Permalänk
Medlem

SSD vs HDD?

tja, sitter och funderar på att köpa med en SSD till min nya rigg och jag har ett par frågor om dom.

* blir spel snabbare i uppstart om man har dom på SSD enheten?

* hur mycket tar ett OS upp på en SSD?

* hur många GB är rekommenderat om man ska ha OS och ett antal spel?

* hur stort skillnad är det egentligen på HDD och SSD?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk

Ja.
Beror på OS, vissa Linux tar 700mb. Vissa windows cirkus 20GB?
Minst 120GB.
Mycket stor.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Ja, spel startar snabbare med SSD, även andra applikationer som t.e.x. photoshop men även Windows.
OS tar väl upp ungefär 30GB (Windows 7)
128-180-256GB SSD (Beror på hur många spel, men minst 128GB)
Det är STOR skillnad på HDD och SSD, SSD är mycket snabbare än vanliga hårddiskar, det är som att mäta en Ferrari mot en gammal opel. Ferarrin är MYCKET snabbare.
SSD'n är även mindre och har inga rörliga delar, vilket gör att du kan fästa den lite var som i chassit (bara det inte blockerar luftflödet).
En SSD att rekomendera är Intel 520 180GB (Jag har en) Men de flesta Intel diskarna funkar fint.
Samsungs populära disk 830 är att rekomendera, men den börjar ta slut i lager och uppföljaren är då 840 eller 840 Pro, det finns Pro och Pro basic, Pro kommer med alla tillbehör.
Är det något annat du vill ha reda på så citera mig gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Ja, spel startar snabbare med SSD, även andra applikationer som t.e.x. photoshop men även Windows.
OS tar väl upp ungefär 30GB (Windows 7)
128-180-256GB SSD (Beror på hur många spel, men minst 128GB)
Det är STOR skillnad på HDD och SSD, SSD är mycket snabbare än vanliga hårddiskar, det är som att mäta en Ferrari mot en gammal opel. Ferarrin är MYCKET snabbare.
SSD'n är även mindre och har inga rörliga delar, vilket gör att du kan fästa den lite var som i chassit (bara det inte blockerar luftflödet).
En SSD att rekomendera är Intel 520 180GB (Jag har en) Men de flesta Intel diskarna funkar fint.
Samsungs populära disk 830 är att rekomendera, men den börjar ta slut i lager och uppföljaren är då 840 eller 840 Pro, det finns Pro och Pro basic, Pro kommer med alla tillbehör.
Är det något annat du vill ha reda på så citera mig gärna!

det var allt jag behövde veta, tack för du tog din tid och svarade! ha en fortsatt bra natt!

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Skrivet av Seetela:

det var allt jag behövde veta, tack för du tog din tid och svarade! ha en fortsatt bra natt!

Tack för att du tog dig tiden att läsa! God jul!

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

SSD såklart, HDD är fan gammalt skit nu. SSD blir också mycket billigare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDBoy:

SSD såklart, HDD är fan gammalt skit nu. SSD blir också mycket billigare nu.

jag förstår att det börjar bli lite billigare, men tänker inte spendera 5000 på en 500gb SSD.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk

Jag har kört win7 på en 60gb ssd ett bra tag men idag köpte jag en samsung 840 PRO 128gb. Har du en gång kört ssd så kommer du aldrig köpa en "vanlig" hårddisk igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En annan fördel jag inte hört här är att en SSD inte blir STEKHET då det är en flash som en HDD har en tendens av att bli.

Så perfekt med en SSD till sin bärbara dator och köra en extern HDD på sidan om för lagring då man sänker tempen oootroligt mycket i en bärbar och därmed förhoppningsvis förlänger livslängden på datorn.

Jag kör själv en Samsung SSD och den är SJUKT stabil, NO bluescreens och sånt skit. Och är snabb som brunögat, prefekt

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

* Spel blir snabbare i uppstart om man har dom på SSD enheten

* Ett OS som Windows 7 64 bit tar upp ca. 20GB på en SSD (lika mycket logiskt utrymme som det tar upp på andra lagringsenheter, höhö) men räknat med pagefil och annat skulle jag råda till att inte under några omständigheter köpa en SSD som är mindre än 90GB för enbart OS. Mer skit kommer att hitta till ditt C: vare sig du ber om det eller inte.

* Jag rekommenderar minst 120 GB om man ska ha både OS och ett fåtal spel på enheten. 250 GB för OS + många spel, eller föredragsvis 2x 120GB där OS får ligga ifred och spel för sig.

* Den egentliga skillnaden på HDD och SSD är enorm. På en skala mellan tre och elva, där två motsvarar potatis och sju motsvarar ett hoppslott, skulle jag säga minst åtta. Det går riktigt fort att vänja sig vid SSD och börja ta den för självklar och given. Startar jag en dator idag som inte har SSD börjar det klia lite i kroppen på mig. Jag tycker solklart att du ska börja fundera på att köpa en SSD till din dator. Det är precis vad den vill ha, ingen julklapp till den egna datorn är så rätt på sin plats som SSD'n till den dator som är utan:
http://www.youtube.com/watch?v=l-d-rRkV4fo

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk

Allt laddar enormt mycket snabbare, även spel. Något som uppskattas i BF3 tex.

Kör samsung 830 i raid0, och en OCZ agility 3. Har en mekanisk disk i burken, skulle helst vilja få bort den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

* Jag rekommenderar minst 120 GB om man ska ha både OS och ett fåtal spel på enheten. 250 GB för OS + många spel, eller föredragsvis 2x 120GB där OS får ligga ifred och spel för sig.
http://www.youtube.com/watch?v=l-d-rRkV4fo

kom på en liten idé nu när du skrev de, är det möjligt att skaffa en te.x 60gb ssd för enbart OS sen en 250gb för spel osv?
sen om systemet kraschar så behöver man bara installera om det men spelen finns kvar på den andra?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att jag svarar på dina frågor rakt av såhär.

* blir spel snabbare i uppstart om man har dom på SSD enheten?

Ja spelen startar mycket snabbare på en SSD, allt som har med ladda att göra i spelen blir mycket snabbare också. Det påverkar inte din FPS men allt annat.

* hur mycket tar ett OS upp på en SSD?

Varierar, på vilket OS du kör. Windows 7 tar inte så överdrivet mycket (Nu gör jag vild gissning men 10-20GB, jag har aldrig tänkt på att kolla det.

* hur många GB är rekommenderat om man ska ha OS och ett antal spel?

Jag tycker du skulle ta minst 128, gärna högre om du har pengar för det. 128Gb räcker för det mesta men det är lätt att man vill ha annat på den också och då kan det kännas skönt att ha lite mer.

* hur stort skillnad är det egentligen på HDD och SSD?

Det är gigantisk skillnad. Efter att du har suttit vid en dator med SSD så kan man kanppt sitta vid en dator utan det för man blir bara irriterad. Jag tycker att SSD var största lyftet på min dator när det kommer till hur rapp den känns. SSD gör verkligen enorm skillnad på hur snabbt allt går, speciellt i uppstart och du snabbt kanske vill ha upp facebook eller vad du nu kan tänkas vilja surfa på.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Jag personligen har aldrig använt en SSD, men jag är jättenöjd med min 5900rpm drive, och den känns jättesnabb. Ser egentligen inte meningen med SSD, men jag förstår hur många gillar det (Slå mig inte, slå mig inte!)
Personal preferance

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jag personligen har aldrig använt en SSD, men jag är jättenöjd med min 5900rpm drive, och den känns jättesnabb. Ser egentligen inte meningen med SSD, men jag förstår hur många gillar det (Slå mig inte, slå mig inte!)
Personal preferance

lite dumt att uttala sig om saker man inte har nån erfarenhet eller kunskap om?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

SSD är mer eller mindre ett måste idag tycker jag

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

lite dumt att uttala sig om saker man inte har nån erfarenhet eller kunskap om?

Möjligt, men å andra sidan så gjorde jag det väl ganska tydligt att detta var vad jag själv upplevde. De spel jag spelar är jag aldrig den som laddar sist i, windows bootar på max 1 minut (då jag hämtar dricka), och jag har myyyycket lagringsutrymme för samma pris som 120 gb.
Som sagt så förstår jag också att folk tycker om det, men det verkar inte vara något för MIG

Permalänk
Medlem

efter denna video så lås tråd, ssder har funnits för länge nu och alla borde veta att de är 100% ökning minst?
http://www.youtube.com/watch?v=pEsJzrww_dA

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jag personligen har aldrig använt en SSD, men jag är jättenöjd med min 5900rpm drive, och den känns jättesnabb. Ser egentligen inte meningen med SSD, men jag förstår hur många gillar det (Slå mig inte, slå mig inte!)
Personal preferance

Du, nu fan vill jag slå dig XD (skojar), men du SSD 500mb/s vs 5900rpm? som dessutom låter som en traktor...köp en billig 120gb som kostar runt 900kr och testa, så ska du se skillnanden de som om du har köpt en helt ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

jag förstår att det börjar bli lite billigare, men tänker inte spendera 5000 på en 500gb SSD.

Va fan ska du göra med 500gb?, om du så mycket vill använda hårddisk, så använd din ssd för windows och använd din hårddisk för program och sånt, en 120gb ssd kostar runt 900kr, kolla lite på priset du...ssd är värt det.

Permalänk
Medlem

Jag gick från en gammal sata2 disk upp till en caviar black sata3 7200RPM. Redan då började datorn kännas pigg och alert.
Sen köpte jag mig en samsung 830 och slängde på OS och lite spel på, då kändes som om datorn tagit droger och sprang runt i cirklar.
Mycket trevlig upplevelse med SSD, rekommenderas starkt!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av maxnelson:

Jag gick från en gammal sata2 disk upp till en caviar black sata3 7200RPM. Redan då började datorn kännas pigg och alert.
Sen köpte jag mig en samsung 830 och slängde på OS och lite spel på, då kändes som om datorn tagit droger och sprang runt i cirklar.
Mycket trevlig upplevelse med SSD, rekommenderas starkt!

Tycker desamma! Att testa på SSD är något man inte kommer kunna leva utan efter man testat det!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Min generation 1 SSD gav upp för två dagar sedan, och när jag körde med den så var det absolut som folk skriver i tråden. GRYMT!
Gav 3600:- för en 128GB då och det var ett val man gjorde då, Man kan inte tänka..... inte vill jag xxxx:- på en ssd. Gör då inte det, det blir alltid billigare, inom SSD har det gått väldigt snabbt. Rekommenderar en Samsung 840 idagsläget så det är en extrem bra disk (kör med den nu och det är en grymt trevligt uppgradering från min förra) och inga rappoterade större fel. go for it, 250GB räcker och bli över för den stora massan.

Edit SSD är verkligen den första "stora" shit vad fort all går" uppgraderingen man kan göra med en dator. Man vill inte gå tillbaka till mekaniska diskar.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Möjligt, men å andra sidan så gjorde jag det väl ganska tydligt att detta var vad jag själv upplevde. De spel jag spelar är jag aldrig den som laddar sist i, windows bootar på max 1 minut (då jag hämtar dricka), och jag har myyyycket lagringsutrymme för samma pris som 120 gb.
Som sagt så förstår jag också att folk tycker om det, men det verkar inte vara något för MIG

Du vet inte vad du missar, därför saknar du inte det heller.
(Fråga en person som inte har syskon om de inte hade velat ha syskon. Oftast kommer de svara "Nä, vad ska jag med dom till?")
Jag synar din boot-tid på ~1 minut med de ~20-25 sekunder det tar för min PC.

Man behöver ju inte köra på antingen-eller-principen heller: Man kan ju ha både SSD och HDD.
Jag har 3TB i HDD för programm/film-lagring samt för spel jag inte spelar så ofta och/eller med få laddningstider.

Jag har dock även en 128GB SSD för OS samt för spel jag spelar ofta.
Dock känner jag att den är i minsta laget, får rensa den ganska ofta.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Operativ, program och spel man spelar mest hör hemma på en SSD, grymt stor skillnad i laddningstider.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Random historia om hur det är att ha en SSD:

Hade nyligen installerat Photoshop, och den tar som vanligt över en massa filtyper. Man dubbelklickar på en bildfil och väntar sig att det vanliga, snabba bildvisningsprogrammet ska komma upp. Icke.
Photoshop-loggan kommer fram, och under en sekund fylls man av gamla, fasansfulla minnen från när samma sak hände förr i tiden och man kunde gå och se en film medan den laddade. Men plötsligt är det över. Photoshop har startat, bliden är öppnad och allt är klart. Exakt 2,5 sekunder tar det.

Permalänk

Lite kul att folk svarar samma sak efter det jag har skrivit.. Höhö god jul!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det tar exakt 11 sek från bios pip ljud till windows, 11 sek med en Intel 330 120gb, och så klart är inte bara uppstarten som är snabbt, allt annat är också extrem snabbt när SSD läser 500mb/s, när den bästa HDD läser runt 120mb/s, 11 SEK WOTTTTTTTT, go SSD!

Permalänk

En fråga till er andra, har ni problem med stabiliteten med SSD?

Min dator var helt stabil tills jag installerade SSD, en Samsung 830, nu har jag bluescreen sisådär en gång om dagen. Jag trodde det var för att jag klonade över OS'et och att nåt blivit korrumperat, så jag testade att formattera SSD'n och göra en nyinstallation, men jag får fortfarande bluescreens då och då.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~