Macbook retina - Var är allt positivt?

Permalänk
Avstängd

Macbooken har landat i mina händer!

Tjena, tänkte bara redovisa lite hur det blev.

Fått hem datorn nu och börjat pilla lite (första gången jag sitter vid en macbook, och detta operativsystem) har under alla år i mitt liv kört på Windows så jag ville ha en förändring och hade inte några som helst förväntningar eftersom jag inte har jobbat med mac förut. Och jag är faktiskt nöjd, kunde givetvis inte hålla mig ifrån att kolla vilken skärm jag fick! Det blev en Samsung, egentligen känns det där med skärmen lite fjolligt men efterskriverna överallt så kändes det bra! Lagget som vissa klagar på är inte så grovt så jag på något vis stör mig, och det flyter på riktigt bra. Beställde hem redan första kvällen med den lite godis som trådlöst tangentbord och en mus till den Är lite intresserad vart man tvingar på Nvidia kortet så jag vet det ifall det skulle gå trögt framöver, får väl klura på det en stund. Men dom första timmarna på en mac i mitt liv så är allt grymt! Tar gärna emot lite tips om bra-att-ha program samt dom nödvändigaste jag borde ladda ner!

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad gäller "lagg" i webbläsaren så läs Anandtechs artikel om nyare builds av WebKit: http://www.anandtech.com/show/6495/latest-webkit-build-double...

Ser ut att ge en ordentlig boost vad gäller prestanda vid scrolling på retina-mac:ar:

Tackar! Scroll lagget är helt borta nu.

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobiasf:

Tjena, tänkte bara redovisa lite hur det blev.

Fått hem datorn nu och börjat pilla lite (första gången jag sitter vid en macbook, och detta operativsystem) har under alla år i mitt liv kört på Windows så jag ville ha en förändring och hade inte några som helst förväntningar eftersom jag inte har jobbat med mac förut. Och jag är faktiskt nöjd, kunde givetvis inte hålla mig ifrån att kolla vilken skärm jag fick! Det blev en Samsung, egentligen känns det där med skärmen lite fjolligt men efterskriverna överallt så kändes det bra! Lagget som vissa klagar på är inte så grovt så jag på något vis stör mig, och det flyter på riktigt bra. Beställde hem redan första kvällen med den lite godis som trådlöst tangentbord och en mus till den Är lite intresserad vart man tvingar på Nvidia kortet så jag vet det ifall det skulle gå trögt framöver, får väl klura på det en stund. Men dom första timmarna på en mac i mitt liv så är allt grymt! Tar gärna emot lite tips om bra-att-ha program samt dom nödvändigaste jag borde ladda ner!

Börja med att ladda ner WebKit för att mer eller mindre eliminera scroll lagg i Safari.

http://www.webkit.org/

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag förstår inte vad du menar. Vilka fördelar har man med att köra windows på en mac menar du? Jag kan bara se nackdelar faktiskt. Man kör ju MacOS på en Mac för att man vill den ska vara optimerad och snabb. Vill man köra windows som primärt OS så finns det ju både bättre och billigare alternativ.

Det är väl inte så mycket fördelar direkt. Förutom bättre stöd för mer program och framförallt spel. Vad man föredrar för OS är ju annars väldigt individuellt. Med bootcamp så är det fritt att välja nu. Jag köpte datorn för prestandan och inte för OS:et. För 3 månader sen när jag köpte datorn kunde jag inte hitta nått som var varken bättre eller billigare. Så du får gärna upplysa mig om vad du tänker på då?
Sen är jag lite skeptisk till det här med optimerad. Visst styrplattan funkar bättre till mac OS, men det är nog allt. Allt det här snacket om att apple tar fram hårdvara och utvecklar det ihop med sitt egna OS och "optimerar" det, ger jag inte mycket för.
Retinan får faktiskt bättre benchmark värden i windows än vad det får i mac OS.
Så att köpa en rMBP med mac OS är kanske som att köpa en Ferrari med Datsun motor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobiasf:

Tjena, tänkte bara redovisa lite hur det blev.

Fått hem datorn nu och börjat pilla lite (första gången jag sitter vid en macbook, och detta operativsystem) har under alla år i mitt liv kört på Windows så jag ville ha en förändring och hade inte några som helst förväntningar eftersom jag inte har jobbat med mac förut. Och jag är faktiskt nöjd, kunde givetvis inte hålla mig ifrån att kolla vilken skärm jag fick! Det blev en Samsung, egentligen känns det där med skärmen lite fjolligt men efterskriverna överallt så kändes det bra! Lagget som vissa klagar på är inte så grovt så jag på något vis stör mig, och det flyter på riktigt bra. Beställde hem redan första kvällen med den lite godis som trådlöst tangentbord och en mus till den Är lite intresserad vart man tvingar på Nvidia kortet så jag vet det ifall det skulle gå trögt framöver, får väl klura på det en stund. Men dom första timmarna på en mac i mitt liv så är allt grymt! Tar gärna emot lite tips om bra-att-ha program samt dom nödvändigaste jag borde ladda ner!

http://gfx.io/

Där hittar du ett program som heter "GFXstatus" och med det ser du vilket kort som är igång samt du kan tvinga maskinen på antingen Intel kortet eller Nvidia kortet också eller bara låta den vara i "dynamic mode".

Edit.

Samt vill ni läsa lite mera Webkit så har annandtech gjort en lite artikel om det.
http://www.anandtech.com/show/6495/latest-webkit-build-double...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd

faktiskt riktigt imponerad över webkit att det blev bättre! men det gäller bara för safari va? inte google chrome osv?

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Det är väl inte så mycket fördelar direkt. Förutom bättre stöd för mer program och framförallt spel. Vad man föredrar för OS är ju annars väldigt individuellt. Med bootcamp så är det fritt att välja nu. Jag köpte datorn för prestandan och inte för OS:et. För 3 månader sen när jag köpte datorn kunde jag inte hitta nått som var varken bättre eller billigare. Så du får gärna upplysa mig om vad du tänker på då?
Sen är jag lite skeptisk till det här med optimerad. Visst styrplattan funkar bättre till mac OS, men det är nog allt. Allt det här snacket om att apple tar fram hårdvara och utvecklar det ihop med sitt egna OS och "optimerar" det, ger jag inte mycket för.
Retinan får faktiskt bättre benchmark värden i windows än vad det får i mac OS.
Så att köpa en rMBP med mac OS är kanske som att köpa en Ferrari med Datsun motor?

Kan hålla med dig där. Även om man så ska köra Windows blir det svårt att hitta någon annan dator än Macbook Pro som har den fina kombinationen av prestanda/mobilitet. Så var det även när jag köpte min Macbook Pro 15" för 5 år sedan.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

River upp denna tråden igen, står och väger huruvida jag ska slå till på en Macbook Pro Retina 15" eller ej. Behöver få höra lite fler tankar för att ta det där sista lilla klivet. Äger idag en 2.5 år gammal Acer Aspire 3820tg, min laptop använder jag till att skriva kod på samt vardagligt surfande. Läser till ingenjör i datateknik och använder således min laptop dagligen till olika labbar med mera. Anledningen till att jag funderar på att byta är att jag börjar bli trött på den sunkiga skärmen som min nuvarande laptop har. Har även sneglat lite på 13" Retina men känner att en 15"-skärm vore trevligt.

Så ös på med positiv kritik men även negativ om det finns någon.

//R

Permalänk
Medlem

Beställde efter månader av funderande så min rMBP tidigare idag. Då jag enbart ägt väldigt billiga bärbara datorer innan känns det som ett relativt extremt kliv, men bara att få gå från en närmast klaustrofobiskt låg upplösning på 1366x768 pixlar till något högre gör mig exalterad!

Kan ju nämna att det stod mellan denna och en ASUS Zenbook på 15", men att valet till slut föll på denna då den dels på alla sätt verkar ha bättre hårdvara, och jag kände att det var dags att pröva någonting nytt; det enda jag ägt från Apple tidigare är en iPod, och OS X har jag enbart testat i minuter. Rent generellt sätt är jag rätt negativt inställd till Apple-produkter, men min åsikt har nog ändrats en aning då jag på senare år allt mer börjat inse att Windows inte håller måttet för min del, på grund av att det inte är en för mig (jobbar med webbutveckling, -design och då och då även film) optimal arbetsmiljö, och att Linux för tillfället inte heller är optimalt på grund av att jag exempelvis föredrar Photoshop före GIMP (andra anledningar finns också, men jag är för lat för att skriva fler).

Överlag sett verkar det vara en väldigt gedigen produkt (mer så än de alternativ som knappt finns, åtminstone inte om man tänker skärmupplösningsmässigt) och jag tror jag kommer bli väldigt nöjd med köpet, men samtidigt är jag väldigt nervös då jag sedan barnsben varit PC-användare. Tänker definitivt återkomma med lite åsikter om hur hårdvaran, men främst mjukvaran (då jag i princip är säker på att hårdvaran är bra nog för mig), fungerar för mig personligen när jag fått datorn. Spännande!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rengch:

River upp denna tråden igen, står och väger huruvida jag ska slå till på en Macbook Pro Retina 15" eller ej. Behöver få höra lite fler tankar för att ta det där sista lilla klivet. Äger idag en 2.5 år gammal Acer Aspire 3820tg, min laptop använder jag till att skriva kod på samt vardagligt surfande. Läser till ingenjör i datateknik och använder således min laptop dagligen till olika labbar med mera. Anledningen till att jag funderar på att byta är att jag börjar bli trött på den sunkiga skärmen som min nuvarande laptop har. Har även sneglat lite på 13" Retina men känner att en 15"-skärm vore trevligt.

