Markus "Notch" Persson ogillar Windows 8 – vägrar certifiera Minecraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Eh snarare vista menar du? xp var allt annat än flopp med tanke på hur många år det funnits och fortfarande kan hänga med ett par år till..

Huh? Windows 7 tycker jag absolut inte är en flopp.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kan Windows 8 bara köra Win8 appar?
Går det inte att köra vanliga program från skiva eller nerladdat via någon annan kanal än microsofts egna?

I så fall borde man väl kunna köra i stort sett allt som går att köra i Vista / Win 7, plus de nya apparna om man byter till Win 8.
Eller är jag helt fel ute nu ?

Jo, du kan köra det mesta. Inget krav på att det måste vara från Store så jag ser inte riktigt vad problemet är.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Alltid trevligt när folk med pondus vågar stå emot

Ungefär som Herr Linux som ger fingret lite här och där

Skrivet av guos89:

Men det är väll bara att skippa windows butiken och köra på som vanligt? Dvs sälja sitt spel på sin webbsida, via skiva eller andra butiker så som cdon.se och åhlens ? (ja på alla tänkbara vis förutom just windows market)

Att inte vara med på windows market eller vad det nu kallas betyder ju inte ett dugg. Idagsläget säljs program hur enkelt som hellst via andra kanaler än windows market (då det inte ens finns något sådant till windows 7!) och det har aldrig vart något problem.

Det kommer gå precis lika bra även med windows 8, det finns INGA krav att program måste gå via windows market, det finns inga sådana!

Ser inte riktigt problemet...

Vad jag förstått så finns det krav på program som ska användas i "Metro" att dom endast ska gå att installera via deras market program. Men rätta mig gärna om jag har fel. Spel som man ändå oftast använder i helskärm finns det nog mål om att dom skall använda metro som grund istället, detta drar då windows stor vinst på.

Oavsett så blir det lite som Internet Explorer. Användare som inte bryr sig så mycket letar heller inte efter alternativ utan kör allt via ms store. Detta blir då stor konkurent till både steam, cnet och alla andra som skall leverera program till windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dreasoz:

så att twittra vad man tycker är dåligt nu?

Twittrar han allt han sæger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Eh snarare vista menar du? xp var allt annat än flopp med tanke på hur många år det funnits och fortfarande kan hänga med ett par år till..

Win 7 är det väl ändå inget fel med? Eller har jag missat något?

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

jo. Jag tycker att den var det. Har irreterat mig længe nu på han. Och nån gång så måste man få sæga något.

Såhær tycker jag det ser ut som.

Hej Jag heter Notch och ska skapa ett nytt spel som heter minecraft.

Efter sin vældigt framgångsrika spel.

så kan man tydligen gå ut i media och sæga precis vad man vill. Respektera det jag sæger før jag ær mæktig typ. Det jag sæger gæller.

Det är inte så att han tvingar media att publicera det han säger. Du borde istället ifrågasätta varför media ens bryr sig om vad han vill ha sagt.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burks:

Twittrar han allt han sæger?

var ett tag sedan jag följde honom men då twittrade han mycket om vad han gillade och vad han inte gillade (tror det var en äldre liknande incident men har glömt vad det var om).
edit: hittade det http://www.sweclockers.com/nyhet/14310-minecraft-skapare-sagar-unlimited-detail

Visa signatur

cooler master elite 430, i5 2500k, corsair ax 850w, gigabyte gtx 580,
1tb samsung spinpoint, asrock p67 extreme 4, corsair vengance 8gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

exempelvis att appen måste använda Microsofts egna programbibliotek..

Va?! Om det stämmer så är det ju helt absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Eh snarare vista menar du? xp var allt annat än flopp med tanke på hur många år det funnits och fortfarande kan hänga med ett par år till..

