Sony presenterar Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Om 2 år? Tja inte är 680 eller 580 mer vanligt för det, de vanligaste grafik korten är sämre en vad som sitter i en Xbox 360 och PS3 som är det vanligaste just nu på hela steam, och detta är från "gamers".

Du vet inte vad du pratar om. Senast jag kollade statistiken på Steam hade ca 12% ett kort i GTX 500 serien (560 eller bättre). Vi får anta att 600 serien är ungefär samma och detsamma gäller AMD Radeon kort, då betyder det att minst 50% har vad vi skulle vilja kalla riktiga spel grafikkort (från de 2-3 senaste serierna)

Några av de vanligaste korten är GTX 560ti och GTX 460, vilka båda krossar Xbox360 och PS3 med hästlängder.

Och vem säger att alla gamers spelar grafikkrävande spel på steam? Det finns gott om indie spel på steam som inte kräver vidare grafik, bra mkt större utbud än spel för Xbox/PS3 som inte är grafikkrävande!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mooter:

Har inte läst hela tråden men chansar på att jag är först.
Är det rimligt att tro att spelen kommer vara enbart 64-bit? och inte fungera på t.ex. 32-bit OS om det är PC portar?

Bara en fundering.

Absolut. Att porta blir dock inte så svårt. Det intressanta blir om allt kommer köras på Linuxkärna? Och om det är OpenGL som används för grafiken. Om det är så, så kommer denna boxen har stora likheter med Steambox. Jag tror att detta är framtiden. Spel körs på Linux. Kanske hela PC och Windows är hotat trotts allt.

Permalänk
Medlem

Gaikai har som mål att få PS1, PS2 och PS3 spel att spelas på vilken enhet som helst, PS4 inkluderat. Sägs dock inget om man behöver betala spelen igen. En lösning vore kanske att man stoppar i en PS3-skiva i PS4:an, konsolen kan läsa av vilket spel det är, dock inte spela det, kopplar upp sig mot Gaikai och strömmar det rätta spelet. Samma sak skulle då gälla för PS1 och PS2-spel.

Kolla från 9:00 och framåt.
http://www.youtube.com/watch?v=v2FB34SD6qM

Permalänk
Medlem

Hoppas att Sony fixar bättre kryptering och säkerhet så inte kontokortsnummer kommer på avvägar... igen.

Nåja, ska inte inte tjafsa så mycket, spelar inte på konsol. Men en sak som är intressant, är att de konsolspel som portas till PC kommer iaf inte att se ut som något man hittar i kattlådan, åtminstone i något år.
Men tyvärr lär vi fortfarande få pissigt optimerade spel, med avsaknad av grafikinställningar och key-config...
"Press ■ to duck" eller "Press X to duck"... *ryser*
Har en även olustig känsla av att massa spel till PC kommer att ha "Press Start to begin"

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cove:

Moderna processorer har ju en heldel "latens" förebyggande åtgärder (data streaming, prefetching, cache size etc) vad ps4 har att erbjuda här är ju änsålänge okänt, samt att vi vet ju faktiskt inte hur bred buss PS4:an har, de har bara avslöjat peak bandwith performance.. för given bandbredd gäller ju bredare buss -> lägre klock på minnena -> högre latens

konklusionen om att man behöver optimera cpu kod är enligt mig förhastad. Nackdelen med högre latens vägs i övrigt upp genom enhetlig minnes arkitektur, vilket enligt mig var den största fördelen xbox 360 hade över ps3. (de körde dåtidens ekvivalens GDD3 enhetligt över hela systemet).

Fast när det kommer till att kommunicera mellan CPU-kärnor så finns det väldigt lite man kan göra för att minska latens mer än att se till att latensen till det som delas mellan de kommunicerande kärnorna har väldigt låg latens.

Vid kommunikation mellan kärnor har du gjort en eller flera modifikationer till minne, vid en speciell punkt i din programström vill du säkerställa att alla modifikationer blir globalt synliga. Du kan inte börja köra instruktioner efter den punkten innan man vet att den tagit effekt (för om du gör det är instruktioner inte längre synkroniserade och garanterar inte s.k. sekventiell konsistens), så kostnaden av sådana synkroniserade instruktioner blir direkt proportionellt mot latens, bandbredd är nära nog irrelevant för dessa operationer.

Saker som prefetch och spekulativ läsning/skrivning kan inte användas över dessa synkroniserade instruktioner, vilket är anledning till att dessa instruktioner blir så väldigt dyra, precis som du skriver så har ju moderna CPUer väldigt många tricks för att dölja latens men dessa sätts ur spel i detta fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinpop:

1. Konsolen lanseras inte förrän i höst, det är ganska långt tills dess, de vill kanske inte spela alla sina kort utan hålla på en del info för nya pr-jippon.

2. Nej det är ingen fördel p ådet sätt du beskriver, både PS4 och nya xbox är i princip SOCs dvs allt ligger på ett och samma chip, med unifierat minne, massa custom hårdvara osv. Yields för dessa är extremt låga i början, att ändra på konsolens arkitektur kommer inte hända. Utvecklare behöver en låst spec för att kunna arbeta med release-spel. Det som kan ändras är möjligen lite mer RAM och kanske större hårddisk. Vi vet dock redan vad som kommer finnas i nästa xbox, 8 gig DDR3 minne, GG.

3. Det har antagligen en marknadsföringsstrategi, det här bygger upp hype. På E3 lär vi få pris+hårdvaran samt fler spel. Det håller hypemaskinen igång. Om det är effektiv marknadsföring eller ej återstår att se.

Alla vet att den bästa hypen är att göra som Apple. Först att berätta hur storslagna de är och att de har lyssnat på kunderna bla. bla. bla. Sen när de har presenterat och visat produkten för hela världen, så avslutar de med att säga. Vet ni vad det finaste är med den här produkten: " Den går redan i dag att beställa och få ute i handeln" och alla bara fan vad nice.

Permalänk
Medlem

Till er som har klagat över hårdvaruspecifikationerna i Sony's nya (ännu olanserade) konsol: tittade ni på videoklippet där spelen visades upp? Jag ska givetvis inte ta ut något i förskott, och vi vet inte om det verkligen är 'the real shit' som har visats, men jag tyckte i alla fall att vissa av spelen såg helt otroliga ut. Om det kommer vara så detaljrikt och snyggt som dom har visat här, vid lansering av konsolen, hur blir det då om några år när spelen lyckats bli ännu mer avancerade? Det borde sätta ribban väldigt högt för hur PC-spelen kan komma att se ut. Vad finns det då att klaga över? Är det inte detta vi alla har väntat på i så många år nu?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Kanske.
Men det ger ett mer begränsat spelutrymme än vad jag hade väntat mig.
Jag har en väldigt grundläggande och ytlig förståelse för programmering osv, men det man märker på PC är att vissa saker paralleiseras väldigt dåligt.
Svårt att säga om du är kunnig på ämnet eller bara störig.

Vad ser du som fördelen att ha 8st svaga kärnor istället för t.ex. 4st svaga och 2 starkare?
Vad ska de ha så många svaga kärnor till?

Parallellisering beror på problemet i sig. Rendera t:ex funkar utmärkt att parallelliseras eftersom varje pixel i sig är oberoende. Det är därför GPU's är så snabba. Fysik är ett annat exemple där man tjänar mycket på att parallellisera. Ett annat exempel är att dela upp ett system i olika uppgifter, sen har man en pool med cores/processer/trådar som tar jobb på ett sätt så att sync/deadlock-probelm undviks. Det forskas mycket på ämnet, men det är inte så att problemen är omöjliga att lösa - det krävs bara nya algoritmer och vi har kommit en bra bit redan nu.

Om den sammanlagda prestandan är likvärdig mellan 8 svaga vs 2 starka och 4 svaga, och särskild entrådad kraft inte krävs(vilket det knappast görs i spel) så erbjuder det första alternativet flera fördelar.
Mindre komplex arkitektur - antagligen lättare att koda för(alla kärnor är likvärdiga), billigare att utveckla/tillverka. Har bättre TDP vilket är otroligt viktigt med konsoler, de kan i princip inte gå över 200 watt. Med compute units i GPUn minskar beräkningskraven på CPUn ytterligare.

Folk börjar ofta i fel ända när de fantiserar om specifikationer, de har en ide om sin idealdator med fetaste processor, grafikkort i SLI, mängder med ram osv. Sen behövs 800 watt för att driva maskinen.
Istället måste man börja med strömförbrukningen och arbeta sig därifrån.
Med en konsol är du begränsad till 200 watt(realistiskt kanske 150 watt) och då handlar allt om att utnyttja varenda liten watt så hårt det bara går. Varje watt i en konsol ger betydligt mer än en watt i "drömburken" på 800 watt. Det är mycket mer ingenjörskonst och custom-hårdvara än vad folk tror i ett bygge som PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Nu måste de kunna övertyga folk att inte behålla sin gamla konsol. Sedan har inte folk så mycket pengar. Varför skulle den kosta 5000? Det är väl bara ett 8 kärnigt AMD chip och en AMD GPU. Låt säga. CPU 300 kr, GPU 500, MK 300, minne 250, Låda 200, SSD 300, Kontroller och kablar 300. = 2100 Kr

Tror du verkligen att det är så enkelt som att bygga ihop en PC i delar? Räkna med special hårdvara som tillkommer etc

Bluray spelaren, utvecklingen.. sen har den massa olika chips för specifik grejer som endast är för tex nedladdning av filer osv som dom sa på eventet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du vet inte vad du pratar om. Senast jag kollade statistiken på Steam hade ca 12% ett kort i GTX 500 serien (560 eller bättre). Vi får anta att 600 serien är ungefär samma och detsamma gäller AMD Radeon kort, då betyder det att minst 50% har vad vi skulle vilja kalla riktiga spel grafikkort (från de 2-3 senaste serierna)

Några av de vanligaste korten är GTX 560ti och GTX 460, vilka båda krossar Xbox360 och PS3 med hästlängder.

Och vem säger att alla gamers spelar grafikkrävande spel på steam? Det finns gott om indie spel på steam som inte kräver vidare grafik, bra mkt större utbud än spel för Xbox/PS3 som inte är grafikkrävande!

Precis som jag sa i mitt föra inlägg, ca 10-15% har grafikkort nog som är likvärda eller bättre än ett PS4, Steam har också ca 45 miljoner konton, vilket vi kommer till att ett VÄLDIGT fåtal personer har datorer nog att utklassa en PS4. De vanligaste grafik-korten åter igen är inte mycket bättre än en Xbox 360/PS3

Sedan ja, finns massvis med bra indie spel som inte är grafik krävande i huvud taget och dessa skulle upperligt utan några problem funka att köra på en konsol, något större delen av dessa redan gör. Utöver det så är steam ingent bra val om det är indiespel du vill komma åt, Desura är bättre val där. Och för de spelen så är det åter igen inte konsoler som håller tillbaka utvecklingen i huvud taget igen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Entusiast

Diablo 3 till PS3/4. Detta betyder att jag kommer kunna spela det bärbart på min Vita! Grymt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Alla vet att den bästa hypen är att göra som Apple. Först att berätta hur storslagna de är och att de har lyssnat på kunderna bla. bla. bla. Sen när de har presenterat och visat produkten för hela världen, så avslutar de med att säga. Vet ni vad det finaste är med den här produkten: " Den går redan i dag att beställa och få ute i handeln" och alla bara fan vad nice.

Skrivet av virtual void:

Fast när det kommer till att kommunicera mellan CPU-kärnor så finns det väldigt lite man kan göra för att minska latens mer än att se till att latensen till det som delas mellan de kommunicerande kärnorna har väldigt låg latens.

Vid kommunikation mellan kärnor har du gjort en eller flera modifikationer till minne, vid en speciell punkt i din programström vill du säkerställa att alla modifikationer blir globalt synliga. Du kan inte börja köra instruktioner efter den punkten innan man vet att den tagit effekt (för om du gör det är instruktioner inte längre synkroniserade och garanterar inte s.k. sekventiell konsistens), så kostnaden av sådana synkroniserade instruktioner blir direkt proportionellt mot latens, bandbredd är nära nog irrelevant för dessa operationer.

Saker som prefetch och spekulativ läsning/skrivning kan inte användas över dessa synkroniserade instruktioner, vilket är anledning till att dessa instruktioner blir så väldigt dyra, precis som du skriver så har ju moderna CPUer väldigt många tricks för att dölja latens men dessa sätts ur spel i detta fall.

Jag är inte tilllräckligt kunnig för att diskutera core-latenser, det du pratar om är väl i princip diminishing returns, dvs att prestandan inte fördubblas när du dubblar antalet cores, vilket är sant. Men fördelen är ändå tillräckligt stor för att parallellisering värt att göra(och det är tydligen den enda hållbara utvecklingen, idag iaf).

Hur påverkar latensen om en kärna har hand om t:ex os/share funktionaliteten osv, en annan AI, ljud, läsa in assets osv? Fysik utförs på GP-GPUN, utöver detta antagligen många andra beräkningar också.

