Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt

Permalänk

Tycker win 8 funkar perfekt med startmeny

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Det här är nog den löjligaste videon jag har sett under 2012.

Windows 8 är inte svårt och det följer de 4:a "C" vilket gör att han ljuger ganska mycket. Alla de problemen han pratar om har jag aldrig stött på och jag undrar hur han lyckades, då jag inte ens kan replikera det enligt hans förklaringar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dakke:

Det största misstaget med windows 8 är ju faktum att dom separerat 2 olika miljöer för programmen att köras. Nya start knappen hade inte alls varit så farlig om dom gjort så allt man kör via metro syns i taskbaren via desktop. Exempelvis om jag start explorer i Metro tycker jag den borde finnas i taskbaren som en öppen webbläsare där också, men det gör det ju inte, den kör dessa som 2 helt olika processer och det finns ingen som helst synkning mellan de 2 systemen.

Helt värdelöst.

Annars gillar jag lite små ändringar dom gjort i windows8, Explorer support för iso, Skön filetransfer, bättre gpu acceleration i direct2d etc.

Jag gick dock tillbaka till 7an, ska testa köra 8an på min gästdator så vännerna får lida av skiten istället och så får jag en testmiljö

Precis, det är just den (omogna?) separationen mellan Metro och Skrivbordet som gör Windows 8 så handikappat för en desktop-användare. Det är knappt några ynkliga få PROGRAM (appar heter det fan inte på en desktop dator) som beter sig användarvänligt i Windows 8 - allt installeras eller körs som ett vanligt skrivbordsprogram.

Vad tillför då Windows 8 oss vanliga användare? Ett fullständigt värdelöst mailprogram? En värdelös medföljande webbläsare? Windows 8 är ett skal till Windows 7, skapat för handhållna enheter...punkt slut. Ingen vettig människa i världen skulle köpa en pekskärm till sin stationära dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Tror tyvärr att ni som hoppas på något sånt får börja kolla runt. Det är ganska tydligt hur roadmapen ser ut, Modern UI. Så fort stödet ökar i form av flera vettiga appar så kommer nog stödet för desktop försvinna, eller bli väldigt begränsat.

Varför skulle det de? Tror du verkligen att alla program och spel vi kör idag kommer vara i MUI? Knappast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Fel.

Då det knappt säljs nya pc utan Windows 8 så tvingas majoriteten till eländet.

Då får du väl formatera och sen installera Win7 istället.

Edit: Sen vet jag inte om det är lämpligt att du talar för "majoriteten" och vad dom anser vara eländigt eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag håller med, men jag tror inte att det beror på brådska, utan att det är ett fullständigt medvetet val. Förmodligen tror man att man har ett så pass stort inflytande att man kan linda konsumenterna kring lillfingret och få dessa att anpassa sig. Varför man har valt att göra som man gör, trots baksidor, är förmodligen för att man vill kunna erbjuda en och samma lösning både för surfplattor och stationära datorer. Ett strategiskt beslut som tiden får utvisa om det var klokt eller inte..

Med brådska menade jag att de slarvat med MUI, det skulle ha kunnat göras mer konsekvent o styrbart.

Avseende MS strategiska beslut kommer MUI eller annat platteOS aldrig att funka på kontoret där man oftast använder sej av många synliga tjänster samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Det här är nog den löjligaste videon jag har sett under 2012.

Windows 8 är inte svårt och det följer de 4:a "C" vilket gör att han ljuger ganska mycket. Alla de problemen han pratar om har jag aldrig stött på och jag undrar hur han lyckades, då jag inte ens kan replikera det enligt hans förklaringar.

Jag tycker inte att de följer de 4 C:a som Du påstår, jag tycker MS har slarvat, skulle vilja ha ett bättre MUI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Jag tycker inte att de följer de 4 C:a som Du påstår, jag tycker MS har slarvat, skulle vilja ha ett bättre MUI.

Skickades från m.sweclockers.com

Möjligt, däremot vill de göra något nytt vilket jag tycker är bra. Även om man inte ska försöka fixa något som är bra så behöver man ofta ändå pilla med det.

Däremot, att kalla windows 8 för oanvändbart är helt korkat. Inte riktigt vad det ordet betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Möjligt, däremot vill de göra något nytt vilket jag tycker är bra. Även om man inte ska försöka fixa något som är bra så behöver man ofta ändå pilla med det.

Däremot, att kalla windows 8 för oanvändbart är helt korkat. Inte riktigt vad det ordet betyder.

Håller med. Har fö redan fyra maskiner med W8 hemma, tyckte jag kunde säga till MS att deras nya prismodell var ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Då får du väl formatera och sen installera Win7 istället.

Edit: Sen vet jag inte om det är lämpligt att du talar för "majoriteten" och vad dom anser vara eländigt eller ej.

