Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt

Permalänk

Låter som att han har problem, byta mellan apps är slidea två fingrar neråt. Inte slidea ett finger åt höger.
Och klaga på att användarna känner sig "insignificant and hurt" för att de inte förstår hur man stänger ner en fullskärmsapp? Ctrl+W eller Alt + f4 springs to mind.
Få upp control panel = WinKnapp + Q (sök), control, enter. Klart!

I början framstår det som att han använde W8 i 30 dagar, men säger senare att det är en sammanfattning av hans första 30m med W8.

Visst är W8 smått förvirrande i början, men har börjat gilla att ha Metro som en välkomstskärm där det står om jag har mail, om något hänt på facebook och där jag har spel/webbläsare o.s.v. Ingen tvingar dig att använda metroapps, så lägg alla länkar och sånt du brukade ha på skrivbordet i Metro.
Jasså, du vill starta spotify nu när du har webbläsaren uppe? Win-knapp och klicka på spotify. Precis som i W7. Och båda startas i "desktop", så du kan se båda samtidigt om du vill.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

Liksom 9/10 som säger att Windows 8 är "värdelöst" är såna som bestämt sig för att det ska vara värdelöst från början, oavsett. "De" skulle aldrig kunna erkänna att de ändrat sin uppfattning.

Permalänk
Medlem

Han överdriver en del, men det finns en viss poäng i det han säger. Windows 8 ÄR ett surfplatte-OS, och det ÄR en OSX-wannabe.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Eem allt han säger är om man använder sig av modern UI som jag förstått det.. har kört windows 8 sen det kom ut på dreamspark och har endast gått in på modern UI för att öppna kalkylatorn.. varför skulle man vilja använda modern UI på en dator? känns liksom helt meningslöst och bortser man från modern UI så är det ingen skillnad över huvud taget från windows 7.. tycker till å med att windows 8 fungerar bättre och har gjort det jag gör med datorn lättare om inte annat..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ett befängt påstående. Det går knappt att bemöta.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade Windowsvärlden helt efter XP till fördel för Linux/OSX och har precis köpt efter många års frånvaro köpt ett par Win8 licenser och provar på burkar hemma, tom min trofasta Linuxserver fick smaka på Windows8, och jag tycker det känns helt ok.

Det är nog bara om man är invand i ett specifikt arbetssätt som det blir svårt att byta ifrån. En oväntad fördel med 'pekplattegui't är att när du kör RDP/VNC från en pekplatta så har du väldigt smidig tillgång till genvägarna

Av allt nytt jag sett i Windows 8 är ändå den nya grafiska filtransfers det jag gillar mest, att få ett diagram över hastighet är hypnotiskt skönt på nåt sätt, är det bara jag som börjar stänga av andra saker som accessar diskarna bara för att se om jag kan kräma ur några MB till/sek?

Men svårt är det inte, det är bara annorlunda, som att lära sig en ny stereo som OneOne sa. Ni som inte gillar Windows 8 ändringarna borde passa på att bredda kunskaperna med andra OS, det finns så mycket bra i alla läger.

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Medlem

Jag kan säga såhär.

Jag älskar Windows 8, bra nära mer än Windows 7. Mycket snabbare, Ribbon är helt underbart, och ärligt talat, vem fan använder startmenyn?!

Självklart finns det mindre bra saker, sökfunktionen är galvbra, och lägger till någon extra sekund om man letar efter filer.

Jag tycker folk ska sluta gnälla på Metro, för vem använder det egentligen!? Enda användningen jag någonsin haft för startmenyn på sistone är antingen öppna den här datorn, eller windows knapp, och sök.

Funkar precis lika bra nu, om inte snabbare. Windowstangent + E, och bara klicka på windowstangenten och skriva.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

fan det lättaste windows någonsin !!! till o med min 3åring här hemma klarar det utan problem !! bara folk som e allergiska mot förändring !

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ares93:

Dum fråga kanske, men vet nån var shutdown/reboot/hibernate knappen finns i vanilla windows 8? Går via logout, alt+f4 eller hårdvaruknappen dock. Kanske är blind, men jag hittade inte den iaf.

Classicshell löser många problem jag hade med 8 men jag gillar den fortfarande inte.

Lite dold; kör upp muspekaren i övre högra hörnet så du får upp Charms-menyn. Tryck Inställningar. Där finns Av/Vila-knappen. Tog en stund för mig med, numer har jag två genvägar på skrivbordet för det:

C:\Windows\System32\shutdown.exe /s /t 0 (För avnstängning)
samt
C:\Windows\System32\shutdown.exe /r /t 0 (För omstart)

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Ja, har man mindre än 70 iq är det inte lätt att lära sig saker. För oss med lite högre IQ är det dock inga problem att köra Win8

Källa på det?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dahle86:

Källa på det?

Anekdotisk bevisföring verkar funka för belackarna, så varför inte för oss andra?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Dum fråga kanske, men vet nån var shutdown/reboot/hibernate knappen finns i vanilla windows 8? Går via logout, alt+f4 eller hårdvaruknappen dock. Kanske är blind, men jag hittade inte den iaf.

Classicshell löser många problem jag hade med 8 men jag gillar den fortfarande inte.

Om du kollade på skärmen under installationen visade den dig den dålda menyn men i alla fall du finner den om du tar musen längst upp till höger eller längst ner till höger. Där hittar du också alla inställningar från och med nu, sök och lite annat.

Men vist den är lite väl dumt dåld håller jag med om.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

5.30 in i videon, en goblin dyker upp i rummet och fjärtar han i ansiktet och försvinner sedan.
Ja inte är det win8 som är hans största problem. Borde dra ner på de hallucinogena drogerna istället, då skulle han nog se klart och förstå hur win8 är tänkt att användas.

Klagar dessutom på hur operativsystemet förstör upplevelsen i applikationerna. Hos mig är Word identiskt med hur det var innan. Minimera och maximeraknapparna må skilja, men det går lika smidigt att skriva som innan.

Det är klart, att skriva att win8 är bra ger knappast intresse för hans artikel han vill sälja och tjäna $$$$ på.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Menar folk på fullt allvar att dom tycker det är svårare att komma till kontroll panelen nu än i windows 7?
Det är ju exakt samma sak förutom att man trycker på höger musknapp i nedre vänstra hörnet mot tidigare vänster musknapp, har man problem med detta ja då är det nog inte egentligen operativsystemet som är det primära problemet.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

Sigh, vad är det med denna hets att försöka "bevisa" att windows 8 är oanvändbart/dåligt/det värsta som hänt sedan Hitler? Det är ingen som tvingar er att byta till 8an om ni inte vill. Kör det ni tycker känns bäst, sen är det bra med det.

/thread

Permalänk
Medlem

En tanke: Undrar hur många av de som gillar Windows 8 här skulle fortsätta använda det om Microsoft sattsade stenhårt på att göra det omöjligt att köra typ Start8 eller Classic Shell, dvs om man bara kunde använda Windows 8 på ett sätt som Microsoft vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av celoz:

Ja, har man mindre än 70 iq är det inte lätt att lära sig saker. För oss med lite högre IQ är det dock inga problem att köra Win8

och jag har 108 ig ,och konstaterar att win 8 är skärp för stationära datorer tar den inte ,även skulle få betalt

Permalänk

Varannat microsoft OS är bra, have yu not understand?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

En tanke: Undrar hur många av de som gillar Windows 8 här skulle fortsätta använda det om Microsoft sattsade stenhårt på att göra det omöjligt att köra typ Start8 eller Classic Shell, dvs om man bara kunde använda Windows 8 på ett sätt som Microsoft vill.

Jag kör med varken Start8 eller Classic Shell och jag har inga problem, whatsoever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyGrief:

Konstigt att dom flesta Pro-W8 säger att man är korkad om man inte förstår sig på W8 men i samma andetag erkänner att dom har lagt till den och den och den extra program för att få tillbaks ett mer traditionellt utseende och mer hanterbart...... om det nu är så användarvänligt som dom sitter och säger varför ändrar dom själva hela grund interfacet till att se ut och fungera precis så som alla som inte tycker om W8 vill och efterfrågar i just W8??

Huvudet på spiken. Jag tror inte kramarna förstår själva vad de kläcker ur sig. Speciellt inte de värsta evangelisterna. Även om snubben spårar ur en del i videon, han har rätt på så otroligt många punkter. Microsoft har misslyckats med Win 8. Att så ofantligt många förändrar tillbaka till gammalt med start8 m.m. visar det. Sen har ju försäljningen inte precis exploderat, snarare tvärt om.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Den snubben är ju helt dum i huvudet! Hur kan man anse sig själv som ett tech geek när man inte ens kan installera om datorn? Eller stänga ett program?

Vi står inför ett teknikskifte nu anser jag, och Microsoft har sett det. Allt kommer att gå mer mot mobila enheter, så tycker det är helt rätt av dom att börja dra sitt system åt det hållet.

Och folk gnäller alltid när något ändras. Snart kommer touch att vara standard på alla typer av enheter tror jag, och då kommer detta vara klockrent! Har varit inne i flera butiker och testat bärbara med touchskärm. Och sjukt bra och smidigt är det måste jag säga!

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Jag kör med varken Start8 eller Classic Shell och jag har inga problem, whatsoever.

Jag skapade en omröstning. Ska bli kul att se vad folk svarar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

När jag först installerade windows 8 fick jag vara med om ett tiotal krascher! Sen uppdaterades W8 och nu funkar allt super. Anledningen till att jag uppgraderade är att jag tror att Windows 9 kommer vara nästan likadant så att man börjar vänja sig till dom mer surfplatte systemen! Och så kasst är inte W8? Jag stör mig inte speciellt mycket på apparna! Bara onödigt och bli sur när Microsoft gör något nytt och alla tror att det ska vara på deras villkor!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 1700X | ASUS TURBO GTX 980 | HyperX DDR4 16GB | MSI X370 Gaming Plus| Fractal Design Newton R2, 800W 80+ | Kingston SSD V300 120GB | Seagate 500GB 7200RPM 16MB | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag skapade en omröstning. Ska bli kul att se vad folk svarar.

jag skaffa win8 för att det verkade så mkt bättre än w7 och startmeny knapp vad är det för något, vem använder den?

