Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

När Windows 95 kom så fanns det de som skulle vägra det nya påhittet med ett grafiskt användargränssnitt... Knappast första gången man klagar på förändringar i nya Windows.
Man kan visst vänja sig vid förändringar, själv saknar jag t.ex. inte alls startknappen.

Personligen tror jag att en del är alldeles för otåliga när de använder Windows 8 den första tiden. Ibland krävs det att man använder en sak en viss tid innan man faktiskt gillar det. Så är fallet för många som provar Windows 8.

Jupp, och när Win XP kom var det nya gränssnittet såååå hemskt och alla skulle minsann bojkotta det.. Och när Win Vista kom var det nya gränssnittet såååå hemskt och alla skulle minsann bojkotta det..

Skrivet av Arie:

Av egen erfarenhet kan jag säga det alltid svårare att få med IT-adelningen på förändringar. Som teknik intresserad brukar folk tycka att dom är nytänkare, fast i verkligheten är dom väldigt konservativa till förändringar i arbetsmiljön.

Det är av den enkla anledningen att varje förändring i arbetsmiljön skapar enorma mängder arbete.
Först kravanalys för vilka test som ska genomföras, sen genomförandet av testen och efterföljande analys.
Sen projektplan för implementation och själva genomförandet. Utvecklande av nya rutiner/dokumentation osv.
Och då är det inte så att vi på IT bara sitter och rullar tummarna i väntan på ett sånt här projekt. Vi har fullt upp med våra ordinarie arbetsuppgifter så att ta massa tid i anspråk gör man bara om man verkligen kan se stora möjligheter till förbättringar.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fluf:

Under bilden står: (faktiska fönster och program som används är andra än de som syns på bilden)

För att summera, jag kan se hur man kan få Win8 lika effektivt som Win7, men inte hur man kan få Win8 mer effektivt jämfört med Win7. Om det i slutändan inte blir bättre för mig, varför skall jag då lägga energi på det?

*rycker på axlarna* Slipp då.
Tråden handlade om att det var fullständigt oanvändbart, vilket uppenbarligen (för många människor) inte är fallet. Om du inte tycker det är värt besväret att byta om du redan sitter på Win7, så är det ingen eller inget som tvingar dig.

Att folk som inte gillar Win8 gnäller på att man får det med till nyare datorer är väl en möjligen något vettigare ståndpunkt, men oftast är argumenten mot Win8 baserade i bakåtsträvande eller gammal hederlig envishet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det största misstaget med windows 8 är ju faktum att dom separerat 2 olika miljöer för programmen att köras. Nya start knappen hade inte alls varit så farlig om dom gjort så allt man kör via metro syns i taskbaren via desktop. Exempelvis om jag start explorer i Metro tycker jag den borde finnas i taskbaren som en öppen webbläsare där också, men det gör det ju inte, den kör dessa som 2 helt olika processer och det finns ingen som helst synkning mellan de 2 systemen.

Helt värdelöst.

Annars gillar jag lite små ändringar dom gjort i windows8, Explorer support för iso, Skön filetransfer, bättre gpu acceleration i direct2d etc.

Jag gick dock tillbaka till 7an, ska testa köra 8an på min gästdator så vännerna får lida av skiten istället och så får jag en testmiljö

Permalänk
Medlem

Jag surfar, spelar spel, grejar i photoshop, bränner lite skivor, lyssnar på musik, skriver mail, jobbar, använder lite 3D program, och det finns ingenting i WIN 8 som jag behöver. Allt jag behöver finns i WIN 7. Jag ser ingen anledning till att byta. Jag gick från XP till WIN 7, och XP använde jag mig av väldigt länge. Kommer antagligen att använda WIN 7 lika länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tycker detta är underhållande att se att folk tycker win8 är svårt att förstå, kan inte vara lätt för er som tex köper en ny tv eller en steroe ect SHIIIIIIIIIT NU MÅSTE JAG LÄRA MEJ HUR DEN FUNGERAR, fuck it...jag klagar istället

NEJ HERREGUD JAG ÄR TRÖGFATTAD! Måste klaga...

