Hjälp med värdering av lite prylar.

Permalänk
Medlem

Hjälp med värdering av lite prylar.

Tjena! Jag fick uppdraget att värdera lite datorer från ett företag. Har ni lust att hjälpa mig?

Dessa är datorerna:

Dell Latitude E6400 C2D 2.66Ghz, 4GB, 3 år gammal. Kostade då 13.2k.
Dell Latitude E5510 CI5 2.53Ghz 4GB, 2 år gammal. Kostade då 12k.
Dell Latitude E5410 i5 520M 2.4Ghz, 3GB, 2 år gammal. Kostade då 11.5k.
Dell E5510 CI5 2.53Ghz, 2GB, nästan knappt ett år gammal. Kostade då 8.1k.
HP Probook CI5 2.53Ghz, 2GB, drygt ett halvår gammal. Kostade då 7k.
Två st Adobe Acrobat 9 professional licenser á 5.5k styck.
Server från Dell: Två st Intel Xeon E5620, 12GB minne, PowerEdge T410 chassi, 1x 250GB hdd 1x 500GB HDD. Kostade 44k för två år sedan.
Office 2010-licenser som kostat runt 1.5k.

Tack på förhand!

Permalänk

3500 kr med lite tur
4 - 5 000 kr
3500 kr
3 000kr
3 000kr
Svårt att säga då jag inte är insatt i adobe acrobat. Men är det dessa man använder till PS? I sådana fall knappt något då version 9 är förålldrad.
Servers håller sig bra i pris så dessa kan du nog få 32 000 för ifall du hittar rätt köpare.
ifall du bränner ut det på skiva också så får du nog 1 000kr. Utan skiva 500kr kanske på blocket.

Detta är väldigt uppskattat. Men datorer faller somsagt fortare än bly i pris. Då det är av märket dell så håller de sig lite bättre pga deras underbara service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

3500 kr med lite tur
4 - 5 000 kr
3500 kr
3 000kr
3 000kr
Svårt att säga då jag inte är insatt i adobe acrobat. Men är det dessa man använder till PS? I sådana fall knappt något då version 9 är förålldrad.
Servers håller sig bra i pris så dessa kan du nog få 32 000 för ifall du hittar rätt köpare.
ifall du bränner ut det på skiva också så får du nog 1 000kr. Utan skiva 500kr kanske på blocket.

Detta är väldigt uppskattat. Men datorer faller somsagt fortare än bly i pris. Då det är av märket dell så håller de sig lite bättre pga deras underbara service.

Glömde att säga att det är de anställda som vill köpa loss sina datorer för att de får nya, samt att vissa slutar. Ambitionen är inta att sälja på blocket utan att släppa datorerna till ett vettigt pris till anställda/anställda som blivit uppsagda.

Permalänk
Skrivet av tusen3:

Glömde att säga att det är de anställda som vill köpa loss sina datorer för att de får nya, samt att vissa slutar. Ambitionen är inta att sälja på blocket utan att släppa datorerna till ett vettigt pris till anställda/anställda som blivit uppsagda.

Jaha tolkade det som att du skulle få ut något vettigt på det.

Men eftersom de är begagnade och gissar på att företaget inte gör en ren installation åt de i sådana fall så kan du dra av ca 30% på alla förutom servern för den skulle jag vilja säga 25 000 för då. Det skulle jag gissa på att marknadsvärdet är på allt då.

Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt leta upp vad deras motsvarigheter idag skulle kosta och sedan halvera det priset (eftersom de är begagnade). De produkter som är oanvända kanske du kan få 70% av nuvarande nypriset.
Som exempel: en 2,5 gigs laptop idag får du för runt 4000 kr, så du kan väl räkna med max 2000 kr för Dell-datorerna om någon ens vill ha dem.

Drar du bara av 30% av ordinarie nypris så är det ju nästan bedrägeri, då man idag får ganska hyffsade laptops för 6-9 tusen.
Det är vad jag tycker i alla fall.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Du får helt enkelt leta upp vad deras motsvarigheter idag skulle kosta och sedan halvera det priset (eftersom de är begagnade). De produkter som är oanvända kanske du kan få 70% av nuvarande nypriset.
Som exempel: en 2,5 gigs laptop idag får du för runt 4000 kr, så du kan väl räkna med max 2000 kr för Dell-datorerna om någon ens vill ha dem.

Drar du bara av 30% av ordinarie nypris så är det ju nästan bedrägeri, då man idag får ganska hyffsade laptops för 6-9 tusen.
Det är vad jag tycker i alla fall.

Jag tror snubben ovanför menade dra av 30% av hans uppskattade Blocket-priser. i vilket fall, jag vet ungefär vad laptopsen kan vara värda. Servern har jag däremot sämre koll på.

Permalänk

En tusenlapp för hela klabbet, på sin höjd, skulle jag personligen betala!