Permalänk
Medlem

Classic shell och Start8 spelar totalt ingen roll för mig, de applikationer jag faktiskt kör får utan problem plats på start-skärmen och det går faktiskt också snabbare att hitta igen applikationen jag vill starta jämfört som tidigare via start-knappen (dock givetvis efter jag bestämt vilka applikationer som skall ligga på skärmen).

Metro-apparna håller jag helt klart med om att de kan vara konfunderande, men för mig har det noll och ingen betydelse iom att jag ändå inte kör några metro-appar. Windows 8 för mig är helt enkelt en snabbare version av Windows 7 med en stor konfigurerbar startmeny.

Edit: Snabbspolade genom filmen, hade lite svårt för killens läspande plus att han rabblade en massa och egentligen sa väldigt väldigt lite.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Tyckte videon var väldigt underhållande, bra animationer och lite humor. Dock verkar han inte för smart, skulle gissa på att IQn överensstämmer med hans subs <70. Hur svårt är det att förstå egentligen?

När jag började med windows 8 såg jag att det kom upp en kort introduktion på skärmen innan man kom in till Metro, den visar lite hur det fungerar. Baserat på vad den visade mig lärde jag mig det mesta andra jag behöver på ca 30 min genom att klicka mig fram, snabbkommando etc.

Jag kan hålla med om att Metro är ganska gräsligt. Jag tog direkt nästan alla förinstallerade appar så som börsen, väder, kalender etc. Det ända jag har i metro är i stort sätt skrivbord och några remoteserver applikationer till jobbet.

Jag kan de flesta kortkommando i fingrarna men av någon anledning använder jag ändå alltid start menyn och sen skriver con för kontrollpanelen. Men där slutar min användning av Metro.

I övrigt tycker jag de gjort ett ganska bra jobb, skulle gärna sett att Metro var valfritt. Prestandan är lite bättre än i w7, alla program jag använde i w7 fungerar i w8.

En sak som störde mig otroligt var att som default var det påslaget att drivrutiner som inte är WHQL-signerade inte får installeras. Snabb googling så fick jag fram ett kort cmd kommando som slog av den funktionen.

Bakåtsträva bäst ni vill, men använd för guds skull objektiva videos och artiklar med FAKTA och inte bara subjektiva åsikter från en korkad nisse.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Anekdotisk bevisföring verkar funka för belackarna, så varför inte för oss andra?

Då vad man tycker om är svårt att mäta medan IQ faktiskt finns standarder för så är det vara intressant om han hade siffror på att bara korkade människor ogillar W8.
Går denna forskning att använda på andra saker? Kan man veta vad för IQ någon kommer ha beroende på vad för färg den gillar eller vad för mat?
I vidare steg kanske vi kan avla bort korkade människor och på så sätt skapa en framtida generation av människor där alla är hyper intelligenta och därför kunna få våran art att snabbare kunna ut forska universum efter andra beboeliga planeter.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel&nvidia fan:

och jag har 108 ig ,och konstaterar att win 8 är skärp för stationära datorer tar den inte ,även skulle få betalt

Du har 108 "ig"? Och Windows 8 är ett skärp? Nej, det är ett operativsystem. Tydligen så innebär det inte att man kan stava även om man har 108 IQ! Din meningsbyggnad är även den under all kritik...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dahle86:

Då vad man tycker om är svårt att mäta medan IQ faktiskt finns standarder för så är det vara intressant om han hade siffror på att bara korkade människor ogillar W8.
Går denna forskning att använda på andra saker? Kan man veta vad för IQ någon kommer ha beroende på vad för färg den gillar eller vad för mat?
I vidare steg kanske vi kan avla bort korkade människor och på så sätt skapa en framtida generation av människor där alla är hyper intelligenta och därför kunna få våran art att snabbare kunna ut forska universum efter andra beboeliga planeter.

Sucka mig. (i betydelsen "orka", inget annat)

Poängen var att hans IQ-påstående var lika dumt som videon i första posten. Det har bara med preferenser och åsikter att göra. Vissa tycker att Win8 funkar bra, andra inte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hjälpsam

Kort och gott summeras det väldigt

Windows 8 är designat för att konsumera innehåll, inte skapa eller producera

Skitbra för facebook och icanhazcheeseburger, katastrof för att vara multitaskande produktiv.

Vi har inte längre tid att köra en fet RTFM för att använda en digital enhet, om det inte är självklart out of the box hur man använder den så är det ointressant. En väldigt stor anledning till iOS och OSX framgångar, lättanvänt utan krångel och intuitivt interface. Det var väll främst det han dissade, att Win8 inte är särskilt intuitiv alls.

Underhållande summering.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI