Permalänk
Medlem

Uppsats om webbläsare

Tja!
Sitter och försöker jobba på en uppsats som jag har blivit tilldelad i min webbdesign kurs.
Kravet är att vi ska skriva ner information om 5 olika punkter som våran lärare hade skrivit ner själv.
Men för ett högre betyg skulle man även ta med 5 egna punkter och skriva information om dem.
Jag är nästan klar men kan inte komma på några vettiga alternativ för de sista 3 punkterna.
Skulle vara ytterst tacksam för några enkla tips, behöver ingen information utan behöver bara något att utgå ifrån.
Vet inte om det spelar någon roll men de webbläsare jag valde att skriva om var IE, Firefox, Chrome.

De punkter som jag redan har är:

1. Historik
2. Marknadsandelar
3. Stöd för funktionsnedsatta
4. Hastighet (uppstart & öppna webbsida)
5. Hur bra W3C standarden följs.
6. På vilka platformer webbläsaren finns.
7. Minnesanvändning (9 öppna tabbar )

Permalänk
Medlem

Hur populär den är?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Typ populär bland de som använder den?
Det skulle nog fungera perfekt (y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeba1215:

Tja!
Sitter och försöker jobba på en uppsats som jag har blivit tilldelad i min webbdesign kurs.
Kravet är att vi ska skriva ner information om 5 olika punkter som våran lärare hade skrivit ner själv.
Men för ett högre betyg skulle man även ta med 5 egna punkter och skriva information om dem.
Jag är nästan klar men kan inte komma på några vettiga alternativ för de sista 3 punkterna.
Skulle vara ytterst tacksam för några enkla tips, behöver ingen information utan behöver bara något att utgå ifrån.
Vet inte om det spelar någon roll men de webbläsare jag valde att skriva om var IE, Firefox, Chrome.

De punkter som jag redan har är:

1. Historik
2. Marknadsandelar
3. Stöd för funktionsnedsatta
4. Hastighet (uppstart & öppna webbsida)
5. Hur bra W3C standarden följs.
6. På vilka platformer webbläsaren finns.
7. Minnesanvändning (9 öppna tabbar )

Som ovan^^ Men du kan också ju dra en egen tanke om varför det är så? så får du med lite argumenterande också

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeba1215:

Typ populär bland de som använder den?
Det skulle nog fungera perfekt (y)

Precis.
Även hur populära dom är kanske

Fan trodde man gjorde hemsidor på webbdesignen, det gjorde i alla fall vi

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Också varför den är populär och kanske hur den blev det.
Lägg in lite om Deepwebs också så blir det intressantare

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Som ovan^^ Men du kan också ju dra en egen tanke om varför det är så? så får du med lite argumenterande också

Låter perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeba1215:

De webbläsare jag valde att skriva om var IE, Firefox, Chrome.

Kanske kan vara en fin idé att göra ett snabbt formulär på någon hemsida med några frågor som ska tyda ut vilka åldrar som föredrar vilken webbläsare?
T.ex: (Mina personliga svar är ikryssade för att visa hur jag menar)

Jag är:
[ ] 10 år eller yngre.
[x] 20 år eller yngre.
[ ] 30 år eller yngre.
[ ] 50 år eller yngre.
[ ] 65 år eller yngre.
[ ] 80 år eller yngre.
[ ] 100 år eller yngre.

Jag föredrar följande webbläsare:
[x] Google Chrome
[ ] Mozilla Firefox
[ ] Internet Explorer

Jag föredrar denna webbläsaren därför att:
[Valfritt svar (ej obligatoriskt)]

Jag skulle tycka att det var intressant att se och skulle gärna svara på formuläret.
Lycka till!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Kanske kan vara en fin idé att göra ett snabbt formulär på någon hemsida med några frågor som ska tyda ut vilka åldrar som föredrar vilken webbläsare?
T.ex: (Mina personliga svar är ikryssade för att visa hur jag menar)

Jag är:
[ ] 10 år eller yngre.
[x] 20 år eller yngre.
[ ] 30 år eller yngre.
[ ] 50 år eller yngre.
[ ] 65 år eller yngre.
[ ] 80 år eller yngre.
[ ] 100 år eller yngre.

Jag föredrar följande webbläsare:
[x] Google Chrome
[ ] Mozilla Firefox
[ ] Internet Explorer

Jag föredrar denna webbläsaren därför att:
[Valfritt svar (ej obligatoriskt)]

Jag skulle tycka att det var intressant att se och skulle gärna svara på formuläret.
Lycka till!

Hade varit en riktigt rolig idé om jag kunde ta mig tiden att vänta in ett lite större antal svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeba1215:

Hade varit en riktigt rolig idé om jag kunde ta mig tiden att vänta in ett lite större antal svar

Hur lång tid har du på dig med detta arbetet då?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Säkerhet

Ljud, bild och videoformat som stöds. Något som är högst aktuellt till exempel är vilka videoformat webbläsaren stöder för användning med HTML5 för att man ska kunna ersätta Flash på webben idag med HTML5 för uppspelning av video i webbläsaren. Här finns det ett problem idag eftersom det finns inget videoformat som alla webbläsarna stöder och det gör att sidor som Youtube måste erbjuda flera olika format av samma video beroende på vad webbläsaren har stöd för. Medan Flashstödet plockas bort allt mer i till exempel mobila enheter så är ersättaren HTML5 ännu inte redo att ta över på grund av detta. Jag ska inte skriva mer om det eftersom det är din uppgift.

Permalänk

Kanske när dom olika webbläsarna kom?

Permalänk
Medlem

Hur ofta de krashar lär gå att hitta, skulle vara en intressant punkt:)

Visa signatur

Spelburk: Intel i5 750 @ ≈3,8ghz I 12GB Ram Radeon 7970 I SSD 120 gb Corsair Force GT I HX650W Corsair I P7P55 LX I Antec three hundred I Noctua NF-12 3x I Antec KÜLER H2O 620 P&P w/ Scythe Gentle Typhoon I Logitech mx518.

http://e-sim.org/lan.97056/

Permalänk
Medlem

Glöm ej att ta upp kriget mellan IE och Netscape om du tar upp historiken. Och det faktum att "mozilla" från början var ett open source projekt baserat på Netscape som senare blev firefox... Om jag inte missminner mig nu. Inte läst på utan följt utvecklingen, så det kan hända att minnet sviker något.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Glöm ej att ta upp kriget mellan IE och Netscape om du tar upp historiken. Och det faktum att "mozilla" från början var ett open source projekt baserat på Netscape som senare blev firefox... Om jag inte missminner mig nu. Inte läst på utan följt utvecklingen, så det kan hända att minnet sviker något.

Mozilla hade hela paketet med browser, e-mail och nyhetsläsare och crap och samtidigt dök det upp en annan webbläsare från Mozilla med namnet Phoenix och sen bytte den namn till Firebird och sen Firefox. Webbläsarmotorn var nog densamma som den som användes i Mozillapaketet. Jag tror att det från början var så att man tyckte att "Mozillapaketet" var för bloated och att man ville ha något mer avskalat och snabbt. Jag använde själv Firefox redan när det hette Phoenix och trots att versionsnummret kanske va 0.5 eller något så tyckte jag att det va förvånansvärt stabilt och välfungerande redan då. Det är klart att om motorn från "Mozillapaketet" användes som utvecklats under lång tid så kan man ju förstå att stabilitet och bra rendering redan kunde finnas med från början i utvecklingen av Phoenix. När det gäller Netscape så var det väl tvärtom tror jag att Netscape byggde på Mozillapaketet.

Det finns säkert hur mycket som helst att läsa om sånt här på nätet så egentligen kanske vi inte behöver dra mer historia i den här tråden för det är väl inte riktigt vad trådstartaren söker.

Permalänk
Medlem

Hur en webbläsare fungerar.

Permalänk
Medlem

Något som kan vara intressant är att beskriva till exempel det här med att Mozilla är ett open source projekt medan IE och Safari är en inlåst historia. Att användare vill gärna kunna ändra funktioner och utseende. Hur webbläsarna har gått från desktop till mobiler. Att det hela tiden är ett ständigt race om hur många användare som väljer att använda dem olika webbläsarna. Hur du anser framtiden kommer att se ut för webbläsarna.

Du nämner att du enbart har med IE, Firefox och Chrome. Glöm inte att både Opera och Safari har en hel del flitiga användare.

Offtopic:
För den som vill veta mer om Mozilla Firefox så finns följande länkar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Firefox
http://www.mozilla.org/projects/firefox/firefox-name-faq.html
http://www.mozilla.org/sv-SE/about/