Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag tycker inte min ION 330 duger till filmtittande heller. Iaf inte 1080p, blir hackigt vid panoreringar mm. Får nog bli en sådan här lösning då, får vänta ett litet tag bara tills m-sata ssd:erna blir lite lättare att få tag i.

Går ju att köra openelec från usb sticka ett tag

Konstigt med hack på en ION ?
Min före detta hade inga problem i några upplösningar eller bitrates.
Jag hade iofs en ION2 men så stor skillnad är det ju inte.

Permalänk
Medlem

Jag har en Zotac ION som jag kört Windows 8 på, den fungerade faktiskt ganska bra(menyer okay, filmer laggade aldrig) även för Aeon NOX skinnet. Tyvärr hade jag lite andra små strul, kanske defekt hårdvara annars var den helt okay.

Skillnaden till Intel NUC är dock extremt stor! Datorn startat på nolltid, inget laggar även om man pressar.

Jag brukar köra updatering av biblioteket vid uppstart och det som tog någon minut tidigare går på någon sek nu.

Hade jag dock inte haft problem med hårdvaran i Zotac ION så hade jag troligen inte bytat då priset för Intel NUC är ganska högt även om det är rimligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag tycker inte min ION 330 duger till filmtittande heller. Iaf inte 1080p, blir hackigt vid panoreringar mm. Får nog bli en sådan här lösning då, får vänta ett litet tag bara tills m-sata ssd:erna blir lite lättare att få tag i.

Detta problem hade jag på Intel NUC från början med men det beror inte på kraft utan på att TVn inte kör samma hastighet som videoklippet. I detta fallet har jag valt att ställa om TVn efter videons hastighet (hoppas det är rätt väg att gå?).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Detta problem hade jag på Intel NUC från början med men det beror inte på kraft utan på att TVn inte kör samma hastighet som videoklippet. I detta fallet har jag valt att ställa om TVn efter videons hastighet (hoppas det är rätt väg att gå?).

Jag har vart inne på att ändra detta men har inte orkar göra efterforskningar på vilken inställning man skall ha. Ska man ställa in videon efter tvn eller tvn efter videon?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag har vart inne på att ändra detta men har inte orkar göra efterforskningar på vilken inställning man skall ha. Ska man ställa in videon efter tvn eller tvn efter videon?

Jag har satt den på att följa videon men jag är ingen expert på detta. Mitt problem med löst med denna inställning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Installera precis Intel Centrino Advanced-N 6205 och hastigheten går upp till 100mbit, så den biten e bra, dock sitter och funderar lite nu bara hur jag gör för att aktivera min blåtandsmus, (för att ha i nödsituationer bara).

Kan förövrigt säga att jag köpt en Harmony Touch samt Hauppauge MC remote Kit för dess IR sändare.

Kopplat in allt sammans med min förstärkare samt tv, programmerat min harmony och lagt XMBC i startup.

Det blev riktigt bra! Nu startar jag med kontrollen TV:n och förstärkaren sen får jag trycka på NUC knappen (Ska se ifall det går att automatisera med Harmony också) sen kommer jag raka vägen in i XMBC där det nu räcker att använda min Harmony tills jag väljer att stänga av datorn, som jag även kan med harmony. Så det ända jag behöver göra nu är att starta NUC:en sen går allt att göras med kontrollen. Smidigt kallar jag det!

Det ända problemet jag har atm är DTS-HD får inte det att fungera i XMBC, det hackar när jag startar dem och tusen små fyrkanter som kladdar hela skärmen, inget ljud sänds, sen står det stilla typ efter tio sekunder. Mycket konstigt är det....

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur Plex 1080p transcoding fungerar? Tror jag slår till på en NUC då löningen kommit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG X570 Crosshair VIII Dark Hero | ASUS TUF OC RTX 3090 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL14 | Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag var nära på att slå till på en 32 GB SSD men efter att ha kollat runt en del på nätet så står det klart att det blir bara massa huvudbry att köra på en 32 GB disk i samband med Windows.

Jag kör 32gb och har ca 8gig kvar (windows 8, XBMC osv).

Permalänk
Medlem

Efter att ha installerat och testat NUC:en under helgen så måste jag säga att det är en riktigt trevlig liten krabat. Bara att öppna lådan den låg i kändes lite geeky-cool.

Snabb som attan, tyst och riktigt bra räckvidd på wifi. Installerade ett centrino 6230 i NUCen som snackar med en Asus RT-N56U och det funkar riktigt riktigt bra i hela huset. Hade strul med tyngre klipp innan (hack/buffring) men nu flyter allt på hur fint som helst.

XBMC har funkat kanon det jag testade dock saknas netflix som addon .. finns inte det till Frodo ännu ?