Jag är personligen mer nyfiken på hur de lyckas få in 8gb GDDR5, med tanke på storleken på minnesmoduler och att systemet ligger på ett chip. De måste köra clamshell, så vida de inte stackar minnet(vilket inte ens finns ännu?).

Permalänk

verkar sjukt bra. men som alltid får man väll se om dem levererar den här gången :), dedär med att man kan ladda ner spel typ som på steam verkar riktigt bra då man slippe hålla på med cd's som hamnar i fel fodral hela tiden.

Permalänk

Problemet är väl?

Problemet är väl endå att få ut den till ett rimligt pris som folk skriver här på Sweclockers.
Jag menar, redan vid 5k så börjar folk tycka att det är lite pengar och säg att man nu skulle klämma in groundbreaking hårdvara som får alla att skita i brallan när dom ser prestandan...ja då kommer det inte para vara prestanda man skiter i brallan för.

Det lär också vara prislappen på 15 000

Sen får man inte glömma att för att kunna utnyttja prestandan fullt ut, ja då behöver man en tv som klarar av 4k också....jaha där rök 100 000 till

115 000 kr fattigare VS 4 500 kr fattigare.... ja vilken tror ni folk väljer?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 9556- kylls av Cooler Master V8 - Windows 7 64BIT - 8 GB 1600Mhz Corsair DDR3 - Radeon HD 6800 - Cooler Master Scout - Silver Power SP-SS620M 620W PSU - Corsair SSD Force Series F60A, 60GB - Western Digital Caviar Black 1,5TB 7200RPM-

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaXx_92:

Varför kritiserar folk på komponenterna, hur mycket vill ni betala för en konsoll?
Kommer ihåg att många va för snåla att betala 6 lax för ps3, vill ni ha samma scenario igen eller?

Jag tror inte det är så farligt många som klagar på det. Jag tycker specsen är mycket resonliga för en konsoll.
Jag ser däremot många som överskattar dess kraft..

Skrivet av brajonk:

synd dom inte inför fullt musstöd i maskinen och tangentbord, då skulle pc marknaden ryka på 2-3år om inte fortare.

Inte en chans. Var snäll å undvik dumma påståenden som detta..

Skrivet av Ollebro:

PS4an blir ett monster, kanske inte på papper jämfört med en fullutrustad 12 000krs PC men jävlar vad de kan optimera det här systemet.

Killzone ser ju ut som BF3 på högsta inställningarna till PC i 1080p, kör PS4an detta i 60fps så är den ju endast snäppet sämre än min 7970.

Var snäll å sluta överskatta potentialen.

PS4 kommer antagligen att kunna köra spel lite bättre än ett HD7850. Potentiellt ända upp till GTX660 eller HD7870 kvalitet med bra optimering, men bättre än så kan det omöjligt rulla med den hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojjoplopp:

Problemet är väl endå att få ut den till ett rimligt pris som folk skriver här på Sweclockers.
Jag menar, redan vid 5k så börjar folk tycka att det är lite pengar och säg att man nu skulle klämma in groundbreaking hårdvara som får alla att skita i brallan när dom ser prestandan...ja då kommer det inte para vara prestanda man skiter i brallan för.

Det lär också vara prislappen på 15 000

Sen får man inte glömma att för att kunna utnyttja prestandan fullt ut, ja då behöver man en tv som klarar av 4k också....jaha där rök 100 000 till

115 000 kr fattigare VS 4 500 kr fattigare.... ja vilken tror ni folk väljer?

Den komer inte stödja spel i 4k så du behöver ingen ny tv, 1080p med låg latens är det bästa du kan köpa för att spela på ps4/durango

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja senaste siffran är 40 miljoner som är officiell, men man brukar säga 45 miljoner om man tar hänsyn tillväxten och tiden sedan senaste utlandet. http://www.gamespot.com/news/steam-crosses-40-million-users-6...

Om 2 år? Tja inte är 680 eller 580 mer vanligt för det, de vanligaste grafik korten är sämre en vad som sitter i en Xbox 360 och PS3 som är det vanligaste just nu på hela steam, och detta är från "gamers".

Folk kommer inte på automatik börja köpa dyrare grafikkort, marknaden kommer fortfarande vara snäv, När PC datorer om 2 år kan t.ex. i teorin prestera dubbelt så mycket då som idag, betyder det inte att alla sitter med sådana datorer, det kommer fortfarande inte vara lönt att släppa spel enbart för dessa utan åter igen så är det PC som blockar PC.

