Fortsatt försäljningsminskning av PC-datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

En bidragande orsak till detta borde väl ändå vara konsoler. Alltså att det utvecklas mer till dem som inte är lika kraftfulla som en PC.
Eftersom ingen behöver ju uppgradera sin PC speciellt mycket då de flesta spel rullar på hur bra som helst.
Alltså grafiken utvecklas inte i den takt som vi på PC-sidan önskar.

Ingen fakta på detta men det är ju ett ganska omtalat ämne sedan tidigare. Så detta var ju inte direkt någon nyhet...inte för mig iaf.

Spelmarknaden på PC är väldigt marginell. Den stora massan gör annat än att spela på sin PC.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det är Microsofts fel. Ingen vill ha Windows 8

Tror du själv på det?
Försäljningen av icke stationära har minskat länge. Inte p.g.a. Windows 8, utan för att laptops är smidigare och de allra flest användare kräver inte den prestandaskillnad som är mellan laptops och stationära.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Lite tråkig atmosfär många Sweclockers artiklar sprider numera. Känns nästan som Aftonbladet journalism, alla artiklar ska väcka reaktion.

Vem bryr sig om det inte säljs lika många PC-datorer, dom kommer ändå finnas och utvecklingen går bara framåt till att utveckla mer avancerade komponenter, sen om vi inte väljer att köpa nytt, uppgradera, men att vara nöjda med det vi har...

Det är bara att välja att inte läsa i så fall

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Spelmarknaden på PC är väldigt marginell. Den stora massan gör annat än att spela på sin PC.

Spelmarknaden överlag är väldigt marginell om vi nu ska det på det viset.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aloysius:

Det är x86 som krisar alltså. För vad är det som gör att en surfplatta inte räknas som en dator? För att den saknar tangentbord?

Det är PC-marknaden som krisar, inte x86-marknaden. Om du tittar på hur Intels ekonomiska resultat utvecklat sig på senare år så inser du snabbt att försäljningen av Intel CPUer har kanske minskat i antal sålda enheter men priset per såld CPU har ökat mer vilket gör att omsättningen har ökat. Tittar man sedan på varför medelpriset per såld CPU ökat så beror det på att våra telefoner/plattor behöver innehåll, innehåll som levereras av servers och datacenter. Vilken CPU använder man idag när man bygger datacenters, jo väldigt dyra (1000-tals $) Xeons.

Sedan undrar jag hur länge det tar innan företag som tillverkar telefoner och plattor inser att x86 faktisk borde vara att räkna med här. Har skaffat en Android-telefon med "Medfield" (Atom baserat SoC), den har dels riktigt bra prestanda (CPU-delen) men det som imponerar mest är batteritiden. Tidigare har jag alltid varit tvungen att ladda min "smarta" telefon varje natt eller i undantagsfall var annan natt. Igår hade Medfield luren 57% batteri kvar och det var mer än 2 dagar sedan den laddades senast, laddar regelmässigt denna lur var annan natt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kanske skall sälja burken för att köpa nytt igen då.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Kankse för att folk börjar inse att det inte är någon poäng att ha bättre och nyare om man ändå inte behöver det?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Det är PC-marknaden som krisar, inte x86-marknaden. Om du tittar på hur Intels ekonomiska resultat utvecklat sig på senare år så inser du snabbt att försäljningen av Intel CPUer har kanske minskat i antal sålda enheter men priset per såld CPU har ökat mer vilket gör att omsättningen har ökat. Tittar man sedan på varför medelpriset per såld CPU ökat så beror det på att våra telefoner/plattor behöver innehåll, innehåll som levereras av servers och datacenter. Vilken CPU använder man idag när man bygger datacenters, jo väldigt dyra (1000-tals $) Xeons.

Sedan undrar jag hur länge det tar innan företag som tillverkar telefoner och plattor inser att x86 faktisk borde vara att räkna med här. Har skaffat en Android-telefon med "Medfield" (Atom baserat SoC), den har dels riktigt bra prestanda (CPU-delen) men det som imponerar mest är batteritiden. Tidigare har jag alltid varit tvungen att ladda min "smarta" telefon varje natt eller i undantagsfall var annan natt. Igår hade Medfield luren 57% batteri kvar och det var mer än 2 dagar sedan den laddades senast, laddar regelmässigt denna lur var annan natt.

Då är frågan, när kommer en Nexustelefon med x86? Man hör ju inte så mycket om Android på x86 mer än som kuriosa. Hur ligger de till i utvecklingen? Är versionerna identiska på användarnivå? Hur ser det ut med appar egentligen? Vill minnas att man kodar i något som är snarlikt Java till Android, betyder det att det ligger ett liknande system med en VM mellan så att underliggande plattform inte spelar någon roll?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Eftersom nästa generations konsol:er baseras på "dator komponenter" kommer väl detta ändras! x)

Kolsolförsäljningen är extremt liten jämflört med surfplattemarknaden eller till och med bärbara datorer så att konsolerna kommer att vända träden är i princip omöjligt..

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Man uppgraderar mindre när det inte kommer något nytt som behöver mer kraft. T.o.m. en gammal 775 klarar sig än idag för det mesta.

Vi sitter fast lite.

Du har helt rätt, det enda nysläppta spelet jag spelar för tillfället är FIFA13 och eftersom det är kodat för PS3, även om jag force:ar AA max och AF max så går det att maxa med marginal på min 3GHZ C2D och ett 260GTX stock. Det kommer nog med nästa generation konsoler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Lite tråkig atmosfär många Sweclockers artiklar sprider numera. Känns nästan som Aftonbladet journalism, alla artiklar ska väcka reaktion.

Vem bryr sig om det inte säljs lika många PC-datorer, dom kommer ändå finnas och utvecklingen går bara framåt till att utveckla mer avancerade komponenter, sen om vi inte väljer att köpa nytt, uppgradera, men att vara nöjda med det vi har...

Förstår inte alls vad du läser in i artikeln som ens kan liknas vid sensationsjournalistik. Att en nättidning sysslar med omvärldsbevakning inom ett område som sammanfaller med majoriteten av besökarnas intresse är helt naturligt - och intresserar säkerligen flera.

Vad som säkerligen sprider tråkig atmosfär är nog osakligt och ospecificerat gnäll som stjäl uppmärksamhet från ämnet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är väl spelutvecklarnas fel då de bara släpper bra spel till konsoler och inte till PC vilket gör att ungdomar inte köper datorer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Spelmarknaden överlag är väldigt marginell om vi nu ska det på det viset.

Han jämförde med konsoler - jag tror de flesta köper en konsol för att spela på

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Då är frågan, när kommer en Nexustelefon med x86? Man hör ju inte så mycket om Android på x86 mer än som kuriosa. Hur ligger de till i utvecklingen? Är versionerna identiska på användarnivå? Hur ser det ut med appar egentligen? Vill minnas att man kodar i något som är snarlikt Java till Android, betyder det att det ligger ett liknande system med en VM mellan så att underliggande plattform inte spelar någon roll?

Detta är lite OT så det blir bara ett svar

Android-appar utvecklas normalt i Java och körs på en virtuell maskin vid namn Dalvik. På en x86-baserad telefon så konverteras Dalvik-bytekoden till x86-maskinkod (finns även MIPS-baserade Android enheter och där blir naturligtvis bytekoden konverterad till MIPS-maskinkod).

Har läst någonstans att man uppskattar mängden "rena" Dalvik applikationer till 70-80% av alla applikationer.

Vissa applikationer använder sig av något som kallas NDK (Native Development Kit), som utvecklar behöver du bara kryssa i att du vill stödja ARMv7, x86 och MIPS om du så önskar, så merarbetet är väldigt lågt förutsatt att man inte använder ARM specifika saker som t.ex. NEON (ARM SIMD, motsvarande SSE). Men det finns ju naturligtvis applikationer som bara innehåller ARMv7 kod. Är man då körd? Nej, Intel har utvecklat en binäröversättare som ligger i "molnet" (skulle bli för resurskrävande att utföra översättningen på telefonen), så om jag väljer att ladda ner en applikation som använder NDK men saknar x86 så kommer den binäröversättas från ARM till x86 kod innan/medan den laddas ner.

Allt detta verkar fungera även i praktiken, har laddat ner och köpt en hel del appar/spel och än så länge har precis var enda applikation fungerat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

varför köpa ny dator när den 4år gamla fortfarande går att spela så bra på?

För övrigt är jag ganska nöjd att jag köpte 7970 GHZ edition redan i maj förra året då dem iaf inte släpper något nytt fören 2014. (och jag lär ju inte behöva göra en uppgradering fören 2016)

Stämmer mer än väl. Just 2013 kommer nog även det ses som ett bottenår men däremot finns chansen att PC-försäljning och komponentförsäljning ökar mot slutet 2013 till 2014 (nya grafikkortsarkitekturer, närmare nextgen spel för alla plattofmar m.m.). Just nu finns det ingen morot som lockar folk till att uppgradera utan det vi har funkar.

Sen gör hela branschen gör sig sen en enorm otjänst att se ökningen av plattor som något som äter av PC-försäljningen. Till viss del är det så. Men en surfplatta kompletterar det man gör på en PC, det ersätter den inte. Den gruppen tror jag är grovt överskattad där plattan gör det. Intel och Microsoft framförallt men även flera andra har spårat ur med alla sina hybrider IMO. Med tanke på Microsofts uteblivna framgångar så tror jag vi har lite av en platt-bubbla som kokar.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Har ett hyfsat nytt system, men har funderat på att uppgradera. Varför gör jag det inte?

Mitt system levererar tillräckligt bra prestanda redan nu - ett nytt skulle bara öka FPS:en från 100 till 200, vilket min hjärna ändå ignorerar. Vill ha en snabb skärm, minst 27-tum helst 30", 16:10 och med en upplösning i QFHD, men de finns inte för vanliga konsumenter till någorlunda rimligt pris. Då den skärmen kommer uppgraderar jag OCH skaffar tillhörande hårdvara som krävs. Tills dess klarar jag mig gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är PC-marknaden som krisar, inte x86-marknaden. Om du tittar på hur Intels ekonomiska resultat utvecklat sig på senare år så inser du snabbt att försäljningen av Intel CPUer har kanske minskat i antal sålda enheter men priset per såld CPU har ökat mer vilket gör att omsättningen har ökat. Tittar man sedan på varför medelpriset per såld CPU ökat så beror det på att våra telefoner/plattor behöver innehåll, innehåll som levereras av servers och datacenter. Vilken CPU använder man idag när man bygger datacenters, jo väldigt dyra (1000-tals $) Xeons.

Sedan undrar jag hur länge det tar innan företag som tillverkar telefoner och plattor inser att x86 faktisk borde vara att räkna med här. Har skaffat en Android-telefon med "Medfield" (Atom baserat SoC), den har dels riktigt bra prestanda (CPU-delen) men det som imponerar mest är batteritiden. Tidigare har jag alltid varit tvungen att ladda min "smarta" telefon varje natt eller i undantagsfall var annan natt. Igår hade Medfield luren 57% batteri kvar och det var mer än 2 dagar sedan den laddades senast, laddar regelmässigt denna lur var annan natt.

Jo, men nu var ju min fundering om inte surfplattorna blivit så pass avancerade att de kan räknas som datorer, och Intels andel av surfplattemarknaden är ju ganska marginell. Frågan jag funderade på var alltså om människor i gemen köper färre prylar de använder som datorer, än tidigare. Och det är jag inte helt säker på, ekonomisk kris till trots.

Men jag håller med dig om att x86 borde ha en ljus framtid till Android, på papperet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det är Microsofts fel. Ingen vill ha Windows 8

Sant, vill inte ha Windows 8, och är för lat att installera om en dator

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt när det är överpris på det mesta:-)

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F Gaming | ASUS ROG Strix 850w | ASUS ROG Strix 3080 OC | Intel i9-9900K OC 4.9 GHz | ASUS ROG Strix LC II 360 AIO | WD Black SN750 NVMe SSD 1TB M.2 | HyperX Savage SSD 240GB | G.Skill Trident Z Neo (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Skrivet av zerozam:

Har ett hyfsat nytt system, men har funderat på att uppgradera. Varför gör jag det inte?

