Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Har aldrig fattat vad det är folk gnäller på med drivrutiner för linux. Både Nvidia och AMD släpper drivrutiner lite nu och då och det finns open source drivisar också. Har aldrig haft problem vare sig jag kört med nvidia, amd, intel. Speciellt Ubuntu är ju sjukt enkelt. Klicka i 3rd party drivers så installeras det.

Nej, jag har inte heller haft några problem med drivrutiner (mer än när det var skit bakom spakarna i början). Eller jo förresten, hade någon mysko grafikbugg till och från när jag lattjade runt med *ubuntu i början, men i övriga distar jag prövat (Mint, Chakra, Archbang, Arch Linux) har jag inte haft några problem alls, vare sig på den stationära (Nvidia) eller den bärbara (ATi) och oavsett öppna eller proprietära drivrutiner.

Vad gäller Friterads jakt på "professionella" program så bör väl belysas att många av dessa "professionella" program, som vederbörande syftar på, på många punkter strider mot Unix-filosofin - dock inte alltid, och inte på alla punkter - vilket säkerligen bidragit till att efterfrågan på dessa varit minimal. Det finns, som tidigare nämnts, nästan alltid ett - eller flera, enskilt eller i kombination - program som löser uppgifterna minst lika bra. Saknas något, ja då beror det nästan säkert på att det handlar om funktionalitet som en ytterst liten användarkrets eftersöker och då kan tidigare åsyftade sönderbloatade multimiljonapplikationer fylla det behovet, till en nätt kostnad av några tusenlappar.

Återigen, om du inte är nöjd med gratis open-source-mjukvara, kräv pengarna tillbaka och lägg dem på något annat. När du sedan fått tillbaka varenda öre, sluta gnäll.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Huvudargumentet för GNU/Linux är frihet. Det är öppet och väldigt anpassningsbart. Gillar du inte en viss Windowmanager så kan du välja en annan. Vill du tokoptimera systemet så kan du göra det. Vill du ha en lättanvänlig dist så finns det. Vill du köra på gammal hårdvara så går det eller vill du ha ögongodis i förbannelse så finns det. Det är också decentraliserat.

Största problemet med denna öppenheten i mitt tycke är detta kaos som skapas. Alla distar verkar lägga konfigurationsfilerna på alla möjliga ställen, olika pakethanterare och allmän cirkus på flesta områden. Där är det bra att det finns grunder som Ubuntu (Baserat på Debian) där det har kommit flertalet olika varianter, fork, med samma system i grunden för programmen vilket minskar detta kaos. Men det finns fortfarande mycket kaos kvar som att när program installeras så sprids dom ut över här och var. Där har Mac OS X ett mycket bättre alternativ med kontainer-filer. Sedan så är spionerar det inte på användaren i grunden som Windows och Mac OS X.

För mig är frihet det tyngsta argumentet. Du behöver inte ringa upp någon support för att återaktivera mjukvaran för att du bytt moderkort i datorn ala Windows.

För familjemedlemmar där datorkunskaperna inte är i topp utan lite surfande, musiklyssnande m.m så skulle en enkel GNU/Linux-dist fungera ypperligt i flera fallen. Då slippa Microsoftskatten.

Utbudet av professionella program är inte alls lika stort men dessa program är också baserade på begränsad frihet vilket inte går ihop med GNU/Linux-filosofin.

Permalänk
Avstängd

Annars dualbootar man och kan välja det bästa från båda systemen
min egen lösning är win7 på main datorn linux på båda bärbara

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Idag, här och nu är kanske inte Linux en vinnare, men om utvecklare börjar med Linux och fler använder det
så kommer det sannolikt att fungera bättre än Windows. Och det tror jag dom flesta känner till varför.

Idag, här och nu är Linux en lika stor vinnare som Windows eller OSX. Poängen kvarstår dock att de sällan tävlar i samma grenar, och då inte i samma viktklasser.

Det tjatas om det om och om igen: Linux är inte Windows. Om man, som du och TS verkar ha fått för sig, ser Linux som ett gratisalternativ till Windows är man ute och cyklar. Linux har sina specialiteter, Windows har sina.

