Datorn kraschar vid spelande

Permalänk
Medlem

Datorn kraschar vid spelande

Tjo!

Har sedan MoP-releasen haft problem med att datorn kraschar vid spelande. Inför releasen tänkte jag att jag skulle uppgradera mitt system för att få en bättre upplevelse. Sagt och gjort, detta var vad jag köpte:

Processor: Intel® Core i7-3770K 3.5GHz
Moderkort: MSI Z77A-GD65, Socket-1155
Minnen: Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7870 2GB GDDR5 "OC - Version"
Kylare processor: Arctic Cooling Alpine 11 Plus
Lagring: Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB (hade jag sedan innan, för OS och några enstaka program), några andra diskar för lagring av film, spel och annat. Har inte modellerna i huvet.

I alla falll, problemen började med MoP releasen och det som händer är egentligen att någon/ett par gånger per kväll då jag sitter och kör HC's med guilden så totallåser sig datorn. Skärmen blir svart, ljudet "hänger" sig, dvs fastnar i en mycket kort loop (kallas säkert nåt) och det går helt enkelt inte göra något annat än att trycka och hålla ner power-knappen för att "döda" datorn. Detta känns naturligtvis inte bra på nåt sätt.

Jag har skrivit på blizzards forum (http://eu.battle.net/wow/en/forum/874936/), som väldigt många andra har om exakt samma problem. De enda svaren vi får är att uppdatera drivrutiner och klistra in loggar. Här är allt som jag testat hittils:

- Vid inköpet av ny hårdvara formaterades datorn, nytt OS, nyinstallation av WoW, alla drivrutiner osv.
- Testat att köra spelet i DX9 istället för 11
- Testat flera äldre drivrutiner för grafikkortet
- Spelat på alla möjliga grafikinställningar, allt från rekommenderade till helt egenpåhittade
- Tagit bort föreslagna mappar för att få spelet att återupptäcka mitt system (WTF, cache osv)
- Kört spelet i både x64 och x32-bitar klienterna
- Spelat i windowed mode, fullscreen mode, med två skärmar inkopplade, med en skärm inkopplad
- Kollat alla mina temps noga (hade en tråd i överklockning/kylnings delen om en konstig temp på moderkortet som vi kom fram till inte fanns, hör inte hit men ändå)
- Mitt system är inte överklockat, förutom GPU som kom överklockad från tillverkare

Jag har även fler i min guild som har samma problem, och som sagt en massa folk på blizzards wowforum som har samma problem. Är det någon annan som har upplevt detta? Är det någon som har löst det? Förslag? Allt är välkommet egentligen, väldigt väldigt tråkigt att behöva krascha flera gånger per kväll och framför allt känns det som att det inte är jättebra för systemet att ha så många plötsliga stopp.

Problemet uppstår INTE i andra spel, utan endast i WoW.

Permalänk

Vet många som har problem med drivers till nivida kort, så kan misstänka mig att det är något liknande.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jo, det verkar som det. Men felen skiljer sig ändå lite mellan nvidia och radeon korten. Vad jag har hört är att för de som sitter på ett nvidia så får de istället ofta felet att drivrutinen har slutat svara, och även ibland så kraschar de helt. Detta är inte fallet för de med radeon kort där istället det bara kraschar. Förstår att detta beror på drivrutinen, men måste ju även finnas nåt "fel" i wow som triggar detta, då felen inte uppstår i andra spel.

Finns det någon logg där man kan se dessa fel och kanske få ut lite mer info när det väl kraschar? Datorn är ju helt låst när det väl händer. Tänker om det finns i nån fil eller liknande en logg?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid kolla vad Loggboken/Event Viewer säger om saken om det är något som loggas innan det krashar.
Hoppas du kommer till rätta med problemet, har inte hört talas om det förut men så har jag ju inte heller drabbats av det så har inte direkt letat efter andra med samma problem.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Använder du några addons? Har du testat stänga av alla addons?

Har haft liknande problem efter Pandaria som jag trodde berodde på drivisarna till grafikkortet men det visade sig bero på addons (fortfarande inte säker på vilket), skillnaden här är dock att hela din burk pajar. Som sagt, kolla i EventViewer, där får man bra hjälp!

