Sony presenterar Playstation 4

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Öh... njäe? Snarare så att MS har något av ett övertag eftersom de vet vad de har att göra med.

Kanske det, men dom tappar utvecklare snabbt nu för tiden. Vem vill spela på en konsol som inte har spel?.. Var inte det en av säljpunkterna att varför folk köpte 360/Ps3 istället för att köpa en PC? att spela de exklusiva spelen....

(Jag räknar inte in XBL/PSN där man kan spela spel från massa andra klassiska spel såsom PS1, PS2, Dreamcast etc.)

Permalänk
Medlem

Tror både Sony och Microsft vetat om vad den andra gör under en lång tid. Det vi fått veta om PS4 är knappast något nytt för MS.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

8GB GDDR5 minne låter dyrt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det är till och med något av en underdrift att säga att den sålde väldigt bra eftersom den vid flera tillfällen faktiskt sålde mer än PS3.

Va? skojar du, Sony kan ändra saker utan problem smart att visa upp först, de gav bara en liten preview

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk

Är det någon som vet något ingående om Jaguar? Jag hittade en artikel här på SweC om Jaguar, men är det samma som sitter i PS4? Denna Jaguar har ju 8 kärnor, är det 4 kärnor då i HT eller vad är det som gäller? Jag har ju en Sandy Bridge som är 4 kärnor men innuti Windows så visas det som 8 så det måste ju vara HT.

Permalänk
Medlem

Hur länge tror ni Hårdvaran räcker då?
Max 2 år tror jag iallfall.

Permalänk
Skrivet av Haxk:

Jag har att säga tre saker:

1. Varför presentera Playstation 4, men att inte visa upp hur konsolen ser ut?

2. Nu har microsft en stor fördel när de ska släppa xbox720, då de vet vilka komponenter och funktioner PS4 kommer att ha.

3. Ingen vetskap om priset ännu på konsolen och varför inte presentera allting på E3 till sommaren när det gäller PS4?

Tycker det är en aning naivt och tro att MS inte vet Sonys komponenter för ens vid nattens presentation. De har full koll på varandra sedan länge vilka komponenter som ska sitta i varderas konsoller.

Permalänk
Skrivet av binarie2:

Hur länge tror ni Hårdvaran räcker då?
Max 2 år tror jag iallfall.

PS3/360 har räckt fram tills 2013 med hårdvara som klarar spela NYA spel.. vilket har vart 5-6 år. Vilket under den tiden tror jag flera har uppgraderat sin dator flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3gapix3l:

Är det någon som vet något ingående om Jaguar? Jag hittade en artikel här på SweC om Jaguar, men är det samma som sitter i PS4? Denna Jaguar har ju 8 kärnor, är det 4 kärnor då i HT eller vad är det som gäller? Jag har ju en Sandy Bridge som är 4 kärnor men innuti Windows så visas det som 8 så det måste ju vara HT.

Kan tänka mig att det är någon form av MCM-chip.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Det känns som att historien kommer upprepa sig vad det gäller kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0LD5K00L:

Det känns som att historien kommer upprepa sig vad det gäller kostnaden.

De har ju själva sagt att den ska prissättas runt 4k, helt bakom flötet är de ju trots allt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

8GB GDDR5 minne låter dyrt.

Jag tror nog inte det rör sig om speciellt mkt pengar när du beställer några miljoner enheter samtidigt

Edit: Hittade någon hemsida som antydde att det kostar ca $18 för 1GB vilket betyder att 8GB skulle kosta mindre än 1000kr.

Skrivet av Havreflarn:

Tycker det är en aning naivt och tro att MS inte vet Sonys komponenter för ens vid nattens presentation. De har full koll på varandra sedan länge vilka komponenter som ska sitta i varderas konsoller.

Det låter inte lagligt...

Känner du till några konkreta bevis för industrispionage tycker jag att du skall anmäla det till relevanta polismyndigheter..

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av 1337sweden:

HAHA, det där är inte sant. Testa spela spel som DiRT. Tar jävla lång tid att ladda ändå. om man spelar kvittar SSD jämfört med HDD.

Min dator med DIRT har knappt ens laddnings tider så mm det stämmer skit "bra".

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

En vanlig PC har en dålig arkitektur för spel (och obestämd med massa olika processorer), så att jämföra med PC och säga att 8 lite sämre kärnor är sämre än 4 lite starkare kärnor är felaktigt. Då jämför man med en dålig systemlösning,

För det första innebär ett gemensamt 8GB minne med ultrasnabb minnesbuss en mkt stor effektivisering. Så det blir inte lika mkt dataskyfflande för CPU'n.

Sedan vet PS4-spelen att det finns just exakt 8 CPU-kärnor med känd prestanda, så det är lätt att fördela arbetet på dessa kärnor. I en PC så vet man inte om spelet kommer köras på 2,4,6 eller 8 kärniga processorer, och även prestandan är okänd, så det går inte optimera bra med rimlig arbetsinsats (man gör inte helt olika spelmotorer för olika typer av CPU'er direkt.).
Det man gör är att man optimerar för vad som sitter i en typisk gamerdator, dvs 4-kärnig processor.

Nån får gärna förklara för mig vilken CPU-uppgift i spel som kräver hög en-kärnig prestanda?
Jag kan inte se någon uppgift som inte går att dela upp på flera processer om det skulle behövas.
T ex fysik är lätt att fördela på flera trådar (olika trådar får hantera olika objekt). Samma sak med AI, men det räcker nog bra med en tråd för att hantera AI som kan gå på en egen kärna.

Och framförallt, en lite starkare kärna kräver mkt mer kiselyta/transistorer än en lite enklare kärna, det är inget proportionellt samband. Det krävs mkt avancerade och platskrävande lösningar för att öka prestandan per klockfrekvens i en processor-kärna idag.

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

blabla vem bry sig. huvudsaken är att alla konsolspel (90% av alla spel idag) får bättre grafik så att PC kan njuta lite mer iallafall och inte få grafiken nerfad i alla spel pga konsollerna

Word.

Installerade precis första crysis för att kolla om det fortfarande är snyggt.

Tävlar lätt med många highend titlar idag trots att det har 5 år på nacken, vilket är rätt sjukt. Rätt kul att min rigg har lite problem med det, får runt 50 fps när jag maxat alla inställningar förutom AA som jag satt på 4x i 1920x1080.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Vi kör fortfarande över konsolen, med det var väll väntat. Kommer dock bli drygt nu då det lär bli ett herrans fanboy-krig överallt, PS4 vs PS3, PS4 vs Xbox 360, PS4 vs Wii U och till slut PS4 vs PC...

Låt oss fortsätta som de senaste två-tre åren, PC-spelare, och visa vart skåpet ska stå!

PC i all ära vad gällande grafik, men såg du ens presentationen?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nån får gärna förklara för mig vilken CPU-uppgift i spel som kräver hög en-kärnig prestanda?
Jag kan inte se någon uppgift som inte går att dela upp på flera processer om det skulle behövas.
T ex fysik är lätt att fördela på flera trådar (olika trådar får hantera olika objekt). Samma sak med AI, men det räcker nog bra med en tråd för att hantera AI som kan gå på en egen kärna.

Alla CPU uppgifter är knepiga att dela upp eftersom de behöver kommunciera med varandra och resten av spelet i realtid.

Det är just kravet på realtid som ställer till det eftersom alla trådade processer måste vara medvetna om "hur långt fram" övriga processer kommit och stanna för att invänta varandra.

Edit: Min poäng är att en AI eller fysikmotor som inte kan kommunicera med resten av spelet är helt värdelösa, och ju mer de skall kommunicera, destu svårare att dela upp i trådar.

Faktum är att det är väldigt knepigt att koda ett spel som är bra optimerat för flera kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Sällan man stöter på inlägg som är så brutalt felaktiga.

Faktum är att det tekniskt och praktiskt sett är precis tvärt om. PS3 var floppen. Grafikkortet var även i den flera år gammalt när den släpptes. Den var extremt dyr att tillverka och hade en processor som för det tog flera år innan någon ens kunde utnyttja dess avancerade arkitektur på allvar. Den körde Sony i botten eftersom de förlorade pengar per varje såld konsol i början just tack vare den överdrivna processorn, trots att skiten kostade 7000 spänn. Sony erkände snart efteråt misstaget och sade att de hart lärt sig att inte längre göra tekniska framsteg för tekniska framstegs skull.

Med den vänliga x86 arkitekturen i PS4 så kommer hårdvaran att göra det möjligt för utvecklarna att skapa spel som är både snyggare och flyter minst lika bra som på PS3 med en bråkdel utav arbetet, i 1080p upplösning snarare än 720p. Och samtidigt faktiskt tjäna Sony pengar istället för att kosta dem tack vare att denna hårdvara även är jävligt mycket billigare att tillverka än den i PS3.

kan ha varit mycket felaktig information men du behöver inte klanka ner på mig för det, Jag ska försöka förklara vad jag menade..

de hade en framtidssäker cpu när ps3 släpptes, det var ju iprincip omöjligt att hitta en processor med lika mycket kärnor som deras för en summa som en svensson kan ha råd med.

Cpu+gpu i nya ps4 kan jag gå och köpa i såkallad "monsterdator" för svenssons på elgiganten med 16gb ram HELA 1TB HÅRDDISK!!!!!! redan för flera månader sen, hur kommer det se ut om 10år? spelen kommer ju aldrig kunna bli bättre då. Tillskillnad mot ps3 där man efter x antal år faktist kunde börja använda sig utav alla cpu kraft. Jag skiter fullständigt i om sony förlorade en förmögenhet per såld vara, det är inte speciellt intressant för mig som slutkund som ska bruka deras vara i 10år, kul med spel som ser ut exakt samma 2014-2024. Detta kommer ju även påverka datorindustrin eftersom att de börjar bli fler och fler som portar över sina spela.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk

Kontrollen ser förjävlig ut jag vet inte om någon blev hypead av detta men jag blev det inte och ja jag äger en playstation 3 och 2.

Permalänk
Medlem

Grafiken är väl som väntat men med tanke på hur bra PS3 exklusiva spel ser ut finns det en hel del kräm i maskinerna fastän de har ett par år på nacken. De som imponera mest var att de äntligen fixat viloläget, bakgrundstankningar, streaming av PS3 titlar samt streaming till telefoner och liknande.

Blir högst troligen dag 1 köp för mig, perfekt media hub i hemmet.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Väl optimerade konsolspel, som Uncharted. Många spel är gjorda främst för konsolerna och portas sedan till PC. De första spelen till både PS1, PS2 och PS3 såg ut som skit och flöt lika bra, och den sistnämnda med en processor på 3,2 Ghz, innan utvecklarna lärde sig programmera för hårdvaran. PS4:ans spel ser jävligt bra ut redan nu, förmodligen just tack vare x86 arkitekturen. Om Killzone demot kunde flyta på med 1.8Ghz som det gjorde under konferensen så lär framtiden se ljus ut vad gäller spelens prestanda/optimering.

Killzone spelades från en PC när de demonstrerade det på eventet. Utvecklarna sa det själva på Gametrailers intervjuer efter eventet. Det ska dock flyta lika bra på en PS4 säger dom.

Permalänk
Medlem

Bara jag som blev positivt överaskad?
Ryktades ju om gpu i klass med 7670 i cf med en inbyggd på cpu:n.. Känns ju ett 7850/70 med GDDR5 minne bra mycket roligare.

Ca 10% under mitt 580 i prestanda? Och med all optimering som kan göras tror jag att det kan bli riktigt bra

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

Cpu+gpu i nya ps4 kan jag gå och köpa i såkallad "monsterdator" för svenssons på elgiganten med 16gb ram HELA 1TB HÅRDDISK!!!!!!

Kan du inte snälla visa mig vilken monsterdator från elgiganten jag skall köpa om jag vill ha en med 8GB GDDR5 minne?

Även om grafikdelen bara kan använda hälften så pratar vi 4GB grafikminne, något endast GTX Titan kan slå (i minne per GPU).

Skrivet av Pollux89:

Bara jag som blev positivt överaskad?
Ryktades ju om gpu i klass med 7670 i cf med en inbyggd på cpu:n.. Känns ju ett 7850/70 med GDDR5 minne bra mycket roligare.

Ca 10% under mitt 580 i prestanda? Och med all optimering som kan göras tror jag att det kan bli riktigt bra

Jag håller med, räknar man in den absurda mängden grafikminne som finns tillgängligt samt det faktum att spel kan optimeras till att bli flera gånger snabbare på samma hårdvara när det rör sig om konsol så kan den bli helt brutal!

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg borttaget*

"Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna", som det står i §1.6 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Matheeeew:

Finns bara två saker huvudkonsumenterna är intresserade av - pris och speltitlar.