Eller vad skulle antyda att dyrare hårdvara skulle börja på automatik börja säljas mer just nu? Det som just nu händer innom PC trenden är att det går neråt rejält och gjort det senaste halvåret. Uppåt har det åt andra sidan gått för ännu billigare plattor o.s.v som har betydligt sämre graffikkort än t.ex. dagens konsoler.

Så åter igen så säger jag att det är PC som håller tillbaka PC och inte konsolerna.

Om nu nya xboxen och ps4 har bättre grafikkort än en "vanlig gaming pc" men spelen kommer ju bygga på samma kärna x86 lägg 6 månader på att porta över och du har en till marknad. Att gamers kommer se att oj mitt grafikkort klarar inte av detta spel kanske skulle investera i bättre delar. Jag själv sitter på x2 5870 och jag klarar de flesta spel på high i 70-80 fps. Varför ska jag uppgradera? De spelen som pressar är de spel som ligger i framkant det kommer alltid att vara så. Vi kommer att se en push nu de framåtkommande åren på grafikfronten i AAA spelen men inte F2P spelen som redan idag har en bas och behöver inte showa. AAA spelen ska visa vad dagens grafikkort kan göra, se på Crysis 1 herregud va de smälte grafikkort 2007.
Att PS4 använder x86 tror jag är det bästa som har hänt PC marknaden, i det att om utvecklare vill göra en port kan de göra det smidigare och lättare nu än förut.

EA tjänade ju mer pengar på PC sidan, Free 2 Play på går jättebra. Se på LOL, DOTA2, War of Tanks, hawk, ns2. Jag ser ingen anledning att skrika PCn är död som spelmaskin snare tvärtom.
Sist men inte minst bra att de kommer en ny konsoll för det ÄR konsoller som håller nere texturkvaliten på PC sidan. Alla spel som är en port från Konsoll och kan moddas HAR en textur mod.

Mina 5 cent.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt!
Om den inte har motsvarande Core-i7-3970, nVidia GTX 690, 32GB RAM klockat till 2500 MHz och en 1024GB SSD så är den inte framtidssäker, och det är omöjligt att göra roliga spel till den, hopplöst att få till någorlunda bra upplevelse och funktion i övrigt.

Bedrövligt Sony, bedrövligt.
Och hur uppgraderar man den? Ja precis...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Lugna ner er alla haters! Det blir nog bra ska ni se.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Precis som jag sa i mitt föra inlägg, ca 10-15% har grafikkort nog som är likvärda eller bättre än ett PS4, Steam har också ca 45 miljoner konton, vilket vi kommer till att ett VÄLDIGT fåtal personer har datorer nog att utklassa en PS4.

Det är dags att du tar en reality check, 0 miljoner = 0% = VÄLDIGT få personer har en PS4 än och ingen kommer ha en hemma förens om ca 10 månader.

Skrivet av MugiMugi:

De vanligaste grafik-korten åter igen är inte mycket bättre än en Xbox 360/PS3

Somsagt helt fel.

57% av alla användare på Steam har en DX11 GPU.

ca 2% Har riktiga spelkort i GTX 200 serien (260 eller bättre, dvs minst dubbelt så bra som PS3s grafikdel)
ca 5% Har riktiga spelkort i GTX 400 serien.
9.5% Har riktiga spelkort i GTX 500 serien.
3.6% Har riktiga spelkort i GTX 600 serien.

ca 5% Har riktiga spelkort i Radeon 5000 serien.
4.5% Har riktiga spelkort i Radeon 6000 serien.
ca 3% Har riktiga spelkort i Radeon 7000 serien.
=======================
Minst 32% Har riktiga spelkort som krossar Xbox 360 och PS3 med hästlängder, då har jag inte räknat in ett enda mobility/m laptop kort där det säkerligen även finns många % som kvalar in också.

Det är svårt att få mer precis statistik eftersom steam bara redovisar kort som har över 0.5% av användarna, många av de riktiga spelkorten missas därför i statistiken eftersom de ligger strax under detta. Jag skulle bli mycket förvånad om den totala siffran när man räknar ihop allt som är bättre än PS3/Xbox 360 inte blir mer än 50% av alla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swefoo:

Om nu nya xboxen och ps4 har bättre grafikkort än en "vanlig gaming pc" men spelen kommer ju bygga på samma kärna x86 lägg 6 månader på att porta över och du har en till marknad. Att gamers kommer se att oj mitt grafikkort klarar inte av detta spel kanske skulle investera i bättre delar. Jag själv sitter på x2 5870 och jag klarar de flesta spel på high i 70-80 fps. Varför ska jag uppgradera? De spelen som pressar är de spel som ligger i framkant det kommer alltid att vara så. Vi kommer att se en push nu de framåtkommande åren på grafikfronten i AAA spelen men inte F2P spelen som redan idag har en bas och behöver inte showa. AAA spelen ska visa vad dagens grafikkort kan göra, se på Crysis 1 herregud va de smälte grafikkort 2007.
Att PS4 använder x86 tror jag är det bästa som har hänt PC marknaden, i det att om utvecklare vill göra en port kan de göra det smidigare och lättare nu än förut.

EA tjänade ju mer pengar på PC sidan, Free 2 Play på går jättebra. Se på LOL, DOTA2, War of Tanks, hawk, ns2. Jag ser ingen anledning att skrika PCn är död som spelmaskin snare tvärtom.
Sist men inte minst bra att de kommer en ny konsoll för det ÄR konsoller som håller nere texturkvaliten på PC sidan. Alla spel som är en port från Konsoll och kan moddas HAR en textur mod.

Mina 5 cent.

Ja och detta är allt jag har försökt att säga hela tiden, det är PC som håller tillbaka PC inte konsolerna, det är inte lönt att släppa ett spel där 10-15% av spel marknaden klarar av att spela men inte resten. Har du nu en konsol som hjälper till och pushar så hjälper ju den till att släppa spel för denna skara spelare till PC också, dvs att dessa konsoler kommer är rejält bra för PC spelmarknaden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinpop:

Systemarkitekturen blir betydligt mer komplicerad med 8 gig ram så vida de inte stackar(om det ens finns ännu), PS4 är ett SOC, tänk på det. 8 gig ddr5 är inget trivialt. Det är inte bara att "plugga in" minnet.

Blir nog clamshell för de modulerna. Bussbredden verkar ju inte vara över 256bit iaf.

Skrivet av lolight:

Absolut så kan sådant kosta en slant. Men det är inte höga priser i tillverkar led. Och sedan så säljer de ofta konsolen med förslust. För det är spelen och annat som de tjänar på.
Säg 400 kr för minnet till GPU.
Allt detta med mjukvara och annat, betalas av spel och andra tjänster.

Du får inte 8Gb GDDR5 för 400:-, inte ens i tillverkarled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Precis som jag sa i mitt föra inlägg, ca 10-15% har grafikkort nog som är likvärda eller bättre än ett PS4, Steam har också ca 45 miljoner konton, vilket vi kommer till att ett VÄLDIGT fåtal personer har datorer nog att utklassa en PS4. De vanligaste grafik-korten åter igen är inte mycket bättre än en Xbox 360/PS3

Mjo du behöver ett midrange kort från senaste generation för att bräcka en ps4 i råstyrka. kostar ungefär 2000 kr.
upgraderar man i dagarna så är det ungefär något sånt man siktar in sig på, om man har tänkt att spela spel från nutiden.

Skrivet av MugiMugi:

Sedan ja, finns massvis med bra indie spel som inte är grafik krävande i huvud taget och dessa skulle upperligt utan några problem funka att köra på en konsol, något större delen av dessa redan gör. Utöver det så är steam ingent bra val om det är indiespel du vill komma åt, Desura är bättre val där. Och för de spelen så är det åter igen inte konsoler som håller tillbaka utvecklingen i huvud taget igen.

beror helt på om du menar alla datorer på planeten, alltså inklusive skoldatorer utan grafikkort osv.
ja då kanske det är en minoritet som har bättre grafikkort än en 360 och en ps3.

men talar vi om datorer som ämnas för spel så kan du inte ens starta ett spel i dagsläget om du har ett grafikkort i kaliber med 360 eller ps3.

