Permalänk
Medlem

670 ftw vs 680

Hej ! ska köpa nytt grafikkort och funderar på om det är värt att köpa ett 680 eller om man ska ta det ( nästan 1k billigare) 670 ftw. vad jag har läst så skiljer det 5-6 fps på 670 och 680 men det skiljer inget på 670 ftw och 680. kollade även på 7970 innan men många säger att amds kort krånglar mycket , inte är så bra. jag ska spela bf3 på ultra , undrar om det verkeligen är värt 1k till för ett 680. har som sagt läst att det inte är någon skillnad på 670 ftw och 680 stämmer detta ? och tycker ni att jag ska ta ett 7970 iställer ? eller stämmer det att 7970 bara innebär problem och dåliga drivrutiner ? jag bryr mig inte om jag har 60 eller 90 fps , vill bara att det ska flyta på utan lagg , vilket kort ska jag välja ?
http://www.inet.se/produkt/5409528/evga-geforce-gtx-670-2048m...
http://www.inet.se/produkt/5409630/evga-geforce-gtx-680-2048m...
http://www.inet.se/produkt/5405103/asus-radeon-hd7970-3072mb-...

Permalänk
Medlem

Skillnaden på 670 o 680 är:

670 =1344 cuda kärnor
680 = 1536 cuda kärnor

Oftast brukar 680 korten ha lite högre klockfrekvens också.

Överklockar du ett 670 så kan du få ut samma prestanda som ett icke överklockat 680.

Visa signatur

Chassi: CM 690 II Advanced | CPU: i-5 3570K 3.8 Ghz | CPU Cooler: CM Hyper 212 Evo | GPU: Gigabyte Geforce GTX 670 x3 | PSU: Corsair AX 750W | MB: Gigabyte Z77X-UD5H | SSD: Samsung 830 256gb | RAM: Corsair Vengeance LP 4x4gb | Skärm: 1 Acer 24¨ GD245HQAbid 120Hz | Skärm: 2 LG 22¨ Flatron L222WS | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Razer Diamondback 3G

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk

Kör på 670 o spara pengar tycker jag. Är själv grymt nöjd med mina 670.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Skillnaden är, som jag ser det, rätt obefintlig. Klocka kan man göra med båda och 680 behåller sitt försprång. Värt 700 spänn? Vet inte, är 700 kr mycket pengar för dig?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

nej det är det inte , men vad är bäst ? köpa ett av de sämra 680 korten eller ett av de bättre 7970 korten ? 7970 har bättre prestanda i t.ex bf3

Permalänk

kör på 670 billigare lika bra prestanda om du overklockar det lite

Visa signatur

blipp blopp

Permalänk
Skrivet av Bf3Guy:

nej det är det inte , men vad är bäst ? köpa ett av de sämra 680 korten eller ett av de bättre 7970 korten ? 7970 har bättre prestanda i t.ex bf3

Ja, enligt mig är 7970 GHz ett mer prisvärt kort än 670/680 då det kostar ungefär som ett 670 men presterar oftast snäppet över 680.

Köper du t.ex 7970 Matrix Platinum så får du det ett av de snabbaste singelGPU-korten på marknaden(Möjligtvis att HIS HD 7970 IceQ X2 är snabbare, och Sapphire 7970 Toxic 6GB är definitivt bättre).

Är själv otroligt nöjd med det 7970 jag har, då det presterar otroligt bra i de flesta fall. Just nu så spelar jag BF3, Far Cry 3, Skyrim, Hitman: Absolution, Metro 2033, Crysis 3 OB, WoT och Dirt 3, och inget av de spelen är för tunga för att kunna spelas på, om inte max, så bra nära med 60FPS.

Men det är upp till dig att bestämma vilket som är mer värt, då du med 7970 får mer minne, bättre minnesbandbredd, bättre prestanda när upplösningen skruvas upp och högre DP-prestanda, medans du med 670/680 får PhysX, som kan vara najs effekter i olika spel, samt CUDA, som kan hjälpa till rejält när det kommer till renderingar osv.

Min röst går iaf till 7970!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Bf3Guy:

Hej ! ska köpa nytt grafikkort och funderar på om det är värt att köpa ett 680 eller om man ska ta det ( nästan 1k billigare) 670 ftw. vad jag har läst så skiljer det 5-6 fps på 670 och 680 men det skiljer inget på 670 ftw och 680. kollade även på 7970 innan men många säger att amds kort krånglar mycket , inte är så bra. jag ska spela bf3 på ultra , undrar om det verkeligen är värt 1k till för ett 680. har som sagt läst att det inte är någon skillnad på 670 ftw och 680 stämmer detta ? och tycker ni att jag ska ta ett 7970 iställer ? eller stämmer det att 7970 bara innebär problem och dåliga drivrutiner ? jag bryr mig inte om jag har 60 eller 90 fps , vill bara att det ska flyta på utan lagg , vilket kort ska jag välja ?
http://www.inet.se/produkt/5409528/evga-geforce-gtx-670-2048m...
http://www.inet.se/produkt/5409630/evga-geforce-gtx-680-2048m...
http://www.inet.se/produkt/5405103/asus-radeon-hd7970-3072mb-...

Jag tycker dock att det är lite för dyrt, Jag menar du kan hitta lika bra fast billigare...

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag e nöjd med mitt 670 och jag spelar bara bf3.
Flyter på fint!

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ja, enligt mig är 7970 GHz ett mer prisvärt kort än 670/680 då det kostar ungefär som ett 670 men presterar oftast snäppet över 680.

Köper du t.ex 7970 Matrix Platinum så får du det ett av de snabbaste singelGPU-korten på marknaden(Möjligtvis att HIS HD 7970 IceQ X2 är snabbare, och Sapphire 7970 Toxic 6GB är definitivt bättre).

Är själv otroligt nöjd med det 7970 jag har, då det presterar otroligt bra i de flesta fall. Just nu så spelar jag BF3, Far Cry 3, Skyrim, Hitman: Absolution, Metro 2033, Crysis 3 OB, WoT och Dirt 3, och inget av de spelen är för tunga för att kunna spelas på, om inte max, så bra nära med 60FPS.

Men det är upp till dig att bestämma vilket som är mer värt, då du med 7970 får mer minne, bättre minnesbandbredd, bättre prestanda när upplösningen skruvas upp och högre DP-prestanda, medans du med 670/680 får PhysX, som kan vara najs effekter i olika spel, samt CUDA, som kan hjälpa till rejält när det kommer till renderingar osv.

Min röst går iaf till 7970!

Min röst går till 670Kortet. Skulle aldrig i mitt liv köpa 7970 ell något annat RA kort... Aldrig haft problem med mitt KFA2 670GTX 4gb kort. Max i alla spel utan problem/drafts/lagg.

Iofs dyrt kort . Så då kan dui köpa 680 ^^

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk
Skrivet av WinCraft:

Skulle aldrig i mitt liv köpa 7970 ell något annat RA kort...

Förklara gärna närmare, bara för att du har haft dåliga erfarenheter betyder inte att alla kommer att ha dåliga erfarenheter...

Permalänk
Skrivet av Bf3Guy:

Hej ! ska köpa nytt grafikkort och funderar på om det är värt att köpa ett 680 eller om man ska ta det ( nästan 1k billigare) 670 ftw. vad jag har läst så skiljer det 5-6 fps på 670 och 680 men det skiljer inget på 670 ftw och 680. kollade även på 7970 innan men många säger att amds kort krånglar mycket , inte är så bra. jag ska spela bf3 på ultra , undrar om det verkeligen är värt 1k till för ett 680. har som sagt läst att det inte är någon skillnad på 670 ftw och 680 stämmer detta ? och tycker ni att jag ska ta ett 7970 iställer ? eller stämmer det att 7970 bara innebär problem och dåliga drivrutiner ? jag bryr mig inte om jag har 60 eller 90 fps , vill bara att det ska flyta på utan lagg , vilket kort ska jag välja ?
http://www.inet.se/produkt/5409528/evga-geforce-gtx-670-2048m...
http://www.inet.se/produkt/5409630/evga-geforce-gtx-680-2048m...
http://www.inet.se/produkt/5405103/asus-radeon-hd7970-3072mb-...

Hej, kolla här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1231833,1433501,1265082,... det billiga Powercolor är ungefär lika bra och 1225mhz i minneshastighet räcker got och väll, det går att köra Crysis 3 på Maximalt med det, och det finns mycket högre upplösning på det billiga Powercolor.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Hej, kolla här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1231833,1433501,1265082,... det billiga Powercolor är ungefär lika bra och 1225mhz i minneshastighet räcker got och väll, det går att köra Crysis 3 på Maximalt med det, och det finns mycket högre upplösning på det billiga Powercolor.

Om du inte vet vad du pratar om borde du vara tyst.

Skrivet av The Echelon:

Förklara gärna närmare, bara för att du har haft dåliga erfarenheter betyder inte att alla kommer att ha dåliga erfarenheter...