Skrivet av celoz:

Ja, har man mindre än 70 iq är det inte lätt att lära sig saker. För oss med lite högre IQ är det dock inga problem att köra Win8

Kul att se så många som håller med honom med. Då förstår man ganska snabbt att de flesta på nätet har 70 IQ och neråt

Permalänk
Medlem

En gammal kodknackarräv på jobbet brukar referera till windowsadmins som "klickare" eller glasmästare, och för dessa(oss) kanske det är jobbigt med förändring. Större delen av användarbasen kommer förmodligen inte att bry sig mer än ett par dagar innan dom känt sig bekväma nog för att hitta sina program snabbt igen.

Jag tror att om två år kommer majoriteten hylla Microsoft som vågade vara tidigt ute med det här, speciellt när revision 2 släppts. Vi använder en dator med ett operativsystem för att kunna köra program och ta del av information, eller?

Eller så tar google över PC-marknaden.

Permalänk
Medlem

Har inte testat W8 ännu men ska slänga in det på en virtuell maskin någon dag.

Har de fixat så man kan ha två program/fönster sida vid sida på en skärm så de delar 50/50 på utrymmet (win+pil i W7)? Har för mig Emil snackade om att det inte gick i sin snabbgenomgång av W8 för några månader sedan. Går inte det är det en deal breaker rakt av.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst alla kommentarer så verkar dom flesta inte ha sett klippet eller så förstår ni helt enkelt inte vad han menar.

W8 "outofthebox" är och förblir ett pekplatteOS.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Lego Master
Skrivet av era909:

Har inte testat W8 ännu men ska slänga in det på en virtuell maskin någon dag.

Har de fixat så man kan ha två program/fönster sida vid sida på en skärm så de delar 50/50 på utrymmet (win+pil i W7)? Har för mig Emil snackade om att det inte gick i sin snabbgenomgång av W8 för några månader sedan. Går inte det är det en deal breaker rakt av.

Funkar precis som i Win7, du kan vara lugn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag själv använder Windows 8 och trivs väldigt bra. Jag köpte Start8 till en början och var väldigt nöjd med hur likt det var Windows 7. Sedan vet jag inte vad jag gjorde men när jag skulle söka i start sökte den endast på filer (såsom word etc, inte program såsom Steam etc).

Då blev jag lite sur eftersom jag inte hittade var jag ställde in det och avinstallerade Start8 så nu söker jag genom att klicka på Windows-knappen så jag kommer till metro och börjar sedan bara skriva.

Fungerar helt underbart.

Så nu kör jag faktiskt med metro. Har mina program listade i Metro mycket snyggt och fint. Gillar det väldigt starkt just nu!

Jag antar inte att detta var så mycket offtopic eftersom det handlar om Win8. Jag har dock inte sett videon och har inte lust att se den eftersom jag läste några kommentarer i början om den. Orkar inte bilda min egen uppfattning just nu!

Permalänk

Han har ju humor i videon.
Kör själv med Windows 7 och kommer absolut inte att byta innan det är absolut är kritiskt (dvs. när det kommer spel som stödjer DX 11.1)

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Jupp, och när Win XP kom var det nya gränssnittet såååå hemskt och alla skulle minsann bojkotta det.. Och när Win Vista kom var det nya gränssnittet såååå hemskt och alla skulle minsann bojkotta det..

Det är av den enkla anledningen att varje förändring i arbetsmiljön skapar enorma mängder arbete.
Först kravanalys för vilka test som ska genomföras, sen genomförandet av testen och efterföljande analys.
Sen projektplan för implementation och själva genomförandet. Utvecklande av nya rutiner/dokumentation osv.
Och då är det inte så att vi på IT bara sitter och rullar tummarna i väntan på ett sånt här projekt. Vi har fullt upp med våra ordinarie arbetsuppgifter så att ta massa tid i anspråk gör man bara om man verkligen kan se stora möjligheter till förbättringar.

Alla har vi ont om tid på jobbet. Men när det kommer till att göra kravanalys om nya system ska implementeras eller inte, så är det som ofta där man stöter på mest motstånd. Har inte så mycket att göra med personligheter, men att man skapar en viss relation med sin dator, medans på andra avdelningar ser man datorn som hjälpmedel.

Permalänk
Medlem

Tycker Windows 8 fungerar även på stationär. Ibland så saknar jag start menyn men det är inte så att jag måste ha den. Har börjat använda taskbaren som en dock. Gör ni också det?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Det gjorde jag och personen verkar faktiskt inte ha koll så mycket på Human interface design eller människa dator interaktion.Pratade mest strunt om goblins och andra figurer.

Då kan du inte ha sett hela videon. Han gjorde goda poänger om hur man tagit bort kontinuiteten med gamla OS genom att ta bort en så enkel sak som kryssen i hörnet för att stänga ett program. Damen i videon ovan har tydliga problem med att förstå hur hon ska göra.

Det är ju problemet, det är inte användarvänligt för någon som inte kan kort-kommandon eller vet sen innan hur man gör. Sedan är ju sekvensen hovra i hörnet -> gå ned och klicka start längre än att bara ha ett kryss. Detta är ett exempel på något som jag och säkert många andra reagerar på som "användar-ovänligt". Och kunden har väl alltid rätt?

Man ska inte behöva sitta och googla för att få fram instruktioner om hur man styr basala saker på sin egen dator när man aldrig har behövt göra det förr.

EDIT: Menar personligen inte att förkasta W8 helt, men såna småsaker som gör att användandet tar onödigt längre tid är jag emot.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kör också åttan sedan en tid tillbaka, säga vad man vill om dess snabbhet, filsystem, features osv men Metro tillför inget för en Desktop-användare, tvärtom, det krånglar bara till och medför enbart fler åtgärder för användaren att utföra för en given uppgift.
Hur MS-kåt och öppen man är för förändringar så går det inte att förneka.
Metro är enbart en gimmick och borde (och lär bli) valbart.

I övrigt flyter W8 superfit utan minsta hyss, jaja, förutom den idiotiska iden att auto-installera nya drivrutiner utan att fråga användaren först, spenderade mycket tid med förstå hur detta påhitt skulle lösas...

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Då kan du inte ha sett hela videon. Han gjorde goda poänger om hur man tagit bort kontinuiteten med gamla OS genom att ta bort en så enkel sak som kryssen i hörnet för att stänga ett program. Damen i videon ovan har tydliga problem med att förstå hur hon ska göra.

Det är ju problemet, det är inte användarvänligt för någon som inte kan kort-kommandon eller vet sen innan hur man gör. Sedan är ju sekvensen hovra i hörnet -> gå ned och klicka start längre än att bara ha ett kryss. Detta är ett exempel på något som jag och säkert många andra reagerar på som "användar-ovänligt". Och kunden har väl alltid rätt?

Man ska inte behöva sitta och googla för att få fram instruktioner om hur man styr basala saker på sin egen dator när man aldrig har behövt göra det förr.

Vad är användarvänligt ? Damen i videon visar mest på att dom flesta använder datorn med hjälp av muskel minnet. Har inte så mycket att göra med om systemet har bättre eller sämre interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Vad är användarvänligt ? Damen i videon visar mest på att dom flesta använder datorn med hjälp av muskel minnet. Har inte så mycket med att systemet bättre eller sämre interface.

Som sagt, sekvensen för att återvända till start är längre än det tidigare så simpla krysset. Bara ett exempel.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tycker detta är underhållande att se att folk tycker win8 är svårt att förstå, kan inte vara lätt för er som tex köper en ny tv eller en steroe ect SHIIIIIIIIIT NU MÅSTE JAG LÄRA MEJ HUR DEN FUNGERAR, fuck it...jag klagar istället

Fast stereo och TV är ganska självgående, och även om utseendet är annorlunda så är det fortfarande samma principer. Ska du öppna CD-luckan så letar du efter pilen som pekar rakt upp med ett streck under. Du klappar inte händerna två gånger och pekar på LCD:n.

Ska du söka kanaler på TV:n så går du in under inställningar och fixar med kanalsökningen. Du ställer inte dig på ett ben och trycker på alla knappar samtidigt.

Men för att få fram kontrollpanelen måste du dra musen upp eller ner i höger hörn, klicka på inställningar som kommer ut direkt från sidan och sedan trycka på kontrollpanelen. Inte så självgående?
Fast det är ju inget måste, man kan ju chansa genom att högerklicka längst ner till vänster på skärmen, där det inte längre finns något, och sedan klicka kontrollpanelen. Men det känns väl lite så där knasigt att chansa på från ingenstans, eller hur?

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

problemet är ju att man inte ska behöva riktigt lära sig hur det funkar, operativsystemet ska förklara det för dig, och vara tillräckligt enkelt att alla förstår det.

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag orkade inte kolla igenom hela videon, snubben var helt eneklt för gnällig och jobbig att lyssna på. Först klagade han på att program startade utan att han gjorde något men det visade sig att det var egentligen datortillverkarens fel för att de har gestures på en pekplatta som inte är lämpad för det. Det är ett tilläggsprogram till plattan som har hand om det, det är inte inbyggt i Win8. Jag jobbade med en billig Acer-laptop som var så, där gick det iaf att inaktivera gestures i plattans kontrollpanel (tror det var synaptics). Kan tänka mig att sånt funkar bättre om man har en gigantisk pekplatta som på en MacBook.
Sen började han klaga på att ha inte visste hur man installerade om men där är det återigen tillverkarens fel att de inte skickar med installationsmedia. Här stängde jag av. Har man tillgång till en originalskiva eller iso är det bara att byta disk och installera om och den frågar inte ens om produktnyckel om datorn kom med Windows 8 från början, mycket smidigare än med tidigare Windowsversioner.
Får se om jag orkar kolla på resten sen...

Annars håller jag med Fluf mfl. att om man redan har Windows 7 i datorn så finns det ingen direkt anledning till att byta till åttan. Däremot om man köper en ny dator och den kommer med Windows 8 så är det ingen katastrof heller. Som helhet är den kanske inte bättre än sjuan men det betyder inte att den är mycket sämre heller. Oanvändbart är det definitivt inte.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Entusiast

Jag själv har inget emot Windows 8 i sin helhet, men det ger mig inget nytt som är värt att upppgradera till, jämför med Windows 7.
Det enda jag ogillar är det påtvingade Modern UI interfacet. Det är mer ivägen än det hjälper för en som använder datorn i profesionell produktion. Modern UI är till för enkla hemanvändare som kör ensaka applikationer i helskärmsläge. Kort och gott anpassat för pekplattor, pekskärmar och enheter med nöje och underhållning i första rummet.

Jag hade gärna sett en Windows 8 version för profesionella användare med produktion i åtanke, där Modern UI är avstängd "per default", men fortfarande finns tillgängligt ifall man vill ha det.

EDIT: Angående videon. Ingenstans i videon finns det någon konstruktiv kritik. Allt videon innehåller är bara en massa babblande om hur dåligt Windows 8 är, utan några exempel eller referenser. Tyvärr, men den videon är rena skräpet enligt min mening.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Man what a friggin' idiot... Seriöst, allt han hade behövt göra var att kolla på EN video om W8 så hade han förstått hur det går till. Han trashar ett operativsystem för att HAN är inkapabel att använda det. I fall att han vill trycka ner det så ska han hålla sig till argumenten om W8:s brister, så som det om Swipe funktionen, allt det andra var ju bara han som inte ens försökte lära sig hur det fungerar.