Jag upplever att många konsolspelare skiter i priset. De köper sina FIFA och CoD en gång om året för 600 spänn vid release, trots att det är i princip samma spel år efter år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sony gick inte ut med specifik uppgifter ang APU:n?

om det isåfall skulle vara en lansering kring julen så är det inte omöljigt att det kanske är kaveri som ligger under huven! bara spekulationer men man kan alltid hoppas!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Inge video matrial?

Permalänk
Medlem
Skrivet av binarie2:

Hur länge tror ni Hårdvaran räcker då?
Max 2 år tror jag iallfall.

Lätt 5-6 år. Ps3an håller fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Kan du inte snälla visa mig vilken monsterdator från elgiganten jag skall köpa om jag vill ha en med 8GB GDDR5 minne?

Även om grafikdelen bara kan använda hälften så pratar vi 4GB grafikminne, något endast GTX Titan kan slå (i minne per GPU).

Jag håller med, räknar man in den absurda mängden grafikminne som finns tillgängligt samt det faktum att spel kan optimeras till att bli flera gånger snabbare på samma hårdvara när det rör sig om konsol så kan den bli helt brutal!

Att jämföra med Titan är ju bara löjligt.
Minnet har mindre betydelse när beräkningscapaciteten inte är högre än ett 6970.
Personligen förstår jag inte vad de ska ha så mycket grafikminne till. Känns lite overkill för 1080p.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ixos:

Alla CPU uppgifter är knepiga att dela upp eftersom de behöver kommunciera med varandra och resten av spelet i realtid.

Det är just kravet på realtid som ställer till det eftersom alla trådade processer måste vara medvetna om "hur långt fram" övriga processer kommit och stanna för att invänta varandra.

Edit: Min poäng är att en AI eller fysikmotor som inte kan kommunicera med resten av spelet är helt värdelösa, och ju mer de skall kommunicera, destu svårare att dela upp i trådar.

Faktum är att det är väldigt knepigt att koda ett spel som är bra optimerat för flera kärnor.

Exakt. Just kommunikation mellan CPU-kärnor är det som är extremt komplicerat att få till på ett både korrekt och framförallt effektivt sätt. Ska bli intressant att se hur CPU-cachen är designad på denna maskin då den använder GDDR5 även för CPUn. GDDR5 ger väldigt bra bandbredd jämfört med DDR3, men "there is no such thing as a free lunch" och nackdelen med GDDR5 jämfört med DDR3 är mycket högre latens.

En GPU har ett relativt "enkelt" accessmönster mot RAM i det att GPUn nästan alltid vill ha relativt stora kakor data som den läser linjär, latensen påverkar tiden till första data sedan är det bandbredd som räknas så länge man bara vill ha nästföljande byte.

En CPU har normalt sett ett väldigt oregelbunden accessmönster, olika variabler ligger på olika ställen i minne, programmet hoppar till olika ställen baserat på om hur någon jämförelse går. Varje gång man läser/skriver från/till ny adress är det latensen som är flaskhalsen, inte bandbredd. Nu är detta en konsol, så speltillverkarna får helt enkelt hantera detta, men man kommer behöva optimera CPU-delen av koden på ett annat sätt jämfört med en "vanlig" PC. I praktiken betyder detta att PS4 spel bör vara optimerade så de näst intill aldrig "trillar ur" CPU-cachen då det kommer vara långsamt att köra CPU-kod mot GDDR5.

Kommunikation mellan CPU-kärnor är än mer beroende av låg latens till något som delas mellan alla kärnor. De Jaguar kretsar som visats upp än så länge har max 4 kärnor som delar på en gemensam L2 cache, undrar om PS4 kommer ha 8 kärnor som delar L2 (vilket ställer enorma krav på L2-cachen) eller om man kommer ha 4+4 konfiguration? Är det 4+4 så kommer det definitivt komplicera kommunikation mellan kärnor då man måste inte gärna vill skicka data mellan blocken, framförallt inte om den kommunikation måste gå via GDDR5 med väldigt hög latens!!

Oavsett så kan man nog konstatera att det Sony sa om att detta må vara samma byggstenar som i en PC, men som helhet kommer detta system ändå skilja sig ganska fundamentalt i hur man måste optimera för det. Det positiva är ändå 8GB RAM som allt kan användas av GPUn, en stor flaskhals både på Xbox360 och framförallt PS3 är ju bristen på RAM som GPUn kan använda, borde ta ett par år innan grafikkort till PCn regelmässigt kommer med 8GB.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer