Hur fungerade piratkopieringen förr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Tycker att inte kunna diskutera piratkopiering är absurt.

Förr i tiden kunde man sätta in ett tomt kassettband i radion och recorda låten som var på radion skitenkelt.

Det var ingen som sa emot när folk gjorde så?

Hade diskutionen med mina föräldrar om varför bandspelar kopiering var okej enligt dom men piratebay är DÖÖÖÖÖÖÖÖÖ...
Tydligen var det för att man behövde köpa kaset... tydligen får alltså enligt mina föräldrar alla gratis HDDs av piratebay.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wully:

Hade diskutionen med mina föräldrar om varför bandspelar kopiering var okej enligt dom men piratebay är DÖÖÖÖÖÖÖÖÖ...
Tydligen var det för att man behövde köpa kaset... tydligen får alltså enligt mina föräldrar alla gratis HDDs av piratebay.

Det fanns en avgift på kasettband och det finns en liknande avgift idag på digitalmedia som ska täcka upp för kopieringen, däremot krävde banden fysisk tillgång för att kopieras och det skedde inom vänkretsen, fildelning på nätet är ju inte enbart mellan vänner, men "familjekopiering" är fortfarande lagligt i sverige.
Lagarna är däremot lustiga på copyrightsidan, jag ser inga fel i att skydda en upphovsman ekonomiskt, men att skyddet ska finnas en lång tid efter hans död är helt fel tycker jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Satt själv och knackade kod från papper till vic20 det blev rymdspel tillslut phuh!!

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tuxsux:

Satt själv och knackade kod från papper till vic20 det blev rymdspel tillslut phuh!!

Det fanns ju böcker med spelprogram man kunde koda in själv, det var ju knappast "pirat" utan legal fildelning via tryckerierna, (den tidens internet) och alla fina listningar som fanns i tidningarna på -80talet, härliga tider

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Höh! Det inslaget minns jag också, vad jag vill minnas att jag reagerade på var att det inte bara var brända skivor som kördes över utan även "silverskivor".

Ni kan ha sett helt olika inslag, för det där är rätt vanligt i Kina. För att visa att de tar piratkopiering på allvar (vilket de naturligtvis inte gör, de lever ju på det och kan inte gärna motarbeta det för mycket) så förstör myndigheterna ofta beslagtagna kopior i offentliga spektakulära demonstrationer. Det kan vara cd-skivor, kläder, väskor, elektronik eller något annat som de bränner eller kör över med en stor ångvält. Väldigt mediamässigt och säkert ett effektivt sätt att hamna på nyheterna världen över.

Permalänk
Medlem

Vilka minen de väckte till liv av att läsa den här tråden Tyvärr är jag ett par år för ung själv för att gjort såhär men minns när min bror lånade spel och kopierade osv. Har säkert en 2000 spel liggandes i en låda, (vill minnas han sa så) måste verkligen ta fram och spela lite, synd jag inte heller mins vad spelen jag då brukade spela heter... Vill minnas man kunde beställa spel över telefon och få hemskickat iaf, både pirat och äkta.

Minns dock tiden när man kopierade kassetter, både vhs och musik. Bandade också in filmer och musik som spelades på radion. Minns speciellt en låt som jag försökte få inspelade men misslyckades allt som oftast med att få hela. Så när jag väl lyckades timma starten rätt så spelade radiokanalen upp ett ljud och jag blev ju helt förkrossad.Tror tom min syster ringde upp och tänkte säga nått åt dem. Att kopiera från kompisar på flera disketter var också vanligt.

Sen kom tiden med modem och DC. Limewire fanns de nått som hete vill jag också minnas. Var ett jäkla liv på föräldrarna om man använde för mycket så brukade passa på när de satt i bastun, hördes ju tydligt när modemet ringde upp annars... Oftast fick man nöja sig med att tanka ner demot och sen köpa spelet om de var riktigt bra. Quake 2 lirades rätt friskt ett tag efter de kom ut. Sen minns jag ett spel som hete Jazz Jackrabbit 2. Även Pandemonium spelades de många timmar på. Första spelen i Commandos serien lades också allt för många timmar ner på.
Nu finns ju många av de här spelen till mobilen men minns då att vissa spel var allt för krävande för datorn så fick ställa ner grafiken för att kunna köra dem.
Nu däremot, fiberlina nästans ända hem och de mesta ett par klick och några minuter bort... Allt var kanske inte bättre förr, heller ?

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk

Nan av kusinerna hade en diskettstations som pluggades i SNESet (NES?) sa man kunde lagga in ett spel fran kassetten till diskett. Han lanade alla mina och mina kompisars spel, sen hyrdes det spel ratt friskt som kopierades.

I samma veva lanades det disketter i skolorna som kopierades hemma innan dom skickades vidare. Nar CD keys borjade dyka upp hade ju internet kommit ocksa sa da var det enkelt att leta upp nagra dar. Man lanade varandras spel, jag kommer ihag att jag var ratt sur att Starcraft inte gick att kopiera skivan pa hur som utan man behovde specialprogram for att branna det. Fran sent 90 tal daremot har jag ett antal spel pa kopierade cd skivor, nagra fa bara behover cd key sa det var bara att installera.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

för mig så började det med mitt amiga då farsan kopierade mina vänners disketter till höger och vänster, sen växte man upp och kom igång med DC,Kazaa,Limewire,bearshare,Usenet.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Ni är alldeles för unga för att ha upplevt Handics 75/1200 splitspeed modem (http://www.tradera.com/commodore-64-handic-software-ab-videot...) till C64'an på 80-talet. Detta använde jag mig av för att "hitta" saker jag ville ha till min C64'a...

Sen hade man bekanta i Danmark som man brukade åka och hälsa på när man var liten... wow vad många disketter det blev till slut...

För att inte tala om alla copypartyn som arrangerades lite varstans...

Alltihop med ett enda syfte; att ägna sig åt §7 så mycket som möjligt.

JAG VILL TILLBAKA TILL 80-TALET!!!

Nu för tiden sitter man ju med 100/10 snöre och allt finns några knapptryckningar bort... inte lika roligt juh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Helvete vad skön musik, kollade upp lite fler gamla c64 intron osv, sjukt nice.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alliaria:

Helvete vad skön musik, kollade upp lite fler gamla c64 intron osv, sjukt nice.

Commodore 64an och 128an var, på sin tid, mycket avancerade musikmaskiner. Andra datorer på samma nivå var utklassade flera gånger om när det kom till just musik och ljudeffekter dessa kunde knöka fram.

Lite mer intressant:
SID-musik används i modern musik även än idag, och förekommer ofta inmixat med andra instrument inom Synth-genrer såsom EBM med flera.
SID-chippet: http://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_SID (Finns moderna instrument och synthar som använder detta chip)
Länktips:
High Voltage SID Collection
C64 Demo-databas och nerladdning. Använd en C64-emulator och njut av hur otroliga imponerande demoloopar man kan producera på så pass "primitiva" maskiner -"Minds will be blown".

Exempel:

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Snusfri

Ooooh, vilka minnen
Saknar min BBS som jag körde i början på 90-talet.
Hellfire (Öppen 22-07 )
Först kördes den på RA men sen blev man mer elite och bytte till PCB

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om denna postats innan i tråden men kul läsning från gruppen Fairlight, Computer Sweden har intervjuat dom nu ett par år efteråt, mysig nostalgisk läsning helt enkelt. Då fattade man ju inte ens var en piratkopia var, vi hade "originalspel" och "turbospel" (behövde turboloader) i mitt hem när jag var liten...

"Berättelsen om hur piratgruppen Fairlight från Malmö erövrade världen är en av It-Sveriges mest mytomspunna. Nyligen firade gruppen sitt 25-årsjubileum i Stockholm. CS var där."
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.444383/vi-ma-vara-gubba...

Permalänk
Inaktiv

Hon har väl dock knarkat/supit upp sina pengar

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Härlig tråd!

Själv är man ju för ung för att varit med om BBS-tiden, och datakasetter. Men minns när man åkte till den lokala datorhandlaren och frågade om han ville kopiera en CD åt en, eftersom han var den enda man kände till med CD-brännare. Ett och annat spel kom väl på diskett, men då var jag inte gammal. Crackarna spreds dock friskt med disketter. Och de gånger man inte fick dem på diskett var det bara att be farsan om lov att vara uppkopplad en stund för att tanka hem en crack. Megagames.com tror jag det var som gällde.

Sen fick päronens vänner bredband... Deras ledningar tillhörde någon test-station för ADSL, riktigt fett. Först Napster, sen DC och Kazaa. När familjen var och hälsade på dem, hängde man ju alltid med och plockade med sig några tomma CD-skivor som skulle brännas. Många dåliga mp3or...

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Commodore 64an och 128an var, på sin tid, mycket avancerade musikmaskiner. Andra datorer på samma nivå var utklassade flera gånger om när det kom till just musik och ljudeffekter dessa kunde knöka fram.

Lite mer intressant:
SID-musik används i modern musik även än idag, och förekommer ofta inmixat med andra instrument inom Synth-genrer såsom EBM med flera.
SID-chippet: http://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_SID (Finns moderna instrument och synthar som använder detta chip)
Länktips:
High Voltage SID Collection
C64 Demo-databas och nerladdning. Använd en C64-emulator och njut av hur otroliga imponerande demoloopar man kan producera på så pass "primitiva" maskiner -"Minds will be blown".

Exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=rscllvMFbfE

Måste bara flika in att C64:an knappast var en avancerad musikmaskin jämfört med Atari ST:n, som hade inbyggt MIDI-interface med en extrem precision och användes (och används än idag) i professionella sammanhang, musikstudios mm ST:ns inbyggda musikchip (YM2149) var väl inte lika imponerande och populärt som SID dock, men det har ju också sin charm! En schysst ST-tune:

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WaR:

Måste bara flika in att C64:an knappast var en avancerad musikmaskin jämfört med Atari ST:n, som hade inbyggt MIDI-interface med en extrem precision och användes (och används än idag) i professionella sammanhang, musikstudios mm ST:ns inbyggda musikchip (YM2149) var väl inte lika imponerande och populärt som SID dock, men det har ju också sin charm! En schysst ST-tune:

http://www.youtube.com/watch?v=qMDGzpGpvEk

Det har du rätt i.
Men...
Tänk också på att Commodore 64, var när den släpptes, en relativt avancerad hemdator som folk hade råd att skaffa. Vilket var vad den lanserades som: Hem och hobbydator med avancerade funktioner.
64an släpptes 1982, och Atari ST först 1985 som respons på den explosion av hemdatorer som skedde, och var också betydligt dyrare, och var menad att konkurrera med Amiga-serien från Commodore.
(Enligt min mening var Amigan "top of the top", men midi-interfacet på Atari-datorerna var klart intressant)

Jag vågar till och med påstå att 64an och viss mån 128an var dem som tog digitalt skapande till hemmen. Amiga och Atari -datorerna var uppgraderingar från 64an för väldigt många.

Har en Atari 1040 STe med otroligt ofantliga 4 megabyte minne står här bakom mig, bredvid min Amiga 600HD, men endast 2 Megayte RAM (Synd att Atari ST-datorerna inte hade någon inbyggd hårddisk, eller ens ett IDE-interface för den delen)

PS: Jag nämnde ju "... jämfört med datorer på samma nivå". Amiga och Atari ligger ju på en helt annan nivå. Prismässigt och funktionsmässigt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Jag var med på amiga tiden med.
Men något jag minns mer är för ca 12 år sedan.
Det var innan torrents. Då brukade kompisar och bekanta dela med sig via lan.
Då uppkopplingen var plågsamt långsam.
Jag var chockad då jag kom till en arbetsplats där en gubbe brukade ta med sig listor på allt han hade. Sedan tog han sonika betalt för det folk ville ha kopierat till cd.
I min värld var det max cd kostnaden som gällde. Om ens det då man kunnde skaffa maxipack som gjorde det hela billigare.
Det var fler som ville göra pengar av det hela då. Än nu.
Fast vi hade jäkligt kul med. Jag var i början av mitt yrkesliv. Och där satt "gubbar" i mina ögon som man kunnde lira Quake med när man kom hem

Visa signatur

Jag är hellre låst till kvalitetsappar än fri att äta bajs kan jag säga.

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Permalänk
Medlem

Har på mitt jobb fått höra om när man med de första "uppkopplade" datorerna skulle göra beräkningar fick knappa in en mängd variabler, sedan ringa upp med modem till en "stordator" och föra över dessa. Sedan var det bara att hålla tummarna att man inte skrivit någon variabel fel, för då skulle pappersbunten med resultat, vilka levererades i ett brunt kuvertet på posten efter ett par dagar enbart vara fyllda med "error".

Permalänk
Skrivet av haaken:

Men det jag inte begriper är hur man fick tag i spelen , och ännu mindre cracken till dessa?