Använder ett Logitech K400 ihop med detta tillsammans med yatse (XBMC remote) på nallen/plattan. Tangetbordet är lite plastigt och styrplattan är inte så jättebra, var tvungen att slå av knapptryckning via styrplattan för den registrerade knapptryckningar i tid och otid vilket bara är frustrerande.
Yatse är kanon för att styra XBMC från en android ... kan rekommenderas.

Nöjd med detta köp, lite pill att få allt att lira men väl värt det. Dock så kan man tycka att denna är lite dyr som endast en mediespelare men samtidigt har man en bra dator i denna lilla box så den har ju flera användningsområden.

Nästa köp kanske blir en androidsticka när dom är tillräckligt mogna och XBMC flyter på bra .. det blir ju bra mycket billigare. Eller en http://www.ouya.tv/ kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av POiSwe:

Jag kör 32gb och har ca 8gig kvar (windows 8, XBMC osv).

Ja självklart går det men efter updates, media library o.s.v o.s.v så kommer du troligen leva på gränsen. Prisskillnaden är 200-300 kr upp till 60 GB, har man liggande så är det såklart en annan sak.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har stött på ett problem.

Från början körde jag med att matcha refresh rate till video och detta genererade extremt fint flyt men jag har nu märkt att audio syncningen blir ingen vidare, ibland är den upp till 400 ms fel.

När jag stänger av att matcha refreshrate så märker man klart att videosar laggar och det gäller även low-res videos.

Slår jag på att matcha TVns(LG 60") så märker jag även här av lagget?

Hur har ni ställt in ert?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag har stött på ett problem.

Från början körde jag med att matcha refresh rate till video och detta genererade extremt fint flyt men jag har nu märkt att audio syncningen blir ingen vidare, ibland är den upp till 400 ms fel.

När jag stänger av att matcha refreshrate så märker man klart att videosar laggar och det gäller även low-res videos.

Slår jag på att matcha TVns(LG 60") så märker jag även här av lagget?

Hur har ni ställt in ert?

Troligen nån funktion du slagit på, kanske på TV'n ?
Men normal justering med XBMC brukar ju vara typ 300ms.
Men "lagga" ska det ju inte (antar att du menar frame drops).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Troligen nån funktion du slagit på, kanske på TV'n ?
Men normal justering med XBMC brukar ju vara typ 300ms.
Men "lagga" ska det ju inte (antar att du menar frame drops).

På Tvn är alla effekter avstängda och det flyter ju bra med andra enheter ex XBOX360 och Blue-ray spelare. Hur kollar jag frame drops?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

På Tvn är alla effekter avstängda och det flyter ju bra med andra enheter ex XBOX360 och Blue-ray spelare. Hur kollar jag frame drops?

Jag har inte ställt in "refresh biten" varken på tv eller i xmbc, märker inte av att det laggar i ljud eller bild. Förutom då DTS - HD som jag inte haft tid att ta tag i en. Funkar det för dig kanske SnowJim i Frodo?

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av POiSwe:

Efter att ha installerat och testat NUC:en under helgen så måste jag säga att det är en riktigt trevlig liten krabat. Bara att öppna lådan den låg i kändes lite geeky-cool.

Snabb som attan, tyst och riktigt bra räckvidd på wifi. Installerade ett centrino 6230 i NUCen som snackar med en Asus RT-N56U och det funkar riktigt riktigt bra i hela huset. Hade strul med tyngre klipp innan (hack/buffring) men nu flyter allt på hur fint som helst.

XBMC har funkat kanon det jag testade dock saknas netflix som addon .. finns inte det till Frodo ännu ?

Använder ett Logitech K400 ihop med detta tillsammans med yatse (XBMC remote) på nallen/plattan. Tangetbordet är lite plastigt och styrplattan är inte så jättebra, var tvungen att slå av knapptryckning via styrplattan för den registrerade knapptryckningar i tid och otid vilket bara är frustrerande.
Yatse är kanon för att styra XBMC från en android ... kan rekommenderas.

Nöjd med detta köp, lite pill att få allt att lira men väl värt det. Dock så kan man tycka att denna är lite dyr som endast en mediespelare men samtidigt har man en bra dator i denna lilla box så den har ju flera användningsområden.

Nästa köp kanske blir en androidsticka när dom är tillräckligt mogna och XBMC flyter på bra .. det blir ju bra mycket billigare. Eller en http://www.ouya.tv/ kanske.

Jag har läst att Netflix inte funkar i Frodo än, får hålla tummarna på att det fixas, dock vill man ju inte köra med det svenska utbudet, så netflix lär väl inte vara bra ändå i XMBC med tanke på att media addonet bara fungerar i webbläsaren?

