Apple störtdyker på börsen – minus sex procent på ett dygn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawet:

Tack för komplimangen om att jag är rik!

För övrigt har du ingen koll på vad du snackar om

Deras dyraste dator (MacBook Pro Retina) är fortfarande marknadens bästa dator när det gäller vad du får.. så ja..

Ja jo men faktum kvarstår, välj valfri annan PC och det ger mer för pengarna. Så är det bara.

Permalänk
Avstängd

iPhone = en väldigt dyr leksak

Tycker alla dagens mobiler har blivit leksaker förresten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yroll:

Samma saker till ett dyrare pris blir ju direkt sämre saker, då man kan köpa bättre saker till ett dyrare pris.

Det kan omöjligt vara samma saker i dem då A6 processorn i iPhone 5 är en egenutvecklad av Apple

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yroll:

Du menar att det är en liten svacka som spås försvinna?

Ett aktievärde är ett aktievärde och har ingenting med hur mycket eller lite de säljer, alla aktier på börsen har uppgång och fall, aktiehandel är en berg- & dalbana...men läs och förstå vad artikeln egentligen säger

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja jag förstår inte hur Apple har lyckats manipulera marknaden så pass. Men duktiga på marknadsföring... det är de absolut.

Ja, enligt min åsikt så har Apple haft alldeles för mycket fokus på marknadsföring för "icke teknikinsatta" som gott och väl hade kunnat nöja sig med en PC. Jag håller än idag fast vid att en MacBook är till för företag, och folk som riktar in sig på bild och filmredigering. Då kan jag förstå att man köper en MAC. Jag kan även hålla med om att MAC till viss del är lite som att jämföra ett Nvidia mot ett Quadrokort. Quadrokortet är svindyrt, men det den SKA göra, gör den väldigt bra! Däremot kommer jag aldrig hålla med om att man får vad man betalar för.

Testade att leta upp en MacBook för 22 000:- Sedan gick jag in på Inet och försökte bygga en PC efter MAC:en så EXAKT jag bara kunde. Prisskillnaden var enorm. Jag vet att man inte egentligen "kan" jämföra så! Men en MAC är fortfarande oerhört dyr i jämförelse med prestandan man får.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Afrasbaba:

Ska bli intressant att se vad användarna på SweClockers säger när Apples aktie istället går upp nästa gång

Den har redan gått upp till $545,73 sedan artikeln skrevs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Är inte å insatt i Apples ekonomi, men det känns som att det är bra för konkurrenterna att Apple får komma ned på jorden lite...

Aktievärdet har inte så mycket med Apples ekonomi att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

iPhone = en väldigt dyr leksak

Tycker alla dagens mobiler har blivit leksaker förresten.

iPhone är inte en dyrare "leksak" än vad någon annan liknande mobil är, vidare så är de inga leksaker alls i rätt användande, då kan man göra mycket nyttigt med dem (gäller alla s.k. smartphones), folk har bara gjort dem till en leksak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja, enligt min åsikt så har Apple haft alldeles för mycket fokus på marknadsföring för "icke teknikinsatta" som gott och väl hade kunnat nöja sig med en PC. Jag håller än idag fast vid att en MacBook är till för företag, och folk som riktar in sig på bild och filmredigering. Då kan jag förstå att man köper en MAC. Jag kan även hålla med om att MAC till viss del är lite som att jämföra ett Nvidia mot ett Quadrokort. Quadrokortet är svindyrt, men det den SKA göra, gör den väldigt bra! Däremot kommer jag aldrig hålla med om att man får vad man betalar för.

Testade att leta upp en MacBook för 22 000:- Sedan gick jag in på Inet och försökte bygga en PC efter MAC:en så EXAKT jag bara kunde. Prisskillnaden var enorm. Jag vet att man inte egentligen "kan" jämföra så! Men en MAC är fortfarande oerhört dyr i jämförelse med prestandan man får.

Fast nu är det ju nVIDIA som gör Quadro-korten, så den rätta jämförelsen är väl ändå GeForce vs Quadro...och även deras Tesla som är det värsta du kan få från dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Att Apple är en av de få som driver utvecklingen inom premium-produkter är till viss del sant.

Att de sedan blankt ut ljuger om att de har utvecklat / byggt själva hårdvaran i sina produkter leder till att så fort hype-bubblan spricker kommer den positiva särbehandlingen ryka illa kvickt.

Och ja, 'smart vilseledande PR' för att deras kundbas inte är vidare insatta är att ljuga. Säkert inget Intel / IBM / Qualcomm uppskattar när det väl börjar dala nedåt för jätten. Ingen kommer rädda Apple en andra gång efter deras snart 10 år av 'Fuck you all'-attityd.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangevio:

Apple har haft sin topp och är väldigt mainstream idag så många ser sig om efter de nya innovatörerna på marknaden som hela tiden lanserar ny teknik som får Apple att framstå som Playmobil i jämförelse. Framåt för ny teknik <3

Vafan är det för fel på Playmobil nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Där sprack bubblan.

Skicka Galactica på dem

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Fast nu är det ju nVIDIA som gör Quadro-korten, så den rätta jämförelsen är väl ändå GeForce vs Quadro...och även deras Tesla som är det värsta du kan få från dem

Skickades från m.sweclockers.com

Aha förlåt, ja vet att det är Nvidia som gör quadro-korten Menade egentligen "geforce"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Man blir ju trött på all pajkastning som uppstår i kommentarerna till dessa nyheter. Dom får gärna skriva en liten notis på hemsidan om Apples aktie, men att göra en hel nyhet om det som folk sen kan kommentera är helt onödigt. Dom enda kommentarerna jag har läst i den här tråden är: "SKÖNT, APPLE SUGER, NU MÅR JAG BÄTTRE, RÄTT ÅT DOM" osv. Sweclockers borde veta att nyheter som dessa bara samlar på sig massa skit i kommentarerna, men ändå låter dom det hända utan att åtgärda det. Det märks att vissa nyhetsskribenter på Swec hatar Apple och njuter av all pajkastning.

Ursäkta mina väl menade ord som du samtidigt kan ta med stor portion ödmjukhet! Men jag tycker du är rent fel på det. Pajkastningen står vi som medlemmar för, inte Swec.

Och som jag skrev innan, du behöver inte läsa nyheten om den inte passar. Och om nyheten inte passar, varför läser du då kommentarerna? Om du nu mår så dåligt av det?

Och att det skulle märkas att "vissa nyhetsskribenter på Swec hatar Apple och njuter av all pajkastning" som du skriver är bara så fel!!

Det är vårt ansvar som medlemmar att få alla andra att fatta att fanboyism är rena rama fjortisfasoner, inte Sweclockers!! Men det är och kommer att bli en omöjlig sak att genomföra. Så i stora drag är det bara att acceptera, tyvärr!
Vad grundar du det på?

Du vet om att dom sitter och jobbar med Mac va? Flera har iPhones! (Även om dom har bytt ut sina portabla Apple mot Windatorer nu)

Att sitta på flera olika system/OS är inte bara smart, det är nyttigt med. Och det är någonting som alla fanbois aldrig kommer att fatta, för att dom är just fanbois och inlåsta på sin grej. Att måla in sig i ett hörn är ett uttryck som har en tyngd och en mening Eller kalla det idioti om ni vill

Så det du skriver är ren rapakalja!!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Som vanligt blir alla experter på saker de inte ens förstår, det är det jag tycker om med swec.
Aldrig har någon skådat så många experter på samma plats.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det kan omöjligt vara samma saker i dem då A6 processorn i iPhone 5 är en egenutvecklad av Apple

Spelar det någon roll vad processorn heter? Prestandan är ju ändå jämförbar.

Dessutom afaik är A6 inget mer än en marginellt förrändrad Cortex processor som du kan hitta i andra telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Meningslöst inlägg, samma problem finns på båda sidor och det vet du, ingenting man ska bry sig om.

OnT: Tror att Apple kommer tappa en hel del till. Sedan kommer marknaden jämna ut sig tills Apple kommer på nästa "revolutionerande" sak, och så åker den upp igen.

Fast det gör inte det, inte på SweC i alla fall.
Går du in i valfri PC-nyhet så står inte en massa Apple-fanboys där och skriker att "haha PC SUGER!!!". Går du däremot in i valfri Apple-nyhet står en massa Apple-haters och skriker att "haha APPLE SUGER!!!".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Spelar det någon roll vad processorn heter? Prestandan är ju ändå jämförbar.

Dessutom afaik är A6 inget mer än en marginellt förrändrad Cortex processor som du kan hitta i andra telefoner.

...och ändå ligger alla efter deras prestanda

Och ja, det spelar roll vad den heter, eller tycker du att P4 och i7 är samma processor oxå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orion_:

Att Apple är en av de få som driver utvecklingen inom premium-produkter är till viss del sant.

Att de sedan blankt ut ljuger om att de har utvecklat / byggt själva hårdvaran i sina produkter leder till att så fort hype-bubblan spricker kommer den positiva särbehandlingen ryka illa kvickt.

Och ja, 'smart vilseledande PR' för att deras kundbas inte är vidare insatta är att ljuga. Säkert inget Intel / IBM / Qualcomm uppskattar när det väl börjar dala nedåt för jätten. Ingen kommer rädda Apple en andra gång efter deras snart 10 år av 'Fuck you all'-attityd.

1. Det är ju inte direkt så att Intel/IBM/Qualcomm har skänkt komponenter till Apple, precis som mot Samsung är de stora kunder hos dem, förlorare i deras affärer just nu är dock Samsung då Apple lämnat dem mer och mer, de har knappt något kvar hos dem nu för tillverkning och Samsung förlorar miljarder dollar då de tappat sin största enskilda kund.

2. Den som räddade Apple tidigare var Steve Jobs, ingen utomstående inblandad alls

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, men ingen av världens alla innovatörer jobbar på apple just nu verkar det som. Jobs kunde tänka utanför lådan, vilket märktes på produkterna som lanserades när han var i livet. Men på sistonne har det varit "mer av det som redan finns" från apple, vilket knappast är innovativt.

