Permalänk

creds till röda laget, well done / Nvidia fan

Visa signatur

NZXT H700i - ASUS Z390-F Strix - 32GB Vengeance PRO 3200Mhz - Intel I9 9900k - PALIT 2080 TI - Corsair HX850 - 500Gb Sandisk Ultra SSD - 1TB Samsung SSD - Custom Watercooled

Corsair K70 Lux RGB - Logitech G502 - Astro A50 - Acer Predator 35" Curved 200hz

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Först ut är den i sammanhanget låga upplösningen, och det märks redan har tydligt att Hitman: Absolution gillar grafikkort från AMD.

Det är ju klart, Hitman är ett AMD spel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Off-topic men ändå inte, jag reagerade på en mening i sammanfattningen:

"Trasiga drivrutiner gör dock att grafikkortet aldrig får glänsa ordentligt, vilket knappast är resultatet man vill se med en investering för närmare 14 000 kronor."

Investering... Vi ser det ofta på forumet, att personer har "investerat" i någon pryl eller komponent.
Jag skulle inte kalla inköp av datorkomponenter för en investering. Definitionen av en investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning. Rent monetärt är inköp av elektronik av slutkund alltid en direkt förlustaffär. Ser man istället till värdet av vad pengarna ger i förbättrad, reell eller upplevd, prestanda och därmed förbättrad spelupplevelse, då kan det väl möjligtvis vara en investering...? Fast njae...

Avkastning behöver inte vara i pengar, utan i tex spelupplevelse

Permalänk

Måste verkligen berömma er för denna otroliga recension! Gissar på att detta test inte var gjort på en dag :D!?

Dock blev jag väldigt rädd då ni inte fick 2st quadkort att fungera ihop. Är 2st på detta forum som jag sett som kör med 2st 690 kort och man undrar ju om dom har samma problem?

Skrivet av Mr.Snoze:

Varför har dom inte gjort någon spel test i 1080p Pga det är den vanligaste skärm storleken tror jag, Så att man liksom kan gämföra med sin egna setup liksom

Köper man detta kortet och lirar i 1080p är man inte frisk

Visa signatur

CPU:AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz 70MB (vattenkyld)
GPU: RTX 2070S Aorus 8G
Minnen: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Finns ingen poäng med att mäta strömförbrukningen för en konfiguration som är i stort sett oanvändbar.

Har svårt att tro att den är oanvändbar, då flera "datortillverkare" levererar datorer med dubble GTX690. Är nog bara ni som inte får till det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Datorer som inte kräver ström. Utveckla gärna

Du vet vad jag menar. Fast det inte var exakt rätt skrivet, tekniska termer kan vara lätt att fela på i skrift, men inte det man menar
Och om du inte fattar det, så tycker jag synd om dig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Off-topic men ändå inte, jag reagerade på en mening i sammanfattningen:

"Trasiga drivrutiner gör dock att grafikkortet aldrig får glänsa ordentligt, vilket knappast är resultatet man vill se med en investering för närmare 14 000 kronor."

Investering... Vi ser det ofta på forumet, att personer har "investerat" i någon pryl eller komponent.
Jag skulle inte kalla inköp av datorkomponenter för en investering. Definitionen av en investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning. Rent monetärt är inköp av elektronik av slutkund alltid en direkt förlustaffär. Ser man istället till värdet av vad pengarna ger i förbättrad, reell eller upplevd, prestanda och därmed förbättrad spelupplevelse, då kan det väl möjligtvis vara en investering...? Fast njae...

Har du samma ståndpunkt kring andra hobbyämnen? I de flesta sporter så skulle iaf jag tala om att "investera" i bättre utrustning. Jag kommer inte börja dra in pengar med mitt korplag, men jag kanske har roligare när jag spelar med bra utrustning?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

Snälla kan ni inte göra en film på detta test

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att jag aldrig kommer köpa ett grafikkort för över 10 000 men jag skulle väldigt gärna betala en rimlig summa extra för en liknande kylning på nästa kort jag köper.

Lite off topic:
Tänkte på att prestandaindex inte är med här vilket jag förvisso kan förstå i detta fallet men jag har ändå en liten poängtering att göra om just prestandaindexet;
Det saknas mycket...när det gäller grafikkort så tycker jag iaf att 650TI är rimligt att ha med. När det gäller processorer så känns det väl ändå väldigt rimligt att ha med förra generationens mest rekommenderade cpu här på swec(?), i5 2500k.
Vill man jämföra ny processor 1 och 2 så funkar det ganska bra här på swec men om man vill se en generation bakåt så får man googla iväg någon annan stans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Är ganska säker på att jag aldrig kommer köpa ett grafikkort för över 10 000 men jag skulle väldigt gärna betala en rimlig summa extra för en liknande kylning på nästa kort jag köper.

Lite off topic:
Tänkte på att prestandaindex inte är med här vilket jag förvisso kan förstå i detta fallet men jag har ändå en liten poängtering att göra om just prestandaindexet;
Det saknas mycket...när det gäller grafikkort så tycker jag iaf att 650TI är rimligt att ha med. När det gäller processorer så känns det väl ändå väldigt rimligt att ha med förra generationens mest rekommenderade cpu här på swec(?), i5 2500k.
Vill man jämföra ny processor 1 och 2 så funkar det ganska bra här på swec men om man vill se en generation bakåt så får man googla iväg någon annan stans...

Tycker det vore häftigt jag med. Inte för att jag behöver det men intressant att se hur mycket fps du kan få av ett CPU byte!

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vill man ha strömsnålt (?) Då har man flera olika burkar!!

Typ en speldator (som man vet kräver ström) En speldator ska kräva ström

En strömsnål HTPC (som inte kräver ström)
En server (som inte kräver ström)
En nerladdningsdator (som inte kräver ström)

Etc etc

Så, istället för en ordentlige dator som drar 70W vid lätt användning så ska man ha en spel dator som man startar och stänger av i tid och otid, och sedan en HTPC, en server och en nerladdningsdator som alla drar 50-70W konstant? Jag vill ha kraft nog i min HTPC att köra Full HD oaccelererat. Dessutom vill jag ha en strömsnål dator för att jag vill ha den både liten och tyst samtidigt, för att jag inte vill ha ett stort åbäke, att ändå skaffa ett stort åbäke och desstuom 3-4 extra datorer sparar inte plats.

Så vad sägs om att istället ha en 3570K vid 0.9v, ett Radeon 7950 som undervoltat drar betydligt mindre än ett 7870 och därmed överlägset snålare än all konkurrens. Sedan stoppa detta i ett mATX med gott luftflöde och som är mindre än vissa ITX. Och då ha en dator som trots att den är µATX och mindre än vissa ITX och därmed inte tar någon plats att tala om, är tyst även vid tung belastning, inte drar mer än 50W idle, och som kan tanka filer, spela upp film och spela tunga spel i en liten smidig datorhörna. Att ha en dator för varenda sak jag gör känns inte bara omotiverat, utan jävligt kontraproduktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Är ganska säker på att jag aldrig kommer köpa ett grafikkort för över 10 000 men jag skulle väldigt gärna betala en rimlig summa extra för en liknande kylning på nästa kort jag köper.

Lite off topic:
Tänkte på att prestandaindex inte är med här vilket jag förvisso kan förstå i detta fallet men jag har ändå en liten poängtering att göra om just prestandaindexet;
Det saknas mycket...när det gäller grafikkort så tycker jag iaf att 650TI är rimligt att ha med. När det gäller processorer så känns det väl ändå väldigt rimligt att ha med förra generationens mest rekommenderade cpu här på swec(?), i5 2500k.
Vill man jämföra ny processor 1 och 2 så funkar det ganska bra här på swec men om man vill se en generation bakåt så får man googla iväg någon annan stans...

För det första så är det en jävla jobb att göra om alla tester en gång till med alla grafikkort bara för att kunna ge ett bra prestandaindex, de kan inte återanvända gamla benches eftersom drivrutinerna har gjort väldigt stora skillnader sedan sist. Dessutom så ska de visa grafikkortens prestanda, ska du begränsa dem med PCI 2.0 8x eller något bara för att få med en 2500K och sedan också eventuellt processorbegränsa testen i onödan så döljer du bara grafikkortens prestanda. Vill du veta hur många frames i BF3 din processor kan mata så kolla en processor recension, sedan kollar du ut ett grafikkort i en grafikkortsrecension.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande recension. Nästan lite synd att ni inte skriver på Engelska så ni kan få lite internationell cred.

Angående kortet så kan man inte säga annat än att Asus verkligen vet hur man bygger datorkomponenter. Snacka om monster. Synd att AMD inte riktigt kan leverera samma kvalitet genom hela kedjan.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

Med risk för att starta ett Nvidia vs AMD flame-war (det är inte min avsikt!), var det bara jag som reagerade på att GTX 680 slog HD 7970, och GTX 680 SLI slog HD 7970 CF, i varenda test och upplösning, förutom i Hitman Absolution x1440?

Nu körde korten visserligen i stock-speed (antar jag iallafall), men ibland var gapen ganska stora. Går verkligen HD 7970 att OC:a så mycket att det både kommer ikapp och går om ett lika OC:at GTX 680?