Att glida in och säga att Windows är så mycket bättre än Linux bara för att man själv inte kan inse att alla datoranvändare inte spelar spel, utnyttjar precis varenda funktion i Photoshop eller driver sin egen musikstudio, det är inget annat än att dumförklara både sig själv och linuxcommunityn. Att sedan bygga en halmgubbe och säga "det finns inte lika mycket[sic] program" bara för att de man själv är van vid inte finns, ja det saknar jag ord för ... Troligtvis finns det minst lika många program för Linux som för Windows, men du hittar inte de stora proprietära multimiljonprojekten under Linux (och om du gör det så har det sannolikt inte fått fäste tillräckligt för att underhållas på plattformen då de som stannar i Linuxvärlden redan hittat surrogat som fyller tomrummet). Men ja, nu sitter jag ju bara och ältar vad som redan sagts.

Linux är inte för alla - oavsett vad Canonical säger -, men detsamma gäller omvänt för Windows, OSX och alla andra tänkbara OS.

TS ställde två frågor:
1) Varför använder vi (linuxanvändare) Linux?
2) Varför skulle jag (TS) välja Linux över Windows eller OSX?

Fråga 1 är inget att tjäbbla om. Vi använder det, vi är nöjda, och det här är varför vi är nöjda. Kondensatet av svaren är: För att det erbjuder mer än alternativen (oavsett om det handlar om filosofi eller specifika mjukvarurelaterade aspekter) för oss. Gör det inte det för dig? Det finns några alternativ: Gå och gråt i Windows- eller Mac-forumet, kräv pengarna du betalat för Linux tillbaka, eller skriv ihop en egen lösning på dessa gigantiska problem som Linux dras med.

Fråga 2 har egentligen bara ett svar: Om du behöver fråga så är Linux sannolikt inte det du är ute efter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Och du menar att där inte finns några Windows-fanboys då? Som du är uppenbarligen. Orkar egentligen inte svara eftersom du är antagligen helt uppslukad av allt Pyttemjuk kommer med. Jag är glad att där finns ett fritt alternativ som inte pressas på folk och som dessutom är till för alla att använda.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag använder det OS jag tycker om och idiotförklarar inte konkurrenterna i onödan.
Men visst måste jag försvara något som jag tycker om, som JAG tycker en del andra försöker vinkla eller säger helt fel om.

Bilden du kom med är ju bara något önsketänkande och du antydde att det är så i verkligheten.
Kom med relevant prestanda tester eller videos hur mycket snabbare, bättre etc Linux är och slut jämför bilar med datorer. Det där skämtet är bara till för Linux-fanboys så varför bli upprörd om någon ifrågasätter i ett forum med fullt av Windows användare ?

Ska tillägga att jag älskar Android, och gillar inte direkt WP8 !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Alltså nu snackar vi om varför Linux skulle vara bättre än Windows i dom här användningsområdena,
det är precis det som TS snackar om, och oavsett varför det är så så spelar det ingen som helst roll.
Diskussionen handlar inte om varför Windows har mer program eller bättre program eller varför det finns få spel till Linux
utan varför Linux skulle vara en fördel framför Windows för spel, program osv.

Måste säga att det är ganska tvetydigt det du säger.

Skrivet av Friterad:

Idag, här och nu är kanske inte Linux en vinnare, men om utvecklare börjar med Linux och fler använder det
så kommer det sannolikt att fungera bättre än Windows. Och det tror jag dom flesta känner till varför.

De flesta känner inte till varför, det är en stor del av problematiken. Okunskap och spridandet av den är problemet.

Jag förklarade i mitt tidigare inlägg att Linux förmodligen inte är ett alternativ för de områden som presenterades. Det finns inte mycket mer att säga om den saken. Jag förtydligade också att det inte beror på platformen utan beror på bristen av bra mjukvara till den inom de områdena.

Desto fler som får upp ögonen för det hela desto bättre.

Är man "power user" och sysslar med programmering/utveckling (framförallt på lägre nivåer) till exempel så är ett Linuxsystem ovärderligt imo. Jag har gått längre och längre bort från grafiska interface samtidigt som min effektivitet har ökat linjärt. Ta reda på vad det finns för alternativ till dina användningsområden och hitta det som är mest effektivt.

Edit: Ser att du envisas med att felaktigt påstå att Windows skulle ha fler och bättre drivrutiner. Det stämmer fortfarande inte. Att det finns bättre drivrutiner för ett fåtal produkt(kategori)er är det inget snack om, i helhet så är det dock ett helt åt skogen felaktigt påstående.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du verkar ha "noll koll" på detta.
Inga av mina datorer fungerar så värst bra med Linux eftersom det först och främst
inte finns grafikdrivrutiner. Alltså funkar inte grafiken så bra. Jag kan heller inte välja vilken upplösning jag vill.

Kul att du inte tar med spel och påpekar att jag inte nämnt det alls.
"det finns inte lika mycket program, inte lika bra drivrutiner osv." Stod det i mitt första inlägg.
Du kanske ska ta och lära dig lite förkortningar, tydligen vet du inte vad "osv" står för.
"då kanske du kan rabbla upp vilka stora spel och program som finns till Linux?" Stod det i andra inlägget.
Jag har inte fått något svar på den frågan heller. Jag frågar dig vilka stora spel och program som finns till Linux
och du kommer med "vilka program är det du menar inte finns till Linux?". Stäng gåskäften tack och börja skriva riktiga svar
istället för att ignorera mina frågor.

Du kan ju lugna dig lite, att försöka fördumma andra är inte vidare trevligt.

OnT: Ett ganska kompetent program till linux borde väl vara blender. http://www.blender.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Diskussionen handlade inte som sagt om varför det är si och så, utan att det är det helt enkelt ...

Man får ju svar på det man frågar efter:

Skrivet av Friterad:

Diskussionen handlar inte om varför Windows har mer program eller bättre program eller varför det finns få spel till Linux utan varför Linux skulle vara en fördel framför Windows för spel, program osv.

Det är ju precis det du frågar efter här.

Jag har redan svarat två gånger om varför, eller framförallt att man med nuvarande utbud förmodligen inte tjänar något på att köra Linux (gällande foto-/videoredigering, spel, musikproduktion osv), i det stora hela.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Xorg är rent utav skit. Jag tycker inte att linux kan bli en värdig ersättare tills display servern fungerar acceptabelt. Att en display server ska krasha för att den inte hittar ett tangentbord eller att det är en bugg i tablet-drivrutinen är ju bara löjligt. Jag vet inte hur många olika X-fatal error-krasher jag har haft och jag har ändå bara använt linux i något år. Den är dessutom långsam i sitt sätt att rendera fönster, onödigt mycket kod som bara har byggts på under årtionden, fungerar inte tillfredsställande med flera skärmar. Det finns inget så frustrerande som att sitta och skriva xorg.conf-filer manuellt. Blir aldrig kvitt min tearing. Gud. Tills Wayland kommer åtminstone är det väldigt mycket hatkärlek över linux för min del.

Permalänk
Medlem

Det är en smaksak, man väljer efter ändamål och vinden tycker jag, men jag har aldrig köpt ett windows operativ löst, bara som OEM till en dator t ex.
Jag ser inte varför jag behöver windows dock, jag använder massor program som finns på både linux och windows.
Vissa grejer är bättre i linux, skrivbordsmiljöer inte minst. KDE4 är som windows, fast bättre och mer lättkonfigurerat och snyggt!
En windows/macosx användare passar väl iphone till. En hardcore android användare som rootar och flashar skulle nog trivas bättre i linux.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tex när speltillverkarna lanserar spel till olika plattformar står det Xbox 360, PS3 och PC och jag har aldrig någonsin sätt att man kallar Linux för PC.

Varför står det jämt PC-spel när det är till Windows?
Hela världen säger fel utom du?..
Om tillräckligt många kallar en sak för något kan det sätta sig i svenska ordböcker till slut om du vet vad jag menar.

Ja, alla som säger PC när de menar Windows säger fel, och än så länge har definitionen av PC inte ändrats till "personlig dator som använder sig av Microsofts operativsystem".

Till och med datorer som använder sig av OS X klassas som en PC idag.

https://www.pcworld.com/article/226284/pc_user_doesnt_mean_wi...

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Xorg är rent utav skit. Jag tycker inte att linux kan bli en värdig ersättare tills display servern fungerar acceptabelt. Att en display server ska krasha för att den inte hittar ett tangentbord eller att det är en bugg i tablet-drivrutinen är ju bara löjligt. Jag vet inte hur många olika X-fatal error-krasher jag har haft och jag har ändå bara använt linux i något år. Den är dessutom långsam i sitt sätt att rendera fönster, onödigt mycket kod som bara har byggts på under årtionden, fungerar inte tillfredsställande med flera skärmar. Det finns inget så frustrerande som att sitta och skriva xorg.conf-filer manuellt. Blir aldrig kvitt min tearing. Gud. Tills Wayland kommer åtminstone är det väldigt mycket hatkärlek över linux för min del.