Mitt system levererar tillräckligt bra prestanda redan nu - ett nytt skulle bara öka FPS:en från 100 till 200, vilket min hjärna ändå ignorerar. Vill ha en snabb skärm, minst 27-tum helst 30", 16:10 och med en upplösning i QFHD, men de finns inte för vanliga konsumenter till någorlunda rimligt pris. Då den skärmen kommer uppgraderar jag OCH skaffar tillhörande hårdvara som krävs. Tills dess klarar jag mig gott.

Jag sitter också och väntar på större och mer högupplösta bildskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerozam:

Har ett hyfsat nytt system, men har funderat på att uppgradera. Varför gör jag det inte?

Mitt system levererar tillräckligt bra prestanda redan nu - ett nytt skulle bara öka FPS:en från 100 till 200, vilket min hjärna ändå ignorerar. Vill ha en snabb skärm, minst 27-tum helst 30", 16:10 och med en upplösning i QFHD, men de finns inte för vanliga konsumenter till någorlunda rimligt pris. Då den skärmen kommer uppgraderar jag OCH skaffar tillhörande hårdvara som krävs. Tills dess klarar jag mig gott.

QFHD är ju 16:9 så vad du vill ha är väl WQUXGA (3840×2400), eller nåt i närheten antar jag?

Permalänk
Medlem

Ser många anledningar till trenden...
Med övergången från windows XP till Vista så ställdes det rätt stora krav på hårdvaran. Vid den tiden satt de flesta på enkelkärninga pentium 4 eller motsvarande, som inte riktigt hängde med i övergången av operativsystem.
Samtidigt kom intel core duo/core 2 duo arkitekturerna och många som ville köra vista blev "tvungna" att uppgradera.
Windows 7 är mindre krävande än Vista och core2duo och athlon/phenom arktiekturerna räcker till för att driva windows 7 utan problem. För vardagligt bruk behövs egentligen inte mer än att kunna accelerera 1080p på youtube för att tillfredställa svensson behoven?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

marknaden e mättad för länge sedan bara u-länderna kvar att erövra PUNK slut

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Minskad? Det märks ju inte hos Komplett i alla fall. De har ju inte mitt grafikkort på lager...

Visa signatur

Games!

Permalänk
Avstängd

Inte ett dugg förvånande. Försäljningen kommer att fortsätta sjunka och sannolikheten är stor att datorersom de ser ut idagsläget kommer endast att användas av entusiaster, gamers och som workstations inom några år.

Majoriteten köper inte en stationär- eller bärbar dator för att kunna läsa aftonbladet, porrsurfa och betala sina räkningar med. Det går liksom inte att komma ifrån det faktum att folk som hänger på sweclockers och liknande siter är en stor minoritet av datoranvändare.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Enda jag har köpt som är direkt nytt är mitt GTX 680, annars så är min dator ca: 2½ år gammal, finns ju inte mycket att uppgradera till atm då spelen inte direkt krävt mer än vad Battlefield3 gör, men detta kommer givetvis ändras nu med nästa generations konsoler samt alla nya grafikmotorer som börjar poppa upp.

Tyvärr så styr konsolerna väldigt mycket hur bra grafik även datorn får.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Jag har också haft mitt moderkort i snart 3 år nu men i år tror jag att jag kan kanske ska byta ut moderkortet och cpu. Har redan bytt grafikkort 2 gånger på 3 år och köpt en massa SSD diskar och överklockat CPU. Samt gått från 6gb 1866 minnen till 12 gb 2000 mhz. Datorn har ju blivit sjukt mycket snabbare med alla uppgraderingar. Även gått från 1 skärm till 3 skärmar med Eyefininty.

Svårt att säga vad som är själva PC:n. Sitter jag med en 3 år gammal burk eller 1 år? (bytte till hd7970 för 1 år sedan).

Men som alla redan konstaterat, en 3-5 år gammal i7:a med SSD funkar alldeles utmärkt för 90% av PC användarna. Sen är vi ett gäng Hardcore gamers som måste ha betydligt kraftfullare riggar för att kunna spela de PC-gjorda spelen. Battlefield 3 går på knäna med 3 skärmar om jag drar på max på allt. Däremot konsollkonverterade spel flyter med 120 FPS på 3 skärmar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aloysius:

Jo, men nu var ju min fundering om inte surfplattorna blivit så pass avancerade att de kan räknas som datorer, och Intels andel av surfplattemarknaden är ju ganska marginell. Frågan jag funderade på var alltså om människor i gemen köper färre prylar de använder som datorer, än tidigare. Och det är jag inte helt säker på, ekonomisk kris till trots.

Men jag håller med dig om att x86 borde ha en ljus framtid till Android, på papperet i alla fall.

Fast frågan är om surfplatteförsäljningen gör så stor skillnad. Den är ju ändå inte så stor del av marknaden än. Det kan nog bli ett hot i framtiden men tror inte att det spelar någon större roll just nu. Jag skulle snarare gissa på att det är en kombination av ekonomisk kris som gör folk mindre benägna att köpa dyra saker i kombination med att prestandan blev tillräckligt bra för ett par år sedan. Innan gick prestandautvecklingen mycket snabbare och en gammal dator kändes snart väldigt gammal. Nu klarar du vardagsanvändning på rätt gammal hårdvara utan att det känns så gammalt alltså är det svårare att motivera köp av ny dator. Hade det inte varit för att jag har högre prestandakrav än medelsvensson hade jag suttit kvar på min Core 2 Quad ett par år till. Den blev nu ivägskickad till mina föräldrar där den kommer klara sig bra i många år då den bara kommer köra lite lättare bild och videoredigering. Det klarar en Q9450 utan större problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanso:

Titta på Platt tv marknaden. Det var en enorm rush när alla uppgraderade från tjockis tv. Men nu har alla en platt tv och ser ingen anledning till att uppgradera!

Jag har då "ingen" tv!

Skrivet av crimsonidol:

Instämmer!

Skrivet av KTL:

Stämmer mer än väl. Just 2013 kommer nog även det ses som ett bottenår men däremot finns chansen att PC-försäljning och komponentförsäljning ökar mot slutet 2013 till 2014 (nya grafikkortsarkitekturer, närmare nextgen spel för alla plattofmar m.m.). Just nu finns det ingen morot som lockar folk till att uppgradera utan det vi har funkar.

Sen gör hela branschen gör sig sen en enorm otjänst att se ökningen av plattor som något som äter av PC-försäljningen. Till viss del är det så. Men en surfplatta kompletterar det man gör på en PC, det ersätter den inte. Den gruppen tror jag är grovt överskattad där plattan gör det. Intel och Microsoft framförallt men även flera andra har spårat ur med alla sina hybrider IMO. Med tanke på Microsofts uteblivna framgångar så tror jag vi har lite av en platt-bubbla som kokar.

Det enda jag tycker varit värt att uppgradera är SSD och hårddiskar. I mitt fall min gamla trotjänare Intel G2 80gb som har för lite kapacitet för alla spel jag har köpt på sistone så jag har precis köpt mig en Samsung 840 Pro 256gb. Jag märker inte skillnad än så länge i snabbhet (dock kör jag SATA2) men jag kan allt proppa i den mer saker, (spel, program etc.). Hårddiskar med större lagringskapacitet för allt annat kan man aldrig få nog av. Blir att köpa mig en 4tb nu till vårkanten för att ersätta mina 2st 2tb WD-diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Han jämförde med konsoler - jag tror de flesta köper en konsol för att spela på

Ja, men konsoler är inte så enormt populära som så många tror. Å andra sidan känner jag folk som köpt PS3 endast för den har blu-ray.