F.ö. väldigt intressant att dom även recenserade Radeon Pro.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Jag har ocklockat 6990 som lägger detta i Hitman Absolution iallafall på FPS?:)

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Inaktiv

Först och främst, tack för en bra artikel, det är bra med det nya fokuset på renderingstider och microstuttering i recensioner.
Det finns dock ett grundläggande fel i sektionen som handlar om Cataclyst 13.2 Beta. I den artikeln på techreport som länkades står det att den nya 13.2 betan bara innehåller fixar för specifika DirectX 9 - baserade titlar. De speltitlar som testas i den här recensionen är ju uteslutande DirectX 11 vilket alltså inte är vad drivrutinen är till för att fixa. Mer generella förbättringar kommer med senare drivrutiner. Det är alltså inte alls konstigt att det inte syns några skillnader mellan drivrutinerna!

Länk till artikeln:
http://techreport.com/review/24218/a-driver-update-to-reduce-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så, istället för en ordentlige dator som drar 70W vid lätt användning så ska man ha en spel dator som man startar och stänger av i tid och otid, och sedan en HTPC, en server och en nerladdningsdator som alla drar 50-70W konstant? Jag vill ha kraft nog i min HTPC att köra Full HD oaccelererat. Dessutom vill jag ha en strömsnål dator för att jag vill ha den både liten och tyst samtidigt, för att jag inte vill ha ett stort åbäke, att ändå skaffa ett stort åbäke och desstuom 3-4 extra datorer sparar inte plats.

Så vad sägs om att istället ha en 3570K vid 0.9v, ett Radeon 7950 som undervoltat drar betydligt mindre än ett 7870 och därmed överlägset snålare än all konkurrens. Sedan stoppa detta i ett mATX med gott luftflöde och som är mindre än vissa ITX. Och då ha en dator som trots att den är µATX och mindre än vissa ITX och därmed inte tar någon plats att tala om, är tyst även vid tung belastning, inte drar mer än 50W idle, och som kan tanka filer, spela upp film och spela tunga spel i en liten smidig datorhörna. Att ha en dator för varenda sak jag gör känns inte bara omotiverat, utan jävligt kontraproduktivt.

Att ha en dator för varenda sak.

Jag kan mycket väl förstå att det känns omotiverat.

Men att det skulle vara mer till skada än hjälp ? Nja! Håller inte med alls

Allting har sitt syfte!

Och att ha en dator för varje syfte är inte bara skönt, det är otroligt bekvämt med!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För det första så är det en jävla jobb att göra om alla tester en gång till med alla grafikkort bara för att kunna ge ett bra prestandaindex, de kan inte återanvända gamla benches eftersom drivrutinerna har gjort väldigt stora skillnader sedan sist. Dessutom så ska de visa grafikkortens prestanda, ska du begränsa dem med PCI 2.0 8x eller något bara för att få med en 2500K och sedan också eventuellt processorbegränsa testen i onödan så döljer du bara grafikkortens prestanda. Vill du veta hur många frames i BF3 din processor kan mata så kolla en processor recension, sedan kollar du ut ett grafikkort i en grafikkortsrecension.

- 2500K hade inte behövt något nytt test.
- 650Ti är ett populärt kort.
- Nej, självklart inte begränsa grafikkortens prestanda...vad skulle vara poängen? 2500K kan köra med PCI E 3.0 och jag skrev dessutom inget om att alla kort ska testas med alla processorer.
- Då får man gå till en annan sida och det är precis den poängen jag försökte göra.

Permalänk

Först av allt: En super test. Tack SweC. Äntligen får man problemet med microstuttering/Jitter synligt. Och testen med Radeon Pro visar på en lösning. Hoppas bara att AMD kan lära sig och implementera det i sina drivrutiner.

Sen ROG Ares II: Tyvärr så är det ett hipsters kort. Häftigt utseende men för dyrt och för sent. Något för hipsters att skryta med men för oss andra bara korkat.
Man får 2st 7970 med http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/589/accelero-hybrid-7970.html?c=2182 för ca 8500-9000:-. Och med den configen så kan man fm överklocka bättre än Arers II. Coolare utseende . 4500:- lägre pris.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon158432:

Först och främst, tack för en bra artikel, det är bra med det nya fokuset på renderingstider och microstuttering i recensioner.
Det finns dock ett grundläggande fel i sektionen som handlar om Cataclyst 13.2 Beta. I den artikeln på techreport som länkades står det att den nya 13.2 betan bara innehåller fixar för specifika DirectX 9 - baserade titlar. De speltitlar som testas i den här recensionen är ju uteslutande DirectX 11 vilket alltså inte är vad drivrutinen är till för att fixa. Mer generella förbättringar kommer med senare drivrutiner. Det är alltså inte alls konstigt att det inte syns några skillnader mellan drivrutinerna!