Tearing blir av man i alla fall av med om man kör AMD/ATI's propritära drivrutiner. Finns en option i catalyst control center som heter enable tear free desktop. Med det aktiverat så funkar det kanon. Dessutom sedan Ubuntu 12.04 kom ut så fungerar multipla skärmar på precis samma sätt som Windows.. i alla fall med 2st skärmar, mer är så har jag inte testat.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tearing blir av man i alla fall av med om man kör AMD/ATI's propritära drivrutiner. Finns en option i catalyst control center som heter enable tear free desktop. Med det aktiverat så funkar det kanon. Dessutom sedan Ubuntu 12.04 kom ut så fungerar multipla skärmar på precis samma sätt som Windows.. i alla fall med 2st skärmar, mer är så har jag inte testat.

Har visserligen nvidia, men tycker att jag har testat allt. GL/XV sync to vblank (som säkert är samma sak som i AMD-drivrutinerna), triple buffering, compiz/xcompmgr. Jag störs inte av lite tearing i vanliga fall, men det är liksom långsamma tearinglinjer som konstant kravlar sig upp genom skärmen. Går inte att missa direkt. Det fungerar konstigt nog mycket bättre med VDPAU, men tyvärr går det inte att köra på allt.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Precis sånt där om en vanlig person utan någon större Linux-vana tycker är jobbigt och konstigt att behöva göra.
Varför inte bara ha en fil att ladda ner och sedan trycka på den som installeras automatiskt?

Till openSUSE så finns det 1-Click install filer som automatiskt installerar och lägger till repository för det programmet med.

http://en.opensuse.org/openSUSE:One_Click_Install

När du sen uppdaterar systemet så kommer du då även få uppdateringar automatiskt för det programmet du installerar.
Sen så finns ju automatiska uppdateringar både för openSUSE och dom många andra distar numera med men personligen föredrar jag att manuellt bestämma då jag vill köra uppdateringar.
Det funkar även utan 1-Click filer utan fördelen med dom är att du enkelt kan installera och få repository tillagd automatiskt med 1 klick så att säga. I windows blir det betydligt fler klick och ofta en massa klick extra för fria program för att slippa massa toolbars och annat skit.
Sen så har openSUSE bästa KDE4 anpassningen med om man föredrar det precis som jag.
Speciellt nysläppta KDE SC 4.10 tycker jag ni ska ta en titt på då mycket hänt sen första versionerna av KDE4 som mer var utvecklingsversioner.

http://www.youtube.com/watch?v=Fqe5ZcXJUHI

Ang drivrutiner så har Linux det mesta stöd direkt i kerneln men stödet kan variera lite beroende på kernel som används och vad disten valt att inkludera osv och dom flesta grafikkort funkar direkt med opensource men blir självklart snabbare med dom stängda som tillverkarna tillhandahåller.
Här har vi ett exempel hur man installerar för AMD kort i openSUSE http://en.opensuse.org/SDB:AMD_fglrx
Installerar man nyare kernels och Xorg versioner kan det däremot bli en del problem med AMD kort men det brukar gå fixa med en del patchar för dom mer erfarna och det är väl oftast den gruppen som också brukar sitta och uppdatera kernels och sånt.
På den fronten är NVIDIA drivers bättre då det gäller stöd för nya versioner av kernels och xorg.
Då det gäller dom öppna är det däremot det omvända eftersom nvidias drivers är reverse engined medans AMD öppnat upp dokumentationen för mycket. Av den anledningen gillar jag AMD bättre.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Finns ju Windows server Core också för den som inte vill ha gui

Skrivet av Qupid:

Och det är därför man sätter upp Windows Server core-servrar - mycket högre stabilitet och inget lull-lull-GUI.

http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch03s04.html.en

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/winservercor...

Kommer man efter att ha läst dessa länkar och påstår att Windows Server är nerskalat som Core är man nog ute och cyklar, tio gånger minimikrav på hårddiskutrymme, klart högre krav på minnesmängd och högre krav på processorer.

Jag vidhåller min åsikt att Linuxservrar är mer skalbara.
Har man ingen mjukvara som kräver Windows Server (Samba kan man köra AD med idag så det är inte längre ett argument) så finns det inget som talar för att välja Windows Server, alls.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

En sak många inte verkar förstå är att ändamålet med linux är inte att vara en windowskopia. Ändamålet med linux är att skapa ett operativsystem där användaren sitter i förrarsätet och faktiskt förväntas att själv lära sig att använda det. Att det inte fungerar exakt som det gör i windows betyder inte per automatik att det fungerar sämre i linux. Bara att det fungerar på ett annat sätt.

Innan du bestämmer dig för om du vill byta till Linux, fråga dig själv "Varför vill jag byta?"

Om svaret är "Jag vill ha ett operativsystem som lägger all makt i händerna på användaren och förväntar sig att han vet hur man brukar denna makt": Skaffa Linux. Det kommer ta en hel del tid och energi innan du får till det, men du kommer i slutändan att belönas med en dator som fungerar precis som du vill att den ska göra.

Så fråga dig själv om det är linux du vill ha eller om det är windows utan problem du vill ha.

Om ditt svar är "Jag vill ha Windows utan problem": Gör en ren installation av Windows XP SP2; fixa en riktigt bra brandvägg; installera ett bra antivirusprogram; använd aldrig IE för att surfa på nätet; uppdatera systemet regelbundet; starta om datorn efter varje programinstallation; och läs på om datorsäkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cecar:

En sak många inte verkar förstå är att ändamålet med linux är inte att vara en windowskopia. Ändamålet med linux är att skapa ett operativsystem där användaren sitter i förrarsätet och faktiskt förväntas att själv lära sig att använda det. Att det inte fungerar exakt som det gör i windows betyder inte per automatik att det fungerar sämre i linux. Bara att det fungerar på ett annat sätt.

Innan du bestämmer dig för om du vill byta till Linux, fråga dig själv "Varför vill jag byta?"

Om svaret är "Jag vill ha ett operativsystem som lägger all makt i händerna på användaren och förväntar sig att han vet hur man brukar denna makt": Skaffa Linux. Det kommer ta en hel del tid och energi innan du får till det, men du kommer i slutändan att belönas med en dator som fungerar precis som du vill att den ska göra.

Så fråga dig själv om det är linux du vill ha eller om det är windows utan problem du vill ha.

Om ditt svar är "Jag vill ha Windows utan problem": Gör en ren installation av Windows XP SP2; fixa en riktigt bra brandvägg; installera ett bra antivirusprogram; använd aldrig IE för att surfa på nätet; uppdatera systemet regelbundet; starta om datorn efter varje programinstallation; och läs på om datorsäkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför nämna problem med Windows xp? snacka om skev verklighetsuppfattning. Då kan vi ju jämföra linuxdistar från sent 90-tal också. förresten, vem är rädd för trojaner idag?

EDIT: 2001 inte sent 90-tal

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Varför nämna problem med Windows xp? snacka om skev verklighetsuppfattning. Då kan vi ju jämföra linuxdistar från sent 90-tal också. förresten, vem är rädd för trojaner idag?

EDIT: 2001 inte sent 90-tal

OK. Byt XP mot win 7/8 då. Det förändrar
inte själva meningen med texten som är att man inte ska byta till linux med inställningen att det ska fungera på samma sätt som windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Don't hate the game, hate the player.
Det är ju uppenbarligen du som inte vet vad du håller på med, sluta skyll din okunskap på operativet.

Tydligen så kan jag få allt det att funka och jag kör linux på 2 st bärbara så jag ogillar inte linux
men jag kan vara ärlig och säga att det kan jävlas och många gånger så måste man ge det lite extra kärlek innan det känns riktigt bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Linux är det bästa som hänt oss PC användare, tack vare det så finns det en tredje väg istället för dem två andra.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

Inga problem för mig iaf i openSUSE med varken ATI/AMD kort eller ljud.
Pulseaudio är ett fanstyg som bara är att stänga av så fungerar det bättre även om inte jag har haft några problem med ljudet med det aktiverat heller däremot att det segar ner datorn. Kan vara därför det hackar och laggar om det är en äldre dator.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Avstängd

ati kort har funkat rätt bra på senare tid ändå det kan jag hålla med om även
om det har varit lite strul till och från med vissa kort jag haft men Pulsaudio kan vara hopplöst att köra
som min ena bärbara där blir mkv film osynkad upspeedad ner slöad laggar hänger sig och samma problem med youtube med men är ganska enkelt fixade problem... döda pulseaudio

annars är inux riktigt trevligt och aldrahelst när man piffat upp det lite efter eget huvud så det blir som man vill och jag föredrar det framför windows i så gott som allt utom spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag kan alltså inte ha en diskussion med e-lite utan att halva SweC forumet ska lägga sig i.

Om du är ute efter en privat "diskussion", skriv då inte på ett offentligt forum där alla kan läsa och bidra med lite vett.

Skrivet av Friterad:

Diskussionen hör inte till vad du eller jag tycker om Linux resp Windows.k

Jo, diskussionen handlade från första början precis om vad jag som aktiv användare tycker om Linux (vilket sannolikt går hand i hand med 'varför' jag använder Linux). Inte vad du som icke-linuxanvändare tycker om vare sig Linux eller Windows, inte heller om vad jag tycker om Windows.

Men likt Beh så ångrar jag att jag matade trollen och nu är det slut med gratisluncherna på min bekostnad för er i den här tråden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Skillnaden mellan dig och mig är att jag använder det OS jag tycker om och idiotförklarar inte konkurrenterna i onödan.
Men visst måste jag försvara något som jag tycker om, som JAG tycker en del andra försöker vinkla eller säger helt fel om.

Bilden du kom med är ju bara något önsketänkande och du antydde att det är så i verkligheten.
Kom med relevant prestanda tester eller videos hur mycket snabbare, bättre etc Linux är och slut jämför bilar med datorer. Det där skämtet är bara till för Linux-fanboys så varför bli upprörd om någon ifrågasätter i ett forum med fullt av Windows användare ?

Ska tillägga att jag älskar Android, och gillar inte direkt WP8 !

Ursäkta? Jag använder både Windows och Ubuntu. Det var en rolig bild och för min del så håller jag med om budskapet. Sen får du tycka att det inte är så alla tycker vi olika.

Jag blev lite trött när du skriver att tex Spotify ska vara så svårt att installera när det inte är så om man använder Linux. Det blir liksom inte så bra om du påstår sånt som du uppenbarligen har helt fel om. Därför skrev jag hur det fungerar i Ubuntu som är den största Linux distributionen och där är det inte så svårt att installera olika program faktiskt.

Kul att du gillar Android! Jag ogillar absolut inte Windows men jag anser att Linux och då i mitt fall Ubuntu är bättre att använda på många sätt därför håller jag mig till det och spelar på Windows eftersom det fungerar bäst där.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Till openSUSE så finns det 1-Click install filer som automatiskt installerar och lägger till repository för det programmet med.

http://en.opensuse.org/openSUSE:One_Click_Install

När du sen uppdaterar systemet så kommer du då även få uppdateringar automatiskt för det programmet du installerar.
Sen så finns ju automatiska uppdateringar både för openSUSE och dom många andra distar numera med men personligen föredrar jag att manuellt bestämma då jag vill köra uppdateringar.
Det funkar även utan 1-Click filer utan fördelen med dom är att du enkelt kan installera och få repository tillagd automatiskt med 1 klick så att säga. I windows blir det betydligt fler klick och ofta en massa klick extra för fria program för att slippa massa toolbars och annat skit.
Sen så har openSUSE bästa KDE4 anpassningen med om man föredrar det precis som jag.
Speciellt nysläppta KDE SC 4.10 tycker jag ni ska ta en titt på då mycket hänt sen första versionerna av KDE4 som mer var utvecklingsversioner.

http://www.youtube.com/watch?v=Fqe5ZcXJUHI

Ang drivrutiner så har Linux det mesta stöd direkt i kerneln men stödet kan variera lite beroende på kernel som används och vad disten valt att inkludera osv och dom flesta grafikkort funkar direkt med opensource men blir självklart snabbare med dom stängda som tillverkarna tillhandahåller.
Här har vi ett exempel hur man installerar för AMD kort i openSUSE http://en.opensuse.org/SDB:AMD_fglrx
Installerar man nyare kernels och Xorg versioner kan det däremot bli en del problem med AMD kort men det brukar gå fixa med en del patchar för dom mer erfarna och det är väl oftast den gruppen som också brukar sitta och uppdatera kernels och sånt.
På den fronten är NVIDIA drivers bättre då det gäller stöd för nya versioner av kernels och xorg.
Då det gäller dom öppna är det däremot det omvända eftersom nvidias drivers är reverse engined medans AMD öppnat upp dokumentationen för mycket. Av den anledningen gillar jag AMD bättre.

Nyttig info för mig! Tack

Skrivet av Swedish Berserk:

Ursäkta? Jag använder både Windows och Ubuntu. Det var en rolig bild och för min del så håller jag med om budskapet. Sen får du tycka att det inte är så alla tycker vi olika.

Jag blev lite trött när du skriver att tex Spotify ska vara så svårt att installera när det inte är så om man använder Linux. Det blir liksom inte så bra om du påstår sånt som du uppenbarligen har helt fel om. Därför skrev jag hur det fungerar i Ubuntu som är den största Linux distributionen och där är det inte så svårt att installera olika program faktiskt.

Kul att du gillar Android! Jag ogillar absolut inte Windows men jag anser att Linux och då i mitt fall Ubuntu är bättre att använda på många sätt därför håller jag mig till det och spelar på Windows eftersom det fungerar bäst där.

Okej då förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

...
Okej för att vara lite mer specifik: Grafikdrivrutiner, det är i alla fall den sorts drivrutin som jag alltid får problem med i Linux.

Jag gnäller inte, varför citerar du mig och ändrar på texten? Det är väldigt korkat och ett sätt att få mig att se dum ut.
Jag har aldrig gnällt över det utan säger bara att det är så.
Tror du att tredjeparts drivrutiner är lika bra som drivrutiner från tillverkarna själva? Jag tror i alla fall inte det.

Hur vet du att dom är lika bra som dem till Windows? Säger inte att dom inte är det men jag tror faktiskt inte det.
Att det finns drivrutiner är en helt annan sak än om dom är bra eller inte.
...

Grafikdrivrutiner är nästan alltid väldigt enkelt att installera i Linux idag. Jag som Arch-användare med Nvidia kan t.ex. skriva i terminalen "sudo pacman -S nvidia" trycka enter, vänta någon minut, sen är det färdigt att använda, men full funktionalitet och Nvidias egen control center. Svårt?

I Ubuntu är det lika enkelt, fast grafiskt dessutom. Bara att öppna drivrutinsfönstret, kryssa i att du vill använda third party drivers, och trycka aktivera. Vänta en minut, färdigt. Jag tror faktiskt du helt enkelt gör någonting väldigt fel när du försöker installera drivrutiner till grafikkortet. Och nej, third party drivers innebär inte det du tror. Third party drivers är tredje part, sett ur systemets synvinkel. Där är systemet första part, användaren andra part, och nvidia/amd/intel är tredje part. Så det är bara en missuppfattning från din sida.

I övrigt är drivrutinsstödet i Linux många gånger bättre än det är i Windows. Det finns drivrutiner till allting, och du behöver extremt sällan leta efter dem, för de finns inbyggda i kerneln och laddas när de behövs. Klassiskt exempel på det här:

Jag har en acer laptop, som numera är ca 2 år gammal. Installerade Arch på den, alla drivrutiner bara laddades automatiskt (utom grafikdrivarna, de får man installera med kommando som nämnt ovan). WLAN fungerade, kortläsare fungerade, ljudet fungerade, allting. En tid senare skulle jag installera Windows på den, för jag skulle på LAN med den, och då är det käckare med Windows. Vad händer? Jo, Windows installeras, men när jag sen loggar in, så finns det inga drivrutiner till ljudet, inga till wlanet, inga ens till det trådade nätverkskortet. Jag kan inte koppla upp mig mot nätet med den!

Jag får låna en kompis dator och tanka drivrutiner i snigelfart från acers hemsida, lägga dom på usb-minne, och sen köra på min laptop för att få igång den. Hej hå, vilket bra drivrutinsstöd Windows har. Nej, det är en jättegammal myt från 90-talet att Linux har dåligt med drivrutiner. De gick för längesen om Windows på den punkten. Det enda som saknas är snäppet bättre stöd från nvidia o amd.

Så, förstår du lite mer om hur det egentligen ligger till med drivrutiner i Linux nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harblax:

Söker en utförlig förklaring på varför folk använder Linux över Windows eller OS X.

Linux på en gammal laptop, server eller liknande är förståeligt, men låt säga att jag använder datorn till att redigera film, bilder, spela spel och göra musik. Varför skulle jag välja Linux över Windows eller OS X?

Om du måste fråga dig detta så är du troligtvis nöjd med det du använder idag, och då ser jag ingen anledning för dig att lämna komfortzonen. Har man en rigg som bara funkar och uppfyller behoven så äventyrar man ingenting.

Jag kan berätta min anledning till att kör Linux primärt, kanske bidrar det till klarhet.

Jag är inte nöjd med Windows då jag föredrar kontrollen och effektiviteten som en riktigt strömlinjeformad Terminal erbjuder, och Windows erbjuder mig ingen sådan.

Jag är delvis nöjd med Mac OS X av samma anledning, men stör mig på att jag för att få OS X måste äga en Mac (Hackintosh-förespråkare undanbedes ur tråden, tack).

