Datorn startar, stänger av efter 2-3 sek.

Permalänk
Medlem

Datorn startar, stänger av efter 2-3 sek.

Hej!
Jag stängde av min dator när jag skulle käka lunch som vanligt på home knappen i w7 profe. När jag ska starta den igen ca 40 min senare så går den igång, alla fläktar startar upp och alla lampor lyser som de ska på moderkortet och grafikkortet. Men den stänger av sig själv efter 2-3 sek. är det någon vet vad man kan göra åt det här?

specs:
Cooler master 750 watt bronze
Corsair force 3 120 gb ssd (där ligger w7)
Corsair 8 gb ram DDR3 vengeanc 1600 MHz
Fractial design r3
i5-3570k (oklockad)
seagate barracuda 1 tb 7200 rpm
MSI z77a- GD55
asus gtx 670 top 2gb

Jag köpte datorn 18 juni i förra året så den är relativt ny. och jag satte ihop den med mina polare. har aldrig haft problem med den.
Hoppas ni kan hjälpa mig med mitt problem!

Permalänk
Medlem

Låter som nätagget gett upp.

Permalänk
Medlem

Om det bara är ett halvt år gammalt?

Permalänk
Medlem

Nätagg och även alla andra komponenter kan faila efter en dag/månad/år. Börja med att rycka ur hårddiskar, dvd, grafikkort och se om samma fenomen kvarstår.

Permalänk
Medlem

Måste jag jacka loss gpun. kan jag inte bara dra ut psu kablarna?

Permalänk
Medlem

Nu har jag tagit loss hårddiskarna och grafikkortet och det kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lecs:

Måste jag jacka loss gpun. kan jag inte bara dra ut psu kablarna?

Den drar fortfarande ström via PCI-E-porten

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av lecs:

Nu har jag tagit loss hårddiskarna och grafikkortet och det kvarstår.

Då är det agg eller moderkort. Låter inte som att det beror på processorn men kan ha fel.

EDIT#1 Minnena för fan, dessa måste du ju felsöka ett och ett.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

ska jag dra ur ram minnena? kan jag lägga de bara på mitt skrivbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lecs:

ska jag dra ur ram minnena?

Ja om du ska kunna felsöka dem ett och ett så måste du ju det?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

kommer du in i bios ??? kolla så att det inte är nåt tok där ställ in deafault värderna på bioset, tänkte om den på nått sätt har överklockat sig själv. kolla så att kylarn har kontakt med processorn och som sj6 sa prova att köra med ett minne i taget. du har förmodligen dubbel bios och kan få tillbax original genom att trycka F12 när du startar up om du fått nått bootsektorvirus??

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

nu testade jag minnena och de var inte de heller. kan jag koppla in grafikkortet och hårdiskarna igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

kommer du in i bios ??? kolla så att det inte är nåt tok där ställ in deafault värderna på bioset, tänkte om den på nått sätt har överklockat sig själv. kolla så att kylarn har kontakt med processorn och som sj6 sa prova att köra med ett minne i taget. du har förmodligen dubbel bios och kan få tillbax original genom att trycka F12 när du startar up om du fått nått bootsektorvirus??

Har faktiskt hänt mig, BIOS:et tyckte jag hade fel inställningar så den ändrade lite och vips så startade inte datorn

En sak till man kan testa är ju att resetta CMOS.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

kommer du in i bios ??? kolla så att det inte är nåt tok där ställ in deafault värderna på bioset, tänkte om den på nått sätt har överklockat sig själv. kolla så att kylarn har kontakt med processorn och som sj6 sa prova att köra med ett minne i taget. du har förmodligen dubbel bios och kan få tillbax original genom att trycka F12 när du startar up om du fått nått bootsektorvirus??

Jag hinner inte få upp någon bild på skärmen när jag startar datorn, jag kommer alltså inte in i bios. Det finns en reset knapp på moderkortet. det kanske är läge att trycka in den? jag förlorar väl ingen data om jag trycker reset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Har faktiskt hänt mig, BIOS:et tyckte jag hade fel inställningar så den ändrade lite och vips så startade inte datorn

En sak till man kan testa är ju att resetta CMOS.

CMOS?

Permalänk
Skrivet av lecs:

Om det bara är ett halvt år gammalt?

mitt gamla FSP 750w agg gav sig efter 4 månader lämna in de och fick en nytt som var 10 gånger bättre

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem flera gånger har vairt problem som tex.. CPU-Power som inte sitter i, RAM-Minne som inte sitter fast ordentligt, CPU utan stöd för moderkort ( i detta fall en Ivy bridge CPU i ett Z68 Mobo ), ett defekt nätagg och även ett defekt modekort.

Permalänk
Medlem

Det som verkar återstå är CPUn och moderkortet. finns det något sätt att felsöka de?jag har kollat att kylaren har kontakt med cpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av lecs:

Jag hinner inte få upp någon bild på skärmen när jag startar datorn, jag kommer alltså inte in i bios. Det finns en reset knapp på moderkortet. det kanske är läge att trycka in den? jag förlorar väl ingen data om jag trycker reset?

ja annars står det i moderkorts manualen hur du återställer bios om det är så att du känner dig osäker, kan val lite olika från märke och modell.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Jag får ta och lämna in den på alina så får de göra en felsökning. kostar bara 370 kr så det kan de vara värt