Om man hade satt ett litet barn framför en dator med DOS så hade dom förmodligen inte fattat ett skit men hade man satt barnet framför en dator med W8 så hade dom förstått sig på det bra mycket snabbare än den här toffeln.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Använder själv Windows 8 på både min stationära och laptop. Och det tog mig ca 10 minuter att lära mig använda Win 8. Jag gillar det, metro(som det inte ens heter längre) är mycket lätt att använda, man kan utan problem använda det som en startmeny och öppna desktop applikationer genom det. Att stänga fullscreen applikationerna är otroligt lätt.
Dessutom är Win 8 betydligt bättre optimerat än Win 7, allting är snabbare.

Förstår verkligen inte vad killen pratar om, då Windows 8 är otroligt lätt att använda.
Att han inte kunde lära sig det säger mer om honom än OS.

Att han sen blandar in så mycket omogna kommentarer osv gör bara att hans trovärdighet gick i botten.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag hade 138 senaste gången jag testade mig och jag avskyr W8 på stationära datorer. Vad var din poäng igen?

Att inte gilla något och att inte vilja lära sig något är två helt olika saker

Vad var ditt IQ nu igen?

Permalänk
Medlem

kan krama det och säga att efter installtion av start8 och ett LOKALT KONTO utan att vara uppkopplad till alla jävla sociala nätverk så fungerar det exakt som windows 7 för mig iaf

139kr för windows 8
30kr för start8

Permalänk
Medlem

Nja

Lite av en öving i retorik,en hel del saker går dock att genomskåda och diskvalificera som högst personliga åsikter. Men Windows 8 har vissa principiella brister, och den här videon lyfter fram en del av dessa. Att man sedan använder existerande gamla operativsystem som exempel är olyckligt för det ger känslan av att det inte finns några andra lösningar. Men nyckelorden "Control", "Conveyance", "Continuity", och "Context" borde genomgående vara ledord i utvecklingen. Jag tror själv att Microsoft hade lite för bråttom och att de egentligen inte lyckats presestera så mycket ny kod efter Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Lite av en öving i retorik,en hel del saker går dock att genomskåda och diskvalificera som högst personliga åsikter. Men Windows 8 har vissa principiella brister, och den här videon lyfter fram en del av dessa. Att man sedan använder existerande gamla operativsystem som exempel är olyckligt för det ger känslan av att det inte finns några andra lösningar. Men nyckelorden "Control", "Conveyance", "Continuity", och "Context" borde genomgående vara ledord i utvecklingen. Jag tror själv att Microsoft hade lite för bråttom och att de egentligen inte lyckats presestera så mycket ny kod efter Windows 7.

Vi får hoppas på Service Pack som låter dig välja om du ska använda MUI eller inte, och andra förbättringar.
Det skulle MS tjäna på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Vi får hoppas på Service Pack som låter dig välja om du ska använda MUI eller inte, och andra förbättringar.
Det skulle MS tjäna på

Tror tyvärr att ni som hoppas på något sånt får börja kolla runt. Det är ganska tydligt hur roadmapen ser ut, Modern UI. Så fort stödet ökar i form av flera vettiga appar så kommer nog stödet för desktop försvinna, eller bli väldigt begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Lite av en öving i retorik,en hel del saker går dock att genomskåda och diskvalificera som högst personliga åsikter. Men Windows 8 har vissa principiella brister, och den här videon lyfter fram en del av dessa. Att man sedan använder existerande gamla operativsystem som exempel är olyckligt för det ger känslan av att det inte finns några andra lösningar. Men nyckelorden "Control", "Conveyance", "Continuity", och "Context" borde genomgående vara ledord i utvecklingen. Jag tror själv att Microsoft hade lite för bråttom och att de egentligen inte lyckats presestera så mycket ny kod efter Windows 7.

Jag håller med, men jag tror inte att det beror på brådska, utan att det är ett fullständigt medvetet val. Förmodligen tror man att man har ett så pass stort inflytande att man kan linda konsumenterna kring lillfingret och få dessa att anpassa sig. Varför man har valt att göra som man gör, trots baksidor, är förmodligen för att man vill kunna erbjuda en och samma lösning både för surfplattor och stationära datorer. Ett strategiskt beslut som tiden får utvisa om det var klokt eller inte..