Stardock släpper skarpa versionen av Start8 – startmenyn till Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Varför i hela världen skulle man ladda det från torrent?
Kostar ju bara 35kr.
my god! >.<

(inte riktat till dig bara till massan som känner att dom inte har råd med 35kr.)

Precis bättre ladda ner den andra halvan och betala för det som faktiskt funkar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingShyGuy:

För många så är det kanske en principfråga och inte om pengar. Varför betala för någonting som redan finns i gamla versioner? Vad betalar vi för att komplettera Windows 7 från gamla verisoner.

Varför ska Stardock lida för något som Microsoft gjort? Dom ha ju varit duktiga nog att ge oss ett alternativ! Och för en väldigt rimlig peng. Byt inte till Win8 om det är en så stor grej.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk

Använt en längre tid och det fungerar prima! Bästa köpet jag gjort på länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingShyGuy:

När man ska söka snabbt, utforskaren, och kontrollpanelen. Även bra att ha snabb tillgång till program som man använder ofta, och så att det inte alltid ta en onödig plats i taskbaren. För det är jobbigt när man har en massa program igång som blandas ihop med program som inte är igång och som ej ska användas.

Söken fungerar ju precis som tidigare, dvs Win-key och sedan skriva det man söker efter. Kontrollpanel osv går det snabbare att köra kortkommando till. Vad gäller starta program så är det ju också bara att köra igång via söken. Det känns som att sitta och klicka med musen är det sämre alternativet hela tiden här, om man vill arbeta effektivt.

Det enda jag personligen ser behöver en förbättring av detta i Windows 8 är att jag vill få de tre typerna av sökresultat samtidigt, i olika kolumner, istället för att behöva klicka mellan dem. Nu söker jag rätt sällan annat än program ute i Windows, men ändå.

Sedan finns det såklart en rad annat, som inte är kopplat till detta, i W8 som kan förbättras också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingShyGuy:

För många så är det kanske en principfråga och inte om pengar. Varför betala för någonting som redan finns i gamla versioner? Vad betalar vi för att komplettera Windows 7 från gamla verisoner.

Hur menar du principfråga?
Hade det vart microsoft som utvecklat programmet och den nya startmenyn hade jag kanske förstått dig men nu är det ett fristående företag som gör det.
Personligen tycker jag inte man skall straffa dom för att microsoft tar bort en legobit som dom sedan fyller igen hållet efter.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Windowsknappen+r? Va lat man kan vara...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingShyGuy:

För många så är det kanske en principfråga och inte om pengar. Varför betala för någonting som redan finns i gamla versioner? Vad betalar vi för att komplettera Windows 7 från gamla verisoner.

Vad är det för logik? Det är ju inte Microsoft som utvecklat Start8, det är ju en oberoende utvecklare.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingShyGuy:

För många så är det kanske en principfråga och inte om pengar. Varför betala för någonting som redan finns i gamla versioner? Vad betalar vi för att komplettera Windows 7 från gamla verisoner.

Start8 verkar ha lyssnat på vad folk vill ha, iaf ser det ut som jag hade hoppats att startmenyn skulle varit. Det är helt klart Microsoft som klantat sig här, det kommer att få windows 8 att verka 'trasigt' om man inte köper detta tillägget vilket i princip ALLA företag kommer att göra om de väljer windows 8.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Ärligt talat, vad ska man ha startmenyn till?

Jag använder den kanske en gång i veckan hemma och ungefär lika ofta på jobbet, där jag spenderar ca 8 timmar per dag framför datorn.
De program jag använder kör jag via aktivitetsfältet, ser ingen poäng alls med startmenyn...

Ni som verkligen vill ha kvar startmenyn, vad använder ni den till som gör den så oumbärlig?

Öppnar alla mina spel och program via den som genväg då jag vill ha skrivbordet relativt cleant och utan genvägar.
Klickar jag på windows knappen så vet jag att jag har allt inom räckhåll utan en massa chaffs.

Permalänk
Inaktiv

Jag har fortfarande svårt att tro att Microsoft kommer acceptera detta program som försöker återinföra funktionalitet som MS inte vill ha med i Windows längre, Start8 är så pass likt MS gamla startmeny och det faktum att de dessutom tar betalt för detta.

Intressant att se vad som händer. Oavsett blir det inget köp av Win8 så länge MS inte inför möjlighet att välja mellan klassiskt Windowsfunktionalitet (startmeny, ingen Metro) och det nya Metro-gränsnittet.

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Haha, nej? Har ca 10 program i en smidig dock på skrivbordet, mer behövs inte

Skrivet av brajonk:

84% av omrästningen VILL ha startmeny.. det är VI som INTE förstår oss på "er"... inte tvärt om.... ha du cykel utan hjul oxå ? antar de är vi gamla som inte kan ta emot det nya och vill ha det gamla beprövade kvar

Men startmenyn tar ju bara lång tid, har använt dock-program sen XP. Varför vill ni ha kvar något segt och gammalt?

Skrivet av Cheewie:

Så du förstår inte att andra använt startmenyn?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår att andra använder startmenyn, men till vad förstår jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Låter suveränt !
Ärligt talat så är detta, iallfall för mig, en dealbreaker vad gäller inköp av Windows 8.
Jag vill inte behöva gå 10 år tillbaka i tiden vad gäller användarvänlighet när jag byter till ett nytt OS.

Menar du att Metro är 10 år tillbaks i tiden vad gäller användervänlighet? Det är väl snarare startamenyn som är uråldrig och inte har några MDI-belägg över huvud taget medan metro är baserad på just MDI-studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Ärligt talat, vad ska man ha startmenyn till?

Jag använder den kanske en gång i veckan hemma och ungefär lika ofta på jobbet, där jag spenderar ca 8 timmar per dag framför datorn.
De program jag använder kör jag via aktivitetsfältet, ser ingen poäng alls med startmenyn...

Ni som verkligen vill ha kvar startmenyn, vad använder ni den till som gör den så oumbärlig?

Du behöver inte ens veta eller förstå vad folk gör. Du behöver bara acceptera alla använder och föredrar olika sätt att jobba och väldigt många (inklusive mängder av människor som testat previews) finner att förändringarna i Win 8 inte effektiviserade deras användande eller uppskattade dem. Så att det dyker upp alternativ som många efterfrågar hjälper ju även i längden Microsoft att se var de tänkte snett.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Öppnar alla mina spel och program via den som genväg då jag vill ha skrivbordet relativt cleant och utan genvägar.
Klickar jag på windows knappen så vet jag att jag har allt inom räckhåll utan en massa chaffs.

På vilket sätt skulle genvägar på skrivbordet vara det enda alternativet? Det har man ju oftast inte ens framme utan är gömt bakom fönster.

I W7 är de enkla, relevanta alternativen att fästa program i aktivitetsfältet, eller att skapa kortkommandon (vilket är det klart snabbaste).

Permalänk
Medlem

Iställe för att bara hylla stardock så väljer en del att kritisera microsoft, va fan folk. 35kr är inget. Skärp er.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Måste säga att skrivbordet ser otroligt fräscht ut. Startknappen passar dock inte in redigt. Tycker också att denna funktionen borde vara inbyggt i windows måste jag säga, och detta är den ända funktionen som kan rädda mitt inköp av W8.

edit: Såg att man kunde customisera starknappen när jag forstsatte att kolla klart på videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mofasa:

Menar du att Metro är 10 år tillbaks i tiden vad gäller användervänlighet? Det är väl snarare startamenyn som är uråldrig och inte har några MDI-belägg över huvud taget medan metro är baserad på just MDI-studier

Och dessa är säkerligen gjorda med "surfplattor" i åtanke och som testenhet. Inte en "klassisk dator eller notebook". Metro (eller vad de nu kallar det) är ett steg bakåt på dessa enheter men utan tvekan ett steg framåt på plattorna. Bättre att bygga en perfekt bro för varje stup än att bygga en bro man försöker anpassa för alla stup om du förstår liknelsen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Öppnar alla mina spel och program via den som genväg då jag vill ha skrivbordet relativt cleant och utan genvägar.
Klickar jag på windows knappen så vet jag att jag har allt inom räckhåll utan en massa chaffs.

Jag föredrar också när det är cleant, men föredrar då att slippa skrivbord helt och hållet. "Skrivbord" i ett operativsystems GUI är något gammalt 90-talsfenomen som Microsoft ville skulle bli en standardkomponent i grafiska gränssnitt. Egentligen är det inte mer än en (ganska kraschbenägen) instans av explorer.exe.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jornathan:

Ska man söka snabbt i Windows 8 är det bara att trycka på fönstertangenten och sen börja skriva när man får upp alla tiles.

