Macbook retina - Var är allt positivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

Det är alltid trevligt med många pixlar, är själv en ren PC användare men när detta kom blev jag extremt sugen. Men upplösningen är en sanning med modifikation (rätta mig om jag har fel) är ju super med är det inte 12xx*800 "arbetsyta" man använder sig av men extremt skarpt?

Satt med en på jobbet och visst var det underbart men då hade jag en asus zen brevid med 1080 upplösning och tyckte om den bättre för jag fick större arbetsyta. Man kanske kan ändra detta i macen det har jag inte kollat upp.

Det är helt sjukt men såhär är det, eftersom upplösningen är så sjukt hög så kan du köra nästan vilken upplösning som helst på skärmen och det ser native ut.

Alltså allt mellan 1280x800 och native ser bra ut, jag provade med 1920x1200 i butik och granskade kritiskt skärmen. Jag kunde inte se att det inte var den riktiga upplösningen. Jag provade olika pixeltester och kollade på nära avstånd efter pixlarna.

Allt över 1280x800 ser alltså helt magiskt ut som att det vore native.

Men vill du dra nytta av "retina skarpheten" så måste du köra 1280x800, vilket ser helt fantastiskt ut på ett annat sätt.

Jag kan tänka mig att man arbetar bäst dynamiskt, att man ändrar upplösning beroende på vad man gör, eftersom alla upplösningar ser bra ut på sitt sätt.

Man behöver dock köra ett litet script för att få absolut högsta upplösningen.

Personligen så väntar jag nog till nästa update innan jag köper, men helt oslagbar maskin i alla fall.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

För mig föll valet på en MBPr pga storleken, prestandarden, skärmen och batteritiden (inte fått den än).

Efter som jag kommer att använda den mycket i jobbet och privat så villa jag ha det bästa utav alla världar
Nog bra GFX kort för att kuna sparka igång ett par spel, nog bra batteritid för att klara en arbetsdag och 15" skärm så den är nog skön att sitta längretid vi och nog tunn/lätt/smidig att bära med sig.

Och att hitta någon som har minst FHD ips klassig skärm , 7h+ batteri , quad cpu och bra grafikkort är lätt.

Men som sagt så har jag inte fått den än, så får se om jag kommer bli nöjd med den då det även är min första mac.

Trodde knappt det var någon som utväcklade spel till denna plattform, eftersom apple ska snåla och gärna köra på intels inbyggda grafikkretsar.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

"Retina" är ju bara ett säljknep, ett varumärkesnamn, skärmarna görs av Samsung och LG. Därmed inte sagt att dom är dåliga men det är inte namnet "Retina" som gör dom bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Trodde knappt det var någon som utväcklade spel till denna plattform, eftersom apple ska snåla och gärna köra på intels inbyggda grafikkretsar.

För spel så kör man ju bootcamp och win 7, allt annat så blir det ju os x.
Samt den har ju ett 650m kort i sig, 3DMark Vantage = ~10 600 och 3DMark 06 ~15 000.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

"Retina" är ju bara ett säljknep, ett varumärkesnamn, skärmarna görs av Samsung och LG. Därmed inte sagt att dom är dåliga men det är inte namnet "Retina" som gör dom bra

Säg något där det faktiskt är namnet som gör det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Säg något där det faktiskt är namnet som gör det bra?

Min poäng var att bara för att det heter "Retina" så är det wow utan att man tar reda på det tekniska.

Permalänk
Medlem

Såå.. man kunde inte hålla sig. Har en BTO på gång.. dyker väl upp inom en vecka.. håller tummarna för att det blir en samsung..
Gode, körde du på en BTO eller OTS?

Permalänk
Medlem

BTO?? OTS??

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Oj, glömde förklara. Skyller på trötthet.
Built To Order
Off The Shelf
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelJonas:

Så... då fick jag min macbook pro 15" retina idag. En vecka för tidigt så det är lite julafton just nu. Ja jävlar vilken skärm (samsung) och resten är bara sådär bra som det brukar vara. underbart tangentbord, bra ljud och snabb som attan jämfört med min gamla macbook pro 13" Helnöjd

Skrivet av Gode:

Som lovat, kommer jag med en uppdatering!

Fick precis min nya MacBook Pro 15" Retina, och det första jag gjorde var att kolla vilken skärm det var! SAMSUNG! Är RIKTIGT nöjd med denna dator, och riktigt skönt att ha en Samsung skärm måste jag säga.

Lycka till alla!

Var köpte ni era? Beställde ni från Apple? Och hur kollar man om skärmen är från LG eller Samsung?

Jag tänker skaffa en för att det inte finns en annan med lika bra skärm och att det mesta av komponenterna är från Samsung, vilket jag gillar.

Men just nu har man tyvärr ej råd. Hoppas den blir lite billigare till julen.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Intressant att Razer Blade verkar ha en riktigt skaplig skärm ^^ inte något dom annonserar med precis

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

Det är alltid trevligt med många pixlar, är själv en ren PC användare men när detta kom blev jag extremt sugen. Men upplösningen är en sanning med modifikation (rätta mig om jag har fel) är ju super med är det inte 12xx*800 "arbetsyta" man använder sig av men extremt skarpt?

Satt med en på jobbet och visst var det underbart men då hade jag en asus zen brevid med 1080 upplösning och tyckte om den bättre för jag fick större arbetsyta. Man kanske kan ändra detta i macen det har jag inte kollat upp.

Du kan anpassa så att det blir mer upplevd arbetsyta.

Apple har inte tänkt Retina som i att det ska se ut som när du har t.ex. 1920x1080 på Zenbook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Var köpte ni era? Beställde ni från Apple? Och hur kollar man om skärmen är från LG eller Samsung?

Jag tänker skaffa en för att det inte finns en annan med lika bra skärm och att det mesta av komponenterna är från Samsung, vilket jag gillar.

Men just nu har man tyvärr ej råd. Hoppas den blir lite billigare till julen.

Jag köpte min från http://webshop.multitech.se

Vet inte om det har att göra med vart man köper datorn från, men vissa batchar kan möjligtvis ha samma tillverkare på skärmarna.

Så gör man för att kolla om skärmen är LG eller Samsung:

  1. Öppna terminal

  2. Skriv in detta: ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

  3. Ett modellnamn visas. Det man kollar på här är prefixet - de första bokstäverna i modellnamnet. LP = LG, LSN = Samsung

Lycka till!

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem

Yeess! Precis fått hem den.. klart första man gör är att kolla displayen..
...Ett glädjevrål sprider sig över området då strängen "LSN" uppträder på skärmen

Permalänk
Medlem

Har haft min nu (15") sedan release och kan inte vara mer nöjd. Allt lagg folk snackar om har blivit rejält mycket bättre i nya uppdateringarna och är faktiskt ingenting jag tänker på alls numera. Problemet som finns där är att inbyggda gpun HD4000 inte riktigt klarar av att skyffla pixlar som den borde i vissa lägen men det sitter ju en dedikerad gpu också (650M) som fixar jobbet utan några som helst problem. Man kan med hjälp av diverse appar välja vilken av kretsarna man vill använda och kan anpassa det efter situation. Visst drar det lita extra batteri men ingenting som drar ner helhetsbetyget.

Upplösningarna är ju lite speciellt, anledningen till att det går tungt är att det renderas i upp till fyra gånger upplösningen för att sedan skalas ner. Skärmen är alltså alltid på 2880x1800 men det är alla de grafiska elementen i operativsystemet som skalas upp/ner beroende på hur man väljer.

Apple offers five scaled settings including the default pixel doubled option: 1024 x 640, 1280 x 800, 1440 x 900, 1680 x 1050 and 1920 x 1200. Selecting any of these options gives you the effective desktop resolution of the setting, but Apple actually renders the screen at a higher resolution and scales it to fit the 2880 x 1800 panel.

At 1680 x 1050 and 1920 x 1200 the screen is drawn with 4x the number of pixels, elements are scaled appropriately, and the result is downscaled to 2880 x 1800.

http://www.anandtech.com/show/5996/how-the-retina-display-mac...
http://www.anandtech.com/show/6023/the-nextgen-macbook-pro-wi...

Det går ju också med tillexempel "SetresX" att tvinga fram 2800x1800 rakt igenom men eftersom ingen skalning av grafiska element sker så ser allting vansinnigt litet ut men allting flyter då också på som det ska och man slipper oroa sig över att vissa program inte är "retina-uppdaterade" *host Adobe-sviten*

Som tidigare talare sagt så är den ofta helt tyst vilket är ett stort plus, kan börja låta något vid tungt arbete men konstigt vore ju annat. Skärmen är helt fantastisk och det är ett nöje att jobba med grafisk produktion/foto på den. Jag skulle lätt rekommendera den baserat på min erfarenhet av den, väldigt mycket för pengarna!

