Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Du ska inte spela spel i högsta inställningar eftersom ditt grafikkort klarar inte av det. 550/650 är avsedd för Low/Medium Low inställningar i spelen för att fungera hyfsat bra.

Det du kan göra för att undvika problem med applikationskrasch är att du uppdaterar drivrutinerna för grafikkortet samt kör diskdefragmentering om du har mekaniska hårddiskar (ej SSD).

Kontrollera även att du inte har dammbildning runt fläkten eller i datorlådan (chassit). Damm är elektronikens värsta fiende då det bildar ännu mera värme och ju varmare komponenterna blir desto skörare är de för framtida krasch. Så, putsa datorn med Luft-på-burk lite emellanåt samt skaffa mycket luftflöde (fler fläktar).

men när man kan spela spel på över 60 fps på högsta så ska man väll göra det ochså eller?

Visa signatur

CPU AMD FX-4100 X4 3,6GHz Black Edition MODERKORT Gigabyte GA-970A-UD3
GPU EVGA GeForce GTX 550Ti SC RAM Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
PSUCorsair Gaming Series 600W 80+ HDD seagate barracuda 500gb CHASSI NZXT Phantom 410 Vit

monitor Benq G2420HDB

Permalänk
Medlem
Skrivet av donnie96:

men när man kan spela spel på över 60 fps på högsta så ska man väll göra det ochså eller?

60 fps fungerar bara med de lite kraftigare grafikkorten bl.a GTX 670 och uppåt i Medium/High och GTX 680 i High och GX 690 för Ultra.

Om du läser lite recensioner här på SweC så ser du hur mycket de olika grafikkorten klarar av i diverse spel med antalet fps...

Ett 550/650 kan ge dig som max 40 fps även i de lägsta inställningarna.
Har själv ett GT650M i min s.k gaming laptop och det ger mig inte mer än 30-40 fps i de spel jag spelar med Low inställningar...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

60 fps fungerar bara med de lite kraftigare grafikkorten bl.a GTX 670 och uppåt i Medium/High och GTX 680 i High och GX 690 för Ultra.

Om du läser lite recensioner här på SweC så ser du hur mycket de olika grafikkorten klarar av i diverse spel med antalet fps...

Ett 550/650 kan ge dig som max 40 fps även i de lägsta inställningarna.
Har själv ett GT650M i min s.k gaming laptop och det ger mig inte mer än 30-40 fps i de spel jag spelar med Low inställningar...

men nu har jag inte nämnt vad det handlar av för spel men typ som fear3 crysis 1 medmera då har jag kunnat spela dom på högsta utan lagg men efter ett tag så blir skärmen svart och när jag tabbar ner så kraschar det.. så att jag skulle vilja veta vad som kan vara fel när jag kan spela med 60 fps utan några större fps drop och det enda kraschar.........

Visa signatur

CPU AMD FX-4100 X4 3,6GHz Black Edition MODERKORT Gigabyte GA-970A-UD3
GPU EVGA GeForce GTX 550Ti SC RAM Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
PSUCorsair Gaming Series 600W 80+ HDD seagate barracuda 500gb CHASSI NZXT Phantom 410 Vit

monitor Benq G2420HDB

Permalänk
Medlem
Skrivet av donnie96:

men nu har jag inte nämnt vad det handlar av för spel men typ som fear3 crysis 1 medmera då har jag kunnat spela dom på högsta utan lagg men efter ett tag så blir skärmen svart och när jag tabbar ner så kraschar det.. så att jag skulle vilja veta vad som kan vara fel när jag kan spela med 60 fps utan några större fps drop och det enda kraschar.........

Kan, som sagt, vara värmerelaterat.

Ett GTX 550 Ti är inte så himla gammalt grafikkort så det borde inte gå sönder så lätt, om du inte överklockat det något eller mixtrat med dess hölje!?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Kan, som sagt, vara värmerelaterat.

Ett GTX 550 Ti är inte så himla gammalt grafikkort så det borde inte gå sönder så lätt, om du inte överklockat det något eller mixtrat med dess hölje!?

jah köpte kortet eller ja en hel datorn och byggde ihop för ungefär 3 månader sen och det var ju redan fabriks överklockat från 951mhz till 983mhz har jag för mig så har inte överklockat det någonting själv eller...

Visa signatur

CPU AMD FX-4100 X4 3,6GHz Black Edition MODERKORT Gigabyte GA-970A-UD3
GPU EVGA GeForce GTX 550Ti SC RAM Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
PSUCorsair Gaming Series 600W 80+ HDD seagate barracuda 500gb CHASSI NZXT Phantom 410 Vit

monitor Benq G2420HDB

Permalänk
Medlem
Skrivet av donnie96:

jah köpte kortet eller ja en hel datorn och byggde ihop för ungefär 3 månader sen och det var ju redan fabriks överklockat från 951mhz till 983mhz har jag för mig så har inte överklockat det någonting själv eller...

Låter Suljo eller någon annan från forumet försöka svara på detta. Jag har slut på idéer vad som kan vara felet.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Låter Suljo eller någon annan från forumet försöka svara på detta. Jag har slut på idéer vad som kan vara felet.

ok

Visa signatur

CPU AMD FX-4100 X4 3,6GHz Black Edition MODERKORT Gigabyte GA-970A-UD3
GPU EVGA GeForce GTX 550Ti SC RAM Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
PSUCorsair Gaming Series 600W 80+ HDD seagate barracuda 500gb CHASSI NZXT Phantom 410 Vit

monitor Benq G2420HDB

Permalänk
Representant
Skrivet av donnie96:

i have a evga gtx 550ti sc. when i play games on high quality the game the screen goes black but sound is still running,and when I "tab down" the game it crashes what can be the problem.? my english is not so good hope you understand

Hello Donnie, what you can try in this case is to downclock the card with EVGA Precision Tool or raise the voltage to get to know if this would make the card more stable. The card do also have an onboard soundchip, if this chip is in conflict with the soundchip of the motherboard it can occur issues. For testing I would also suggest to disable this chip in the controll panel or by the audio settings. The most simple way to get to know if this fault is with the card is to test it in a different system, if you are able to do this I would suggest to give this a try and have a look how it will act.
To make sure the issue is not driver related you can delete all driver and tools that do have access to the card with a tool like driver fusion and download and install only the latest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EVGAdominik:

Hello Donnie, what you can try in this case is to downclock the card with EVGA Precision Tool or raise the voltage to get to know if this would make the card more stable. The card do also have an onboard soundchip, if this chip is in conflict with the soundchip of the motherboard it can occur issues. For testing I would also suggest to disable this chip in the controll panel or by the audio settings. The most simple way to get to know if this fault is with the card is to test it in a different system, if you are able to do this I would suggest to give this a try and have a look how it will act.
To make sure the issue is not driver related you can delete all driver and tools that do have access to the card with a tool like driver fusion and download and install only the latest.

ok thank you i can try that

Visa signatur

CPU AMD FX-4100 X4 3,6GHz Black Edition MODERKORT Gigabyte GA-970A-UD3
GPU EVGA GeForce GTX 550Ti SC RAM Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
PSUCorsair Gaming Series 600W 80+ HDD seagate barracuda 500gb CHASSI NZXT Phantom 410 Vit

monitor Benq G2420HDB

Permalänk
Representant
Skrivet av donnie96:

ok thank you i can try that

Let me know if it did not fix the issue and RMA would be needed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EVGAdominik:

Let me know if it did not fix the issue and RMA would be needed.

i tried to raise to voltage but evga precision say that i have the highets voltage i can get.. but i downclock the card from 981mhz to 951 and now i can play games without the game stop working :S but if the card if the card have 981 mhz it should work with that ??

Visa signatur

CPU AMD FX-4100 X4 3,6GHz Black Edition MODERKORT Gigabyte GA-970A-UD3
GPU EVGA GeForce GTX 550Ti SC RAM Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
PSUCorsair Gaming Series 600W 80+ HDD seagate barracuda 500gb CHASSI NZXT Phantom 410 Vit

monitor Benq G2420HDB

Permalänk
Representant
Skrivet av donnie96:

i tried to raise to voltage but evga precision say that i have the highets voltage i can get.. but i downclock the card from 981mhz to 951 and now i can play games without the game stop working :S but if the card if the card have 981 mhz it should work with that ??

Yes, the card should work with the specs it runs on default. If the card get more stable when you downclock it this do sound like there is an issue with the card and a RMA will be needed.
Generally you can handle RMA with the place of purchase or directly with EVGA. If you want to handle RMA with EVGA you need an account au our homepage eu.evga.com and the product need to get registered in this account. When this is done you can send your S/N to supporteu@evga.com then we will open a RMA ticket, with this ticket you can start the request at our homepage.

Let me know if there is any question or concern about this.

Permalänk

Is it possible to get ahold of the Gtx 470 backplate? really want one for my project but cant find them for purchase

Visa signatur

Dator |Cpu-Intel I5 2500k@4,5ghz 1,312 vcore|Cpukylare-Corsair H70|Mobo-Asus Sabertoothp67|Gpu- 2 styckenGigabyte Gtx 470SOC1280mb|MinnenCorsair Vengance ddr3 1600mhz cl9 @1866mhz|Hdd-Hitachi deskstar 720gb raid1 /spegling

Permalänk
Representant
Skrivet av Lario Muigi:

Is it possible to get ahold of the Gtx 470 backplate? really want one for my project but cant find them for purchase

I am sorry, this product is end of live and we do not have any unit left anymore.
EK waterblocks do also offer Backplates for this cards, thats probably the only source you can get a backplate for this model this days.

Permalänk
ADATA

Översikt

En enkel översikt på våra grafikkort.
http://eu.evga.com/articles/00721/

Visa signatur

Suljo

Permalänk

Har tyvärr fått fel på mitt gtx 680 kort som nu är på väg tillbaka till butik och sedan till evga. Läste tidigare om någon som berömde supporten på evga. Hur snabba är ni normalt på ersätta ett grafikkort? Verkar som att det inte kommer in några av min modell förrens 1 april. Hur löser EVGA sådant. Kan jag välja en annan modell då? Kortet används i produktion och behöver bytas asp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joelarvidsson:

Har tyvärr fått fel på mitt gtx 680 kort som nu är på väg tillbaka till butik och sedan till evga. Läste tidigare om någon som berömde supporten på evga. Hur snabba är ni normalt på ersätta ett grafikkort? Verkar som att det inte kommer in några av min modell förrens 1 april. Hur löser EVGA sådant. Kan jag välja en annan modell då? Kortet används i produktion och behöver bytas asp!

Ja, du kan välja ett annat till samma värde.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Funderar på lägga till och ta ett 690 istället.

Permalänk

Undersöker ni korten i sverige eller skickas de utomlands?

Permalänk
ADATA
Skrivet av joelarvidsson:

Funderar på lägga till och ta ett 690 istället.

Hejsan,

Om du lämnat in kortet till butik där du köpte kortet så är kortet först inskickat till vår distributör som kommer testa kortet först innan det skickas till oss. Hela proceduren bör inte ta mer än 10 dagar. Det kan nog påskyndas om du talar om för återförsäljaren att du vill byta till annat kort typ GTX690.

Vilken modell var det du köpte? Så ska jag kolla upp om det stämmer vad du säger med leveranstid.

Visa signatur

Suljo

Permalänk

Det är den snabbaste modellen efter den vatten kylda. Tror den kallas ftw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joelarvidsson:

Det är den snabbaste modellen efter den vatten kylda. Tror den kallas ftw.

SC Signature, SC Signature 2, FTW och Classified är de som kommer innan vattenkylda grafikkorten, i den ordningen.

Yes Suljo, jag har koll!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Ok. Ska vara ett ftw. svårrt att förstå skillnaden på alla 4gb 680. Om ftw är svår att få tag på så undrar jag vad ni valt? Kortet ska inte användas till spel utan i en arbetstation med davinci. Vet inte om det påverkar valet.

Permalänk
ADATA
Skrivet av UROG:

SC Signature, SC Signature 2, FTW och Classified är de som kommer innan vattenkylda grafikkorten, i den ordningen.

Yes Suljo, jag har koll!

Det e bra Urog

Visa signatur

Suljo

Permalänk
ADATA
Skrivet av joelarvidsson:

Ok. Ska vara ett ftw. svårrt att förstå skillnaden på alla 4gb 680. Om ftw är svår att få tag på så undrar jag vad ni valt? Kortet ska inte användas till spel utan i en arbetstation med davinci. Vet inte om det påverkar valet.

Jag är hemskt ledsen men för att kunna hjälpa dig behöver jag vårt artikel nummer. Om det inte står på ditt kvitto så bör återförsäljaren där du köpt det kunna få fram det.

Visa signatur

Suljo

Permalänk

Okej, då får jag återkomma med det på måndag. Har inte fullständiga artikel nr här. Tack så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EVGA_Suljo:

Jag är hemskt ledsen men för att kunna hjälpa dig behöver jag vårt artikel nummer. Om det inte står på ditt kvitto så bör återförsäljaren där du köpt det kunna få fram det.

Skrivet av joelarvidsson:

Okej, då får jag återkomma med det på måndag. Har inte fullständiga artikel nr här. Tack så länge.

Artikelnumret, joelarvidsson, hittar du på lådan alternativt på själva grafikkortet (den sidan som är mot processorn) på en etikett.
Annars kan du maila serienumret (S/N) till Suljo direkt och han kan kika upp vad han kan hitta på för lösning för dig.

PS. Suljo, jag hjälper till gärna lite, om det är ok för dig!? Det hade varit bra om du hade själv sagt något om detta till joelarvidsson. DS.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Såg rätt dyrt ut med 10 meter MDPC-X sleeve.

Köpte 4 km Paracord i svart, vit, grå och röd färg (1 km per cord), som är ca 3-5 mm i diameter, för ynka 350 kronor inkl frakt från USA. ^^,
Funkar bra för sleeving och har inte brunnit upp än i datorn/-erna som jag använt det till..

Du har inte lust att donera lite? huhu
Tycker dock att kvalitén på MDPC-X sleeve är riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Du har inte lust att donera lite? huhu
Tycker dock att kvalitén på MDPC-X sleeve är riktigt bra

Mja, lite svårt för vi har använt en del av corden till utsmyckning och annat skoj inom Airsoft.

Du kan alltid söka upp butiken/-er som säljer paracord. Minns inte exakt vilken det var, men det var någon US Army återförsäljare där jag köpte mina snören ifrån.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Mja, lite svårt för vi har använt en del av corden till utsmyckning och annat skoj inom Airsoft.

Du kan alltid söka upp butiken/-er som säljer paracord. Minns inte exakt vilken det var, men det var någon US Army återförsäljare där jag köpte mina snören ifrån.

den här bör väl funka?
http://www.knivbutik.se/paracord-fallskarmslina/94-paracord-u...