Köper jag en pekplatta VILL jag ha Windows 8. Köper jag en ny pc blir det Windows 7.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Denna killen måste vara apple användare

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

Denna killen måste vara apple användare

Han tjänar väl pengar på att snacka skit, som en del andra på nätet gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Köper jag en pekplatta VILL jag ha Windows 8. Köper jag en ny pc blir det Windows 7.

Ja dåså. Dessutom så var det inte surfplattor som va fokus i denna diskussionen.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Metro är ju lika efterblivet som Unity till ubuntu. Killen i videon har ju rätt. Man måste ju ha lite krav.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Skrivet av Linus82:

Jag förstår inte gnället, windows 8 är typ som sjuan fast med en jävligt stor startmeny :P.

tjena linus tony här :P!
Kör du W8 nu eller?
Har lite funderingar att uppgradera mitt w7 till 8.
Vad tycker du?

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|

Permalänk

Fyfan, W8 verkar ju vara helt retarded.

Permalänk
Avstängd

vet inte om det är han som har köpt W8 retarded edition eller om det är datorn som failar.
Det går hur snabbt som helst för mig att ladda upp bilder, att ens göra nånting på datorn med w8.
Allt är snyggare och fräschare, och även snabbare för mig

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Varför skulle det de? Tror du verkligen att alla program och spel vi kör idag kommer vara i MUI? Knappast.

Varför skulle dom inte? Om motsvarande program portas över och blir Microsoft Store kompatilbelt så är det väl ingen ide att ha kvar desktop? Hur många program tror du en medelanvändare har på sin dator? Webbläsare, Office och kanske enkel bildredigering.
Microsoft har insett att det inte är hållbart att tillverka ett OS vart tredje år och tjäna perngar på det. Apple och Google har tydligt visat att pengar tjänar man på att sälja tjänster. Därav att Microsoft nu kallar sig ett "device och services company" och inte "software company" längre.
Så visionen är Windows och Windows Store skall finnas på alla plattformar för att nå ut med tjänster och man binder sin egen hårdvara (Surface) till det.
Varför tror du Valve och alla andra som bedriver samma typ av verksamhet klagar? Inte är det över att det saknas Startknapp, utan att man antingen måste dela med sig av kakan eller försvinna ur ekosystemet.

Företag som sysslar med utveckling och dylikt kommer behöva ha legacy appar fortfarande och där kan jag tänka mig att stöd för detta kommer finnas i form av VMoch moln.

Permalänk

Problemet är att han försöker göra likadant som han gjorde i W7. För att kunna förbättra något så behöver man förändra det, och förändrar man det så kommer folk behöva lära sig det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Fyfan, W8 verkar ju vara helt retarded.

Byt ut "W8" mot "recensenten" så hamnar du närmare sanningen. Om det är spontana starter av program som sker (och inte han som gör fel) så är det ju uppenbart fel på installationen och vem som helst med lite datorvana skulle dra den slutsatsen.

Han gnäller också som en galning när något är nytt för han verkar inte acceptera att man kommer behöva lära sig nya funktioner, speciellt i ett OS som uppgraderat UI:t rejält. Han försöker inte ens läsa vad det står på skärmen för att förstå vad som händer, vilket gör att han t ex klickar på sökkategorierna utan att fatta att han är inne i sökfältet (vilket han själv gick in i, och det står "Search" som stor rubrik) och börjar gorma för att inget syns eftersom han raderat sitt sökord.

Jag har nog helt ärligt aldrig sett en sämre recensent. Det finns massor med folk som kommit fram till negativa åsikter om Windows 8 på ett intelligent sätt.

Permalänk

Det skulle inte krävas mycket för att göra Win8 till en vinnare, om Metro-apparna inte var låsta till fullskärm utan svalde att öppnas som fönster om man befinner sig i desktopläge skulle 99% av alla irritationsmoment vara borta. De är snygga och oftast ganska bra men INTE i fullskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Fyfan, W8 verkar ju vara helt retarded.

Det är ju mer han som är retarded... Orkar itne höra på hans jävla gnäll och dravel. Han kan fan inte vara någon van datoranvändare ärligt talat.
Visst, hans Win8 verkar inte funka som det ska, men det beror garanterat mer på att han inte har installerat alla drivrutiner och liknande. Jag har ALDRIG haft såna problem som han har, tom min flickvän som inte är särskilt bra på datorer klarar det bättre än vad han gör.

Som han håller på "I don't know what it's doing, I don't know what it's doing!" Han har ju fan ingen koll. Det är bra att han kan visa upp en icke fungerande dator med W8, men den fungerar inte som den ska.. Det är INTE Windows 8's fel.

Nu menar inte jag att W8 är perfekt, men jag gillar det. Det tar en stund att *vänja* sig, inte lära sig, vänja... Det är fan inget svårt OS... Killen är en idiot helt enkelt, sorgligt att så många verkar tycka att han är den coolaste människan på jorden.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Bare skit

Japp Windows 8 e bare skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel&nvidia fan:

och jag har 108 ig ,och konstaterar att win 8 är skärp för stationära datorer tar den inte ,även skulle få betalt

Förlåt men jag kan inte låta bli. 108 ig låter inte så bra. Du borde plugga mer. Menar du också att microsoft har skärpt sig när de gjorde windows 8? Det låter positivt imo.

Jag förstår såklart att det bara är felstavningar men när du skryter om dina 108 IQ så borde du se till att du stavar rätt.

Själv kör jag windows 8 på min bärbara och windows 7 på min stationära. Tycker det är bra faktiskt. Jag gillar inte modern UI men det behöver jag sällan använda. Känns som de flesta som inte gillar windows 8 har hoppat på hattåget och dissar det på grund av en liten detalj som kan fixas med ett tredjepartsprogram. Visst är det onödigt men det betyder inte att hela OSet är helt värdelöst.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av Segas:

Kör man Start 8 / Classic Shell så har man förlorat hela poängen med Windows 8....och kan stanna med Vista/Win7. Jag har en Windows 8 Professional licens som jag testat ett par gånger, men jag kan inte behärska mig när jag försöker lära mig skräpet. Det är så urbotat korkat upplagt för en desktop-användare - som inte har 'touchskärm'.

Så du tror att Windows 8 erbjuder endast ett nytt utseende.....

Finns mer under huven än Metro.

Jag kan hålla med om att deras helskärmslösningar suger, även för surfplattor men man kan ändra vilka program som öppnar respektive filer, så efter lite ändringar så är det betydligt bättre än Windows 7.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av toxicstone:

men man kan ändra vilka program som öppnar respektive filer, så efter lite ändringar så är det betydligt bättre än Windows 7.

Ah, så filassociering är nytt för Windows 8? Låt mig uttrycka det så här; jag är ingen bakåtsträvare, men så länge Windows 8 inte har något "wow" att erbjuda, stannar jag med något som fungerar som det ska (för mig). Microsoft lär snart på allvar inse hur mycket dom förlorat på att tvinga på användare Metro-skiten.

Permalänk
Skrivet av intel&nvidia fan:

och jag har 108 ig ,och konstaterar att win 8 är skärp för stationära datorer tar den inte ,även skulle få betalt

Jag har 146 i IQ (förvisso inte ig som du men torde kunna jämföras) och jag påstår att Windows 8 är ett bra kliv upp, prestandan under huven är hyfsad i % ökning och lite grafisk förbättringar som uppskattas.

Tycker inte om helskärmslösningarna men går att ändra på, efter lite pill så ligger den en bra bit förre Windows 7.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Killen som gjorde videon måste vara totalt reterderad.
Min store-bror som inte är mycket till snille med datorer, hanterar Win8 utan problem, och han gillar interfacet...
Själv gillar jag UIt endast i tablets, där det funkar helt underbart bra. Men på Desktops tycker inte om det. Men inte för det är svårt eller komplicerat att använda.. utan.. det är för jag tycker det ser fruktansvärt fult ut, på en desktop dator...

Men det finns hur jävla många start meny återställare ute nu. Så om man man inte gillar modern UIt.. så kan man bara återställa startmenyn, och få det fungera precis så som man hade det i tidigare Windows. Fast med alla andra förbättringarna som Win8 kommer med.

EDIT: Faktumet är att apparna i Modern UI är itne på något sett optimerat för desktops.. och det är itne riktigt där man bör använda det i.
Men om jag ska säga en sak som är win8 största misstag, så var det borttagandet av startmenyn, och forcerade modern UIt.. Men.. som sagt. det finns nog hundra olika start-meny återställare att välja mellan nu.. Så det är inte direkt ett vettigt klagomål längre..
Några av dom roligaste klagomålen är folk som gnäller över att dom inte vill ha nått 3:e part app för att kunna återställa det... Err hello? men kör du bara Microsoft program på Windows eller? Typ.. mesta man kör i Windows är 3:e parts program för tusan...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Segas:

Ah, så filassociering är nytt för Windows 8? Låt mig uttrycka det så här; jag är ingen bakåtsträvare, men så länge Windows 8 inte har något "wow" att erbjuda, stannar jag med något som fungerar som det ska (för mig). Microsoft lär snart på allvar inse hur mycket dom förlorat på att tvinga på användare Metro-skiten.

Glömde jag bort vad jag svarade på, inte menat att det är nytt bara att man inte behöver använda programen som Windows 8 associerar med filerna utan att man kan ändra dem själv och därpå frångå problemet, så där finns ingen anledningen att gnälla för det.

Och jag förstår mig inte på folk som hellre stannar kvar än att flytta framåt, Windows 8 buggar ju inte, det är bara dem små sakerna man lätt kan ändra själv, sen så ger det ett prestandalyft, även i den grafiska delen.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO