Permalänk
Medlem

Programspråket i Mac?

Jag är en noob inom Mac. Innan jag köpte min första Mac så hade jag många diskussioner med datafolk. Ni vet ju hur det där är, var och en håller på sitt och en objektivitet blir svår att uppnå. PC eller Mac, båda har sina anhängare. Går man till en Mercedes-försäljare så får man höra deras egen suveränitet. Går man till BMW så är det samma sak där. De är inte alltid pigga på att berömma varandra.

Ena klanen säger: Programspråket i Mac är mycket bättre än PC. Har aldrig hört riktigt bra förklaringar på varför!

Den andra klanen säger: Programspråket i PC är mycket bättre än Mac. PC har varit utsatta för attacker på alla tänkbara sätt i alla år. Programmerarna på Microsoft har utvecklats enormt, liksom programspråket. Apple har inte blivit utsatta för detta än och ligger efter i programmering pga det.
Det låter ju helt korrekt. Men, hur ligger det till?

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk
Inaktiv

Öhh.. Vad menar du?

Permalänk
Medlem

Men är det inte liksom bra för mac att de inte har blivit attackerade och om det förblir så, så kanske man konstaterar att man inte KAN attackera det? (Äger ingen mac nu så hoppas inte att nån hoppar på mig o ba "APPLE FAN" nu)

EDIT: som ovan svarade, vad menade du egentligen? XD Jag hitta nåt om programspråk på google iaf
http://www.mac-forums.com/forums/os-x-development-darwin/1327...
Vet inte vad du är riktigt efter, du avslutar med en fråga som är lite irrelevant mot din rubrik.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoXbox:

Jag är en noob inom Mac. Innan jag köpte min första Mac så hade jag många diskussioner med datafolk. Ni vet ju hur det där är, var och en håller på sitt och en objektivitet blir svår att uppnå. PC eller Mac, båda har sina anhängare. Går man till en Mercedes-försäljare så får man höra deras egen suveränitet. Går man till BMW så är det samma sak där. De är inte alltid pigga på att berömma varandra.

Ena klanen säger: Programspråket i Mac är mycket bättre än PC. Har aldrig hört riktigt bra förklaringar på varför!

Den andra klanen säger: Programspråket i PC är mycket bättre än Mac. PC har varit utsatta för attacker på alla tänkbara sätt i alla år. Programmerarna på Microsoft har utvecklats enormt, liksom programspråket. Apple har inte blivit utsatta för detta än och ligger efter i programmering pga det.
Det låter ju helt korrekt. Men, hur ligger det till?

Menar du operativsystemet?

Det nuvarande operativsystemet som Apple kör på sina stationära och bärbara datorer heter OS X och bygger i grund och botten på en äldre plattform som du kanske hört talas om: UNIX.

Unix har historiskt sett varit vanligare för arbetsstationer och serverdatorer där säkerhet varit av större vikt än för persondatorer som Windows ursprungligen inriktade sig på. Än i dag kan man säga att Unix-system och Unix-liknande system (där bland annat Linux ingår) har en mer renodlad säkerhetspolicy eftersom användare, program och processer kan ges olika säkerhetsnivåer för att exempelvis förhindra att en användare installerar skadlig programvara som påverkar hela datorsystemet. Användaren kan i många fall fortfarande ladda ner och försöka köra mjukvara som innehåller elaka sideffekter, men programmet i sig ges inte tillgång till kritiska systemfiler såvida användaren inte har tillgång till dessa.

Denna separation av användarkonto kontra administratörskonto är mycket vanlig i Unix-världen. Man skulle rent ut av kunna säga att ett system ALDRIG körs med administratorrättigheter förutom möjligen när stora systemuppdateringar ska in.

Liknande säkerhetsregler finns i dag även i Windows-miljön, sannolikt ett resultat av de resurser Microsoft har lagt på att ta sig in på servermarknaden. Det är dock vanligare att se skadlig programvara installerad i ett Windows-operativsystem av flera anledningar; inte enbart på grund av skillnader i säkerhetshantering, utan även på grund av att Windows i första hand riktats till slutanvändare som i många fall inte har så stor datorvana. Det är lättare att få en ovan användare att installera skadlig mjukvara än en systemadministratör, helt enkelt.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet