Permalänk
Medlem
Skrivet av sacru:

Hej!

Det är alltså ingen som fått sin dator levererad från webbhallen än?

I början av tråden talas det om en rabatt. Finns denna rabatt kvar eller inte?

Är det någon annan än jag som ska använda datorn för studier utöver spelande, fotoredigering osv? Just nu har jag en MBP 13". Kommer jag att uppleva denna som sjukt oportabel? En annan sak jag funderar på är den röda färgen på tangenterna som jag i ena stunden tycker är snygg, i andra stunden lite för vräkig. Det ska ju finnas en som heter Y580 som har ett mer modest färgtema. Kommer den att lanseras i Sverige?

Kan tilläggas att jag nyss sålt min stationära dator och kommer att använda min nya dator för allt. Hade velat köpa en Macbook Pro 15" retina men med min studentekonomi så blir det svårt för närvarande.

Varmt
Robin

Förväntad leverans är för tillfället den 7 december, så förhoppningsvis kommer den in i lager om 3 dagar.

1000 kronors rabatten är fortfarande kvar om du är medlem, det kommer du se så snart du loggar in och letar reda på datorn via webhallens hemsida. Vet dock inte hur länge rabatten varar.

Även jag kommer använda datorn för studierna, dock inte fotoredigering, utan bokföring
Eftersom att den inte väger så mycket, knappt 3 kg(så det är ca 1 kg mer än mbp 13"), så tycker jag inte att det är särkilt besvärligt. Men det är ju väldigt subjektivt, så det får du besluta själv. Strömadaptern är väl lite stor, men det får man acceptera om man ska ha en laptop med kraft som denna (http://benyouhuifile.it168.com/forum/201211/21/140234zurzeen8...). Angående Y580 så har jag inte hört något alls om att den ska komma till Sverige, medans flera butiker har lagt in leveranser för Y500. Misstänker att Y580 inte kommer hit, men man vet aldrig.

Skrivet av teh Vey:

Jag är jättesugen på denna, men problemet är att jag ibland vill spela in lite låtar jag gör. Jag har externt ljudkort och utrustning som jag är jättenöjd med, mitt problem ligger lite i att denna dators hårddisk snurrar i 5400 RPM och jag är orolig att det är lite för segt. Går det att installera ett DAW-programm på SSD-disken och köra det därifrån (eller bara se till att inspelningar hamnar där) istället för att den används som nån sorts speed booster för systemet? Eller finns det externa hårddiskar som är tillräckligt snabba? Jag kör på 7200 RPM nu och det är jag nöjd med.

Om jag har förstått det rätt så ska 16gb SSDn som finns i datorn agera som chache, ser ingen annan fördel med att ha en så liten SSD, vilket automatiskt bör ta över kontrollen över dina mest använda program(däribland DAW programmet) och öka hastigheten till en SSDs nivå.
Annars så verkar ju flera vara hyffsat säkra på att det är en mSata det handlar om, det innebär ju att du skulle kunna köpa en 128gb mSata SSD och byta ut den mot 16giggarn. Då kan du ju ha operativsystemet, samt dina program där och använda 1tb disken för lagring. (Men vänta med detta tills det är bekräftat att 16 giggarn verkligen är en mSata).
Vad menar du med extern hårddisk? att du ska lägga in programmet externt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Om jag har förstått det rätt så ska 16gb SSDn som finns i datorn agera som chache, ser ingen annan fördel med att ha en så liten SSD, vilket automatiskt bör ta över kontrollen över dina mest använda program(däribland DAW programmet) och öka hastigheten till en SSDs nivå.
Annars så verkar ju flera vara hyffsat säkra på att det är en mSata det handlar om, det innebär ju att du skulle kunna köpa en 128gb mSata SSD och byta ut den mot 16giggarn. Då kan du ju ha operativsystemet, samt dina program där och använda 1tb disken för lagring. (Men vänta med detta tills det är bekräftat att 16 giggarn verkligen är en mSata).
Vad menar du med extern hårddisk? att du ska lägga in programmet externt?

Coolt! Inte helt säker själv på vad jag menade, satt mest och spånade, men tänkte på något i stil med att ha programmet installerat på den vanliga med 1 tb och låta inspelningarna ske på en extern hårddisk. Är inte superhaj på hårddiskar.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Medlem

Beställde datorn den 20/11. Nu är det bara ett olidligt väntande på att den ska komma...

Visa signatur

Lenovo Y500 GT650 SLI 128GB SSD (mSATA)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denstrom:

Beställde datorn den 20/11. Nu är det bara ett olidligt väntande på att den ska komma...

Ser att du redan har redigerat din signatur också, nice!

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Ingen som har hittat någon info om SSD:n ?

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nirneath:

Förväntad leverans är för tillfället den 7 december, så förhoppningsvis kommer den in i lager om 3 dagar.

1000 kronors rabatten är fortfarande kvar om du är medlem, det kommer du se så snart du loggar in och letar reda på datorn via webhallens hemsida. Vet dock inte hur länge rabatten varar.

Även jag kommer använda datorn för studierna, dock inte fotoredigering, utan bokföring
Eftersom att den inte väger så mycket, knappt 3 kg(så det är ca 1 kg mer än mbp 13"), så tycker jag inte att det är särkilt besvärligt. Men det är ju väldigt subjektivt, så det får du besluta själv. Strömadaptern är väl lite stor, men det får man acceptera om man ska ha en laptop med kraft som denna (http://benyouhuifile.it168.com/forum/201211/21/140234zurzeen8...). Angående Y580 så har jag inte hört något alls om att den ska komma till Sverige, medans flera butiker har lagt in leveranser för Y500. Misstänker att Y580 inte kommer hit, men man vet aldrig.

Om jag har förstått det rätt så ska 16gb SSDn som finns i datorn agera som chache, ser ingen annan fördel med att ha en så liten SSD, vilket automatiskt bör ta över kontrollen över dina mest använda program(däribland DAW programmet) och öka hastigheten till en SSDs nivå.
Annars så verkar ju flera vara hyffsat säkra på att det är en mSata det handlar om, det innebär ju att du skulle kunna köpa en 128gb mSata SSD och byta ut den mot 16giggarn. Då kan du ju ha operativsystemet, samt dina program där och använda 1tb disken för lagring. (Men vänta med detta tills det är bekräftat att 16 giggarn verkligen är en mSata).
Vad menar du med extern hårddisk? att du ska lägga in programmet externt?

Tack för dina synpunkter! Just nu står det mellan denna och en Macbook Pro Retina 15". Det som talar till MBP:s fördel är datorn i sin helhet och det som i mina ögon talar till Lenovons fördel är priset och grafikprestandan. MBP:n har 7h batteritid vilket är väldigt behändigt eftersom jag pluggar juridik och skriver och antecknar mycket med datorn. Dessutom är den mer än dubbelt så tunn som Lenovon. Men som sagt... Den kostar också 10K mer... Och så har den bara 1 GT 650M som förvisso räcker gott för mitt spelbehov. Jag har haft PC tidigare som varit lika tjocka som lenovon och med betydligt lägre prestandan. Det bör ju sägas att Lenovon är väldigt väldesignad för att vara en speldator. Den appellerar till oss som vill spela men inte ha datorer som ser ut som Star Trek - skepp. Både i design och storlek. Samtidigt så är jag ju van vid mac, jag är van vid den gedigna känslan av en dator som känns som ett metallstycke, rena linjer och utan överflödiga detaljer. Detta blir ett svårt beslut...

Permalänk
Medlem

Jag behöver folk som kan hjälpa mig att bekräfta mSata-platsen i laptopen.

Om ni öppnar denna youtube-klipp där dem plockar ner Y500, och tar er till 2 minuter o 40 sekunder så finns det ett utrymme i plåten precis till höger om ram-minnena. Jag är nästan hundra på att det är platsen för mSata SSD, ellerhur?

http://www.youtube.com/watch?v=dmVYvJhlhL8

Permalänk
Skrivet av Nirneath:

Jag behöver folk som kan hjälpa mig att bekräfta mSata-platsen i laptopen.

Om ni öppnar denna youtube-klipp där dem plockar ner Y500, och tar er till 2 minuter o 40 sekunder så finns det ett utrymme i plåten precis till höger om ram-minnena. Jag är nästan hundra på att det är platsen för mSata SSD, ellerhur?

http://www.youtube.com/watch?v=dmVYvJhlhL8

Ja det är en mSATA plats, och det är ju en riktigt positiv bekräftelse på denna laptop.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur länge tror ni det kommer vara kvar med 1000kr rabatt som medlem (På webhallen)?
Är väldigt sugen på denna dator men är velig någon som tror man kan komma billigare undan med en vettigt dator och liknande prestanda?
Hur länge ungefär kan man klara sig med denna tro till spel osv 2-3 år?
Känner att min max budget ligger nog där kring 9k och då kanske detta är de vassaste alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adjek:

Hur länge tror ni det kommer vara kvar med 1000kr rabatt som medlem (På webhallen)?
Är väldigt sugen på denna dator men är velig någon som tror man kan komma billigare undan med en vettigt dator och liknande prestanda?
Hur länge ungefär kan man klara sig med denna tro till spel osv 2-3 år?
Känner att min max budget ligger nog där kring 9k och då kanske detta är de vassaste alternativet?

Ingen aning hur länge rabatten håller, fråga annars Webhallen och hoppas dem ger dig ett datum

Enligt Notebookcheck.net så är prestandan för Nvidia 650m SLI oerhört nära 670mx(i 3DMark 11 fick 650m SLI 3597poäng och 670mx fick 3607), så du får rätt mycket prestanda för pengarna om du skulle slå till för 9k. Kollade prisjakt, och den billigaste datorn med likvärdig prestanda/pris är ASUS G55 och MSI GE60:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157419-asus_g55vw-s10...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165618-msi_ge60_0nd-2...

Dock får du med ASUS och MSI sämre processor, lägre ram och mindre lagringsutrymme. De verkar heller inte ha ngn SSD chache enligt produktbeskrivningen... Du får kolla runt lite själv, men jag kan inte hitta något som är bättre prismässigt än Y500 för tillfället. Det kanske dyker upp något vid mellandagsrean om du vill avvakta.

2-3 år bör den väl hålla, men du får nog bli mindre kräsen för vart år som går

Permalänk
Medlem

hur pass tjock/hög är denna jämnfört med tex asus g55 / clevos 15 tummare?

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Skrivet av bonji:

hur pass tjock/hög är denna jämnfört med tex asus g55 / clevos 15 tummare?

Y500 är 36mm hög på högsta punkt vilket gör den 15mm lägre än på asus g55 högsta (51mm).

Permalänk
Medlem

Varför kunde dom inte satt in en riktig SSD 256gb istället för en disk på 5400 varv. Även om det nu sitter en 16gb cachevariant så känns 5400 rpm väldigt 1998... =(

Permalänk
Skrivet av Mr Mr:

Varför kunde dom inte satt in en riktig SSD 256gb istället för en disk på 5400 varv. Även om det nu sitter en 16gb cachevariant så känns 5400 rpm väldigt 1998... =(

Nu är den ju så billig ändå så det är väl bara att köpa till en mSATA SSD på 256gb för 1700:- och använda den andra HDDn som lagrings disk. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295380

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Nu är den ju så billig ändå så det är väl bara att köpa till en mSATA SSD på 256gb för 1700:- och använda den andra HDDn som lagrings disk. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295380

Det är det man får göra. Men jag tycker det är synd att om man köper en laptop som inte äns har släppts ännu, att det första man måste göra är att köpa till delar och öppna upp den.

Hellre sätta i moderna komponenter i datorn och lägg på ett par tusenlappar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Det är det man får göra. Men jag tycker det är synd att om man köper en laptop som inte äns har släppts ännu, att det första man måste göra är att köpa till delar och öppna upp den.

Hellre sätta i moderna komponenter i datorn och lägg på ett par tusenlappar...

Ingen som tvingar dig att köpa, datorn fungerar nog perfekt utan att köpa grejerna till.
köp dom efter hand istället?

+ att skulle dom slänga på extra tusenlappar så blir det nog färre som intresserar sig.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Ingen som tvingar dig att köpa, datorn fungerar nog perfekt utan att köpa grejerna till.
köp dom efter hand istället?

+ att skulle dom slänga på extra tusenlappar så blir det nog färre som intresserar sig.

Har man krav på att datorn ska vara snabb så fungerar den nog inte perfekt.

+ att med ditt sista resonemang så skulle det vara bättre om dom gjorde en netbook för 2000kr så det inte blir färre som intresserar sig,
jämfört med denna dator för 10.000kr.

Permalänk
Medlem

Undrar om snöovädret kommer ställa till det för leveransdagen... Vilka i-landsproblem vi har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Har man krav på att datorn ska vara snabb så fungerar den nog inte perfekt.

+ att med ditt sista resonemang så skulle det vara bättre om dom gjorde en netbook för 2000kr så det inte blir färre som intresserar sig,
jämfört med denna dator för 10.000kr.

Håller tyvärr med Toivo83, ser större fördelar med en billigare variant som man själv kan konfigurera. Vem som helst kan ju byta ut hårddisken. Det vore dock en annan sak om du hade klagat på grafikkortet eller processorn, vilket skulle vara väldigt svårt att byta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Håller tyvärr med Toivo83, ser större fördelar med en billigare variant som man själv kan konfigurera. Vem som helst kan ju byta ut hårddisken. Det vore dock en annan sak om du hade klagat på grafikkortet eller processorn, vilket skulle vara väldigt svårt att byta ut.

Visst är det så. Tycker bara att det är synd när datorn för övrigt har så bra spec. Nu får man sätta dit den sista pusselbiten själv.
Antar att man blir av med garantin dock..?

Permalänk
Medlem

har mailat till webhallen nu och frågat ang. rabatten, får se ifall de svarar snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Visst är det så. Tycker bara att det är synd när datorn för övrigt har så bra spec. Nu får man sätta dit den sista pusselbiten själv.
Antar att man blir av med garantin dock..?

går man vad andra tillverkare säger så får man byta hdd och ram utan att det rycker.
iaf hos dom flesta märkena.

som sagt, ram och hdd är det något du kan byta själv.
visst fungerar datorn perfekt med 5400, allt är vad man gör det till.
frågan är varför du skulle ha tidsbrist tills du har köpt dig en snabbare disk.

vill man ha snabbare, så har du valet att byta upp dig, men datorn fungerar utan att någon tvingar dig.

EDIT: då kunde dom lika gärna satt i 512+ ssd då det är modernt, en bättre skärm, kraftfullare grafikkort, 3d skärm osv osv...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

går man vad andra tillverkare säger så får man byta hdd och ram utan att det rycker.
iaf hos dom flesta märkena.

som sagt, ram och hdd är det något du kan byta själv.
visst fungerar datorn perfekt med 5400, allt är vad man gör det till.
frågan är varför du skulle ha tidsbrist tills du har köpt dig en snabbare disk.

vill man ha snabbare, så har du valet att byta upp dig, men datorn fungerar utan att någon tvingar dig.

EDIT: då kunde dom lika gärna satt i 512+ ssd då det är modernt, en bättre skärm, kraftfullare grafikkort, 3d skärm osv osv...

samt ha ett högre pris på ett X antal tusen, och då är som sagt frågan hur många som verkligen hade köpt produkten. De lär ju maximera deras vinst ganska så rejält genom att göra på det här sättet

Permalänk
Medlem

Vet någon om man får med en windows 8 skiva? eller hur går det till när man ska installera operativsystemet på den nya ssdn?

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroscar:

Ser att du redan har redigerat din signatur också, nice!

Ofc! Gäller att va ute i god tid
Förövrigt bara 2 dagar kvar!

Visa signatur

Lenovo Y500 GT650 SLI 128GB SSD (mSATA)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroscar:

Vet någon om man får med en windows 8 skiva? eller hur går det till när man ska installera operativsystemet på den nya ssdn?

Undra samma sak jag också

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Undra samma sak jag också

Troligtvis inte, brukar inte ingå i laptops nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroscar:

Vet någon om man får med en windows 8 skiva? eller hur går det till när man ska installera operativsystemet på den nya ssdn?

Skrivet av macbang:

Undra samma sak jag också

Hittade denna lösning om Y500 inte kommer med en återställningsskiva, nu är detta gjort på en thinkpad, men processen bör vara identisk.
Källa (http://forums.lenovo.com/t5/T400-T500-and-newer-T-series/Clea...)

Objective: take a brand new Windows 8 Thinkpad, install "clean" version (no bloatware) on a user-installed mSATA SSD, 2.5-inch SSD, or whatever.

Solution (this is what I did):

1. Start up Thinkpad - will have to do some initial config (name, login, colors, etc.)

2. Unnecessary but suggested: back up the Lenovo recovery partition just in case. With the new Lenovo Windows 8 setup, there is no longer a ThinkVantage program that allows you to back up onto discs or other media - it's basically built into Windows 8. Go to the Charms section (right side of start page) > Search > type "Create a Recovery Drive" (shows up under "Settings") which starts up the Recovery Media Creator. Click the "Copy the recovery partition from the PC to the recovery drive" and copy onto a 16GB USB flash drive (very cheap these days). Keep this as a bootable flash drive somewhere just in case you ever want to restore this to Lenovo factory specs.

3. Next, you'll need to secure a copy of the Windows 8 retail media since any Windows 8 upgrade or "Pro" versions will not work. (Well, it wouldn't work on my setup... basically you need to match the exact version of the included Windows version with the Microsoft version you're securing.) You don't need a COA or serial number because it's burned into the BIOS. For regular Windows 8, which is probably the vast majority of the installs, look for the ISO "en_windows_8_x64_dvd_915440" from MSDN (if you're a subscriber) or some other source and download. Burn it onto a DVD or another bootable USB stick (plenty of instructions on how to do this - just Google it). Here's an MSDN link with hash tags to make sure you have a legit, unmodified image. (http://msdn.microsoft.com/en-us/subscriptions/downloads/#sear...... I had the x64 version with an SHA1 tag 1CE53AD5F60419CF04A715CF3233F247E48BEEC4.

4. Reboot your Thinkpad, hit F1 to enter into setup, change your Boot order to boot your DVD-ROM or whatever device that has the retail ISO first. Hit a key to boot that device, start up the regular Windows 8 installer - making absolute sure you clean up your partitions and install where you want - and then you're good to go. When rebooting, reorder your boot devices to put your permanent install disk at the top of the queue.

For me, I installed on a Mushkin 240GB mSATA drive (very fast, I'm very happy with it) and then wiped all the partitions and data on the included HDD to make a 7200rpm 320GB "data" HDD. The machine just blazes now... my Windows Experience Index is 7.2 Processor, 7.5 Memory, 5.6 Graphics, 6.4 Gaming Graphics, and 7.8 Primary Hard Disk.

Vi måste nog använda en bootbar usb istället för skiva då Y500 inte har en skivspelare

Permalänk

Nån som har koll på vad dvd läsaren kostar som man bara kan plugga in och ta ut det extra grafikkortet när det behövs ?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).