Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Här hittade jag det här: "I used diskpart to clean/delete any volume on the iSSD, then use Disk Management to Initialized the disk, then right click to Create a New Volume, and tada, 22GB of storage (This is a newer UX32VD , comes with only 24GB iSSD)".

Hoppas det hjälper.

Ska testas, tack för hjälpen!

Permalänk

Har ikväll satt i en SSD i min dator (den nya versionen). Efter att ha haft en hel del problem med program som tvingats avslutas samt att hela Windows hängt sig dagligen valde jag att köra Windows 7 i stället för 8. Blev en helt enorm skillnad med hur rapp datorn är så jag är riktigt nöjd! Satte inte in mer ram. Jobbigast med arbetet var att få ordning på alla drivrutiner men nu känns det som det mesta är som det skall.

Det enda problem jag får lösa är min pekplatta. Efter jag hade loss batteriet (lyfte dock ej bort det) för att få loss den gamla hårddisken så känns min pekplatta lite lite lös. När jag använder touchen på den så låter den en aning ihålig. Vet dock att jag drog alla skruvar hårt. Någon som har en idé hur man kan få ordning på den? Vet att föregående version av datorn kunde ha det här problemet från start. Hade som sagt ej loss batteriet så vet ej hur det ser ut under ännu.

Permalänk
Medlem

Tips?
Ska installera en ren version av Win7, behövs alla drivare från Asus hemsida?
Undrar eftersom det hade känts dumt att göra en ren installation om jag sen "sabbar" den och lägger in allt som var med då jag fick den.

Dvs. har Asus tryckt in mer än det som är i drivar-uppsättningen på sin hemsida då man får datorn, eller är det allt samlat som ligger där styckvis jag laddat hem?

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa den som heter R4002H.
Finns det någon röd tråd kring detta med att vissa har mer bleed än andra? Är det V-modellen som har mer än H-modellen? eller är det lika och att man har mer eller mindre tur/otur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av khol:

Funderar på att köpa den som heter R4002H.
Finns det någon röd tråd kring detta med att vissa har mer bleed än andra? Är det V-modellen som har mer än H-modellen? eller är det lika och att man har mer eller mindre tur/otur?

Har precis köpt H-modellen och den är den senaste. Skillnaden är att man har Windows 8 och även lite andra småuppdateringar tror jag. Vad jag har märkt finns det nästan ingen bloatware från Asus jämfört med min UX31A jag haft innan. Backlightbleed handlar nog mer om tur och få ett bra exemplar, jag kom väldigt lindrigt undan med denna modellen. Har sett videos på V-modellen med kraftig flex på tangentbordet, jag har nästan inget flex på mitt om man jämför med många videos.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Egentligen kanske man skulle göra upp med handlaren innan köp vad jag har för möjligheter vid problem eller missnöje. Verkar vara en himla trevlig dator det där.

Permalänk
Medlem

Hej,
Är det bara OS'et som skiljer V från H?
Är dom exakt likadana annars?
Suktade länge efter en V precis innan dom försvann och hade då rekat vilket minne/SSD som passade till den.
dvs en 7mm SSD och 8GB med CAS11.
Nu ser jag på vissa ställen att det går max att ha 6GB minne i H-varianten. Inte 10.
What gives ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s016aq:

Hej,
Är det bara OS'et som skiljer V från H?
Är dom exakt likadana annars?
Suktade länge efter en V precis innan dom försvann och hade då rekat vilket minne/SSD som passade till den.
dvs en 7mm SSD och 8GB med CAS11.
Nu ser jag på vissa ställen att det går max att ha 6GB minne i H-varianten. Inte 10.
What gives ?

Tyvär inte svar på din fråga. Men vad kom du fram till avseende passande SSD och RAM ?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag var in på Elgiganten idag och testade en dator med 13.3" skärm (dock ingen fullhd-dator). Jag har en känsla av att det blir ganska små ikoner och liten text när man kör 1920x1080. Men det är högst personlige vad man tycker förstås.

Det jag undrar är om det fungerar att köra med exempelvis 1366x768 eller någon annan lite lägre upplösning på UX32VD?
Och om bilden issåfall ser skarp och fin ut?

Tack

Permalänk
Medlem

Angående att byta en 2'a mot en 8'a i H-modellen.
Fick svar från Asus att V & H är exakt samma förutom OS'et.
Sen svamlade han om att garantin förstördes om man utökade minnet själv.
Men det är ju en annan historia!
Frågan är ju varför prisjakt tex. tycker att det är max 6GB på H-modellen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av s016aq:

Angående att byta en 2'a mot en 8'a i H-modellen.
Fick svar från Asus att V & H är exakt samma förutom OS'et.
Sen svamlade han om att garantin förstördes om man utökade minnet själv.
Men det är ju en annan historia!
Frågan är ju varför prisjakt tex. tycker att det är max 6GB på H-modellen....