Permalänk
Medlem

Kan någon prova att gå igenom lite större PDF dokument, gärna med inscannade bilder/sidor? Det är rätt ofta jag har stora prestandaproblem när jag försöker scrolla i just PDF filer.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Tja.
Kör macbook 13" retina och "more space" upplösningen(1680x1050). Och för min del flyter pdf filer på riktigt bra, har mer lagg på sidor som faceboook än i pdf. Fast tycker lagget är näst intill obefintligt på sådana sidor också.

I övrigt är jag extremt nöjd med datorn hittills, perfekta bärbara datorn nu när man kan pusha upp upplösningen, väldigt portabel men också stark prestanda mässigt. Är egentligen en van PC användare men gått över mer och mer till OSX..tycker det är väldigt trevligt att arbete med. Men använder den inte till spel och liknande utan det får min stationära PC hantera. Det jag gör mest är att jobba på macboken, är en kod knackare, så alltid skönt att ha en laptop så man kan ligga i soffan och knacka!

Det enda jag är lite "missnöjd" med är att den kan bli riktigt varm i knäet, fast fläktarna hörs inte så är nöjd. Men efter senaste uppdateringen för mountain lion så känns det som datorn inte blir lika varm...men kanske bara är jag som inbillar mig

Måste också tillägga att skärmen är som en dröm! Tycker alltid apple haft schyssta skärmar och färgdjup osv, men denna är totalt lovely!

Dock fungerar inte terminal kommandot som postats tidigare för att få reda på skärm panel på 13", någon som är klyftigare än mig som vet hur man kollar upp det på en 13"'?

Visa signatur

TzApp

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Det går ju också med tillexempel "SetresX" att tvinga fram 2800x1800 rakt igenom men eftersom ingen skalning av grafiska element sker så ser allting vansinnigt litet ut men allting flyter då också på som det ska och man slipper oroa sig över att vissa program inte är "retina-uppdaterade" *host Adobe-sviten*

Holy crap, den där upplösningen blev crazy och den slår ju min stationära "högupplösa" skärm med hästlängder gällande arbetsyta nu. Frågan är bara om det är möjligt att arbeta på den upplösningen, i den storleken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilk:

Yeess! Precis fått hem den.. klart första man gör är att kolla displayen..
...Ett glädjevrål sprider sig över området då strängen "LSN" uppträder på skärmen

Fick LP, men ser inte vad problemet ska vara? Använt datorn en längre tid nu utan några problem alls ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Fick LP, men ser inte vad problemet ska vara? Använt datorn en längre tid nu utan några problem alls ^^

Är väll bara att det verkar vara vanligare med fel på LG panelerna än Samsung, men har man en fel fri LG panel så är det ju bra

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Jag är så sjukt sugen på att uppgradera min 6 år gamla dator. Är lite orolig för lagget man läst om men samtidigt så tror jag att allt är snabbare än den dator jag har nu

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Avstängd

Väntar på min Macbook retina 15"

Hej jag sitter just nu och läser alla trådar i väntan på min egen Retina dator, och jag blir mer och mer nojjig för att det ska vara lagg på en dator för 24000kr.. Det känns ju lite sådär, och nu tänkte jag höra om det har kommit uppdateringar osv så problemet är löst eller upplever ni som har fått era datorer fortfarande lagg vid tyngre hemsidor även när ni har tvingat på grafikortet? har ju möjligheten att lämna tillbaka datorn eftersom jag ska få den imorgon (måndag) och möjligtvis härda ut och vänta tills efter nyår på en mer välutvecklad produkt. Mvh tobias

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Jag har testat den, dvs lekt med den i några minuter, i några olika butiker och kan bekräfta att 'lagg' existerar. Men, bara i vissa fall, dvs när man scrollar upp och ner extremt snabbt eller zoomar in och ut extremt snabbt. Vanlig scrollning på hemsidor och zooming är inga problem.

Som sagt, det laggar lite när man gör det där jävligt snabbt, vilket man aldrig gör vid normal användning, men jag gjorde det som sagt för att testa om problemet existerade.

Det kan vara bra att köpa den via företag, om det är möjligt, då dustin säljer basmodellen med 16 gig ram för 18k. Den kanske går ner lite grann nu i jul...

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr Mr:

Har haft min i drygt en månad och är sjukt nöjd med den. Har inget att klaga på!
Kör mest windows på den.
Enligt mig bästa laptopen du kan köpa idag!

Vänta lite, du kör mest windows, på en Mac ? Det är som att köpa en ferrari, slänga ut motorn och stoppa i en datsun-motor i skalet.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Vänta lite, du kör mest windows, på en Mac ? Det är som att köpa en ferrari, slänga ut motorn och stoppa i en datsun-motor i skalet.

