Varför har desktopmonitorer stått still i upplösning sen 2006?

Permalänk
Medlem

Varför har desktopmonitorer stått still i upplösning sen 2006?

År 2006 kom Apple ut med cinema display 30 med upplösningen 2560x1600 och om man spolar fram tiden till 2012 ja vad är den högsta upplösningen man kan få i en konsumentskärm för desktop?, jo 2560x1600. Det har kommit ett gäng 27 skärmar som folk tycker är revolutionerande med den lägre upplösningen 2560x1440. Jag tycker det är hög tid att det kommer skärmar på 30-32 tum med minst 3840x2160 pixlar, det ska bli spännande att se vad 2013 har att erbjuda.

Jag vet att det finns någon enstaka skärm med 4k upplösning men dem kostar som en ny bil vilket alltså inte är till för vanliga konsumenter. Det är ganska horribelt att utvecklingen har stått still i 6 år.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är tyvärr många som verkar tycka att skärmar med lägre upplösningar är bättre, nu senast är det ju missfostren 2560x1080 som en del verkar tro är nått bra, samtidigt som det går att läsa att man släpper 1920x1080 till telefoner, världen är konstig!
Jo jag saknar också att man går framåt inom monitortekniken istället för att man backar i upplösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

År 2006 kom Apple ut med cinema display 30 med upplösningen 2560x1600 och om man spolar fram tiden till 2012 ja vad är den högsta upplösningen man kan få i en konsumentskärm för desktop?, jo 2560x1600. Det har kommit ett gäng 27 skärmar som folk tycker är revolutionerande med den lägre upplösningen 2560x1440. Jag tycker det är hög tid att det kommer skärmar på 30-32 tum med minst 3840x2160 pixlar, det ska bli spännande att se vad 2013 har att erbjuda.

Jag vet att det finns någon enstaka skärm med 4k upplösning men dem kostar som en ny bil vilket alltså inte är till för vanliga konsumenter. Det är ganska horribelt att utvecklingen har stått still i 6 år.

finns kostar 200k och uppåt.:D

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Håller med dig! Min 1920x1200 skärm på 24" börjar bli lite oskarp nu när min telefon har 720x1280 på 4.8".

Permalänk
Medlem

Håller totalt med dig just för desktopanvändande. 4K-upplösning hade varit grymt bra nu och det känns samtidigt inte så farligt långt kvar innan Apple lär släppa sin nya 30" Cinema "Retina" med just 4K-upplösning. Förmodligen när de släpper nya iMacs så släpper dom nog förmodligen en ny cinema-display.

Vad det gäller spel så får det gärna stanna på 1080p. De flesta grafikkort klarar inte av att driva spelen i så mycket högre upplösning i 60fps som man gärna vill ha i spel..

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Håller med föregående, ställer ju högre krav på datorn.
Varför skulle man behöva högre? Jag har 24" i 1080 och kan absolut inte klaga.
Men om man vill upp i 30" som det pratas om så borde upplösningen så klart följa med.

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att utvecklingen har stått still, tror de faktiskt inte gör så mycket med flit. (Utvecklingen går fram, men ingen masstillverkning)
Är nog fina pengar genom att pumpa ut 1920x1080 paneler

4K osv finns ju, men inte efterfrågan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Handlar inte bara om pixlar, bilden och färgåtergivning har blivit väldigt mkt bättre under åren även om upplösningen inte ökat

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Blocket tjänar inte på högre upplösning än så helt enkelt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tror mycket har att göra med att text osv skalar väldigt osmidigt i Windows och att folk reagerar negativt när text på skärmen blir för liten. Även om det går att ställa in så blir det ett hinder. I en mobil finns ju allt sånt anpassat out of the box.

Sen har "Full HD" satt en mental spärr för många att det är allt som behövs eftersom det kan spela upp en Bluray i full upplösning. Är ju samma sak på TV-apparater.

När det väl släpper och Full HD börjar kännas gammalt för allt fler så tror jag vi får en ketchup-effekt när megapixelracet drar igång på nytt, på gott och ont.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Tror mycket har att göra med att text osv skalar väldigt osmidigt i Windows och att folk reagerar negativt när text på skärmen blir för liten. Även om det går att ställa in så blir det ett hinder. I en mobil finns ju allt sånt anpassat out of the box.

