Permalänk
Medlem

Göra en celeron 566mhz ljudlös

Hejsan alla trötta sweclockare!
Har precis inhandlat en celeron 566mhz som ny server gamla 166mhzaren börjar bli lite trött nu.

Nu är det så här att jag ingen möjlighet att ställa burken nånstans där ingen störs av den då undrar jag om skulle kunna kyla prollen med att limma på nån skit stor fläns samt en fläkt på 5-7V som kyler den passivt. Resten kan jag tysta ner med dämpnings mattor som jag det är prollen som är det största problemet. Jag skulle nog kunna klocka ner den lite för att minska värmeutvecklingen. Dvs det jag vill veta är om det går att passivt kyla en celeron 566'a. Jag har en sån där skitstor fläkt till en P2-350mhz SLOT1 som man skulle kunna cutta till lite så den passar.

Hur mycket behöver man kyla den. Nån som har erfarenhet av det?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Den verkar dra ca 12W (http://processorfinder.intel.com/scripts/default.asp) så helt omöjligt att kyla den passivt borde det ju inte vara. Med en fet fläns och en fläkt på lågt varv ska det inte alls vara några problem.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Tack för infot, hur stor bör flänsen vara?
Finns det nått sätt att specca hur mycket värme en fläkt orkar transportera bort?. Eller kanske finns nån lista nånstans? Det hela får inte bli för dyrt eftersom jag köpte prollen och moderkortet för den ringa summan av 290:-

Visa signatur
Permalänk

d känns lite som slöseri o försöka få en celeron 566 tyst...även om det är ditt behov.
jag tror nog det finns en massa människor som skulle sälja sina tår för å få en sådan...kolla om du inte kan byta me nån....

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som levt i övertygelsen att passiv kylning är fläktlös?

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Re: Göra en celeron 566mhz ljudlös

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod

limma på nån skit stor fläns samt en fläkt på 5-7V som kyler den passivt.

En fläkt som kyler passivt? Det blir helt omöjligt att få en fläkt på 5-7 volt att kyla passivt eftersom det blir aktiv kylning så fort en fläkt snurrar för att kyla något.... Men alla vet vad du menar inf

Jag har för mig jag har sett nån son kylde sin celeron med en gammal SLOT A fläns från en AMD classic helt passivt.

Permalänk
Medlem

socket 370 är väl gamla P3-socketen om jag inte minns fel, och din celeron borde väl använda den socketen, och socket a kylare skall passa då. så det borde gå jättebra att kyla passivt med 6000cu.

Visa signatur

-=DFI Lanparty=-=2*256MB Adata BH-5=-=XP-M 2400+ 35W=-=Vattenkylt PC 9800PRO@XT 128MB=-=Prometeia r404a=-=2*200GB Seagate SATA RAID0=-=OCZ Powerstream 520w=-=20685=-

Permalänk
Medlem

En stor fläns är väl enda sättet att få den ljudlös. Men tycker att du ska klocka den till >850mhz istället Då Celeron 566 är väldigt överklockningsvänliga

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

"En stor fläns är väl enda sättet att få den ljudlös. Men tycker att du ska klocka den till >850mhz istället Då Celeron 566 är väldigt överklockningsvänliga"

Joo det är väl en önskan men den ska stå som en filserver bla. Ska kompilera en hel del och då kan det segfaulta om man klockar sen oklockat ska det faktiskt vara.

"En fläkt som kyler passivt? Det blir helt omöjligt att få en fläkt på 5-7 volt att kyla passivt eftersom det blir aktiv kylning så fort en fläkt snurrar för att kyla något.... Men alla vet vad du menar inf

Jag har för mig jag har sett nån son kylde sin celeron med en gammal SLOT A fläns från en AMD classic helt passivt."

Det jag menar med passiv kylning är att man har en fläkt bredvid som kyler lite runt prollen oxå dvs inte direkt på flänsen. Då fläkten kommer köras i relativt låga varv med kombination av dämp mattorna så ska den nog bli ljudlös. Dvs som jag har uppfattat det är aktiv när man har den rakt emot flänsen. Sen passiva är när den är en bit ifrån och inte kyler direkt mot flänsen.

"d känns lite som slöseri o försöka få en celeron 566 tyst...även om det är ditt behov.
jag tror nog det finns en massa människor som skulle sälja sina tår för å få en sådan...kolla om du inte kan byta me nån...."

Hehe, Slöseri njea ambitionen är att ha den som server, då min 166'a börjar bli lite trött.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Mod: Med slöseri menar han nog att det kanske är den mest överklockvänligaste prollen i historien. Och du ska köra den passivt

I jakten på de extrema OCen kan du nog få en REJÄL slant för den, iaf om man tänker på att det teoretiska värdet är 10:-

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Så klart
Tystaste servern någonsin är bättre, eftersom min dator som jag har som WS är dubbelt så bra ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nån som kan ge tips på en billig fläns som inte kräver nån mer kylning mer eller mindre. Inte mer än 200kr får den kosta eftersom mobot + prollen gick på 300kr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!
Slöseri!

Jag köper celeronprocessorn.. du får skaffa en 600 eller nått
du får 250 kr för processorn..

kolla S-coden som står på processorn.. (inte på kärnan men på processorn)

Sen.. vad är det för moderkort?

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Asus CUVX-4 eller nått sånt är det. Han som hade prollen innan kom upp i nånstans runt 800mhz stabilt fast han hade dåliga minnen sen orkade han inte mer och köpte en P4'a 2.7ghz eller liknande, nej jag vill inte sälja den då skulle jag gjort en annons istället för att fråga efter info.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har letat runt lite på de kylnings butiker som finns online (gtek, kylning + några andra) fast jag hittar bara ALPHA flänsar och dom kostar ~500kr. Finns det kanske nått annat? Nån som har lite tips?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag en likadan cpu i min server med retail fläns och fläkt fast jag koppla bara inte in fläkten. Den blir inte speciellt varm och den har varit stabil i månader utan att dumpa. Men visst, känns det osäkert så tryck på en stor fläns, det löser garanterat alla problem.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur mycket min P3 500 server utväcklar men den har jag kört utan fläkt i 2veckor nu, Inget problem, Den är clockad till 566 med, temp på med balastning 39-40 grader.

Fläkten är inkopplad nu för den låter inget, Det enda jag hör av min server är hårdiskarna.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

En person som jag känner kör sin i 850Mhz med en gammal GlobalWin FOP32-1.På sin ftp och speedfan brukar trottla ner fläkten till 0 rpm. Så en GlobalWin FOP32-1 ,Titan Dst 5 eller en wisperRock borde gå utmärkt till passiv kylning....
Se bara till att du har lite luftflöde i burken så.
Edit:Med en case temp på ca 45c och med ett cw värde på 0,9 så skulle inte prollen bli varmare än ca 55c,sedan har den ju inbyggt temperatur skydd som löser ut vic ca 80c.
Sedan hittar jag ingen tillverkare som skriver ut cw värdet utan fläkt.
ha,hittade en
http://spire.tech.nl/asp/fcc.asp?ProdID=18
och här är samma fläns med fläkt vad jag kan se för 85 kr.
http://se.itbutikken.dk/vareinfo.asp?varenr=21637
http://spire.tech.nl/asp/fcc.asp?ProdID=74
Den har ett cw på 0,64 utan fläkt så det blir då ca 7 grader över case tempen....

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

har en fucking goldenorb skit på linux servern min. Har inte orkat ta bort den men jag har allvarligt börjat störa mig på den så snart är det dags...trycker dit en pep66 och antagligen en fläkt på 36db, som får gå i 7V (5V om den startar på det...*S*)..

Permalänk

Lovar att du kan köra med en relativt liten fläns bara. Jag kan ju köra min P3 733mhz med en asliten och slö fläkt... så en sådan celeron kan du köra med en fläns. Lätt.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk

stor fläns osså riktar du nätaggsfläkten i någorlunda den riktningen, det borde göra susen... eller förhindra sus var det ju
så är det ofta gjort i många OEM system..

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Känns som om kontentan av det hela är att helt enkelt ta nån gammal 40mm fläkt som knappt låter nått och sätta på, det blir nog billigast så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ta en större fläkt än 40 mm...dom låter ju mer om dom är mindre och knuffar like mkt luft.

Permalänk
Medlem

Har en server här hemma.. C2 566 och ett Asus CUSL. Kör en Taisol utvikt 80x80 och så en Panaflo på den. Går att ha en väldigt tyst fläkt bara man får lite cirkulation..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod
.... ta nån gammal 40mm fläkt som knappt låter nått och sätta på ....

Tänk på att större fläktar oftast låter mindre, t.ex en 80mm papst på 12db både låter mindre och kyler bättre än en gammal 40mm..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading