Permalänk
Medlem

Ska köpa projektor

Nu fick jag ett okey från tjejen att köpa en projektor.

Jag har sneglat lite på Epson EH-TW6100 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1440484

Finns det bättre projektorer i samma prisklass?

Jag måste också köpa en duk ska vara motordriven.

Från projektorn till duken kommer det att vara 3,7 meter, vilken storlek tycker ni jag ska ha på duken ? och vilken modell ? pris kring 2000-3000 duger.

Sedan är det detta med vart projektorn ska sitta. Jag har laborerat med http://support.epson-europe.com/TDC/ThrowDistanceCalculatorSE...
Men får inte till det riktigt går inte projektorer att tilta neråt ? så att den kan sitta uppe i taket och ändå spela upp filmen i ansiktshöjd när man sitter ner?
eller måste projektorn vara rakt framför centrum på duken ?

Permalänk
Medlem

Angående duk. Har själv en 106" duk. Ca 4m från proj - duk
Dom flesta projektorer kan hängas i taket och ändå visa korrekt bild. Finns oftast inställningar där du får justera, hur mycket som du kan jusetera beror på vilken modell.

Skulle nog lägga lite mer pengar på duken. Speciellt som du ska ha en motordriven. Risken finns att duken kommer att vecka sig och bli ojämn med tiden. Risken är större om man väljer en duk som är billigare (lägre kvalite).
En faktor som spelar in är även hur pass mycket du kan mörklägga rummet. Olika dukar är olika bra på att minska ljuset som reflekteras mot väg/tak/golv.

Försök att låna hem en duk/proj och testa i det rum som du avser använda. Lånade hem ett par olika dukar/projektorer innan jag bestämde mig.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag har nu beställt

1st Epson EH-TW6100
1st Andersson HDMI - HDMI 15m
1st Kingpin Screens CES270-16:9 117"
1st Kingpin Screens VPM235W-S

Får hoppas detta går bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

Nu fick jag ett okey från tjejen att köpa en projektor.

Jag har sneglat lite på Epson EH-TW6100 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1440484

Finns det bättre projektorer i samma prisklass?

Jag måste också köpa en duk ska vara motordriven.

Från projektorn till duken kommer det att vara 3,7 meter, vilken storlek tycker ni jag ska ha på duken ? och vilken modell ? pris kring 2000-3000 duger.

Sedan är det detta med vart projektorn ska sitta. Jag har laborerat med http://support.epson-europe.com/TDC/ThrowDistanceCalculatorSE...
Men får inte till det riktigt går inte projektorer att tilta neråt ? så att den kan sitta uppe i taket och ändå spela upp filmen i ansiktshöjd när man sitter ner?
eller måste projektorn vara rakt framför centrum på duken ?

Projektorn verkar vara en bra val känns det så här spontant efter att kollat runt lite i några minuter... ingen avancerad efterforskning dock. När det gäller duk valde jag också en motordriven 117" Kingpin först men valde senare att sälja den och köpa en ramspänd istället. Det krävde dock omöblering men det var det lätt värt. Storlek är ju inte så noga men jag valde 117 för att det var det största som helt enkelt fick plats. Sitter idag ungefär 4 meter ifrån och hade gärna haft en ännu större, tex en 2.35.1-duk. De planerna ligger dock längre fram i tiden.
Jag hade först ett takfäste men det blev jag inte klok på så jag gjorde en annan lösning och ställde den på mitt vitrinskåp. Blev riktigt bra.

Dukar du borde välja bland enligt min erfarenhet.
Välj en ramspänd om du kan men annars är det inte mycket man kan göra åt saken.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=266501 - 104" ramspänd
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=140680 - 104" motordriven
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354872 - 117" ramspänd
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=140676 - 117" motordriven

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=266501,140680,140676,354...

Här kommer lite bilder.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Tack för din input light44

Som jag skrev ovan så är nu beställningen utförd på

1st Epson EH-TW6100
1st Andersson HDMI - HDMI 15m
1st Kingpin Screens CES270-16:9 117"
1st Kingpin Screens VPM235W-S

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

Tack för din input light44

Som jag skrev ovan så är nu beställningen utförd på

1st Epson EH-TW6100
1st Andersson HDMI - HDMI 15m
1st Kingpin Screens CES270-16:9 117"
1st Kingpin Screens VPM235W-S

Japp.. jag såg det... Jag höll på och skrev precis men du hann posta innan mig...

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

okey, nu har jag läst på lite om projektorn (Epson EH-TW6100). och den har tydligen ingen lens shift utan bara keystone.

Hur mycket bildkvalite förlorar jag om jag använder keystone. Jag vill jhu inte ha projektorn precis ovanför huvudet.

Permalänk
Skrivet av purusam:

okey, nu har jag läst på lite om projektorn (Epson EH-TW6100). och den har tydligen ingen lens shift utan bara keystone.

Hur mycket bildkvalite förlorar jag om jag använder keystone. Jag vill jhu inte ha projektorn precis ovanför huvudet.

Varför vill du inte ha den ovanför huvudet?

EDIT: Nu förstod jag vad du menade. Men det går väl att vinkla den något så att den riktas mot duken även fast du inte har lensshift. Det blir ju i princip samma sak.

Permalänk
Medlem

Klart den går att vinkla, men då måste jag använda keystone.

För övrigt skrev jag att jag inte ville ha den PRECIS ovanför huvudet. Smartskaft

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag har förstått det är keystone väldigt projektorberoende eftersom det är interna elektroniken som meckar med bilden. Det kan tydligen bli allt från märkbart dåligt till knappt synligt.

Jag planerade rummet och inköpet i förväg så jag behövde aldrig använda keystone.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

okey, nu har jag läst på lite om projektorn (Epson EH-TW6100). och den har tydligen ingen lens shift utan bara keystone.
Hur mycket bildkvalite förlorar jag om jag använder keystone. Jag vill jhu inte ha projektorn precis ovanför huvudet.

Hade jag varit dig hade jag ångrat mig på TW-6100 och tagit föregångaren TW-3200 istället.(Jag har en TW-3200 själv.)
Av den enkla anledningen du just nämnde, TW-3200 har lensshift, som enligt mig är ovärderligt.

Bildmässigt är det inga stora skillnader mellan TW-3200 och TW-6100. En TW-3200 får du dessutom för runt 8000:- idag, det är riktigt prisvärt! Och då kan du skaffa dig en bättre duk för pengarna eller spara.
Jag kör 90" med tittavstånd på cirka 2.5m.(Se bilder i mitt galleri)

En sak som kanske är viktig för dig är att TW-3200 saknar 3D. Är 3D inte viktigt så är TW-3200 det bättre valet då den har lensshift och är mycket billigare. Bara ett tips, om du klarar dig utan 3D vill säga.

Permalänk
Medlem

Tydligen är optisk keystone betydligt bättre än digital. Och vad jag läst har projektorn optisk keystone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

Tack för din input light44

Som jag skrev ovan så är nu beställningen utförd på

1st Epson EH-TW6100
1st Andersson HDMI - HDMI 15m
1st Kingpin Screens CES270-16:9 117"
1st Kingpin Screens VPM235W-S

Hur gick det med din Epson, blev du nöjd?
Jag har själv funderat på just denna men blev lite skeptiskt då jag hörde att svärtan inte var så bra.

Permalänk
Medlem

jorå jag är skitnöjd har haft projektorn ett tag nu, och har gått många timmar.

Däremot är jag lite kritisk mot duken, har fått några små veck. Men inget som man direkt stör sig på när man ser film.
Men antar att man fåt gå upp ett par prissteg för att få en spikrak duk, eller fäste den på väggen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av purusam:

Tydligen är optisk keystone betydligt bättre än digital. Och vad jag läst har projektorn optisk keystone.

TW3200 har inte "optisk keystone" (scheimpflug-korrigering) utan lens shift (objektivförställning) där du kan flytta runt den projicerade bilden vertikalt och horisontellt med väldigt god marginal. En 90-tums bild kan du till exempel flytta uppåt eller nedåt inom en marginal på över två meter, dock med viss kvalitetsförlust ju mer du skiftar positionen. TW3200 är unik med detta i sin prisklass.

Keystone-korrigering är endast en digital förvrängning av bilden så den aktiva bildyta upplevs rektangulär när du ställer projektorn snett. Men det hjälper inte mot att du snedställer fokusplanet i förhållande till duken (delar bilden kommer helt enkelt inte att ligga i fokus) och själva korrigeringen skapar en del artefakter i bilden som eventuellt kan upplevas störande ju mer det används. Fast känner du att felen är acceptabla eller kanske inte märks med det du använder projektorn mest till så kör med keystone.

De enda dukar som inte utvecklar veck i första taget är ramspända dukar. Så du får tyvärr leva med lite vågighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TW3200 har inte "optisk keystone" (scheimpflug-korrigering) utan lens shift (objektivförställning) där du kan flytta runt den projicerade bilden vertikalt och horisontellt med väldigt god marginal. En 90-tums bild kan du till exempel flytta uppåt eller nedåt inom en marginal på över två meter, dock med viss kvalitetsförlust ju mer du skiftar positionen. TW3200 är unik med detta i sin prisklass.

Keystone-korrigering är endast en digital förvrängning av bilden så den aktiva bildyta upplevs rektangulär när du ställer projektorn snett. Men det hjälper inte mot att du snedställer fokusplanet i förhållande till duken (delar bilden kommer helt enkelt inte att ligga i fokus) och själva korrigeringen skapar en del artefakter i bilden som eventuellt kan upplevas störande ju mer det används. Fast känner du att felen är acceptabla eller kanske inte märks med det du använder projektorn mest till så kör med keystone.

De enda dukar som inte utvecklar veck i första taget är ramspända dukar. Så du får tyvärr leva med lite vågighet.

Nu var det ju TW-6100 han skaffade och den har keystone, inte lens shift..