Du måste ha tolkat min inlägg som Win 8, annars hänger jag inte med.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av #enbom:

Dåligt att MS valt att göra Win 8 så pass stängt... Varför undrar jag? Kan något bra komma av det alls?

Hoppas Steam till Linux blir bra. Då kanske man kan börja se fler spel än bara Steam-spel komma till Linux och att komponenttillverkare gör sina drivers bättre till Linux.

Sen kanske man kan byta ut Windows mot någon Linux-dist till sin maindator.

Den ENDA och ENDA delen av Windows 8 som kommer vara "stängd" är WinRT, alltså till SURFPLATTOR. Jag ANTAR att din "maindator" inte är en surfplatta.

Jag förstår inte varför folk kallar Windows 8 stängt i jämfört med Windows 7 då enda delen av Windows 8 som är stängt är den delen för surfplattor. Du kommer fortfarande kunna installera spel ifrån cd/dvd skivor, internet, torrent eller vad man nu hittar programvaror.

Permalänk

Ojoj, det är storväder på gång ser jag...

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Problemet är inte vad som händer idag, utan lite längre fram när konceptet är väletablerat och användarbasen har vuxit sig större. Talande exempel är vad som händer med spel som inte finns på Steam eller tex i Apple Store, de säljer helt enkelt sämre.

Ett annat problem som också är värt att diskutera är att detta är en form av moralism från MS sida över vilken sorts underhållning som är rätt att konsumera. Man kan ju verkligen fråga sig om det är upp till distributören eller konsumenten att avgöra den frågan.

Måhända att spel som inte finns på steam säljer lite sämre än spel som finns på steam men i fallet mad apple store finns det inga andra sätt att publisera appar till dessa enheter än via apple store(såvida man inte jailbreakar). Detta gäller ej windows där det är 100% fritt fram att sälja via alla andra tänkbara sätt.

Skrivet av chila:

Ungefär som Herr Linux som ger fingret lite här och där

Vad jag förstått så finns det krav på program som ska användas i "Metro" att dom endast ska gå att installera via deras market program. Men rätta mig gärna om jag har fel. Spel som man ändå oftast använder i helskärm finns det nog mål om att dom skall använda metro som grund istället, detta drar då windows stor vinst på.

Oavsett så blir det lite som Internet Explorer. Användare som inte bryr sig så mycket letar heller inte efter alternativ utan kör allt via ms store. Detta blir då stor konkurent till både steam, cnet och alla andra som skall leverera program till windows.

Du kan ha rätt i att nativa metro appar måste komma via windows market/butik/store. Men frågan är vad det har för nytta att ett spel är metro anpassat då det ändå som sagt går upp i helskärm. Tiles på ett spel känns ändå rätt menlöst, det blir som en stor ikon ändå och det kan vanliga "icke market/store/butik" appar också ha. Det är enbart relevant såvida man vill göra ett program som på tiles typ visar lite info så som väder, mail elelr dylikt. Ett spel som med hjälp utav en tiles visar att typ 2 av dina vänner är online vore visserligen inte helt dumt men kan lösas på många många andra sätt, typ steam.

Permalänk

Ser en lösning ----> Linux
Synd att det är helt jävla kasst (Älskar linux, men fungera inte alls i den grafiska delan...som server passar det)

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Det är inte så att han tvingar media att publicera det han säger. Du borde istället ifrågasätta varför media ens bryr sig om vad han vill ha sagt.

jo du har en poäng i det du sæger.

Skrivet av dreasoz:

var ett tag sedan jag följde honom men då twittrade han mycket om vad han gillade och vad han inte gillade (tror det var en äldre liknande incident men har glömt vad det var om).
edit: hittade det http://www.sweclockers.com/nyhet/14310-minecraft-skapare-sagar-unlimited-detail

Just detta jag menar.

Permalänk
Medlem

är det bara jag som har noterat en ny skribent för denna artiklen? eller är det något jag har missat?

Permalänk
Medlem

Detta är underbart!

I verkligheten finns man inte om man inte syns på Windows Market. Men folk gillar Minecraft och kommer undra var det tagit vägen, och då kanske de leds till att läsa det han skrivit.

Om jag velat ha ett instängt system med ålderskontrollerat lull lull så hade jag köpt en dator med ett äpple på!

Det som har varit bra med Microsoft är att de inte har varit apple, och de har låtit folk äga sin dator på riktigt. Med Windows 8 tar de ett jättekliv mot ett helt inlåst system, och det skulle inte förvåna mig om Windows 9 lite diskret plockar bort "desktop" helt.

Hur som helst... Kudos för ett rättframt och redigt initiativ som förtjänar stående ovationer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har lite blandade känslor om vad jag ska tycka om Notchs uttalanden.
Visst är han en mycket framgångsrik och smart person, men jag får lite känslan av hybris. Ungefär som "Bäva datorvärlden, jag kommer inte att stödja Windows 8."
Å andra sidan kan jag tycka att det är bra när folk protesterar för att försöka uppnå större öppenhet i systemen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det är så rätt, ogillar dessa gränser som de skapar.
Notch är riktigt skön, träffade och snackade med honom under ACTA protesten på Sergel i februari. Go man

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Eh snarare vista menar du? xp var allt annat än flopp med tanke på hur många år det funnits och fortfarande kan hänga med ett par år till..

flopp? Nej, det tror jag då inte. XP va kanon!

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Avstängd

Väldigt moget. Förhandsgranskning av appar är ett krav för att jag ska välja en plattform, därför kommer jag att göra mig av med min Android och endast använda min Windows-dator för spel.

Nä, tjockisen Notch kan byta till Linux. Majoriteten av folket föredrar app-butiker och då är det snarare regel än undantag att man kollar igenom apparna först.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sven slaggare:

Den ENDA och ENDA delen av Windows 8 som kommer vara "stängd" är WinRT, alltså till SURFPLATTOR. Jag ANTAR att din "maindator" inte är en surfplatta.

Jag förstår inte varför folk kallar Windows 8 stängt i jämfört med Windows 7 då enda delen av Windows 8 som är stängt är den delen för surfplattor. Du kommer fortfarande kunna installera spel ifrån cd/dvd skivor, internet, torrent eller vad man nu hittar programvaror.

Nja lite fel där, den delen som är stängd är delen som hette Metro, för att släppa en metro applikation så MÅSTE du gå igenom windows store, åt andra sidan exakt alla andra applikationer så är det lite sak samma du kommer säkerligen kunna skaffa en hel del från windows store också men du kan som sagt va installera dom från vilken källa du vill. Sedan så är ju WindowsRT surf plattorna helt hållet stängda till Metro miljön så vist har du lite rätt där.

Anledningen till varför metro funkar på detta viset är att det är 100% bundet till dit konto, alla data ska ligga i molnet o.s.v., T.ex. loggar du in på en annan dator så följer all metro inställningar med o.s.v. Nu vet jag inte hur det funkar i praktiken då jag inte testat.

En annan regel är ju att det ska funka på ARM baserade CPU'er dvs krävs att det är skrivet på så vis att det hanterar flera kärnor, Dvs att skriva det med .NET eller Javascript är de enda alternativen just nu.

Samt man kan tycka lite som man vill, som utvecklare HATAR jag guidelinesen eller tja en del av dom till Metro, de 40ish st som finns där ute, tar alldeles för mycket fokus ifrån det mer viktigare men åt andra sidan som användare för applikationer så är de guld värda.

Tyvärr så överlag är det väldigt få som har någon som helst inblick i Windows 8 och alldeles för många som sprider vidare falska rykten.

---

I alla fall för företag som steam o.s.v. så lär de inte se några precis stora förluster ändå, folket som inte orkar titta längre än till windows store lär inte ha hittat steam eller enns bry sig vid det här laget. Her notch som själv enbart säljer spelet till PC för sig själv vet jag inte ens vart han skulle bry sig då han inte använder sig av en enda portal och inte heller behöver det för att sälja sitt spel.