Permalänk
Medlem

Just det, hur kunde jag glömma Event Viewer. Ska definitivt kika i denna. Ja, jag spelar med addons. Däremot, nu när du säger det, kom jag på att jag aldrig tagit bort interface mappen helt. Har låtit addons ligga kvar, och bara inaktiverat dem. Ska ta bort mappen och testa med en helt ren interface mapp. Däremot ser jag det ändå ganska osannolikt att det är just ett addon då det är väldigt många som har samma problem om man läser på blizzards forum, och jag har svårt att tänka mig att alla har ett och samma addon som orsakar problemet. Däremot är det ju inte säkert att alla fel har samma orsak, utan endast samma symptom.

Tack för tipsen, fler tips är varmt välkomna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benko:

Just det, hur kunde jag glömma Event Viewer. Ska definitivt kika i denna. Ja, jag spelar med addons. Däremot, nu när du säger det, kom jag på att jag aldrig tagit bort interface mappen helt. Har låtit addons ligga kvar, och bara inaktiverat dem. Ska ta bort mappen och testa med en helt ren interface mapp. Däremot ser jag det ändå ganska osannolikt att det är just ett addon då det är väldigt många som har samma problem om man läser på blizzards forum, och jag har svårt att tänka mig att alla har ett och samma addon som orsakar problemet. Däremot är det ju inte säkert att alla fel har samma orsak, utan endast samma symptom.

Tack för tipsen, fler tips är varmt välkomna!

Nä, är väl inte så troligt att det är pga addons men värt att testa iaf!

Nvidia släppte nya drivisar häromdagen som verkar ha fixat något med MoP, kanske kommer något liknande från AMD snart?

Permalänk
Medlem

Ja, precis. Såg att AMD släppt några beta-drivrutiner (http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw...) samt några profiler som nämnde grejer om WoW och MoP, ska testa dessa också när jag kommer hem. Vet inte alls om de fixar detta fel som jag har, men absolut värt att testa. Har testat en massa gamla drivrutiner med, men ingen av de jag testat verkar funka.

Permalänk
Medlem

Testat att stänga av ljudkortet?
Kompisen hade problem med bf och det inbyggda ljudkortet. Köpte ett externt usb ljudkort och alla problem försvann...dvs krascher och låsningar.

Vet inte om det hjälper...bara en tanke.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem i bf3 ,när ja överklockar låser sig burken ,var tvungen att klocka ner för att allt ska funka!
Testa o ställ ner grafikkortet lite ,för mej funkade de

Permalänk

finns nya drivers till MOP för Nvidia ialflall Kom väl för 3 dagar sen max eller nått sådant

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Är nu hemma och har precis tankat AMD:s senaste beta drivers + profilen de rekommenderade för MoP. Dags att spela! Fick även some tips på blizzards forum i form av en blue-post att testa dessa drivers + profil. Återkommer med resultat! Om detta inte skulle funka så finns det ju lite fler förslag här i tråden att testa.

Tack sålänge!

Permalänk
Medlem

Hann spela i hela 10min med de nya drivisarna innan de la av... Men en framgång är att jag nu hamna på en BlueScreen istället för en svart skärm och datorn starta om sig själv lite mjukare. Fick även upp lite info om felet vid uppstart igen. Detta var i DX11, ska nu testa samma drivrutiner i DX9.

Permalänk
Skrivet av ericsundell2:

finns nya drivers till MOP för Nvidia ialflall Kom väl för 3 dagar sen max eller nått sådant

Och dom ska vara kassa också för många...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Har nu kört beta drivrutinerna + profilen som släppts rätt så nyligen ihop med DX9 en kväll och några timmar idag. Peppar peppar ta i trä, det verkar funka! Om någon kör ett radeon kort så rekommenderar jag att testa detta, verkar som sagt funka för mig.

Permalänk
Medlem

Lite update igen. Har nu spelat i princip en hel dag med dessa drivrutiner + profil i DX9 och inte kraschat en enda gång. Verkar vara fixet för mig