Permalänk
Medlem

Varför Linux?

Söker en utförlig förklaring på varför folk använder Linux över Windows eller OS X.

Linux på en gammal laptop, server eller liknande är förståeligt, men låt säga att jag använder datorn till att redigera film, bilder, spela spel och göra musik. Varför skulle jag välja Linux över Windows eller OS X?

Visa signatur

pls

Permalänk
99:e percentilen

Öppen källkod = gratis och mer anpassningsbart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harblax:

Söker en utförlig förklaring på varför folk använder Linux över Windows eller OS X.

Linux på en gammal laptop, server eller liknande är förståeligt, men låt säga att jag använder datorn till att redigera film, bilder, spela spel och göra musik. Varför skulle jag välja Linux över Windows eller OS X?

Windows och OS X kostar pengar

Linux är mer fritt och open-source

Linux har en helt annan katalog med program, kanske tilltalar vissa

själv har jag testat massa olika distar på olika datorer men tycker fortfarande windows är överlägset!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Har ingen erfarenhet om musik skapande, redigering av bild och video i linux men jag kan ju säga det att om du vill spela spel är windows det bästa valet (just nu) men nu har ju bland annat steam kommit ut till linux och flera utvecklare har börjat göra spel som fungerar på linux så om några år tror jag att nästan alla större spel kommer ha en linux variant eftersom det finns en stor efterfrågan för det.

EDIT: Jo juste kom på en sak om bildredigering, gimp finns till linux och är ett trevligt gratis program som vissa anser kan mäta sig med bland annat photoshop.

Permalänk
Medlem

Finns kanske inga jättestora fördelar med Linux för detta ändamål just nu
eftersom det finns inte lika mycket program, inte lika bra drivrutiner osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Öppen källkod = gratis och mer anpassningsbart.

Ja, men varför skulle jag vilja slösa tid på att anpassa operativsystemet när jag istället kan skapa musik, spela spel eller redigera film?

Visa signatur

pls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harblax:

Ja, men varför skulle jag vilja slösa tid på att anpassa operativsystemet när jag istället kan skapa musik, spela spel eller redigera film?

Ett operativsystem som du har anpassat efter dina egna behov lär du väl arbeta mer effektivt i?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Harblax:

Söker en utförlig förklaring på varför folk använder Linux över Windows eller OS X.

Linux på en gammal laptop, server eller liknande är förståeligt, men låt säga att jag använder datorn till att redigera film, bilder, spela spel och göra musik. Varför skulle jag välja Linux över Windows eller OS X?

Om det fungerar för dig, så varför skulle du byta? Vill du att folk ska argumentera för varför du ska byta, fast du inte anser att du har någon anledning att byta? Detta är en försäljares roll, men en stor del av poängen är just relaterad till att det inte på samma sätt finns försäljare som försöker övertyga folk att byta för försäljarnas egen vinning — inga $1.5 miljarder att lägga på PR för varje ny version.

Om du använder datorn till att spela spel som finns till Windows, och använda de program som finns till Windows, så använd Windows.

Jag har en känsla av att jag kommer länka denna artikel ofta den närmaste tiden: Linux is not Windows. Notera att artikeln är antik i datormått mätt, men den tar ändå upp en hel del viktiga poänger.

Det är väldigt onödigt för alla parter att gå in i en diskussion gällande om A eller B är "bäst" (i en subjektiv mening) där ena parten redan från början "vet" att A är bäst för denna, och värderar allt som sägs om B utifrån ett perspektiv som redan bestämt att A är bäst. Det är "Android vs Iphone", "AMD vs Intel", "Nvidia vs AMD", "vänstern vs alliansen", "Färjestad vs Djurgården", etc. all over again .

Folk kommer säga "Linux är öppet", du kommer säga "det spelar ingen roll för mig".
Folk kommer säga "Linux har inga virus", du kommer säga "det har jag inte fått ändå".
Folk kommer säga "Linux är gratis", du kommer säga "Windows har man ju redan ändå".
Folk kommer säga "Linux är mer konfigurerbart", du kommer säga "Windows är redan som jag vill ha det".
Folk kommer säga "Linux är resurssnålare", du kommer säga "Windows är snabbt nog för mig ändå".
Folk kommer säga "Linux tar inte 40 GB diskutrymme", du kommer säga "jag har tillräckligt med diskutrymme".
Du kommer säga "Photoshop finns inte till Linux", folk kommer säga "GIMP är lika bra".
Du kommer säga "Microsoft Office finns inte till Linux", folk kommer säga "LibreOffice är lika bra".
Du kommer säga "Linux stöder inte lika många spel", folk kommer säga "vi spelar inte dessa ändå".
Du kommer säga "Skypeklienten är dålig i Linux", folk kommer säga "det är Microsofts fel, och vi använder andra alternativ".
osv osv osv.

Om man värderar allt utifrån perspektivet att Windows är det bästa sedan skivat bröd och allt man lärt sig gällande datorer har skett i en Windowsmiljö, och man inte ser sig begränsad eller är sugen på att prova något nytt, vilken chans har Linux att övertyga?

Om man däremot vill göra saker som man märker inte går att göra i Windows men däremot i Linux — man kanske är nyfiken på att lära sig mer om datorn, man kanske vill driva servrar av olika slag, kanske se något annat än den miljö man är uppvuxen med, man kan tänka sig att ge något som inte är exakt likadant som det man är van vid en chans — då kan det säkert bli en lyckträff att prova Linux, som det blivit för många andra (utan försäljare! ). Kanske märker man att man anser att Linuxsättet att sköta saker är mycket smidigare och trevligare. Kanske man börjar förstå varför vissa värderar egenskaper som "öppenhet" högt, osv. Men att gå in med inställningen: "kom igen, övertyga mig!", fast man inte ser någon anledning att byta, låter som ett recept på en dålig upplevelse, och en diskussion som inte kommer någonstans.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Gratis. Anpassningsbart. Många program har sina linuxmotsvarigheter. Många av de skrivsbordsmiljöer som finns till Linux är bra mycket snyggare än både Windows och OSX. Tycker jag.

Sen så bör väl spelen börja hitta sin väg till Linux i och med släppet av Steam till Linux. Annars finns Wine även om det inte alltid kanske fungerar klockrent.../

EDIT: Sitter inte i Linux hela tiden. Länge sen jag satt i Linux och installerade Ubuntu för några dagar sen igen. Vissa reboots blir det till Windows när det är dags att spela.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Ett operativsystem som du har anpassat efter dina egna behov lär du väl arbeta mer effektivt i?

Så du menar att det lönar sig att anpassa operativsystemet istället för att lägga den tiden på att arbeta i program såsom Photoshop eller Logic pro? Förklara

Visa signatur

pls

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Harblax:

Ja, men varför skulle jag vilja slösa tid på att anpassa operativsystemet när jag istället kan skapa musik, spela spel eller redigera film?

För att du kanske kan göra anpassningar som låter dig arbeta snabbare och/eller göra saker du inte hade kunnat göra annars.

Vill man kunna anpassa precis hur man vill är Linux ett bra alternativ. Frågan var "Varför Linux?" och ett av svaren är det som jag gav.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av phz:

Jag har en känsla av att jag kommer länka denna artikel ofta den närmaste tiden: Linux is not Windows. Notera att artikeln är antik i datormått mätt, men den tar ändå upp en hel del viktiga poänger.

Den finns även översatt till svenska om du nu vill länka till den här i forumet till en svensk publik.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Harblax:

Så du menar att det lönar sig att anpassa operativsystemet istället för att lägga den tiden på att arbeta i program såsom Photoshop eller Logic pro? Förklara

Vi säger att du varje dag arbetar i tre timmar med att redigera film. Efter en månad kommer du då att ha arbetat i sammanlagt 90 timmar.

Ponera att du kommer på en anpassning som gör att du hinner uppnå exakt samma dagsresultat på två timmar, och att det tar fem timmar att genomföra själva anpassningen (kanske genom att skriva egen kod etc).

Efter en månad kommer du då att ha arbetat i sammanlagt (2*30 + 5) timmar = 65 timmar. På bara en månad har du alltså uppnått precis samma resultat, men samtidigt sparat in 25 timmar som du kan använda till annat.