För att den som förde in informationen från början hade felaktiga uppgiter som många webbutiker också har. Jag har H-modellen och kör med 10GB ramminne vilket fungerar utmärkt.

Visa signatur

"The ability to speak does not make you intelligent"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tårtjesus:

Har ikväll satt i en SSD i min dator (den nya versionen). Efter att ha haft en hel del problem med program som tvingats avslutas samt att hela Windows hängt sig dagligen valde jag att köra Windows 7 i stället för 8. Blev en helt enorm skillnad med hur rapp datorn är så jag är riktigt nöjd! Satte inte in mer ram. Jobbigast med arbetet var att få ordning på alla drivrutiner men nu känns det som det mesta är som det skall.

Det enda problem jag får lösa är min pekplatta. Efter jag hade loss batteriet (lyfte dock ej bort det) för att få loss den gamla hårddisken så känns min pekplatta lite lite lös. När jag använder touchen på den så låter den en aning ihålig. Vet dock att jag drog alla skruvar hårt. Någon som har en idé hur man kan få ordning på den? Vet att föregående version av datorn kunde ha det här problemet från start. Hade som sagt ej loss batteriet så vet ej hur det ser ut under ännu.

Jag hade samma problem, fixade genom att använda papper bakom batteriet, problemet och lösningen har diskuterats tidigare.
https://www.dropbox.com/s/uqm84hixc7u86pt/IMAG0043.jpg

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av khol:

Jag var in på Elgiganten idag och testade en dator med 13.3" skärm (dock ingen fullhd-dator). Jag har en känsla av att det blir ganska små ikoner och liten text när man kör 1920x1080. Men det är högst personlige vad man tycker förstås.

Det jag undrar är om det fungerar att köra med exempelvis 1366x768 eller någon annan lite lägre upplösning på UX32VD?
Och om bilden issåfall ser skarp och fin ut?

Tack

http://www.inet.se/produkt/1969476/asus-zenbook-ux32vd-r3001v samma specs som 4002H fast i5 och 1366x768

Permalänk
Medlem

f.ö http://www.inet.se/produkt/1969549/asus-zenbook-u500vz mycket intressant, eftersom jag hade tänkt ha den till att gamea lite spel som typ dota2, ets2 osv osv

vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

f.ö http://www.inet.se/produkt/1969549/asus-zenbook-u500vz mycket intressant, eftersom jag hade tänkt ha den till att gamea lite spel som typ dota2, ets2 osv osv

vad tror ni?

Så länge värmen inte flyger iväg är det nog en jättefin dator. Du kan ju kolla här, lär samlas lite intryck från folk som köpt den: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på att köpa en UX32VD men kommer man alltså inte kunna ominstallera win8 på en ny disk? (såvida man inte gör typ en ghostning men då får man ju inte direkt en clean install).
Är detta ett fenomen för just denna modell eller för alla windows 8 laptops?

Permalänk

På min UX32VD-R4002H behövde jag aldrig ange någon nyckel när jag installerade windows 8 på en ny disk. Det blev aktiverat ändå. Antingen är nyckeln lagrad någonstans i bios eller så behövs det inte att man anger nyckel för win8 versioner hämtade från msdnaa?

Permalänk
Skrivet av endorphin:

Jag är lite sugen på att köpa en UX32VD men kommer man alltså inte kunna ominstallera win8 på en ny disk? (såvida man inte gör typ en ghostning men då får man ju inte direkt en clean install).
Är detta ett fenomen för just denna modell eller för alla windows 8 laptops?

Fungerade utmärkt för mig, precis som ovanstående skrev efterfrågar den aldrig någon produktnyckel.

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk

En liten grej som jag märkte. Mitt högtalargaller (högra sidan på undersidan av datorn) har börjat släppa från kanten. Är det något som någon annan märkt? Jag har inte skruvat upp undersidan någon gång än. Kan gallret gå att fästa fast igen om jag skruvar upp?

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Är det någon som har/kan skriva ihop en guide på hur man installerar win8 på en SSD i ASUSen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av endorphin:

Är det någon som har/kan skriva ihop en guide på hur man installerar win8 på en SSD i ASUSen?

Det borde vara samma tillvägagångssätt som för Windows 7:
http://forum.notebookreview.com/asus/672616-guide-ux32vd-how-...

Se till att du har 32gb-varianten. De som försökt installera den på 24gb har märkt att disken är för liten då program lägger filer där även om man säger åt dem att inte göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Det borde vara samma tillvägagångssätt som för Windows 7:
http://forum.notebookreview.com/asus/672616-guide-ux32vd-how-...

Se till att du har 32gb-varianten. De som försökt installera den på 24gb har märkt att disken är för liten då program lägger filer där även om man säger åt dem att inte göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske skulle vart tydligare, det är inte på iSSDn jag ska installera utan på en egen 128gb SSD
Det jag undrar över är egentligen t.ex. om någon vet var man kan få tag på en windows 8 ISO (finns ju att ladda ner legalt till win 7, finns det till win 8?), hur jag sen bootar den rätt (UEFI and what not), om det är nå speciella partitionsinställningar som ska göras, vilka drivrutiner som måste in och i vilken ordning.. etc.

Permalänk
Medlem

endorphin, ska göra exakt samma sak ikväll, fast med Win7.
Är också tacksam för svar ang. vilken ordning drivarna ska in, partitionsinställningar osv.

Permalänk
Medlem

Drivrutinernas ordning kan ni se i tråden jag precis länkade. Annars går de att ladda ned dem här där jag numrerat och lagt dem i mappar efter ordningen i den länkade tråden. Jag kan inte svära på att alla är senaste utgåvan (de var dock det när jag skapade raren för ett tag sen) och de gäller alla Windows 7 så om det är några specifika för Windows 8 finns de inte med.

Eftersom man inte får med någon produktnyckel till Windows 8 på R4002H så vet jag inte riktigt hur du ska göra. Annars tror jag det ska gå att ladda ned på deras hemsida. Du känner ingen som har köpt 8:an och fått en ISO-fil som du kan låna? Vet dock inte hur det fungerar med produktnyckel då.

Permalänk
Medlem

Jag letar också efter en win 8 iso efter att ha bytt till en ssd. Pratade med win support och de kunde fixa en åt mig om jag hade en produktnyckel men det har jag ju inte... Hittar du en iso fil får du gärna säga till var.
Av asus support fick jag att jag skulle skaffat en "installations-skiva" genom en funktion i det medföljande win 8 som finns på den gamla hdd. Vilket jag väl kan göra men då måste jag öppna datorn igen och stoppa i den gamla och det vet jag inte om jag orkar.

/D

Visa signatur

/D

Permalänk
Medlem

Var fick du tag i win 8 installationsfilen?

Win 8 frågar inte efter ngn nyckel etersom detta ligger inlagt via BIOS/moderkortet om jag fattat rätt.

/D

Visa signatur

/D

Permalänk
Medlem

Nu har jag ominstallerat windows.. inte klar än men hittills har det gått förvånansvärt smärtfritt.
Jag fick tag på sv_windows_8_x64_dvd_915422.iso, packade upp den direkt på en 16gb USB3.0 sticka, gjorde så den kunde bootas i UEFI via nån guide.
Sen stoppa jag in min nya SSD, höll ner esc när jag startade datorn, bootade från usbstickan i UEFI mode och sen var det bara o klicka på nästa i princip.
I nuläget sitter jag i windows, wlan funkar med windows inbyggda drivare så sitter o laddar ner alla drivare etc från asus sida och försöker bestämma mig för vilken ordning jag ska installera.

Ja just ja, än så länge har ingen bett mig om nån produktnyckel heller.

EDIT:
Har installerat alla drivare nu, det blev:
Chipset_Intel_Win8_64_Z9301021
ATKPackage_Win8_64_Z100022
VGA_nVidia_Win8_64_Z918130614.zip
DPTF_Intel_Win8_64_Z6051080
MEI_Intel_15M_Win8_64_Z8101252
Power4GearHybrid_Win8_64_Z204
WiFi_Intel_Win8_64_Z155043
SmartGesture_Win8_64_Z1035
Audio_Realtek_Win8_64_Z6016722
Bluetooth_Intel_Win8_64_Z2612090268
CardReader_Realtek_Win8_64_Z61840039030
WirelessRadioControl_Win8_64_Z1001
Touchpad_Elantech_Win8_32_64_Z105100

och i den ordningen, försökte även intel grafikdrivare men nyare var redan installerade från windows tydligen. Touchpad drivaren var lite konstig, söker man på drivare på asus hemsida på ux32vd och win 8 hittar den inga touchpad drivare, söker man på win 7 hittar den synaptics. Jag lyckades hitta synaptics drivare på asus hemsida till win 8 till slut, den sa dock att ingen synaptics touchpad fanns, i samma veva hitta jag elantech's och dessa funkade, och jag tycker touchpaden blev betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

En liten grej som jag märkte. Mitt högtalargaller (högra sidan på undersidan av datorn) har börjat släppa från kanten. Är det något som någon annan märkt? Jag har inte skruvat upp undersidan någon gång än. Kan gallret gå att fästa fast igen om jag skruvar upp?

Har inte problem med gallret men vad jag kan se är det bara fastklistrat på metallskalet det sitter på.. jag hade nog väntat tills att det är i princip helt loss innan jag hade försökt åtgärda om jag var du.

Permalänk
Skrivet av endorphin:

Har inte problem med gallret men vad jag kan se är det bara fastklistrat på metallskalet det sitter på.. jag hade nog väntat tills att det är i princip helt loss innan jag hade försökt åtgärda om jag var du.

Tack för ditt svar och för ditt råd!

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4