Ska man söka snabbt så vill man han en liten popup/ruta att skriva i och inte täcka hela skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Och dessa är säkerligen gjorda med "surfplattor" i åtanke och som testenhet. Inte en "klassisk dator eller notebook". Metro (eller vad de nu kallar det) är ett steg bakåt på dessa enheter men utan tvekan ett steg framåt på plattorna. Bättre att bygga en perfekt bro för varje stup än att bygga en bro man försöker anpassa för alla stup om du förstår liknelsen.

Nej, implementionerna utifrån Fitt's Law är i högsta grad relevanta för musanvändande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Du behöver inte ens veta eller förstå vad folk gör. Du behöver bara acceptera alla använder och föredrar olika sätt att jobba och väldigt många (inklusive mängder av människor som testat previews) finner att förändringarna i Win 8 inte effektiviserade deras användande eller uppskattade dem. Så att det dyker upp alternativ som många efterfrågar hjälper ju även i längden Microsoft att se var de tänkte snett.

tyvärr är det nog så, titta på office paketet, all logik försvann med office 2003.. bakgrunden var att öka produktiviteten, istället upplevs det rörigt med radvis med stora ikoner i tools fältet uppradade i en massa flikar.
Det är lite som det gamla utrycket att inte se trädet för skogen.

Men jag har bara testat W8 under väldigt kort period i beta så vågar inte uttala mig om det. Jag har bara en känsla av att det passar bättre i en touch telefon/padda än på nåt annat.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

tyvärr är det nog så, titta på office paketet, all logik försvann med office 2003.. bakgrunden var att öka produktiviteten, istället upplevs det rörigt med radvis med stora ikoner i tools fältet uppradade i en massa flikar.
Det är lite som det gamla utrycket att inte se trädet för skogen.

Men jag har bara testat W8 under väldigt kort period i beta så vågar inte uttala mig om det. Jag har bara en känsla av att det passar bättre i en touch telefon/padda än på nåt annat.

Antar du menar efter 2003? Eftersom 2003 har de härliga dropdownmenyerna som man faktiskt hittar i.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Kommer inte behövas i mitt hem, gillar modern UI. Slippa startmenyn och kunna lägga upp program och spel i olika fält, lätt att se programmet man vill starta utan fula ikoner.
Hade dock ett ikonfritt skrivbord innan men nu slipper man ta upp start och skriva i sökfältet. Har ännu inte kollat hur man ska gå tillväga för att söka alla filer på datorn i modern UI men det måste kunna fixas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Inaktiv

Sjukt skönt, nu kan både mor och far navigera felritt (då det sedan tidigare lärt sig sökfunktionen i Windows 7).

Permalänk
Avstängd

jaha, varför är mitt inlägg raderat nu då ??
sweclockers moderatorer <3

jag skrev "nu är jag redo"

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

Kör Classic Shell istället det är gratis och open source!
Gott!

Permalänk
Medlem

Givet. Bra gjort dessutom.

Permalänk
Medlem

Har Start8 med windows 8 just nu. Fungerar perfekt!

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Hur menar du principfråga?
Hade det vart microsoft som utvecklat programmet och den nya startmenyn hade jag kanske förstått dig men nu är det ett fristående företag som gör det.
Personligen tycker jag inte man skall straffa dom för att microsoft tar bort en legobit som dom sedan fyller igen hållet efter.

Folk kanske tycker att det ska vara standard att man skall kunna få tillbaka startmenyn och vägrar betala för att det borde redan finnas valmöjlighet

Skrivet av zeagan:

Start8 verkar ha lyssnat på vad folk vill ha, iaf ser det ut som jag hade hoppats att startmenyn skulle varit. Det är helt klart Microsoft som klantat sig här, det kommer att få windows 8 att verka 'trasigt' om man inte köper detta tillägget vilket i princip ALLA företag kommer att göra om de väljer windows 8.

Jag tror inte det här kommer bli någon top säljare, företag kommer knappast köpa detta.

Vanlig svensson kommer inte köpa det, dom kommer bli vana utan startmenyn

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Eller så använder man Windows 8 ett par dagar och vänjer sig med hur det funkar. Att en liten rullgardinsmeny med exakt samma basic-funktioner som den nya startmenyn skulle vara bättre har svårt att se några belägg för, förutom ren nostalgi. Men folk får förstås tycka vad de vill.