Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kul att någon kan förklara hur det ligger till och inte bara tjabbla på att "så här är det".
Men hur vet du att drivrutinerna till Linux är bättre? Alltså till Windows kommer nya hela tiden.
Får verkligen Linux uppdaterade med då eller?

antar att vi snackar drivers för annat än grafikkort nu? Jag menar inte på att drivrutinerna är bättre, de är lika bra. Det linux vinner på är att de tillhandahåller många gånger fler drivrutiner i kärnan än vad windows gör.
Detta gör att när du installerar ditt system så får du automatiskt drivrutiner till 99% av alla dina datordelar.
Detta gäller ännu mer om du har väldigt gammal hårdvara, då windows många gånger slopar stödet efter ett par år, medans i linux ligger drivrutinerna kvar år efter år, så att du enkelt kan köra det på ett 15 år gammalt system.

De allra allra flesta hårdvarutillverkare släpper idag drivrutiner till linux också, och dessa är precis lika bra som de till windows. Grafikkortsdrivrutiner är unika i det att de optimeras och bör uppdateras under lång tid framåt.
Drivrutiner till t.ex. Nätverskort och annat har inte det behovet, då hårdvaran är så mycket simplare att drivrutinerna kan skrivas i det närmaste perfekt från början och behöver sen aldrig uppdateras.

När kände du senast att ditt realtek nätverkskort för 200kr behövde nyare drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooster:

antar att vi snackar drivers för annat än grafikkort nu? Jag menar inte på att drivrutinerna är bättre, de är lika bra. Det linux vinner på är att de tillhandahåller många gånger fler drivrutiner i kärnan än vad windows gör.
Detta gör att när du installerar ditt system så får du automatiskt drivrutiner till 99% av alla dina datordelar.
Detta gäller ännu mer om du har väldigt gammal hårdvara, då windows många gånger slopar stödet efter ett par år, medans i linux ligger drivrutinerna kvar år efter år, så att du enkelt kan köra det på ett 15 år gammalt system.

De allra allra flesta hårdvarutillverkare släpper idag drivrutiner till linux också, och dessa är precis lika bra som de till windows. Grafikkortsdrivrutiner är unika i det att de optimeras och bör uppdateras under lång tid framåt.
Drivrutiner till t.ex. Nätverskort och annat har inte det behovet, då hårdvaran är så mycket simplare att drivrutinerna kan skrivas i det närmaste perfekt från början och behöver sen aldrig uppdateras.

När kände du senast att ditt realtek nätverkskort för 200kr behövde nyare drivrutiner?

Det är ju gamla datorer som funkar bäst när jag har testat. Drivrutin för grafik är största problemet för mig.
En laptop hemma har en drivrutin i Ubuntu men den är väldigt dålig. Buggar och massa skräp som gör det jobbigare att använda.
En annan dator som kör integrerad grafik (stationär) har jag inte hittat drivrutiner till ännu. Dessutom är det en pest att få Wifi att fungera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Det är ju gamla datorer som funkar bäst när jag har testat. Drivrutin för grafik är största problemet för mig.
En laptop hemma har en drivrutin i Ubuntu men den är väldigt dålig. Buggar och massa skräp som gör det jobbigare att använda.
En annan dator som kör integrerad grafik (stationär) har jag inte hittat drivrutiner till ännu. Dessutom är det en pest att få Wifi att fungera.

Vilken intern grafikkrets på stationär är det som saknar stöd i Linux? Intel gör väl de främst använda interna grafikkretsarna, och de har historiskt ofta haft stöd för Linux tom innan Windows.

Vad gäller laptops så är Nvidia Optimus ett problem, om än det finns lösningar. Jag har själv en dylik krets i min laptop, och kör i dedikerat Nvidialäge utan några problem. Jag kan även använda Bumblebee för att kunna använda Optimus som det är tänkt (dedikerad krets för tyngre uppgifter), men jag har inga problem med batteritid el dyl ändå, så jag har medvetet valt bort det stödet.