Sen har "Full HD" satt en mental spärr för många att det är allt som behövs eftersom det kan spela upp en Bluray i full upplösning. Är ju samma sak på TV-apparater.

När det väl släpper och Full HD börjar kännas gammalt för allt fler så tror jag vi får en ketchup-effekt när megapixelracet drar igång på nytt, på gott och ont.

Fast allt utom Firefox skalar ju bra i windows. Och jag är säker på att dom skulle lösa det ganska snabbt om det skulle börja användas lite mer.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

För att de allra flesta inte behöver högre upplösning än så.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ozo64:

För att de allra flesta inte behöver högre upplösning än så.

Är det därför så många använder mer än en monitor ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

För att de allra flesta inte behöver högre upplösning än så.

Nej, varför skulle man behöva något mer än en 15"-skärm med 1024x768? Det funkar ju, varför ha något bättre?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Full Strike:

Nej, varför skulle man behöva något mer än en 15"-skärm med 1024x768? Det funkar ju, varför ha något bättre?

15" är väl lite stort ? 12" monokroma crt monitorer är nog framtiden och jag tror att 600x480 är en bra upplösning så vi inte belastar grafikkretsarna så tungt

Det är tråkigt att "folk" inte vill ha bättre upplösning och att skylla på spelprestanda är lika löjligt det också, man kan köra spelen med multipler av skärmupplösningen det är ju inga större tekniska problem att ha QFHD på skrivbordet men köra spel med hälften.

Är det så att spelare idag snarare bromsar än driver på utvecklingen? Apple och div telefoner verkar vara de produkter där man försöker öka upplösningen, medans pc monitorer backar i upplösning och många verkar heja på den utvecklingen, Bessynerligt !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är interessant at för bara drygt ett år sedan va det många som gnällde om Apple's onödiga höga upplösning på sina retina skärmer, och att alt bara blev så litet men nu verkar folk fatta litet mera...

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

År 2006 kom Apple ut med cinema display 30 med upplösningen 2560x1600 och om man spolar fram tiden till 2012 ja vad är den högsta upplösningen man kan få i en konsumentskärm för desktop?, jo 2560x1600. Det har kommit ett gäng 27 skärmar som folk tycker är revolutionerande med den lägre upplösningen 2560x1440. Jag tycker det är hög tid att det kommer skärmar på 30-32 tum med minst 3840x2160 pixlar, det ska bli spännande att se vad 2013 har att erbjuda.

Jag vet att det finns någon enstaka skärm med 4k upplösning men dem kostar som en ny bil vilket alltså inte är till för vanliga konsumenter. Det är ganska horribelt att utvecklingen har stått still i 6 år.

-------------------------------------
Varför skapa en ny tråd om det här som det tjatas om ideligen?
Dessutom är du själv ganska överrepresenterad med det här i de flesta trådar om skärmar, gärna de större, bara vänta och se, vet du vad det är för något?
Tålamod, Landahl,tålamod unge padawan

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Det är precis som megapixels på en kamera, upp till en viss punkt gör det skillnad och efter det inte mycket för vardagsanvändande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast allt utom Firefox skalar ju bra i windows. Och jag är säker på att dom skulle lösa det ganska snabbt om det skulle börja användas lite mer.

Är väll inga problem? Eller är inte 2560x1440 nog stort?
Har då inga problem med någon text

Skrivet av roosterx:

Jag tycker det är interessant at för bara drygt ett år sedan va det många som gnällde om Apple's onödiga höga upplösning på sina retina skärmer, och att alt bara blev så litet men nu verkar folk fatta litet mera...

Beror väl på vart man läser. Men tror faktiskt att många inte fattar vad upplösningen betyder.
Hade några kompisar som inte fattade varje jag köpte en 27" för 6k~ när det fanns billigare även fast man påpekade upplösningen.