Jag är jättenöjd med Linux, där jag får använda vilken dator jag vill och samtidigt erhålla en Terminal. Men faktum är att jag kan göra en hel del annat också.

I Linux har jag klippt ihop film från semestrar och brorsans bröllop, spelat en massa bra spel (Steam har dessutom ökat utbudet) samt kodat en del häftiga saker för webben och min gamla Android. Allt i kringutrustningsväg jag kopplar in har jag valt med omsorg, och får äkta plug-and-play som belöning.

Jag dualbootar dock med Windows likväl, för musikinspelning (Propellerhead Reason kostade mig trots allt en slant) och de spel jag inte spelar på min PS3:a eller native i Linux. Mer än 90% av min datortid kan jag dock vara bootad i Linux utan att sakna något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooster:

Grafikdrivrutiner är nästan alltid väldigt enkelt att installera i Linux idag. Jag som Arch-användare med Nvidia kan t.ex. skriva i terminalen "sudo pacman -S nvidia" trycka enter, vänta någon minut, sen är det färdigt att använda, men full funktionalitet och Nvidias egen control center. Svårt?

I Ubuntu är det lika enkelt, fast grafiskt dessutom. Bara att öppna drivrutinsfönstret, kryssa i att du vill använda third party drivers, och trycka aktivera. Vänta en minut, färdigt. Jag tror faktiskt du helt enkelt gör någonting väldigt fel när du försöker installera drivrutiner till grafikkortet. Och nej, third party drivers innebär inte det du tror. Third party drivers är tredje part, sett ur systemets synvinkel. Där är systemet första part, användaren andra part, och nvidia/amd/intel är tredje part. Så det är bara en missuppfattning från din sida.

I övrigt är drivrutinsstödet i Linux många gånger bättre än det är i Windows. Det finns drivrutiner till allting, och du behöver extremt sällan leta efter dem, för de finns inbyggda i kerneln och laddas när de behövs. Klassiskt exempel på det här:

Jag har en acer laptop, som numera är ca 2 år gammal. Installerade Arch på den, alla drivrutiner bara laddades automatiskt (utom grafikdrivarna, de får man installera med kommando som nämnt ovan). WLAN fungerade, kortläsare fungerade, ljudet fungerade, allting. En tid senare skulle jag installera Windows på den, för jag skulle på LAN med den, och då är det käckare med Windows. Vad händer? Jo, Windows installeras, men när jag sen loggar in, så finns det inga drivrutiner till ljudet, inga till wlanet, inga ens till det trådade nätverkskortet. Jag kan inte koppla upp mig mot nätet med den!

Jag får låna en kompis dator och tanka drivrutiner i snigelfart från acers hemsida, lägga dom på usb-minne, och sen köra på min laptop för att få igång den. Hej hå, vilket bra drivrutinsstöd Windows har. Nej, det är en jättegammal myt från 90-talet att Linux har dåligt med drivrutiner. De gick för längesen om Windows på den punkten. Det enda som saknas är snäppet bättre stöd från nvidia o amd.

Så, förstår du lite mer om hur det egentligen ligger till med drivrutiner i Linux nu?

Kul att någon kan förklara hur det ligger till och inte bara tjabbla på att "så här är det".
Men hur vet du att drivrutinerna till Linux är bättre? Alltså till Windows kommer nya hela tiden.
Får verkligen Linux uppdaterade med då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kul att någon kan förklara hur det ligger till och inte bara tjabbla på att "så här är det".
Men hur vet du att drivrutinerna till Linux är bättre? Alltså till Windows kommer nya hela tiden.
Får verkligen Linux uppdaterade med då eller?

Jag vet inte varför drivrutinerna skulle vara varken bättre eller sämre. Det handlar nog mest om hur stort intresse det finns att göra nya drivrutiner och vilket behov det är av det, sen kvittar det ju egentligen vilken plattform det handlar om.
Ingen får ju kontinuerligt nya drivrutiner bara för att det ska vara så.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av samots:

Jag vet inte varför drivrutinerna skulle vara varken bättre eller sämre. Det handlar nog mest om hur stort intresse det finns att göra nya drivrutiner och vilket behov det är av det, sen kvittar det ju egentligen vilken plattform det handlar om.
Ingen får ju kontinuerligt nya drivrutiner bara för att det ska vara så.

Det ska inte behövas nya drivrutiner kontinuerligt, det tyder på att man gjort ett dåligt jobb i så fall och måste buggfixa hela tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.