Och hur vet du vad de just nu utvecklar? Hur snabbt tror du man skapar en ny produkt?! Apple är dessutom ett vinstdrivande företag, så att vilja mjölka en viss produkt så mycket man så länga man kan är därför logiskt.

Skrivet av serdyllon:

Aktien värderas beroende på hur resultatet väntas se ut i relation till marknadens förväntningar. Apple går ner just nu dels för att prognosen talar för en ökning av Android-enheter, men det påverkar säkert att Nokia har landat ett finfint avtal med China Mobile som är en av de 3-4 stora operatörerna i Kina och just den operatör som Apple inte har lyckats signa ännu. Ryktet går att Apple och China Mobile kritar på ett avtal innan Kinas nyår, men att aktiekursen påverkas negativt av två dåliga nyheter (ur äppleperspektivet) på kort tid är bara logiskt.

Sedan kan man naturligtvis ha synpunkter på hur aktier värderas, men det är en annan diskussion. De flesta verkar lista Apple som "köp" just nu, så att tro att detta är början på slutet är att hoppas på för mycket...

Sant, men det sker även väldigt mycket ren spekulation och algorithm trading. Iof så är all investering är spekulation till olika grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

1. Det är ju inte direkt så att Intel/IBM/Qualcomm har skänkt komponenter till Apple, precis som mot Samsung är de stora kunder hos dem, förlorare i deras affärer just nu är dock Samsung då Apple lämnat dem mer och mer, de har knappt något kvar hos dem nu för tillverkning och Samsung förlorar miljarder dollar då de tappat sin största enskilda kund.

2. Den som räddade Apple tidigare var Steve Jobs, ingen utomstående inblandad alls

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.wired.com/thisdayintech/2009/08/dayintech_0806/

Permalänk
Medlem

|[¤]=============================================> O M F G
|
|
|[¤]===========> "KLAGA INTE PÅ MIN TELEFONTILLVERKARE!!!!!!!!!!!!"
|
|
|[¤]==> "Fanatism - (av latin fanaticus "inspirerad", "besatt", "förryckt") är en allmän, pejorativ benämning på religiösa, |politiska eller personliga riktningar som driver sin sak utan någon hänsyn till rationella argument. Fanatikern är skeptikerns
|(extrema) motpol."
|
|
|
|
|[¤]===============================> Venusprojektet är långt borta.

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Avstängd

Det finns mer än så bakom allt detta, detta skedde när Jobs precis kommit tillbaka till Apple och han skulle rädda företaget, det där är bara en affärsuppgörelse mellan Apple och Microsoft

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

iPhone är inte en dyrare "leksak" än vad någon annan liknande mobil är, vidare så är de inga leksaker alls i rätt användande, då kan man göra mycket nyttigt med dem (gäller alla s.k. smartphones), folk har bara gjort dem till en leksak

Skickades från m.sweclockers.com

Jo vi skapar våra egna behov av saker som egentligen är helt onödiga. "Smartphones" räknar jag till den kategorin... vanliga mobiler tycker jag inte är någon livsnödvändighet, men de kan vara livräddare.

Permalänk
Medlem

Framtidsutsikterna för Apple är inte något vidare så det är väl inte konstigt att den svårt övervärderade aktien rättar in sig till något som är närmare ett realistiskt värde. Det kommer att rasa mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Framtidsutsikterna för Apple är inte något vidare så det är väl inte konstigt att den svårt övervärderade aktien rättar in sig till något som är närmare ett realistiskt värde. Det kommer att rasa mer..

Att en aktie går upp och ner i värde är inget nytt så du får nog gråta vidare ett tag till över att Apple dominerar marknaden!

Permalänk
Medlem

Alla här är ju bara pinsamma, sandlåda brukar man säga, det här är ju fan Sahara! Inte synd om Apple, och det kommer ju inte ske så mycket än att de förlorar lite från eget kapital. Kanske börjar de inse att prisen bör sjunka lite och att det behöver komma med nåt nytt.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

Framtidsutsikterna för Apple är inte något vidare så det är väl inte konstigt att den svårt övervärderade aktien rättar in sig till något som är närmare ett realistiskt värde. Det kommer att rasa mer..

Skrivet av Mordarosten:

Alla här är ju bara pinsamma, sandlåda brukar man säga, det här är ju fan Sahara! Inte synd om Apple, och det kommer ju inte ske så mycket än att de förlorar lite från eget kapital. Kanske börjar de inse att prisen bör sjunka lite och att det behöver komma med nåt nytt.

Aktievärdet har ju redan stigit sedan artikeln skrevs...sen får du faktiskt hålla isär aktievärde och bolagsvärde, de är 2 helt skilda saker som inte har med varandra att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Aktievärdet har ju redan stigit sedan artikeln skrevs...sen får du faktiskt hålla isär aktievärde och bolagsvärde, de är 2 helt skilda saker som inte har med varandra att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Just det. Är ok om man skyller på trötthet?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

...och ändå ligger alla efter deras prestanda

Och ja, det spelar roll vad den heter, eller tycker du att P4 och i7 är samma processor oxå?

Vad bra du förvränger det jag skrev. Vafan gör jag fortfarande i swecs forum -.-?