Windows startar inte efter byte till ssd. HJÄLP

Permalänk
Medlem

Windows startar inte efter byte till ssd. HJÄLP

Hej,
Som rubriken lyder så får jag alltså inte igång Windows när jag stoppat in min klonade ssd.
Jag kommer så långt så att windowsloggan syns, men sen blir det blåskärm.

Jag ser att datorn har hittat hårddisken när jag kollar i bios.

En sak jag gjorde annorlunda gentemot samsungs guide var att jag formaterade SSDn till ntfs, jag var tvungen för annars var inte SsDn valbar i Norton Ghost som jag använda för att klona hårddisken.

När jag på nytt skruvat upp alla skruvar och satte i den gamla hårddisken så fungerar det inte att starta Windows då heller?!

Hjälp, vad gör jag? Och vad gjorde jag för fel?

Permalänk
Medlem

Har du ändrat till AHCI i biosinställningarna? I så fall bör du läsa http://support.microsoft.com/kb/922976

Om inte, vad säger blåskärmen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja det är mycket möjligt att det kan vara det.
Jag måste skruva i SSDn igen och kolla...

Men på länken så är det någon form av fil eller programvara(I fix it) som laddas ner för att lösa problemet. Hur får jag in den filen i min dator som vägrar starta upp windows?

Eller finns det något annat sätt att ändra till AHCI, för jag tyckte inte jag såg något om det när jag var inne och pillade i BIOS i går kväll.

Permalänk
Medlem

Installera om Windows helt, alltid den bästa lösningen fattar inte varför folk envisas med att clona?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det orkar jag verkligen inte. Klona is the shit!
Gäller bara att få det att funka...

Har du inget konstruktivt tips till mig, som kan hjälpa mig med de frågor jag skrev i föregående post?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newberg:

Ja det är mycket möjligt att det kan vara det.
Jag måste skruva i SSDn igen och kolla...

Men på länken så är det någon form av fil eller programvara(I fix it) som laddas ner för att lösa problemet. Hur får jag in den filen i min dator som vägrar starta upp windows?

Eller finns det något annat sätt att ändra till AHCI, för jag tyckte inte jag såg något om det när jag var inne och pillade i BIOS i går kväll.

Om detta är problemet så är det inte krångligare än att du ändrar till ide i bios, startar datorn normalt, kör fix it filen och ändrar till ahci igen i bios.

Vad är det för felkod på den blåskärm du får? Kan ju vara värt ett försök att googla på den och se vad den beror på.

Permalänk
Medlem

När jag går in i bios så kan jag välja mellan Native IDE eller IDE -> AHCI.
Den står på IDE->AHCI när SSDn är isatt.

Men inget av det funkar.

Man hinner inte se blåskärmsmeddelandet då det försvinner ganska fort och bootar om.

När man sedan väljer windows startreparation så får man följande meddelande:
"Det valda startalternativet misslyckades eftersom en begärd enhet inte är tillgänglig"

Men i Bios kan jag alltså se att datorn hittar samsung SSDn.

Jag provade att ändra till Native IDE men det funkade inte heller...

Någon som har någon idé?

Permalänk
Medlem

Får förövrigt felkod 0X000000F4 Med diverse andra inom parentes:
0x00..003
0xFFFFFA8005B77B30
0xFFFFFA8005B77E10
0xFFFFF80003599460

Och i startreparationen får jag 0xc000000e

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon idé?

Vet någon hur jag får den gamla hårddisken att lira igen åtminstone? För den vill inte heller starta upp windows just nu.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag klonade hela gamla C-driven med alla program och windowsinstallationen osv.

Nej, jag gick inte in i Bios och ändrade något och startade om med gamla disken.
Däremot när jag stoppat in den nya och tittade i Bios så var den satt till IDE->AHCI

Permalänk
Medlem