Så ös på med positiv kritik men även negativ om det finns någon.

//R

Kort och gott, bästa laptop du kan köpa idag om du vill kombinera prestanda och mobilitet. Samt en grym kvalitetskänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zetsu:

Beställde efter månader av funderande så min rMBP tidigare idag. Då jag enbart ägt väldigt billiga bärbara datorer innan känns det som ett relativt extremt kliv, men bara att få gå från en närmast klaustrofobiskt låg upplösning på 1366x768 pixlar till något högre gör mig exalterad!

Kan ju nämna att det stod mellan denna och en ASUS Zenbook på 15", men att valet till slut föll på denna då den dels på alla sätt verkar ha bättre hårdvara, och jag kände att det var dags att pröva någonting nytt; det enda jag ägt från Apple tidigare är en iPod, och OS X har jag enbart testat i minuter. Rent generellt sätt är jag rätt negativt inställd till Apple-produkter, men min åsikt har nog ändrats en aning då jag på senare år allt mer börjat inse att Windows inte håller måttet för min del, på grund av att det inte är en för mig (jobbar med webbutveckling, -design och då och då även film) optimal arbetsmiljö, och att Linux för tillfället inte heller är optimalt på grund av att jag exempelvis föredrar Photoshop före GIMP (andra anledningar finns också, men jag är för lat för att skriva fler).

Överlag sett verkar det vara en väldigt gedigen produkt (mer så än de alternativ som knappt finns, åtminstone inte om man tänker skärmupplösningsmässigt) och jag tror jag kommer bli väldigt nöjd med köpet, men samtidigt är jag väldigt nervös då jag sedan barnsben varit PC-användare. Tänker definitivt återkomma med lite åsikter om hur hårdvaran, men främst mjukvaran (då jag i princip är säker på att hårdvaran är bra nog för mig), fungerar för mig personligen när jag fått datorn. Spännande!

Inget att vara nervös över, du har ju möjlighet att slänga in både windows och linux i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rengch:

River upp denna tråden igen, står och väger huruvida jag ska slå till på en Macbook Pro Retina 15" eller ej. Behöver få höra lite fler tankar för att ta det där sista lilla klivet. Äger idag en 2.5 år gammal Acer Aspire 3820tg, min laptop använder jag till att skriva kod på samt vardagligt surfande. Läser till ingenjör i datateknik och använder således min laptop dagligen till olika labbar med mera. Anledningen till att jag funderar på att byta är att jag börjar bli trött på den sunkiga skärmen som min nuvarande laptop har. Har även sneglat lite på 13" Retina men känner att en 15"-skärm vore trevligt.

Så ös på med positiv kritik men även negativ om det finns någon.

//R

Skärmen är en poäng, men det är så smidigt med en macbook air. Kan stoppa in min i en pärm och faktiskt ha med mig på labbarna eller råka ta med den på lunchen utan att den är i vägen. Förutom upplösningen är det tyvärr också TN skärmar i macbook air.

Permalänk
Medlem

När tror ni nästa uppgradering på retina 13 och 15 kommer? Jag är också sugen på att ta steget till mac men om uppgraderade burkar kan tänkas dyka upp Q1 2013 så kan jag tänka mig att vänta lite.

Permalänk
Medlem

Slog till på en 15"-tummare idag, och kan bara säga WOW! Skärmen, operativsystemet, kvalitén allt är i toppklass. Priset jag gav var 19 000 på Media Markt. För er som tvekar, gör inte det utan slå till.

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Fick hem min 15" retina tidigare idag. Inbränningar verkar gälla LG-panelen(som jag fick), men för att framkalla det behövs en statisk bild och sedan en grå bakgrund för att synas. Såvida jag inte märker av detta i normalt bruk kunde jag inte bry mig mindre. Folk på macrumors som bara letar efter fel med sina datorer och skickar tillbaka 7-8 exemplar(helt seriöst) för något som inte ens påverkar vid dagligt bruk. Lagget finns där, lite mer när du har "more space" dvs mer skärmyta. Kör jag med bäst for retina och chrome som webbläsare märker jag inget scrolllagg alls, och inget i övriga OSet heller.