Vet att HBO funkar, dock så öppnar den webbläsaren när du valt vilken serie du vill se, så körs serien i webbläsaren. (Säkerligen har det med lagar/regler att göra)

Crunchyroll (anime streaming tjänst) har jag inte fått fungera tillfredställande än, enligt andra som testat, så hänger den sig och avslutar efter några sekunder, (samma för mig) i frodo. Får se ifall den får en uppdatering eller ej inom en snar framtid.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Bilder

Kan ju lägga upp lite bilder på min fortfarande döda lilla sak.

Otroligt välbyggt.
"Ringen" uppe till vänster är aluminium.
Enda plasten är locken upptill och under, men även dom känns väldigt solida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

På Tvn är alla effekter avstängda och det flyter ju bra med andra enheter ex XBOX360 och Blue-ray spelare. Hur kollar jag frame drops?

Tryck på "O" när filmen spelas.
I princip all viktig info visas då.
Man kan ju få några drops i början av ett klipp, men det skall inte vara några efter det.

Permalänk
Medlem

Klarar denna NUC mvc codec och full HD 3d bluray via hdmi 1.4 framepacketed med hårdvarustöd?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Bestallde NUC-packetet fran webhallen efter att ha gatt igenom denna trad. Inget leveransdatum men jag har tid att vanta lite. Tyckte det blev billigare med webbis packet men kanske har jag fel. (Ratta mig om jag har fel).

Permalänk

Stämmer det att Hi10P (10bits) video för närvarande inte går att hårdvaru-accelerera?
Då borde ju isf NUCen vara det mest idealiska o strömsnåla HTPC-alternativet för sådan video tack vare den oförskämt starka CPU-delen, jämfört med atom och llano baserade lösningar.

Nucen har väl hårdvaru-acceleration för både 4K-video och tillräcklig CPU-kraft för Hi10P-video?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Stämmer det att Hi10P (10bits) video för närvarande inte går att hårdvaru-accelerera?
Då borde ju isf NUCen vara det mest idealiska o strömsnåla HTPC-alternativet för sådan video tack vare den oförskämt starka CPU-delen, jämfört med atom och llano baserade lösningar.

Nucen har väl hårdvaru-acceleration för både 4K-video och tillräcklig CPU-kraft för Hi10P-video?

Verkar så.
Och ja, NUC'en fixar Hi10P i 1080 med CPU'n

Permalänk
Medlem

@ SvenskTiger:

Vad hände med din NUC? Dog den bara eller? Nyfiken att köpa en själv men vill ju inte att hårdvaran ska vara "dålig" ;).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

@ SvenskTiger:

Vad hände med din NUC? Dog den bara eller? Nyfiken att köpa en själv men vill ju inte att hårdvaran ska vara "dålig" ;).

Menar att du har hört om fler som haft problem med NUC hårdvaran? Eller menar du att du aldrig varit med om att annan hårdvara i datorer ger upp ex moderkort eller liknande?

Som med all elektronik så kan den faila men jag har inte sett att NUC ska vara av extra dålig kvalité, än så länge är detta första tillfället jag läst om en failande NUC.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har läst att det blir värmeproblem mellan wifi & Msata SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kloon:

Jag har läst att det blir värmeproblem mellan wifi & Msata SSD.

Aha, jag kör inte Wifi. Är det denna länken du menar : http://feber.se/pc/art/262617/intel_fixar_verhettningsproble/ isåfall verkar det bara vara på prototyper?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av kloon:

Jag har läst att det blir värmeproblem mellan wifi & Msata SSD.

Techreport skrev om det.

http://techreport.com/news/24286/intel-tackles-nuc-heat-issues-with-fan-speed-tweak-ssd-fix

Också lite intressant.

http://techreport.com/news/24178/new-cheaper-intel-nuc-coming-next-month

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Menar att du har hört om fler som haft problem med NUC hårdvaran?

Har läst lite bekymmer med det som nämns ovan i denna tråd (wifi+msata), undrade om Svensktiger tror att det berodde på det eller något annat.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Intel is also cooking up a Core i5-powered NUC. That model will come out in April, and it's going to have vPro capabilities, USB 3.0, and triple-display support.

Kanske skall man vänta tills april?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kloon:

Intel is also cooking up a Core i5-powered NUC. That model will come out in April, and it's going to have vPro capabilities, USB 3.0, and triple-display support.

Kanske skall man vänta tills april?!

Behöver du i5 för att göra något tyngre än bara XBMC så är svaret troligen JA annars inte. i5 kommer såklart vara dyrare än i3 och i3 räcker långt o väl för XBMC.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Behöver du i5 för att göra något tyngre än bara XBMC så är svaret troligen JA annars inte. i5 kommer såklart vara dyrare än i3 och i3 räcker långt o väl för XBMC.

Självklart behöver jag inte en i5 för att köra xbmc och slösurfa lite.
Men jag tvivlar på att sunt förnuft kommer att stoppa mig.