Crackergrupperna bestod av folk med olika roller: högst i rang stod crackarna, som knäckte kopieringsskydden, tog bort animationer och annat "onödigt" ur spelen för att spara bandvidd/disketter, och la in bootloaders med musik och animationer. Mellanlagret bestod av folk som var nyttiga - t.ex. hade tillgång till en FTP server med hyfsad bandvidd (alla större grupper hade nån FTP server), drev en BBS, eller jobbade vid nån datortidning så de kunde få tag i spel innan release. I botten fanns "swappers", folk som spred spelen genom att posta band (i början, senare disketter) kors och tvärs över världen, eftersom tillgång till FTP i stort sett var begränsad till universitet och militär.

Pirateriet var mycket utbrett, en genomsnittlig Amiga eller C64-användare hade säkert ett par hundra spel.

De som tidigare i tråden har pratat om att det inte var pirateri, och att kvaliteten på crackningarna var så hög, snackar skit: det var vanligt att ta betalt för knäckta & piratade spel, och det var mycket vanligt att bootloaderna var buggiga och inte fungerade om man t.ex. hade mer än 512 KB minne (Amiga), och att spelen inte gick att spela igenom pga dåliga knäckningar eller bortplockat material. Virus fanns inte i början, så det var inte ett problem, men när de väl kom så spreds de med de knäckta spelen (första gången jag fick höra talas om virus var när min Amiga plötsligt meddelade att "your amiga is alive!").

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Crackergrupperna bestod av folk med olika roller: högst i rang stod crackarna, som knäckte kopieringsskydden, tog bort animationer och annat "onödigt" ur spelen för att spara bandvidd/disketter, och la in bootloaders med musik och animationer. Mellanlagret bestod av folk som var nyttiga - t.ex. hade tillgång till en FTP server med hyfsad bandvidd (alla större grupper hade nån FTP server), drev en BBS, eller jobbade vid nån datortidning så de kunde få tag i spel innan release. I botten fanns "swappers", folk som spred spelen genom att posta band (i början, senare disketter) kors och tvärs över världen, eftersom tillgång till FTP i stort sett var begränsad till universitet och militär.

Pirateriet var mycket utbrett, en genomsnittlig Amiga eller C64-användare hade säkert ett par hundra spel.

De som tidigare i tråden har pratat om att det inte var pirateri, och att kvaliteten på crackningarna var så hög, snackar skit: det var vanligt att ta betalt för knäckta & piratade spel, och det var mycket vanligt att bootloaderna var buggiga och inte fungerade om man t.ex. hade mer än 512 KB minne (Amiga), och att spelen inte gick att spela igenom pga dåliga knäckningar eller bortplockat material. Virus fanns inte i början, så det var inte ett problem, men när de väl kom så spreds de med de knäckta spelen (första gången jag fick höra talas om virus var när min Amiga plötsligt meddelade att "your amiga is alive!").

Nära men inte riktigt korrekt. En typisk grupp kunde bestå av Crackers, Suppliers, Swappers, Sysops, Grafiker och Musiker även personer som inte crackade men agerade programmerare var vanligt. Det påstås alltid att den fanns en hierarki där crackers stod överst. Jag har varit med i flertalet stora grupper och aldrig känt att så skulle vara fallet - särskilt inte att swappers skulle finnas i någon form av bottenskikt. Alla roller bidrog med sin unika kompentens och för många grupper, särskilt när modemen slog igenom var det extremt viktigt att ha snabba swappers (som då oftare kom att kallas couriers).

Inte heller var det vanligt att man under Amiga tiden strippade spelen på något innehåll, det behövdes inte eftersom de flesta spel än fick plats på en eller flera disketter. Strippade spel blev vanligt först när CD skivan slog igenom om man ville spara bandbredd.

Mitt sista påpekande på ovan gäller FTP:er. FTP:er kom in ganska sent som distributionsmekanism. Mig veterligen skulle en korrekt tidslinje se ut ungefär som följande

C64 / ZX Spectrum - spel kopierades på kassetter via vanliga dubbeldäckare
C64 något senare så slog 1541 diskettstationen igenom och 5 1/4 disken blev det vanligaste sättet att sprida från hand till hand eller över posten
Amigan - i början skede spridningen uteslutande via sk. "Mail-swapping" dvs att man skickade disketter mellan sig och kors och tvärs över jorden
Amiga - något senare - när US Robotics lanserade HST modemen men 14400 överföring slog modem tradingen igenom på allvar, på extremt kort tid sattes det upp mängder av AmiExpress BBS:er dit folk ringde

Efter Amigan dog och PC:n tog över så kom både FTP och Telnet som onlinelösningar. Här hade ju också Internet kommit på allvar vilket förändrade saker.