Skärmen är förövrigt oerhört bra. Sen får du resten av macbook-paketet: En tunn, stabil och välbyggd dator. Väldigt skönt att kunna ta upp den med en hand när den är i öppet läge, och gå omkring utan att det känns som att den ska gå av.

Inget lagg i OSet och inget scrollagg har väl dock varit ganska standard på datorer i sisådär 20 år?

Permalänk
Medlem

Kanske lite offtopic, men varför använder inte andra tillverkare den upplösningen Apples retinaskärmar har på sina bärbara på sina bärbara också? Det är en av de stora anledningarna till att min nästa laptop nog blir en Macbook pro. Känns som någon annan sa lite klaustrofobiskt med en så liten upplösning. Jag kommer iaf definitivt att köpa en Imac i framtiden. Det verkar vara den bästa all-in-one datorn på marknaden.

Permalänk
Medlem

My 2c...

Använder i dag en rMBP 15" som arbetsstation. Extern skärm inkopplad. Kör PS, virtuell windows 7, xCode osv. tillsammans. Allt utan lagg eller andra konstigheter. Bytte från en MBA (i5/8GB). Skillnad som natt och dag. Tidigare datorer har varit 13" MBP i7 m SSD, 17" MBP C2D. rMBP:n vinner alla dagar i veckan.

Windows 7 i Parallels flyter lika fint som Windows 7 hemma, på en 2560p i7/Samsung 830 256GB SSD/16GB ram. Säger en del tycker jag.

Sen tycker jag att MacOSX med SSD och schysst med RAM har en "instant on"-effekt på program, som jag aldrig tycker jag har fått windows med SSD att nå upp till. Men det kan vara mer subjektivt. Skillnaden är väl kanske en halv sekund eller så...

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Går i tankarna på en rMbp 13, men tvekar eftersom jag är rädd att Intel HD 4000 inte ska räcka till trots att jag aldrig kommer att spela på den. Vore otrevligt att spendera närmre 15k (med studentrabatt) på en laptop som inte flyter. Fixar den exempelvis att spela upp större MKV-filer (>10 Gb)? Upplever ni några problem vid vardagligt användande? Kommer egentligen mestadels skriva, surfa o slötitta tv-serier. Verkligen klyftigt av apple att utelämna ett diskret kort på 13" eftersom detta självklart får mig att snegla på 15". Borde jag ge efter och punga ut för den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av L347:

Går i tankarna på en rMbp 13, men tvekar eftersom jag är rädd att Intel HD 4000 inte ska räcka till trots att jag aldrig kommer att spela på den. Vore otrevligt att spendera närmre 15k (med studentrabatt) på en laptop som inte flyter. Fixar den exempelvis att spela upp större MKV-filer (>10 Gb)? Upplever ni några problem vid vardagligt användande? Kommer egentligen mestadels skriva, surfa o slötitta tv-serier. Verkligen klyftigt av apple att utelämna ett diskret kort på 13" eftersom detta självklart får mig att snegla på 15". Borde jag ge efter och punga ut för den?

Heh. Min mac mini från 2007 klarar av att spela upp 1080p mkv. Självklart har inte en dator från 2012 problem med detta.
Se till att använda plex. Den har grymt hårdvarustöd numera.
Såg en snubbe som strömmade 1080p med plex till 8 enheter samtidigt utan problem. Ruggigt effektiv media server/spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Heh. Min mac mini från 2007 klarar av att spela upp 1080p mkv. Självklart har inte en dator från 2012 problem med detta.
Se till att använda plex. Den har grymt hårdvarustöd numera.
Såg en snubbe som strömmade 1080p med plex till 8 enheter samtidigt utan problem. Ruggigt effektiv media server/spelare

Tack för snabbt svar! Kanske var lite löjligt av mig att tveka, men man har ju hört en del negativt om 13" retinan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L347:

Tack för snabbt svar! Kanske var lite löjligt av mig att tveka, men man har ju hört en del negativt om 13" retinan.

Iofs så har den enormt hög upplösning så det kan ju påverka en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Är så grymt sugen på att byta bort min stationära till förmån för en Macbook Pro... men då 15"-modellen UTAN RETINA-skärm ligger på ca 18.000 kr i grundkonfiguration så blir man ju aningens avskräckt. :/

Har kikat lite på en bärbar ifrån Dell... Inspiron 15R som kostar 6490 kr. Och ifall man kollar specifikationerna så är det ju ingen extrem skillnad precis? Vad skulle möjligen kunna motivera att man lägger till 12.000 kr extra för att få en Macbook Pro?

