastindustrin och använder mig av fördröjningar för att få "verkligheten" att fungera, egen erfarenhet)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

John Carmack snackar lite om latenser mellan datorn och skärmen.
http://www.geek.com/articles/chips/john-carmack-explains-why-...

Permalänk
Medlem

låter inte särskilt genomtänkt detta, vem ska administrera och håva in? hur tänker de sig att alla ska komma överens om detta istället för en av de "29 olika plattformar" som redan finns?

och till sist, vad är det för prestanda jag får, jo den som spelutvecklaren eller jag betalar för antagligen. hur många extra renderingsscykler har Bethesdas köpt per spel för att senaste buggfesten ska hålla sig över 30fps även när det lollar ur helt?

Skrivet av EpicBoobs:

Folk verkar inte läsa speciellt noga.
Han förutspår att KONSOL-marknaden kommer att dö ut i FRAMTIDEN, inte PC marknaden.
Och det är PC-Spel man har moddar till, inte KONSOL-Spel.

vilket är en rätt bakvänd utgångspunkt med tanke på att just en spelkonsoll kommer vara det mest uppenbara gränssnittet för en sån tjänst..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Phil Eisler har delvis rätt här, framtidens konsoller kommer få det svårt i framtiden, det är oundvikligt. Men jag håller inte med om att cloudbaserade lösningar skulle vara den magiska guldkon som alla väntar på att få mjölka.

Det är mer troligt att smartphones kommer ta allt mer av den marknaden tillsammas med tablets.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Det finns folk som inte litar på internetbanker, eller betala med kontokort - de betalar med kontanter. Det finns folk som fortfarande vill använda sig av kontanter, alltså finns det fortfarande.

Folk som inte kommer vilja använda sig av spel i molnet kommer inte behöva det - de kan spela på som vanligt. Det kommer finnas kvar så länge folk vill ha kvar det. Många här i forumet verkar vilja ha kvar det, alltså kommer det finnas kvar.

Om vi någon gång i framtiden kommer gå över helt till molnbaserad gaming, så kommer det vara för att nästintill alla vill ha det.

Permalänk

Ser inte problemet med detta så länge de har servrar i alla storstäder.

Har 1Gbit & <1ms responstid till Stockholm och detsamma med skärmen.

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet på vilken sorts spel man ämnar att spela. Många av de spelen jag spelar numera hade jag gladeligen kört via molntjänst, men då finns det självklart andra titlar där en låg latens är skitviktig.

The Sims, Civilization V eller Dragon Age hade funkat ypperligt - Rock star hero(?), Battlefield 3 eller Starcraft II hade inte gjort det. Sen finns det många genrer som hade hamnat i gränslandet - de skulle eventuellt kunna funka. Då tänker jag på spel som Mass Effect, GTA och 'plattformspel'.

Den stora vinsten måste ju ändå vara att grafiken kan bli helt gudomlig, men frågan är ju om det är viktigare än speldesignen?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

En ganska stor del av befolkningen bor utanför städerna.

Kul för de stackare som bor mer än 1000km norr om stockholm, de lär väl få betydligt mer latens..

O ja, det bor mycket folk även norrut...

Hur många serverfarms skall lilla Sverige kunna husera, det blir inte billigt per skalle...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du behöver en roundtrip delay (dvs data som sickas fram och tillback till servern) på mindre en 20 ms för att det absolut inte ska märkas. Detta inne bär att du behöver en server var 30-50 mil för att vara på säkra sidan. Bandbedden är fortfarande ett problem om man ska börja streama på detta sätt även om man komprimerar det (vilket lägger till latency) Så behöver man bygga ut och framför allt få ner mängden routers din trafik igår igenom. Sedan har vi den andra sidan och det är invisteringen vad det nu kostar i hårdvara. peek hour så har du flest users i kanske 3-4 timmar och det innebär att du i princip behöver en dators beräkningskraft per user under peak som inte kan distribueras till andra datacenter under none peek time pga latency.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En ganska stor del av befolkningen bor utanför städerna.

Kul för de stackare som bor mer än 1000km norr om stockholm, de lär väl få betydligt mer latens..

O ja, det bor mycket folk även norrut...

Hur många serverfarms skall lilla Sverige kunna husera, det blir inte billigt per skalle...

I deras uträkning med Geforce Grid räknar de med 30 ms. Med mitt 10/10 pingar jag 20 mil på 5 ms, så en server bör kunna täcka hela Sverige om den placeras i sundsvall eller liknande, i teorin alltså och om alla har fiber.

Som sagt, för 15 år sedan satt säkert majoriteten på 56 kbitmodem, hur ser det ut om 15 år från nu?
Jag tycker också det är en mycket konstig inställning många här har till ny teknik, konservativ är inget jag väntar mig att en teknikintresserad är.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

I deras uträkning med Geforce Grid räknar de med 30 ms. Med mitt 10/10 pingar jag 20 mil på 5 ms, så en server bör kunna täcka hela Sverige om den placeras i sundsvall eller liknande, i teorin alltså och om alla har fiber.

Som sagt, för 15 år sedan satt säkert majoriteten på 56 kbitmodem, hur ser det ut om 15 år från nu?
Jag tycker också det är en mycket konstig inställning många här har till ny teknik, konservativ är inget jag väntar mig att en teknikintresserad är.

Ny teknik? Ny teknik?
Det är mycket gammal teknik i ny tappning. Med rötter i tiden långt före persondatorn när allt folk satt med en dum terminal och kommunicerade med en stordator/mainframe. Tangentbord för inmatning och skärm för att presentera resultatet.

Köper man sitt spel har man obegränsad speltid. Ett spel som man kan lägga ner hundratals timmar på är sannolikt mer ekonomiskt att köpa själv. Ett kort spel som inte varar länge eller man snabbt tröttnar på kan möjligen vara intressant. Eller att provspela innan man väljer att löpa ett spel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Perfekt för alla oss som sitter på gbit-linor.
Men för resten som sitter på halvdassiga Adsl med bäst före datum 2001 kommer det bli en tråkig upplevelse.
Har testat lite spel i molnet, och det enda som funkar någorlunda är bilspel och turnbaserade strategispel, typ Civ och Heroes.

Men när alla skaffat fiber så är redan hårdvaran så kraftfull att man kommer kunna diva tv-spelen från sin mobiltelefon.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

låter inte särskilt genomtänkt detta, vem ska administrera och håva in? hur tänker de sig att alla ska komma överens om detta istället för en av de "29 olika plattformar" som redan finns?

Vilka 29 platformar för molnspelande finns idag? Jag känner inte till en enda!

I praktiken räcker det att Nvidia frågar steam om du har en giltlig licens för ditt spel och sedan blir du vidarelänkad. Nvidia tillhandahåller då hårdvaran och steam spel licenserna.

Skrivet av AndreaX:

och till sist, vad är det för prestanda jag får, jo den som spelutvecklaren eller jag betalar för antagligen. hur många extra renderingsscykler har Bethesdas köpt per spel för att senaste buggfesten ska hålla sig över 30fps även när det lollar ur helt?

Låt oss göra en enkel överslagsräkning i hur hög denna hemska prestandakostnaden kan tänkas bli.

En highend dator idag kostar 10000kr (räknat exl skärm osv), den håller sig kanske i 3 år.

Spelar Svensson som köper tjänsten i snitt 2h per dag och vi kan använda säg 12h per dag betyder det att vi är 6 stycken som delar på kostnaden.

10000kr delat på 36 mån delat 6 pers = 46 kronor per månad.

Dessutom kan beräknings jobb på server nivån delas upp mer effektivt. Så om 10 personer spelar samtidigt men spelet de lirar bara tar 10% av prestandan kan alla spela på samma hårdvara som motsvarar en dator = kostnaden delas på 10 igen.

Permalänk
Medlem

Testade spela BF3 på Gaikai vilket är gratis (campaign). Tyckte det fungerade rätt bra. Dock så är mina test förhållanden inte så jätte bra då jag sitter i soffan med en liten acer laptop och musplattan Så kanske inte märkte eventuellt lagg då det var väldigt svårt att röra sig på ett vettigt sätt. Men ni som inte testat hur det funkar i dagsläget tycker jag ska testa det är ju trots allt gratis.

Upplösningen var bättre än onlive tror jag.

Det optimala vore ju om man när man köper sitt spel i butik eller laddar ner det till steam även fick tillgång till det online. Dvs din profil och liknande syncas så om du känner för att sitta framför tvn och spela lite mer casual så kan du göra det via online tjänsterna men när du ska köra hardcore så kan du köra det på din egen dator och då minska lagg och förbättra upplevelsen. Då får man ju det bästa från båda världar tycker jag.

http://www.gaikai.com/#

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kände med så för 2år sen!

Det gör jag inte längre.

Det jag känner för, är att ha alla mina spel i Steam/Origin.

Riktigt skönt är det att öppna steam och gå in i spel och se alla spel där

Ge mig en sådan här molntjänst i framtiden där jag kan spela allt på alla enheter NU!!

Och varför skulle moddarna uteslutas? det är inget vi vet än!

Får dom bara bort lagget och kan fixa så att upplösningen är riktigt bra, så har jag gärna mina spel där. Och dom säger ju själva att "samma spelupplevelse som en direktansluten spelkonsol" får dom till, så är jag på.