Det mest positiva med den tid som flöt någon gång mellan 80-mitten 90-tal är alla duktiga människor som kom fram. Flertalet större företag idag, där det kanske mest kända exemplet är DiCE har bildats av folk skolade inom den s.k. scenen.

Permalänk
Skrivet av haaken:

Hejsan
Rotade fram Brorsans gammla amiga förra veckan.
Givetvis har vi en hel del med spel osv till den, dom flesta på disketter som vart tomma som brorsan senare lagt in spelen på.
Och man känner ju igen vissa crackare med som t.ex skidrow, razor1911, fairlight.

Men det jag inte begriper är hur man fick tag i spelen , och ännu mindre cracken till dessa?

Någon som har lust att förklara detta åt en som föddes 10 år för sent?

Jag vet att på amiga tiden så fanns det något som hette "copyparty" kopierings träffar där det mer eller mindre gick ut på att kopiera disketter med spel

Edit: såg nu att det inte hette copylan utan copy party

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

Jag vet att på amiga tiden så fanns det något som hette "copyparty" kopierings träffar där det mer eller mindre gick ut på att kopiera disketter med spel

Edit: såg nu att det inte hette copylan utan copy party

Copyparty handlade inte bara om att byta spel. Skulle säga att av copypartyn jag varit på har just detta moment varit underordnat. Det vi åkte dit för var att träffas IRL samt tävla i demotävlingar.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja efter copyparty tiden började det komma nätverk och då flippade den seriösa kopieringen ut och folk satt och spelade istället, numera så är det bara lananade och väldigt lite kopiering och det är ju trist att våra historisk traditioner försviner på det sätttet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja efter copyparty tiden började det komma nätverk och då flippade den seriösa kopieringen ut och folk satt och spelade istället, numera så är det bara lananade och väldigt lite kopiering och det är ju trist att våra historisk traditioner försviner på det sätttet.

Det finns ju fortfarande demopartyn kvar för de som faktiskt vill lära sig något och göra mer med sin tid än LoL och Dota2

Jag iofs känna att jag under alla de år jag hade en amiga 1987-1995/6 i princip inte spelade ett enda spel utan i princip bara tittade på demon, satt i amiexpress och körde xcopy.

Men those where the days.... verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Man kopierade disketter, kopierade kasetter och tankade warez från BBS'er, servrar som man ringde upp med slöa modem.
De gamla spelen var oftast inte kopieringsskyddade, så det behövdes ingen crack.
Det kopieringsskydd som kunde vara var serienummer, lätt att kopiera, eller "Hitta ord nr 10 på sida 4 i manualen", också lätt att kopiera.

Precis som nu för tiden började det alltid med att någon verkligen köpte spelet (duh).

Har några gamla spel som inte har något skydd. Enda "skydd" dom har är att det krävs att ha skivan i.
Löste dock problemet med Imgburn+Virtual Clone Drive.
Ganska enkelt då att skicka till andra datorer.
Men eftersom en del av dom gamla spelen inte går att köpa längre ser jag inget fel i det

Permalänk

"Turbo260" FTW... Gud va "snabbt" det gick att ladda in spelen när man hade det...;) annars var ju "Gauntlet" kul att ladda in med sina, kommer inte riktigt ihåg men det var ett antal byten av kassetter under inladdning...;)

Permalänk
Skrivet av Sammyc51:

Tycker att inte kunna diskutera piratkopiering är absurt.

Förr i tiden kunde man sätta in ett tomt kassettband i radion och recorda låten som var på radion skitenkelt.

Det var ingen som sa emot när folk gjorde så?

Kassettavgiften infördes just av denna anledning. Samma avgift vi idag får betala på hårddiskar...

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Har några gamla spel som inte har något skydd. Enda "skydd" dom har är att det krävs att ha skivan i.
Löste dock problemet med Imgburn+Virtual Clone Drive.
Ganska enkelt då att skicka till andra datorer.
Men eftersom en del av dom gamla spelen inte går att köpa längre ser jag inget fel i det

Nu pratade jag om tiden innan cd-rom, med disketter
Jag vet mycket väl att många cd-spel är utan kopieringsskydd.
Anledningen till att man ofta behöver köra tidiga spel med skivan i är för att på den tidens hårddiskar fanns det helt enkelt inte plats att installera hela spel.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″