Länk till artikeln:
http://techreport.com/review/24218/a-driver-update-to-reduce-...

Exakt det konstateras ju även i texten. Antagligen är resultaten med bara för att undvika kommentarer som "det är löst i nya 13.2 beta, all is well".

Citat:

Observera att det handlar om läckt testmjukvara, helt utan stöd eller support från AMD. Viktigt att påpeka är att drivrutinen endast fokuserar på att lösa specifika renderingsproblem i utvalda titlar, lite som en demonstration där AMD visar vad som förhoppningsvis komma skall. För att undvika onödiga diskussioner och antaganden passar redaktionen trots det på att inhämta några snabba resultat.

Permalänk
Medlem

Lite förståelse måste man ju ha för att det tog sån tid, 2 exemplar lät inte smärtfritt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

Hade gärna beskådat ett test i åtminstone ett spel med PCIe gen2 vs 3.0; sedan gärna ett test hur mycket en phenom 2 965 tappar mot detta tests CPU, blir ju först intressant när man har ett sådant monsterkort.
Finns ändå nästan ingen mening jämfört med
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s114064256&o=produkt_pr...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131002:

Exakt det konstateras ju även i texten. Antagligen är resultaten med bara för att undvika kommentarer som "det är löst i nya 13.2 beta, all is well".

Du missade poängen med mitt inlägg. AMD har själva sagt att 13.2 drivaren inte kommer att hjälpa bortsett från specifika dx9-spel och då är det ju meningslöst att testa helt andra spel

Permalänk
Medlem

Förstår inte folk som klagar på "men 2x 7970 CF är ju så mycket prisvärdare!"... Detta kort produceras i vad, 1000 exemplar? Detta är till för de tusen personer som vill ha det bara för att. + Asus får sin marknadsföring. Det är inte mer med det.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon131002:

Exakt det konstateras ju även i texten. Antagligen är resultaten med bara för att undvika kommentarer som "det är löst i nya 13.2 beta, all is well".

Du slog huvudet på spiken med det påståendet!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuNdErPuFfRaN:

creds till röda laget, well done / Nvidia fan

Men detta är ju inte en skapelse av Amd utan Asus, som använder sig av amd delar.

Hur menar du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon158432:

Du missade poängen med mitt inlägg. AMD har själva sagt att 13.2 drivaren inte kommer att hjälpa bortsett från specifika dx9-spel och då är det ju meningslöst att testa helt andra spel

Jo, precis, jag är med på det och vet att Jonas och Emil sade samma sak i en fredagspanel. Som jag fattar texten vill de helt enkelt bara ha med siffrorna för sakens skull så det inte blir massa tjafs, trots att drivrutinen bara är för specifika spel. Oavsett vad som verkligen är fallet har ju 13.2 beta redan blivit lite "nätmyt" som den perfekta drivrutinen som lagar alla frametimes, vilket som du säger inte är sant.

Permalänk
Medlem

Lyfter på hatten för ett mycket trevligt och utförligt test, väldigt synd med quad GPU dock hade varit ren hårdvaru porr att se...
Och även om Swec kanske inte är störst i världen är det mycket bra att fler tjatar på AMD att fixa sina drivrutiner, DFC såg intressant ut men vid en snabb titt påminde det en del om V-sync vilket man ju inte borde behöva när man showar hur dumt mycket pengar man har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Har du samma ståndpunkt kring andra hobbyämnen? I de flesta sporter så skulle iaf jag tala om att "investera" i bättre utrustning. Jag kommer inte börja dra in pengar med mitt korplag, men jag kanske har roligare när jag spelar med bra utrustning?

Ja det har jag faktiskt, eftersom jag är språk-facist!

Jag vet att en hobby kostar pengar. Men det är inte en investering. Enligt mitt sätt att se det, så byter inte investeringen "valuta" under tidens gång.
En aktiepost kostar X kr, och ökar (förhoppningsvis) till X kr+avkastning över tid. Money in money out.
Investera kärlek och tid i en annan person och du får kanske en fru/man och familj... Men du investerar inte X pengar i en kvinna och förväntar dig kärlek tillbaka! Det är för övrigt olagligt enligt svensk lag.

Skämt åsido. Ekonomiskt sett, är hobbies en direkt förlustaffär. Det beror såklart på hobbyn, men generellt tror jag vi är få som kommer ut med mer pengar på andra sidan. Men du har rätt i att du köper bättre prestanda och därmed en bättre spelupplevelse. Men det är ingen investering, det är konsumtion.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.