Bakåtsträvare är vad ni är, ni som är det, ni kan säkert fortsätta köpa era spel på disk, installera det o spela, på er dator.

Det jag menar, ingen vet hur det kommer att sluta

Det kan bli så att vi alla sitter på det!!

Det vet vi inte, än.

Vissa spel kan jag tycka att det är skönt o ha på Steam/Origin men inte alla. Inte de större spel som man skulle gärna vilja äga en fysisk kopia eller mäktige collector's edition. Sen finns det spel som jag skiter fullständig i om jag har det på en skiva eller steam/origin. Det är skönt på ett sätt att ha alla spel redan där man endast behöver starta upp ett program och sen bara kör. Men som sagt, valet borde finnas där. Kommer inte att gynna butiker direkt, dem lever trotts allt störst på begagnade spel.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ny teknik? Ny teknik?
Det är mycket gammal teknik i ny tappning. Med rötter i tiden långt före persondatorn när allt folk satt med en dum terminal och kommunicerade med en stordator/mainframe. Tangentbord för inmatning och skärm för att presentera resultatet.

Ptja om du ska märka ord så är ju majoriteten av all ny teknik något som har rötter i något som funnits tidigare. Vad vill du själv kalla det?
Vad jag anser är att detta är något som skiljer sig från hur gemene gamer (casual eller ej) spelar sina spel idag, och därför är det något nytt. Här på forumet verkar detta nya mötas med rädsla/skeptis, alltså att de är konservativa.

Skrivet av Hardware guy:

Köper man sitt spel har man obegränsad speltid. Ett spel som man kan lägga ner hundratals timmar på är sannolikt mer ekonomiskt att köpa själv. Ett kort spel som inte varar länge eller man snabbt tröttnar på kan möjligen vara intressant. Eller att provspela innan man väljer att löpa ett spel.

Mycket svårt att analysera då vi inte alls vet hur priserna/uppbyggnaden kommer att vara i framtiden för dessa tjänster. Men om vi ser till musik, som tydligen ligger före, så betalar jag gärna extra att ha tillgång till "all" musik på molnet för att lyssna på det jag vill när jag vill istället för att gå till en skivbutik och köpa skivorna. Men visst finns det ju olikheter, och vem som helst kan ju fortfarande köpa musiken i butik eller online om den föredrar det!

Det går ju förtusan fortfarande att köpa LP-skivor av många (iprincip alla?) stora artister (och små?)!

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Vissa spel kan jag tycka att det är skönt o ha på Steam/Origin men inte alla. Inte de större spel som man skulle gärna vilja äga en fysisk kopia eller mäktige collector's edition. Sen finns det spel som jag skiter fullständig i om jag har det på en skiva eller steam/origin. Det är skönt på ett sätt att ha alla spel redan där man endast behöver starta upp ett program och sen bara kör. Men som sagt, valet borde finnas där. Kommer inte att gynna butiker direkt, dem lever trotts allt störst på begagnade spel.

Så vad är det du (ni?) förespråkar? Att vi ska bromsa denna utveckling för 95% av befolkningen för att resterade 5% inte kan tänka sig att fortsätta köpa sina skivor i butik medan det finns andra alternativ som de övriga 95% av befolkningen använder. Makes no sense.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem

Snälla tänk lite, de menar att nästa generation blir den sista, det kan mycket väl stämma om man tänker efter. Om 720/ps4 kommer 2013/2014 och håller i 10 år som denne generation nästan kommer göra så kommer året vara 2024 när nästa generation dör ut. Då kommer internet att vara tillräckligt snabbt med 6g mobilt internet med 10ms. Alternativt kommer mobilerna vara så starka att man laddar ner konsol "mjukvaran" till mobilen som trådlöst kopplar upp sig mot TV'n

Men man kommer inte ha kvar stora tjocka boxar år 2024!"!

Permalänk
Avstängd

Men jag vill inte behöva förlita mig på någon annan.
Jag vill inte behöva köpa beräkningskraft från någon som ska förse mig med beräkningskraft.

Jag vill kunna vara min egen chef, och ha min egen beräkningskraft och inte behöva knäböja för någon annan.

Jag vill inte vara någon bitch med en dumb terminal som inte ska kunna göra något själv utan storföretagens godkännande och välsignelse.

Permalänk
Avstängd

Istället för nåt skit GeForce Grid som ingen vill ha, så kan dom väl göra något vettigt.

Som ett energi-effektivt hög-prestanda kort?

Ett kort som inte slukar hundratals watt och avger absurda mängder värme?

Ett kort som klarar högupplöst real-time raytracing i 60 fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men jag vill inte behöva förlita mig på någon annan.
Jag vill inte behöva köpa beräkningskraft från någon som ska förse mig med beräkningskraft.

Jag vill kunna vara min egen chef, och ha min egen beräkningskraft och inte behöva knäböja för någon annan.

Jag vill inte vara någon bitch med en dumb terminal som inte ska kunna göra något själv utan storföretagens godkännande och välsignelse.

Spelar och använder du även endast egenprogrammerade spel och program?
Pengarna i madrassen antar jag också?

Och varför diskuterar du på ett forum, där den text du skriver inte kan kontrolleras av dig själv efter att du lagt upp den?

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vilka 29 platformar för molnspelande finns idag? Jag känner inte till en enda!

I praktiken räcker det att Nvidia frågar steam om du har en giltlig licens för ditt spel och sedan blir du vidarelänkad. Nvidia tillhandahåller då hårdvaran och steam spel licenserna.

Låt oss göra en enkel överslagsräkning i hur hög denna hemska prestandakostnaden kan tänkas bli.

En highend dator idag kostar 10000kr (räknat exl skärm osv), den håller sig kanske i 3 år.

Spelar Svensson som köper tjänsten i snitt 2h per dag och vi kan använda säg 12h per dag betyder det att vi är 6 stycken som delar på kostnaden.

10000kr delat på 36 mån delat 6 pers = 46 kronor per månad.

Dessutom kan beräknings jobb på server nivån delas upp mer effektivt. Så om 10 personer spelar samtidigt men spelet de lirar bara tar 10% av prestandan kan alla spela på samma hårdvara som motsvarar en dator = kostnaden delas på 10 igen.

jag syftade naturligtvis på de befintliga fysiska plattformar, de som nämndes i videon.

ja, men då är det ju återigen snarare PC-plattformen som ersätts, inte konsollerna. men hade Microsoft tillåtit det så vore såklart en GameOnNvidiaEnvironmet-skiva att plutta in i Xboxen den enklaste och billigaste lösningen för att ta del av en sådan serverlösning redan nu. för varför ska det ens till ny hårdvara till nått som borde kunna fungera med god marginal på saker som redan finns? annat än för inlåsning då som man i samma andetag i princip säger sig tala mot gällande det här.

ja så kan man ju också räkna.. men det håller ju knappast i verkligheten. dels blir centraliserad rendering inte mindre utan mer datakrävande iom att ytterligare processkrävande steg ska in som hade kunnat hoppas över i en lokal plattform, dels så spelar knappast de (även om de råkar heta Svensson på riktigt) som spelar just de mest krävande spelen "ett par timmar per dag", snarare halva dygnet runt. och till sist, de spelar antagligen också vid samma tider, av högst logiska skäl särskilt för "online"-spel. (antar man får kalla dessa för flerspelaronline nu för att göra distinktionen..) och det är inte så att prestandan i servern kan användas till nått vettigt i sitt primära syfte med tanke på att tidsaspekten gjorde det så kritiskt med lokala servrar, men visst skulle de kunna hyra ut beräkning till annat på de mindre spelade tiderna på dygnet iof. en serverhall eller dess komponenter består dock sällan av en speldator som alla kan dela på, så du borde nog även räkna om och utgå från vad ett blad som kan köra 10 instanser av BF3 samtidigt innehåller och kostar, utöver administrationen av den då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Inga problem när Jen-Hsun Huang är i farten och snackar.
Det brukar kommer ungefär lika mycket skitsnack från den mannen som det kommer saker av relevans.

Skrivet av Zero Walker:

Ja fattar inte, hur kan det bli 150ms om man spelar på konsol inkopplat i tvn?

Tänk bara på hur otroligtmånga som använder sina TVapparater med konstiga efterbehandlingsfilter på, 400hz & cinemamode och annat "häftigt" så kanske till och med 150ms är lågt räknat?!

Skrivet av iXams länk:

JCarmack used a desktop program to cycle colors on his display each time a button was pressed. Using a 240fps camera, he was able to count the frames to determine how long it took the button press to become a pixel on the screen. Using his Sony-made head mounted display, Carmack calculated the latency to be over 70ms. That could be easily longer than the time to send a packet across the world.

Skrivet av iXam:

John Carmack snackar lite om latenser mellan datorn och skärmen.
http://www.geek.com/articles/chips/john-carmack-explains-why-...

Tack för länken! Verkligen spännande

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Martinus:

Spelar och använder du även endast egenprogrammerade spel och program?
Pengarna i madrassen antar jag också?

Och varför diskuterar du på ett forum, där den text du skriver inte kan kontrolleras av dig själv efter att du lagt upp den?

Den mesta utav mjukvaran på min dator är fri open source mjukvara.

På Internetforum använder jag en pseudonym.