Avsaknade funktioner, energieffektivitet.
Stuttering efter någon "performance patch" är tillräckligt för att se vilka idioter AMD är som jagar siffror de bara når genom att fuska och lura konsumenten.
Det har inget med dåliga erfarenheter att göra för min del. AMD kommer inte nära min speldator ändå.

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Hej, kolla här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1231833,1433501,1265082,... det billiga Powercolor är ungefär lika bra och 1225mhz i minneshastighet räcker got och väll, det går att köra Crysis 3 på Maximalt med det, och det finns mycket högre upplösning på det billiga Powercolor.

Vad pratar du om? Du kan inte köra Crysis 3 på max med okej FPS med ens ett 7970. Så varför skulle ett 7850 klara det?
Dessutom så är minnet otroligt segt på det kortet av någon anledning. 4,9 Gbps är... lite.

Sedan så är det väldigt stor skillnad på det och de kort som TS övervägt. Inget om man letar efter kort för 3-4k.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

Avsaknade funktioner, energieffektivitet.

"Avsaknade funktioner"?

Nvidia vill inte licensiera PhysX eller CUDA till AMD. Hur är det avsaknade funktioner om det dessutom fungerar i en bråkdel av alla program?

Dessutom så har AMD:s kort alltid varit mer energieffektiva än Nvidias, det är dock omvända roller denna generation eftersom AMD valt att inkludera ett bra stöd för GPGPU, något som 7970 är hästlängder före 680 på.
Tror du att Titan kommer att vara energieffektivt?

Skrivet av StabTheDrama:

Stuttering efter någon "performance patch" är tillräckligt för att se vilka idioter AMD är som jagar siffror de bara når genom att fuska och lura konsumenten.

Så AMD är idioter. De fuskar och luras. Ändå så lyckas de få bättre FPS-resultat, och samtidigt hålla ett lägre pris?

Stuttering är ett faktum, det håller jag med om.
Dock så uttalade sig AMD om att orsaken till detta var en renderingsmotor som tilläts löpa amok, utom kontroll. Det är detta de duktiga programmerarna hos det röda laget sitter och åtgärdar nu. Man måste lära sig av sina misstag, så att säga.

Men du bör veta att i den senaste Beta-drivrutinen, så har stuttering reducerats kraftigt. Det går nu att spela Skyrim utan att bli avbruten var tionde sekund av smålagg, samtidigt som bildrutefrekvensen ökats något.

Skrivet av StabTheDrama:

Det har inget med dåliga erfarenheter att göra för min del. AMD kommer inte nära min speldator ändå.

Trist för dig. Läser dig till erfarenhet och går sedan på forum och får det att låta som att AMD fått din dator att brinna upp.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Intel soppar banan med AMD på konsument CPUer

Riktigt så enkelt är det inte.

@OP GTX670 FTW, helt underbart kort.

Om du inte vill ha ett EVGA kort så kika på ett MSI eller KFA 2 kort.

GTX 680 korten är inte prisvärda för fem öre, du klarar dig gott på ett GTX 670.

Permalänk
Medlem

Kör på 670 om du vill ha en bra spelupplevelse och låga renderingstider. Visst, ett 7970 kan ha bättre prestanda men då får man jitter och micro-stuttering på köpet.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Kör på 670 om du vill ha en bra spelupplevelse och låga renderingstider. Visst, ett 7970 kan ha bättre prestanda men då får man jitter och micro-stuttering på köpet.

Märker inte av MS längre, det syns inte heller på MSI Afterburner på skärmen bredvid. (MSI AB har ett utmärkt verktyg för att mäta Frametimes)

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Märker inte av MS längre, det syns inte heller på MSI Afterburner på skärmen bredvid. (MSI AB har ett utmärkt verktyg för att mäta Frametimes)

Jag går efter källorna och jag bryr mig knappast om du inte märker det eller inte. Källorna visar nästan AMD-kort har betydligare högre renderingstider.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Jag går efter källorna och jag bryr mig knappast om du inte märker det eller inte. Källorna visar nästan AMD-kort har betydligare högre renderingstider.

Även sedan Catalyst 13.2 Beta 5?
Då jag skrev att jag inte längre märker av MS, så menar jag att de nyaste drivrutinerna gjort underverk för flytet i spel. Särskilt i Skyrim.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Även sedan Catalyst 13.2 Beta 5?
Då jag skrev att jag inte längre märker av MS, så menar jag att de nyaste drivrutinerna gjort underverk för flytet i spel. Särskilt i Skyrim.

Problemet är ju att du jämför MS med ett spel. Det funkar inte egentligen så. AMD fixade enbart MS i tre titlar och en av dessa var just Skyrim.