Bra fråga. Aldrig jag skulle betala så mycket för en dator. Tyckte min 13" macbook pro för 12495 var dyrt nog. Iofs är den fortfarande toksnabb efter 3.5 års användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L347:

Går i tankarna på en rMbp 13, men tvekar eftersom jag är rädd att Intel HD 4000 inte ska räcka till trots att jag aldrig kommer att spela på den. Vore otrevligt att spendera närmre 15k (med studentrabatt) på en laptop som inte flyter. Fixar den exempelvis att spela upp större MKV-filer (>10 Gb)? Upplever ni några problem vid vardagligt användande? Kommer egentligen mestadels skriva, surfa o slötitta tv-serier. Verkligen klyftigt av apple att utelämna ett diskret kort på 13" eftersom detta självklart får mig att snegla på 15". Borde jag ge efter och punga ut för den?

Ska absolut inte vara några problem överhuvutaget, när jag sitter och bara surfar/kollar film m.m. på min 15" så låser jag alltid GFX kortet på intel HD4000.
Kör med XBMC som mediaspelare.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Ska absolut inte vara några problem överhuvutaget, när jag sitter och bara surfar/kollar film m.m. på min 15" så låser jag alltid GFX kortet på intel HD4000.
Kör med XBMC som mediaspelare.

Tackar, precis vad jag ville höra! Får bli att lägga en beställning senare idag. Antar att du låser på det integrerade kortet i syfte att spara batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Är så grymt sugen på att byta bort min stationära till förmån för en Macbook Pro... men då 15"-modellen UTAN RETINA-skärm ligger på ca 18.000 kr i grundkonfiguration så blir man ju aningens avskräckt. :/

Har kikat lite på en bärbar ifrån Dell... Inspiron 15R som kostar 6490 kr. Och ifall man kollar specifikationerna så är det ju ingen extrem skillnad precis? Vad skulle möjligen kunna motivera att man lägger till 12.000 kr extra för att få en Macbook Pro?

Välldigt svårt att svara på, är ju extremt inviduelt, nästan samma som att fråga varför folk köper Audi A4 2.0 TDI för 400k när dom får en blir med samma funktion/prestandard för 200k.

Men jag tycker vanliga MBP 15 är lite konstigt prissatt pga att tar man den så vill man ju iallafall få 1680 skärmen och lägger man också på att köpa sen en 256gb SSD i efter hand samt lite mera RAM (som MBPr kommer standard) så är man inte långt ifrån en MBPr :/

Men just mellan den där dellen och MBP så har ju Dellen en extrem dålig skärm, mycket klenare grafikkort och CPU samt sämmre battertid och plastchassi så är ju en del som gör att dom kan hålla det där priset.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av L347:

Tackar, precis vad jag ville höra! Får bli att lägga en beställning senare idag. Antar att du låser på det integrerade kortet i syfte att spara batteri?

Japp, och finns en del program som vill dra igång nvidia kortet utan orsak tex steam bara man kollar lite på spel samt vissa mediaspelare.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Kanske lite offtopic, men varför använder inte andra tillverkare den upplösningen Apples retinaskärmar har på sina bärbara på sina bärbara också? Det är en av de stora anledningarna till att min nästa laptop nog blir en Macbook pro. Känns som någon annan sa lite klaustrofobiskt med en så liten upplösning. Jag kommer iaf definitivt att köpa en Imac i framtiden. Det verkar vara den bästa all-in-one datorn på marknaden.

frågar igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

frågar igen..

Intel är väl lite inne på högre upplösta Ultrabooks än vad som finns i dagsläget. Här är en artikel om det på SweC.

Skärmarna på laptops har bara gått ner sig på senaste tiden känns det som...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

frågar igen..

Helt enkelt för att dom är idioter som inte vet vad RIKTIGA datoranvändare vill ha. Men låt dom fortsätta så med deras skitsnack om att 1337x768 är "HD" och 1920x1080 är "FULLHD" som räcker till det mesta, dom kommer ändå inte komma ikapp Apple med det där skitsnacket.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Köpte min direkt när den kom ut. Dock har jag fått byta den 2 ggr pga inbränningar i skärmen. Jag börjar nu märka av inbränningar på min tredje maskin. Varje gång jag upplevt inbränningar så har det inte varit några som helst problem att byta mot en helt ny plomberad. Så för min del är det väll att byta tills man hittar det bästa exemplaret. Men utöver det här problemet så upplever jag att datorn är riktigt skön att arbeta med och riktigt rapp i prestandan'. Kan sitta i många timmar utan att få ont i ögon eller huvud pga skärmen. Helt underbar.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,