Du kan alternativt välja att fortsätta arbeta tre timmar per dag, och då kommer du efter en månad att ha arbetat lika många timmar, men uppnått ett ca 50 % bättre resultat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harblax:

Så du menar att det lönar sig att anpassa operativsystemet istället för att lägga den tiden på att arbeta i program såsom Photoshop eller Logic pro? Förklara

Jag vet inte hur mycket det lönar sig att sitta i Photoshop eller Logic pro, så jag har ingen aning.

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Varför inte köra med Dualboot?

Det har jag gjort under mina 3 år i skolan nu.

Windows för spel och photoshop osv.

Linux för när jag vill chilla med film o så , och kanske koda/hålla på med serverhantering.
imo. så är Linux MYCKET skönare att sitta i som OS, det är synd att bara det finns så lite stöd för det, det känns skönt helt enkelt att veta att jag kan ändra min desktop layout hur jag vill när jag vill efter mina önskemål, att veta att det inte sitter någon äcklig VD som har 10miljoner i årslön på att inte göra ett skit, känns fritt helt enkelt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Folk kommer säga "Linux är öppet", du kommer säga "det spelar ingen roll för mig".
Folk kommer säga "Linux har inga virus", du kommer säga "det har jag inte fått ändå".
Folk kommer säga "Linux är gratis", du kommer säga "Windows har man ju redan ändå".
Folk kommer säga "Linux är mer konfigurerbart", du kommer säga "Windows är redan som jag vill ha det".
Folk kommer säga "Linux är resurssnålare", du kommer säga "Windows är snabbt nog för mig ändå".
Folk kommer säga "Linux tar inte 40 GB diskutrymme", du kommer säga "jag har tillräckligt med diskutrymme".
Du kommer säga "Photoshop finns inte till Linux", folk kommer säga "GIMP är lika bra".
Du kommer säga "Microsoft Office finns inte till Linux", folk kommer säga "LibreOffice är lika bra".
Du kommer säga "Linux stöder inte lika många spel", folk kommer säga "vi spelar inte dessa ändå".
Du kommer säga "Skypeklienten är dålig i Linux", folk kommer säga "det är Microsofts fel, och vi använder andra alternativ".
osv osv osv.

Ett sånt bra svar

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag gillar att det inte finns någon politik i besluten om de ska lägga till det här eller det där. Allt som det finns något värde i läggs till och det är gryyyymt! Något så enkelt som en pakethanterare har ju funnits i linuxvärlden hur länge som helst och ändå blev folk imponerade av t.ex. App Store.

Permalänk
Skrivet av Harblax:

Så du menar att det lönar sig att anpassa operativsystemet istället för att lägga den tiden på att arbeta i program såsom Photoshop eller Logic pro? Förklara

Frågan är felställd. Om du har program du känner att du inte kan vara utan, är det ingen idé att du lär dig ett system som du redan på förhand (utifrån din argumentation) tycker är underlägset.

Vi har en snubbe på jobbet som tycker att man ska "använda Linux till det det är bra till". Vad "Linux är bra till" definierar han gärna själv, men han använder inte samma uttryck för Windows användbarhet. Om man går in med den inställningen inför en sån här argumentation är den från början dödfödd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frihet: Öppen programvara och fria valmöjligheter är ett par av anledningarna till att jag gått över till Linux. Dessutom gillar jag modulariteten som erbjuds och det faktum att applikationerna oftast följer principen "gör en sak och gör det bra". Jag avskyr stora program som i bästa fall ger mig de verktyg jag behöver, men mer sannolikt bara de flesta och en jäkla bunt verktyg som jag aldrig kommer att röra men som jag ändå är tvungen att "släpa runt på".

Varför du ska välja Linux över Windows och OSX? Ja du ... Jag pysslar inte med endera av de sakerna du rabblade upp, så i just de fallen kan jag inte argumentera för eller emot endera operativsystem, men borträknat spel så finns det hyfsat kompetent mjukvara under alla de tre systemen. Sysslar du med endera på kvalificerad nivå, skulle jag spontant säga "kör vidare med det du är van vid".
Jag skulle även vilja säga något i stil med "om du inte vet varför du ska välja Linux, då ska du inte välja Linux", men det är lite för starkt egentligen. Däremot bör man ha motivation för att gå över till Linux, någon drivkraft som får en att vilja ta itu med de "problem" man förr eller senare springer på.