Vad gäller wifi så var det värre tidigare när Broadcom som gjorde några av de vanligaste kretsarna hade en egen rätt kass stängd Linuxdrivrutin. Sedan detta utspel 2010 så har dock situationen förbättrats betänkligt, då Broadcom släppte sina drivrutiner och framför allt specifikationer fria.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Öppen källkod = gratis och mer anpassningsbart.

Linux är bara gratis om din tid är värdelös!

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pontraz:

Linux är bara gratis om din tid är värdelös!

Jag tror du förstod vad jag menade. Linux kostar 0 kr och är därmed gratis. Dessutom har jag lagt väldigt mycket tid på att få Windows att samarbeta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag tror du förstod vad jag menade. Linux kostar 0 kr och är därmed gratis. Dessutom har jag lagt väldigt mycket tid på att få Windows att samarbeta.

har lagt ner ca 6 timmar på optimering av lite allt möjligt bland annat windows och äldre spel t ex ignition och monster truck madness 2 inte direkt mätning men uppskattad tid som jag känner verkar vara vettig då har jag gjort detta utöver ett halvår

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harblax:

Söker en utförlig förklaring på varför folk använder Linux över Windows eller OS X.

Linux på en gammal laptop, server eller liknande är förståeligt, men låt säga att jag använder datorn till att redigera film, bilder, spela spel och göra musik. Varför skulle jag välja Linux över Windows eller OS X?

Personligen tycker jag att med de användningsområdena är egentligen Windows fortfarande ända plattformen. Allt utan spel klar ju mac minst lika bra, finns ju dock ett växande utbud även för mac och linux när det gäller spel vilket är trevligt men fortfarande inte tillräckligt komplett i min mening. Upplever att utbudet på linux är mycket begränsat när det kommer till professionell användning inom media.

Jag tror dels att det är gratis spelar en stor roll, sen är det nog många som tycker det är kul att få fixa lite med linux. Slutsatsen är dock enkel att dra, kolla bara på vad företag använder, det är fortfarande inte ekonomiskt att använda linux för t.ex. avancerad redigering av media. Däremot finns väldigt många servrar och beräkningsstationer som använder linux/unix då det fungerar mycket bra. Tror dock vi kan vänta oss mera användbara programvaror till linux om fler är öppna för att använda linux och betala för programmen, adobe serien kommer t.ex. troligtvis aldrig släppas som open source vilket strider lite mot grundtanken med linux men det får vi nog ta om företag ska lägga kraft på plattformen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pontraz:

Linux är bara gratis om din tid är värdelös!

Normalt matar jag inte trollen, men gör ett undantag: Windows är bara bra om ens pengar är värdelösa.

För att svara på din kritik:
Tiden jag lägger ner på att få in Windows, uppdateringar, service packs, drivrutiner, antivirus, andra skyddsmjukvaror, och eventuellt felsökt och åtgärdat vissa varningstrianglar i enhetshanteraren, har jag hunnit installera en lämplig Linux-distribution, uppdaterat och anpassat till mina behov... och fortfarande ha tid till godo.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Linux är bara gratis om din tid är värdelös!

Både sant och falskt Visst är inte linux så användarvänligt alla gånger men vissa uppgifter kan till och med vara enklare med linux än windows/mac. För vanlig desktop användning är det kanske sant men i ett mer professionellt sammanhang är det ingen större skillnad i ansträngning i jämförelser till andra mjukvaror skulle jag vilja påstå. Dock om man inte kan något om linux blir ju ansträngningen påtaglig i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Normalt matar jag inte trollen, men gör ett undantag: Windows är bara bra om ens pengar är värdelösa.

För att svara på din kritik:
Tiden jag lägger ner på att få in Windows, uppdateringar, service packs, drivrutiner, antivirus, andra skyddsmjukvaror, och eventuellt felsökt och åtgärdat vissa varningstrianglar i enhetshanteraren, har jag hunnit installera en lämplig Linux-distribution, uppdaterat och anpassat till mina behov... och fortfarande ha tid till godo.

Absolut, jag håller med dig. I en professionell miljö kan jag absolut se användningsområden för Linux. Har själv pluggat Linux fundamentals nyligen och ska i år läsa även en Serverkurs om ämnet, men för min del så är Linux för vardagssysslor inte produktivt. Jag tycker generellt sett att inlärningskurvan är för svår.

Skrivet av RaBoX:

Både sant och falskt Visst är inte linux så användarvänligt alla gånger men vissa uppgifter kan till och med vara enklare med linux än windows/mac. För vanlig desktop användning är det kanske sant men i ett mer professionellt sammanhang är det ingen större skillnad i ansträngning i jämförelser till andra mjukvaror skulle jag vilja påstå. Dock om man inte kan något om linux blir ju ansträngningen påtaglig i början.

Även här håller jag med, finns sjukt mycket användbara verktyg i Linux som jag ibland finner mig sakna när jag till exempel håller på med textredigering i Windows. Men det går inte att frångå att för gemene man så har Windows en lägre inlärningskurva och om man ser till den stora massan så är det nog fler som vardagssurfar än som behöver scripts för att köra diverse situationer om och om igen.

Jag önskar att jag tyckte om Linux, finns som sagt många fina användningsområden för det, men för min del, just här och nu, så passar det inte (för mig)!

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Normalt matar jag inte trollen, men gör ett undantag: Windows är bara bra om ens pengar är värdelösa.

För att svara på din kritik:
Tiden jag lägger ner på att få in Windows, uppdateringar, service packs, drivrutiner, antivirus, andra skyddsmjukvaror, och eventuellt felsökt och åtgärdat vissa varningstrianglar i enhetshanteraren, har jag hunnit installera en lämplig Linux-distribution, uppdaterat och anpassat till mina behov... och fortfarande ha tid till godo.

Håller helt med dig. När jag installerar Ubuntu så tar det ca 10-15min och sedan är det klart och uppdaterat eftersom man kan låta installationsprogrammet tanka ner uppdateringarna samtidigt som man installerar. Än bättre är att alla drivrutiner är på plats till allting. All hårdvara i datorn + extern hårdvara som skrivare och scanner funkar på en gång.

I Windows tar det nog några timmar innan man installerat windows, hämtat servepack och andra uppdateringar, hämtat och installerat drivrutiner till all hårdvara, installerat antivirus, hämtat hem och installerat någon officeprogramvara eftersom det inte ingår i Windows osv.

Allt är så mycket enklare med Linux!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

...
Jag tycker generellt sett att inlärningskurvan är för svår.

Även här håller jag med, finns sjukt mycket användbara verktyg i Linux som jag ibland finner mig sakna när jag till exempel håller på med textredigering i Windows. Men det går inte att frångå att för gemene man så har Windows en lägre inlärningskurva och om man ser till den stora massan så är det nog fler som vardagssurfar än som behöver scripts för att köra diverse situationer om och om igen.
...

Snick snack. Inlärningskurvan för Linux är inte värre än för Windows. Om något är den lägre. Att du tycker den känns svår beror på att du är van vid Windows, och när Linux då gör någonting annorlunda, så blir det extra svårt iom att du "vet" hur det "ska" gå till/fungera. Min morfar som är runt 80 år, fick sin första dator i present för något år sedan. Jag hade länge tankar på att installera Ubuntu på den innan han fick den, för att göra ett riktigt test, med en person som aldrig har rört en dator förut. Tyvärr fick jag inte det för övriga som var med o delade på presenten. Men jag kan sätta vad som helst på att han inte hade haft mer problem med det än han har med Windows.

Det man måste komma ihåg är att han kan från början ingenting. Han har inga förutfattade meningar om hur någonting "ska" vara. Han har upprepade gånger behövt en förklaring till hur man dubbelklickar med musen. Nej, han är inte dum, han kan bara absolut ingenting. Minns ni hur det var när ni var såna totala nybörjare? Knappast. Som en sådan total nybörjare är det enklare att lära sig Linux, än det är för någon som suttit i Windows halva livet.