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Jag vet att nästan alla bärbara datorer och dom flästa stationäradatorerna har Intel men jag tycker och vet att AMD är mycket bättre.

Det finns lägen då man bör trycka på "power off" istället för "enter" efter en avslutad mening... Du uppnådde nyss det.
Utan avsikt att vara otrevlig så är det nog läge att ta en rejäl tupplur för att sedan googla "amd vs. intel" imorrn förmiddag för du är helt ute och reser just nu min vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Okej okej. Intel är störe och kändare men det jag har set så är amd bättre, bättre prestanda bättre kvalle och jag tycker det är mycket bättre. Jag tänker i alla fall aldrig ha en stationär dator med intel...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är just det; du tycker att AMD är bättre.
Problemet är att AMD är sämre än Intel på CPU-marknaden när det gäller prestanda-processorer.
FX-8350 är en bra konkurrent till I5-3570k, men AMD har inget som kan konkurrera mot I7-3770k, och är helt chanslösa mot t.ex. en I7-3930k.

Att du vägrar ha en stationär dator med Intel är ingens förlust förutom din egen, och ingen tvingar dig att använda Intel heller, men gå inte runt och säg att AMD är bättre än Intel, för det är inget annat än en ren och skär lögn, och tyder bara på okunskap och/eller fanboyism.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Problemet är ju att du jämför MS med ett spel. Det funkar inte egentligen så. AMD fixade enbart MS i tre titlar och en av dessa var just Skyrim.

De tre mest akuta titlarna. Märker inget och MSI AB visar inget i Skyrim, BF3, Metro 2033, DiRT 3, Hitman: Absolution, Starcraft 2 eller World of Tanks.

Far Cry 3 är däremot rätt hackigt men vad jag vet så är det så för det gröna laget också.

Varför fixa MS där den inte finns?
När det senaste testet från, tror att det var Nordichardware, gjordes, så var det Skyrim, BL2 och FC3 som var problematiskt. I bland andra Hitman: Absolution och Metro fanns inga problem.

I BF3 så har AMD både bättre frekvens och jämnhet på bildrutorna.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Far Cry 3 är däremot rätt hackigt men vad jag vet så är det så för det gröna laget också.

Nej det vill jag inte påstå.
Det löste sig för mig när jag tog bort core-parking på min I7:a.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Nej det vill jag inte påstå.
Det löste sig för mig när jag tog bort core-parking på min I7:a.

Just det! Tack för att du påminde mig! Ska testa och se om det fixas för mig med, har ju programmet och allt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rasmusen98:

Okej okej. Intel är störe och kändare

"men det jag har set så är amd bättre"

, bättre prestanda bättre kvalle och jag tycker det är mycket bättre. Jag tänker i alla fall aldrig ha en stationär dator med intel...

Skickades från m.sweclockers.com

AMD är inte dåliga men dom har inte ens närheten vad intel har med sinna CPUs och 1155 moderkort och 2011 socket det är väldigt stor skilland.

Bara för att du tycker att dom är bättre så betyder det ju inte att dom är det.

Så skriv gärna inte att du "vet" att dom är bättre och kvalitet

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

AMD är inte dåliga men dom har inte ens närheten vad intel har med sinna CPUs och 1155 moderkort och 2011 socket det är väldigt stor skilland.

Bara för att du tycker att dom är bättre så betyder det ju inte att dom är det.

Så skriv gärna inte att du "vet" att dom är bättre och kvalitet

Inte ens i närheten?

Beror ju på scenario. Är det vältrådat så är det definitivt fördel AMD, men däremot så är ju Intel en bit före i singel-fyrtrådade applikationer.

Men att säga att de inte ens är i närheten känns fel, man måste ju även ta med i beräkningarna att Intel spenderar mer på forskning än vad AMD omsätter.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Slaktardej:

Inte ens i närheten?

Beror ju på scenario. Är det vältrådat så är det definitivt fördel AMD, men däremot så är ju Intel en bit före i singel-fyrtrådade applikationer.

Men att säga att de inte ens är i närheten känns fel, man måste ju även ta med i beräkningarna att Intel spenderar mer på forskning än vad AMD omsätter.

Ska du tex få 2x kort 680 eller 7970 att gå max i tex BF3 Crysis 3 så behöver du en klock som inte ens exsisterar.

på en 3770k behöver du runt 4.8 Ghz och på 3930k runt 4.3-4.4.

Tar du den värsta konsument CPUn för AMD och en från Intel så är det ganska stor skilland på vad du än gör.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-3970x_6....
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-3970x_5....
Så klart intel har mer pengar och till forskning men nu prata vi raw power

Edit : inte ens i närheten kanske va ett starkt ord.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240