Så när de var här fick de prova flytta fönster från 2560x1440 > 1920x1080, då fattade de =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Om jag har fattat det rätt så ligger problemet i hur man ska skicka data till varje enskild pixel. Om det inte skulle finnas några problem att göra det skulle man kunna ta 16(4x4) av Sharps massproducerade 1080/5"-paneler och slänga ihop en 20" 8K-display.

Sen ska du ha en anslutning som klarar att skicka den datamängden(optisk?) och en källa som har material i den upplösningen och klarar av att behandla den. Och det enda material som skulle bli coolt är 3D-animationer och spel (i brist på 8K-kameror).

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Är väll inga problem? Eller är inte 2560x1440 nog stort?
Har då inga problem med någon text

Eh, exakt vad har det med firefox's skalning att göra?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Eh, exakt vad har det med firefox's skalning att göra?

Du citerade en som skrev om text, ser dock inte var du har för skalningsproblem.
Är ju inte som att man surfar i fullscreen, gör man ju inte ens på 1080p.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Du citerade en som skrev om text, ser dock inte var du har för skalningsproblem.
Är ju inte som att man surfar i fullscreen, gör man ju inte ens på 1080p.

Fast det sker ingen skalning alls om man kör firefox i fullskärm.

Det finns en funktion i windows för att ändra storlek på text med mera, till 125% eller 150%.
Lämplig att använda om man har väldigt hög upplösning på en inte alltför stor skärm.
De flesta av vardagsfunktionerna ändrar storlek av det, firefox gör det däremot inte. Dock blir det (iallafall hos mig, har läst om flera med samma problem) skitsegt om man i kombination försöker använda firefox's egna zoom.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast det sker ingen skalning alls om man kör firefox i fullskärm.

Det finns en funktion i windows för att ändra storlek på text med mera, till 125% eller 150%.
Lämplig att använda om man har väldigt hög upplösning på en inte alltför stor skärm.
De flesta av vardagsfunktionerna ändrar storlek av det, firefox gör det däremot inte. Dock blir det (iallafall hos mig, har läst om flera med samma problem) skitsegt om man i kombination försöker använda firefox's egna zoom.

Firefoxzoomen zoomar även flash, jag tror att Adobe ligger bakom allt ont på webben Men skulle de inte ligga bakom allt som strular så ligger de iallafall bakom flash som brukar sega ner o ställa till det i största allmänhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast det sker ingen skalning alls om man kör firefox i fullskärm.

Det finns en funktion i windows för att ändra storlek på text med mera, till 125% eller 150%.
Lämplig att använda om man har väldigt hög upplösning på en inte alltför stor skärm.
De flesta av vardagsfunktionerna ändrar storlek av det, firefox gör det däremot inte. Dock blir det (iallafall hos mig, har läst om flera med samma problem) skitsegt om man i kombination försöker använda firefox's egna zoom.

Ah, kör 100% som vanligt. Har aldrig provat ändra till större.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Firefoxzoomen zoomar även flash, jag tror att Adobe ligger bakom allt ont på webben Men skulle de inte ligga bakom allt som strular så ligger de iallafall bakom flash som brukar sega ner o ställa till det i största allmänhet.

Det skulle kunna vara relaterat. Kan nästan avinstallera flash från den uppskalade datorn bara för att testa, det har ändå lyckats få nån helt trasig inställning så att fullskärmsvideo lägger sig bakom taskbaren.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Alltså ni som skriver att spel blir mer tröga att köra i native upplösning kan ju sänka upplösningen, dessutom finns det faktiskt folk som gör annat än att spela med sina skärmar. Med högre upplösning än 2560x1600 kommer man ju inte behöva använda anti aliasing vilket är en stor bonus angående spelprestanda. Om ni inte har sett en Mac Book pro 2880x1800 in action så gör det, bilden i den upplösningen är som ett tryckt papper och vad är det som är negativt med det? Dessutom ryms det så mycket mer text med en hög upplösning och du behöver inte ha flera skärmar bredvid varandra.

Visst har bildkvaliteten gällande färger förbättrats iom IPS men upplösningen har stått stilla sedan 2006 vilket är horribelt. mobiltelefoner har ju högre ppi nu än desktop skärmar, är det bra tycker ni?