Kort och gott, Linux är inte för alla, men för alla som vill så finns det bara möjligheter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harblax:

Så du menar att det lönar sig att anpassa operativsystemet istället för att lägga den tiden på att arbeta i program såsom Photoshop eller Logic pro? Förklara

Någonsin hört talas om investering av tid?

Permalänk

Jag använder Linux för att det är gratis och klarar av allt jag vill göra.

Visa signatur
Permalänk

Jag använder Linux för att det är snabbare stabilare tar inte lika mycket utrymme som Windows och det är fritt/gratis.

Jag spelar en hel del spel som CS, Warcraft 3, NFS underground 2 m.m och det funkar faktiskt bättre på Linux än Windows.

Så när Windows är dåligt varför inte använda Linux?

Allt Windows kan gör Linux bättre och det Linux inte kan, finns där en bättre motsvarighet idag

Vill bara på peka att jag håller på mycket med musik och bild redigering!

(/subjektiva åsikter, ta inte åt er ni som nu gillar windows)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Vill bara på peka att jag håller på mycket med musik och bild redigering!

Vilka programvaror använder du då?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CryingFreeman:

Vilka programvaror använder du då?

Renosie, FL studio och Gimp, Auda city.

Mestadels Renosie och Gimp

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Terminalen är en rätt stor fördel mot Windows.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SwedenVirre:

Allt Windows kan gör Linux bättre

Går det att spela BF3 på Linux? (Ej retorisk fråga.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Terminalen och friheten framförallt, sitter på en Arch Linux-installation när jag inte spelar.

Det enda tråkiga med Linux i dagsläget är grafikdrivisarna och ljudproduktion, Audacity är ett skämt jämf. med seriösa DAWs som Cubase/Logic.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Går det att spela BF3 på Linux? (Ej retorisk fråga.)

Jodå

Dock är BF3 ett helvete att få att fungera då jag inte kunde ansluta till servrar. Men efter lite pyssel funkade det...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av Misantropen:

Terminalen och friheten framförallt, sitter på en Arch Linux-installation när jag inte spelar.

Det enda tråkiga med Linux i dagsläget är grafikdrivisarna och ljudproduktion, Audacity är ett skämt jämf. med seriösa DAWs som Cubase/Logic.

Själv har jag inget problem med mina drivrutiner(AMD) Men Renoise(vet dock inte om det går som DAW) funkar ypperligt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag har en känsla av att jag kommer länka denna artikel ofta den närmaste tiden: Linux is not Windows. Notera att artikeln är antik i datormått mätt, men den tar ändå upp en hel del viktiga poänger.

Det är väldigt onödigt för alla parter att gå in i en diskussion gällande om A eller B är "bäst" (i en subjektiv mening) där ena parten redan från början "vet" att A är bäst för denna, och värderar allt som sägs om B utifrån ett perspektiv som redan bestämt att A är bäst. Det är "Android vs Iphone", "AMD vs Intel", "Nvidia vs AMD", "vänstern vs alliansen", "Färjestad vs Djurgården", etc. all over again .

Folk kommer säga "Linux är öppet", du kommer säga "det spelar ingen roll för mig".
Folk kommer säga "Linux har inga virus", du kommer säga "det har jag inte fått ändå".
Folk kommer säga "Linux är gratis", du kommer säga "Windows har man ju redan ändå".
Folk kommer säga "Linux är mer konfigurerbart", du kommer säga "Windows är redan som jag vill ha det".
Folk kommer säga "Linux är resurssnålare", du kommer säga "Windows är snabbt nog för mig ändå".
Folk kommer säga "Linux tar inte 40 GB diskutrymme", du kommer säga "jag har tillräckligt med diskutrymme".
Du kommer säga "Photoshop finns inte till Linux", folk kommer säga "GIMP är lika bra".
Du kommer säga "Microsoft Office finns inte till Linux", folk kommer säga "LibreOffice är lika bra".
Du kommer säga "Linux stöder inte lika många spel", folk kommer säga "vi spelar inte dessa ändå".
Du kommer säga "Skypeklienten är dålig i Linux", folk kommer säga "det är Microsofts fel, och vi använder andra alternativ".
osv osv osv.

Bästa svaret jag har hört på länge, det kommar alltid att vara fanboys på båda sidorna. Personligen så tycker jag att Linux är ett helt underbart system <3.

§ 1.6 / meme
Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]