Nissan gör bra motorer. Det är snarare som att köra Windows istället för OSX. Det i sig implicerar handikappat stöd för multi-touch (om det är Windows < 8) och att allt inte fungerar klockrent.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobiasf:

Hej jag sitter just nu och läser alla trådar i väntan på min egen Retina dator, och jag blir mer och mer nojjig för att det ska vara lagg på en dator för 24000kr.. Det känns ju lite sådär, och nu tänkte jag höra om det har kommit uppdateringar osv så problemet är löst eller upplever ni som har fått era datorer fortfarande lagg vid tyngre hemsidor även när ni har tvingat på grafikortet? har ju möjligheten att lämna tillbaka datorn eftersom jag ska få den imorgon (måndag) och möjligtvis härda ut och vänta tills efter nyår på en mer välutvecklad produkt. Mvh tobias

Haft min nu lite över 1 vecka och jag upplever inget lagg, och det är väll i webläsaren du tänker på?, kör både med safari och chrome.

Skrivet av kanto64:

Jag har testat den, dvs lekt med den i några minuter, i några olika butiker och kan bekräfta att 'lagg' existerar. Men, bara i vissa fall, dvs när man scrollar upp och ner extremt snabbt eller zoomar in och ut extremt snabbt. Vanlig scrollning på hemsidor och zooming är inga problem.

Som sagt, det laggar lite när man gör det där jävligt snabbt, vilket man aldrig gör vid normal användning, men jag gjorde det som sagt för att testa om problemet existerade.

Det kan vara bra att köpa den via företag, om det är möjligt, då dustin säljer basmodellen med 16 gig ram för 18k. Den kanske går ner lite grann nu i jul...

Extremt snabb scrollning laggar det alltid, även på min stationär maskin så att provosera fram lagg går.
Men det är ju som sagt inget normalanvändning.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Vänta lite, du kör mest windows, på en Mac ? Det är som att köpa en ferrari, slänga ut motorn och stoppa i en datsun-motor i skalet.

Att köra windows på en mac är som att köpa en ferrari och bygga ut med kombi, dragkrok och sätta på vinterdäck. Helt plötsligt så blir ferrarin även funktionell och kompatibel!
Det du beskriver med att slänga ut motorn skulle snarare vara om någon fick för sig att ta ut i7 procerssorn och istället satte in en intel atom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr Mr:

Att köra windows på en mac är som att köpa en ferrari och bygga ut med kombi, dragkrok och sätta på vinterdäck. Helt plötsligt så blir ferrarin även funktionell och kompatibel!
Det du beskriver med att slänga ut motorn skulle snarare vara om någon fick för sig att ta ut i7 procerssorn och istället satte in en intel atom.

Jag förstår inte vad du menar. Vilka fördelar har man med att köra windows på en mac menar du? Jag kan bara se nackdelar faktiskt. Man kör ju MacOS på en Mac för att man vill den ska vara optimerad och snabb. Vill man köra windows som primärt OS så finns det ju både bättre och billigare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag förstår inte vad du menar. Vilka fördelar har man med att köra windows på en mac menar du? Jag kan bara se nackdelar faktiskt. Man kör ju MacOS på en Mac för att man vill den ska vara optimerad och snabb. Vill man köra windows som primärt OS så finns det ju både bättre och billigare alternativ.

Håller med om att det finns bättre alternativ för Windows. Däremot är möjligheten att köra windows på en mac en fördel i sig.

Jag använder exempelvis OS X till allt jag gör på datorn, och windows finns där då jag vill se på en 3d-film. OS X har inget stöd för 3d, så möjligheten att ibland kunna köra windows på datorn är riktigt sjysst.

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem

Vad gäller "lagg" i webbläsaren så läs Anandtechs artikel om nyare builds av WebKit: http://www.anandtech.com/show/6495/latest-webkit-build-double...

Ser ut att ge en ordentlig boost vad gäller prestanda vid scrolling på retina-mac:ar:

Citat:

Performance is more than doubled! Scrolling is so much smoother. I also ran tests on pages that previously worked fine (e.g. the AnandTech front page) and performance hadn't changed there. I haven't managed to figure out exactly what's changed in the codebase to improve performance so much but it's appreciable.

For those of you who are early adopters of Retina MBPs, there looks to be some hope that we might see software solutions to improving UI performance. The real question is when we'll see these types of improvements rolled into OS X.