Så många gånger han har ringt mig för olika problem. Man hade kunnat undvika det med Ubuntu, de allra flesta. Som t.ex. när firefox påpekade att det började bli för gammalt. Istället för att försöka guida honom till hemsidan, tanka ner nytt, installera. Så hade jag bara behövt guida honom till uppdateraren, som jag å andra sidan lika gärna hade kunnat sätta på automatik, så hade problemet aldrig uppstått.

Ubuntu är idag enklare än Windows att använda, om ditt användningsområde håller sig inom ramarna för de program som finns till Linux/i software center. Och det är ett gäng tusentals program.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Bejje:

Håller helt med dig. När jag installerar Ubuntu så tar det ca 10-15min och sedan är det klart och uppdaterat eftersom man kan låta installationsprogrammet tanka ner uppdateringarna samtidigt som man installerar. Än bättre är att alla drivrutiner är på plats till allting. All hårdvara i datorn + extern hårdvara som skrivare och scanner funkar på en gång.

I Windows tar det nog några timmar innan man installerat windows, hämtat servepack och andra uppdateringar, hämtat och installerat drivrutiner till all hårdvara, installerat antivirus, hämtat hem och installerat någon officeprogramvara eftersom det inte ingår i Windows osv.

Allt är så mycket enklare med Linux!

Rent skitsnack.
Windows 8 tar ca 4min för mig att installera från usb till min SSD, då har jag alla drivrutiner klara, dock så brukar jag installera Nvidia's egna vilket kanske tar 1-2 min på sin höjd, sedan en windows update som tar några minuter.

Om du inte har väldigt suspekt hårdvara så fungerar det out-of-the-box och när det gäller anitvirus så är MSE (Microsoft Security Essentials) installerat och klart så någon tredjepart behövs inte.

Vill man ha office så kan man alltid dra in OpenOffice, LibreOffice eller liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooster:

Snick snack. Inlärningskurvan för Linux är inte värre än för Windows. Om något är den lägre. Att du tycker den känns svår beror på att du är van vid Windows, och när Linux då gör någonting annorlunda, så blir det extra svårt iom att du "vet" hur det "ska" gå till/fungera. Min morfar som är runt 80 år, fick sin första dator i present för något år sedan. Jag hade länge tankar på att installera Ubuntu på den innan han fick den, för att göra ett riktigt test, med en person som aldrig har rört en dator förut. Tyvärr fick jag inte det för övriga som var med o delade på presenten. Men jag kan sätta vad som helst på att han inte hade haft mer problem med det än han har med Windows.

Det man måste komma ihåg är att han kan från början ingenting. Han har inga förutfattade meningar om hur någonting "ska" vara. Han har upprepade gånger behövt en förklaring till hur man dubbelklickar med musen. Nej, han är inte dum, han kan bara absolut ingenting. Minns ni hur det var när ni var såna totala nybörjare? Knappast. Som en sådan total nybörjare är det enklare att lära sig Linux, än det är för någon som suttit i Windows halva livet.

Så många gånger han har ringt mig för olika problem. Man hade kunnat undvika det med Ubuntu, de allra flesta. Som t.ex. när firefox påpekade att det började bli för gammalt. Istället för att försöka guida honom till hemsidan, tanka ner nytt, installera. Så hade jag bara behövt guida honom till uppdateraren, som jag å andra sidan lika gärna hade kunnat sätta på automatik, så hade problemet aldrig uppstått.

Ubuntu är idag enklare än Windows att använda, om ditt användningsområde håller sig inom ramarna för de program som finns till Linux/i software center. Och det är ett gäng tusentals program.

Mina föräldrar är runt 80år och har sedan 2005 använt Windows XP med ganska mycket hjälp från mig med uppdateringar, antivirus osv. Den datorn byttes för ett år sedan ut mot en dator med Windows 7 på och hjälpbehovet blev mycket större, inte bara i början utan även efter månaders användning. De upplever Windows 7 som ologiskt och rörigt jämfört med XP. Jag erbjöd dem ett operativ som "liknar" Windows XP mer och installerade Ubuntu med Gnome-classic. Efter en förklaring om att menyerna sitter i överkant och aktiva program/dokument finns i nederkant så förstod de Ubuntu bättre än XP, de har till och med förstått att man har 4 skrivbord som man kan växla mellan. För att inte tala om att de nu kan hantera uppdateriningarna själva.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Sök runt lite på nätet och jag kan garantera dig att du finner folk med problem med drivrutiner.

Massor. Jag fick 29,7 miljoner träffar!

https://www.google.se/search?q=windows+driver+issue

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Rent skitsnack.
Windows 8 tar ca 4min för mig att installera från usb till min SSD, då har jag alla drivrutiner klara, dock så brukar jag installera Nvidia's egna vilket kanske tar 1-2 min på sin höjd, sedan en windows update som tar några minuter.

Om du inte har väldigt suspekt hårdvara så fungerar det out-of-the-box och när det gäller anitvirus så är MSE (Microsoft Security Essentials) installerat och klart så någon tredjepart behövs inte.

Vill man ha office så kan man alltid dra in OpenOffice, LibreOffice eller liknande.

Om Windows 8 tar 4 minuter eller inte att installera för de flesta kan jag inte riktigt svara på eftersom jag endast har testat betan och det installerades på en vanlig hårddisk och det är möjligt att installationen gick någon snabbare än Windows 7, men inte lika snabbt som Ubuntu på samma dator.
Visst kan man tanka ner och lägga in Libre office, men i Ubuntu ingår redan det.

Sen när det gäller att hämta uppdateringar så är det klart att det går snabbt just nu eftersom Windows 8 är så pass nytt och det knappt hunnit komma några uppdateringar. Testa gärna att installera Windows XP från en skiva som inte är bundlad med de senaste uppdateringarna. Då får datorn stå och tanka och installera uppdateringar i flera timmar kan jag lova. Även Windows 7 tar sin tid med uppdateringar nu för tiden.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Rent skitsnack.
Windows 8 tar ca 4min för mig att installera från usb till min SSD, då har jag alla drivrutiner klara, dock så brukar jag installera Nvidia's egna vilket kanske tar 1-2 min på sin höjd, sedan en windows update som tar några minuter.

Om du inte har väldigt suspekt hårdvara så fungerar det out-of-the-box och när det gäller anitvirus så är MSE (Microsoft Security Essentials) installerat och klart så någon tredjepart behövs inte.

Vill man ha office så kan man alltid dra in OpenOffice, LibreOffice eller liknande.

Jag installerar väl en cirka 2-3 datorer per dag på jobbet och totaltiden från när man har startat knappen på en dator som redan har windows 8 på sig till att office är installerat samt man har lagt in alla uppdateringar tar faktiskt rätt bra tid. Lägg dessutom på att man bör skapa återställningsmedia.

Att installera om en dator som har vista eller windows 7 tar oftast betydligt längre tid då datorn i sig har långsammare hårdvara samt det är en jäääääääävla massa uppdateringar som ska in. I det fallet pratar vi flera timmar.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Bejje:

Om Windows 8 tar 4 minuter eller inte att installera för de flesta kan jag inte riktigt svara på eftersom jag endast har testat betan och det installerades på en vanlig hårddisk och det är möjligt att installationen gick någon snabbare än Windows 7, men inte lika snabbt som Ubuntu på samma dator.
Visst kan man tanka ner och lägga in Libre office, men i Ubuntu ingår redan det.

Sen när det gäller att hämta uppdateringar så är det klart att det går snabbt just nu eftersom Windows 8 är så pass nytt och det knappt hunnit komma några uppdateringar. Testa gärna att installera Windows XP från en skiva som inte är bundlad med de senaste uppdateringarna. Då får datorn stå och tanka och installera uppdateringar i flera timmar kan jag lova. Även Windows 7 tar sin tid med uppdateringar nu för tiden.

På en modern dator med SSD går det riktigt snabbt.
Sedan så snackar du om Windows XP, då kan vi lika gärna jämnföra med Ubuntu 7 eller 8 som skall uppdateras med, inte riktigt relevant, exakt så skippa det.
Installerar du Windows 7 så gör man det i 99% av fallen med SP1 inbackat vilket förkortar tiden att uppdatera radikalt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

På en modern dator med SSD går det riktigt snabbt.
Sedan så snackar du om Windows XP, då kan vi lika gärna jämnföra med Ubuntu 7 eller 8 som skall uppdateras med, inte riktigt relevant, exakt så skippa det.
Installerar du Windows 7 så gör man det i 99% av fallen med SP1 inbackat vilket förkortar tiden att uppdatera radikalt.

Men du snackar ändå om 4 minuter att installera Windows 8 och komma igång vilket jag har mycket svårt att tro. Du får gärna filma det någon gång och lägga upp en video på det. Tar vi istället Windows 7 som jämförelse så har jag på jobbet en Corei5 med 16GB ram och 256GB SSD och det tar längre tid än 4minuter bara att installera den aktuella månadens uppdateringar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Bejje:

Men du snackar ändå om 4 minuter att installera Windows 8 och komma igång vilket jag har mycket svårt att tro. Du får gärna filma det någon gång och lägga upp en video på det. Tar vi istället Windows 7 som jämförelse så har jag på jobbet en Corei5 med 16GB ram och 256GB SSD och det tar längre tid än 4minuter bara att installera den aktuella månadens uppdateringar.

Ja, det tog strax över 4 minuter för mig att installera, lägga till mitt konto och ha desktop framme.
Efter det så installerade jag NVIDIA's egna drivare och var helt klar.

Och nej, jag tänker inte installera om Windows bara för att filma det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ja, det tog strax över 4 minuter för mig att installera, lägga till mitt konto och ha desktop framme.
Efter det så installerade jag NVIDIA's egna drivare och var helt klar.

Och nej, jag tänker inte installera om Windows bara för att filma det.

Men det går ju så snabbt, så vad är problemet? Att du ska förlora 4 minuter av din tid?
Nej sanningen är nog att det kommer ta sån tid och vara så mycket jobb för dig att du inte orkar det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ja, det tog strax över 4 minuter för mig att installera, lägga till mitt konto och ha desktop framme.
Efter det så installerade jag NVIDIA's egna drivare och var helt klar.

Och nej, jag tänker inte installera om Windows bara för att filma det.

Vad hade du för typ av installationsmedia? Det gör ganska stor skillnad i 90% av fallen.

Kan nog installera ex Ubuntu lika fortare från en ssd, till en ssd.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Pewtah:

Vad hade du för typ av installationsmedia? Det gör ganska stor skillnad i 90% av fallen.

Kan nog installera ex Ubuntu lika fort från en ssd, till en ssd.

Om du läser tidigare inlägg från mig i den här tråden så ser du att jag använder USB.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om du läser tidigare inlägg från mig i den här tråden så ser du att jag använder USB.

Precis, då är det väl egentligen inte så speciellt magiskt att installera ett os på fyra minuter?

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på Windows 7, men Linux ÄR ett otroligt smidigt, snabbt, snyggt och bra OS.
Kan gott rekommendera Linux om du inte vill punga ut 1000Kr för Windows.
Och självklart finns det drivrutiner.... -_-

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bejje:

Om Windows 8 tar 4 minuter eller inte att installera för de flesta kan jag inte riktigt svara på eftersom jag endast har testat betan och det installerades på en vanlig hårddisk och det är möjligt att installationen gick någon snabbare än Windows 7, men inte lika snabbt som Ubuntu på samma dator.
Visst kan man tanka ner och lägga in Libre office, men i Ubuntu ingår redan det.

Sen när det gäller att hämta uppdateringar så är det klart att det går snabbt just nu eftersom Windows 8 är så pass nytt och det knappt hunnit komma några uppdateringar. Testa gärna att installera Windows XP från en skiva som inte är bundlad med de senaste uppdateringarna. Då får datorn stå och tanka och installera uppdateringar i flera timmar kan jag lova. Även Windows 7 tar sin tid med uppdateringar nu för tiden.

Till Windows 7 är det en hel hög med gigabyte av uppdateringar som skall laddas ner och installeras innan man är i fas efter nyinstallation. Det är inte nerladdningen som tar tid. Det är alla dessa omstarter om och om igen. Operativsystemet borde heta "Microsoft Reboot 7"
Det går lite snabbare om man använder en förberedd skiva med alla uppdateringarna slipstreamade, men då talar vi om en massa förberedelser innan.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Till Windows 7 är det en hel hög med gigabyte av uppdateringar som skall laddas ner och installeras innan man är i fas efter nyinstallation. Det är inte nerladdningen som tar tid. Det är alla dessa omstarter om och om igen. Operativsystemet borde heta "Microsoft Reboot 7"
Det går lite snabbare om man använder en förberedd skiva med alla uppdateringarna slipstreamade, men då talar vi om en massa förberedelser innan.

Precis, det är en av de saker som jag stör mig så mycket på med Windows, alla dessa omstarter! Det har blivit något bättre sedan Windows XP, men fortfarande ska datorn startas om nästintill alltid när det kommer uppdateringar. Med Linux är det väl mest när kärnan uppdateras som man måste starta om. Andra uppdateringar går på utan omstart.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag lägger hellre extra tid på installationen och får ett system jag trivs med. Installera gör man kanske varannat år (jag kör ju en rullande distribution som hela tiden uppdaterar sig) men använder systemet desto mera mellan installationstillfällena. Dessutom tycker jag det är skoj att konfigurera systemet så jag lägger gärna några timmar på detta oavsett vilket operativsystem det är. Tycker också att man inte alls behöver installera om datorn lika ofta när man kör Linux. Det segar inte ner sig med tiden på samma sätt som windows brukar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag lägger hellre extra tid på installationen och får ett system jag trivs med. Installera gör man kanske varannat år (jag kör ju en rullande distribution som hela tiden uppdaterar sig) men använder systemet desto mera mellan installationstillfällena. Dessutom tycker jag det är skoj att konfigurera systemet så jag lägger gärna några timmar på detta oavsett vilket operativsystem det är. Tycker också att man inte alls behöver installera om datorn lika ofta när man kör Linux. Det segar inte ner sig med tiden på samma sätt som windows brukar göra.

Segheten i Windows har mycket att göra med filsystemet NTFS och hur det fungerar. NTFS heter fortfarande NTFS än idag, men det är inte samma filsystem som på Windows NT-tiden. Problemet har varit hur filsystemet lagrar filer vilket skapar fragmentering och som segar ner. Detta har blivit ett mindre problem i nyare versioner av Windows, men finns fortfarande. EXT-filsystemen har inte det problemet då de lagrar filer på ett sådant sätt att fragmentering inte uppstår förrän disken börjar bli full. Ser man till att disken inte är proppfull så slipper man detta.

Nu tror jag oavsett att detta är ett problem som försvinner med SSD eftersom det är ett minne och inte en fysisk skiva med läsarm, så att läsa fragmenterade filer borde går lika snabbt som en fil som inte är fragmenterad, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bejje:

Segheten i Windows har mycket att göra med filsystemet NTFS och hur det fungerar. NTFS heter fortfarande NTFS än idag, men det är inte samma filsystem som på Windows NT-tiden. Problemet har varit hur filsystemet lagrar filer vilket skapar fragmentering och som segar ner. Detta har blivit ett mindre problem i nyare versioner av Windows, men finns fortfarande. EXT-filsystemen har inte det problemet då de lagrar filer på ett sådant sätt att fragmentering inte uppstår förrän disken börjar bli full. Ser man till att disken inte är proppfull så slipper man detta.

Nu tror jag oavsett att detta är ett problem som försvinner med SSD eftersom det är ett minne och inte en fysisk skiva med läsarm, så att läsa fragmenterade filer borde går lika snabbt som en fil som inte är fragmenterad, rätta mig om jag har fel.

Rätt, ssder har däremot problem när de ska skriva data, det är därför defrag ersatts med trim på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.