Jag väntar också på Notch skrik på apples store samt Windows phone store. Som redan funkar som WindowsRT gör just nu, jag har inte sett Notch spy galla över detta än.

Men sist som personlig åsikt så kunde jag inte bry mig mer än att skratta åt hanns åsikter ibland.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tur att någon vågar säga vad de verkligen tycker och tänker.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk

alltså metroappar.. det känns ganska mycket som dom här widgets som har funnits ganska länge O.o

+ att det kommer säkert komma "cracks" som låser upp alla saker ungefär som root till android.. så det är nog inget att oroa sig för

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Jag håller med Notch att den öppna naturen är en stor charm med datorer och det är väldigt tråkigt att det stängs ner. Däremot antar jag det var lätt att certifiera samma spel på en än mer stängd platform, nämligen MAC / iOS. Jag förstår att inkomsterna var för stora för att motstå, men det känns lite som hyckleri ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Kul att Notch står emot, men det är lite ironiskt med tanke på att de har Minecraft för Xbox...

Det visar väl bara att han inte är anti-microsoft-fanboy utan bara säger vad han tycker om W8 och Windows Marketplace

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

alltså metroappar.. det känns ganska mycket som dom här widgets som har funnits ganska länge O.o

+ att det kommer säkert komma "cracks" som låser upp alla saker ungefär som root till android.. så det är nog inget att oroa sig för

Den dagen man ser "har någon en bra guide till hur man jailbreakar windows" dör en era. Det betyder slutet på att få äga sin dator på riktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Om det är några som Microsoft bör lyssna på så är det speltillverkarna. Anledningen till att många gamers sitter på Windows är ju just pga spelstödet, och utan den finns det ingen anledning att vara kvar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texaco:

är det bara jag som har noterat en ny skribent för denna artiklen? eller är det något jag har missat?

Dick har sitt skrivbord där fotbollsspelet stod. *gissar*

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

På vilket sätt skulle minecraft vara en app och vad är det som hindrar från att själva app-delen följer microsofts förmodligen kloka ramverk? Han behöver ju inte göra om hela spelet till microsoft minecraft

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Har lite blandade känslor om vad jag ska tycka om Notchs uttalanden.
Visst är han en mycket framgångsrik och smart person, men jag får lite känslan av hybris. Ungefär som "Bäva datorvärlden, jag kommer inte att stödja Windows 8."
Å andra sidan kan jag tycka att det är bra när folk protesterar för att försöka uppnå större öppenhet i systemen.

Jag känner honom inte, men har han verkligen förändrats? Kan det inte lika gärna vara att mediabevakningen exponerar honom mycket mer nu än tidigare?

Trots framgången fortsätter han inom indie genren. Visserligen får resten av indiesfären det svårt att bestämma sig för hur indie man egentligen kan vara när miljonerna rullar in. Hur som sägs hans nästa spel, 0x10c, vara än mer annorlunda än vad Minecraft ansågs vara.

(Har aldrig spelat Minecraft, och var aldrig riktigt intresserad när möjligheten att stödja projektet dök upp.)

Skrivet av SebboD:

Väldigt moget. Förhandsgranskning av appar är ett krav för att jag ska välja en plattform, därför kommer jag att göra mig av med min Android och endast använda min Windows-dator för spel.

Är det inte lite av det som är poängen, att det i nuläget finns valmöjlighet mellan öppet/stängt system? Det blir väl inte "mognare" för att du får som du vill på andras bekostnad? Du får ta med i beräkningen att Microsoft faktiskt helt byter strategi för PC, och om det därför blir gnissel bland användare/utvecklare är det helt naturligt. Diskussionerna om "startknappens" vara eller icke vara är en petitess i jämförelse.