I en 360 sitter en x1950 special, och i en ps3 sitter en 7800/7900 special.

bägge är svagare än ett 7900 gtx
Det är i sin tur ungefär lika kraftfullt som ett 8600gts
Det är i sin tur lite klenare än ett 9500gt
Som i sin tur presterar 41% av ett 250 gts
Som i sin tur presterar 65% av ett GTX 460
Som i sin tur presterar 74 % av ett GTX 560.

med andra ord handlar det om grafikkort som är magnituder bättre än det som stoppades i konsollerna för 8 år sedan.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det kvittar egentligen om om det kommer en ny pc GPU om två år, som är 2ggr snabbare än 680.
Spelen blir inte snyggare ändå. Det är så mkt data, texturer och pixlar som mäste sättas ihop, på ett bra sätt dessutom, att det är utveklarna (inkl dess budget och tid] som sätter begränsningarna i spel. Detta är en anledning iaf.

Det andra, och ännu viktigare, är att konsolerna har satt ribban för PC spel sedan många år. Marknaden är ju vid konsolerna, det finns några enstaka PC spel som sticker ut, men så är det.

Utvecklare måste lära sig att optimera, för alla har inte råd med 10k datorer och monster GPU, det en liten marknad där.

Jag är glad att PS4 släpps och att den har en hyffsad GPU.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem

då håller vi tummarna för att grafikdelen är från amd också då! :> skulle inte vara fel

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Mjo du behöver ett midrange kort från senaste generation för att bräcka en ps4 i råstyrka. kostar ungefär 2000 kr.
upgraderar man i dagarna så är det ungefär något sånt man siktar in sig på, om man har tänkt att spela spel från nutiden.

Fast det är ju dumt att köpa grafikkort nu för att tävla med en konsol som inte finns tillgänglig i stora mängder förens om ett år?

Om ett år kommer vi köpa GTX 750/740 eller Radeon 8xxx för 1000-1500kr som är likvärdigt med PS4 i råstyrka. Eller eventuellt ett begagnat midrange kort för 500-750kr på blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Ja och detta är allt jag har försökt att säga hela tiden, det är PC som håller tillbaka PC inte konsolerna, det är inte lönt att släppa ett spel där 10-15% av spel marknaden klarar av att spela men inte resten. Har du nu en konsol som hjälper till och pushar så hjälper ju den till att släppa spel för denna skara spelare till PC också, dvs att dessa konsoler kommer är rejält bra för PC spelmarknaden.

Nu tror jag du inte ser hela bilden. Det är inte många AAA spel som släpps endast till PC förutom Witcher(?) och Crysis1 alla andra har varit portar från en konsoll med MYCKET sämre grafikkdel och CPU del på en dålig budget. I Crysis del var det ett spel som verkligen fick AMD och Nvidia att kriga vem som hade flest FPS.

Jag kommer att hålla punkten att Konsoller har hållit tillbaka PC sen jag såg Crysis 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinpop:

Parallellisering beror på problemet i sig. Rendera t:ex funkar utmärkt att parallelliseras eftersom varje pixel i sig är oberoende. Det är därför GPU's är så snabba. Fysik är ett annat exemple där man tjänar mycket på att parallellisera. Ett annat exempel är att dela upp ett system i olika uppgifter, sen har man en pool med cores/processer/trådar som tar jobb på ett sätt så att sync/deadlock-probelm undviks. Det forskas mycket på ämnet, men det är inte så att problemen är omöjliga att lösa - det krävs bara nya algoritmer och vi har kommit en bra bit redan nu.

Om den sammanlagda prestandan är likvärdig mellan 8 svaga vs 2 starka och 4 svaga, och särskild entrådad kraft inte krävs(vilket det knappast görs i spel) så erbjuder det första alternativet flera fördelar.
Mindre komplex arkitektur - antagligen lättare att koda för(alla kärnor är likvärdiga), billigare att utveckla/tillverka. Har bättre TDP vilket är otroligt viktigt med konsoler, de kan i princip inte gå över 200 watt. Med compute units i GPUn minskar beräkningskraven på CPUn ytterligare.

Ja, men du svarar ändå inte på min fråga, dom sakerna du tar upp som är parallelliserade är ju som du själv säger saker som sköts på GPUn.
Om det nu är så viktigt att spara på varje watt och varje millimeter var gäller storleken på kärnan, vad ska man ha alla dess kärnor till?
Vad är det 8st svagare kärnor gör bättre än 4st starkare som GPUn inte kan göra som är bra i en spelkonsol?
Och det är likvärdig TDP och komplexitet på hårdvarunivå, och mindre komplext på mjukvarunivå.
Komplexiteten i att ha olika kärnor kan jag acceptera, även om jag tror att det är rätt väg framåt för både persondatorer, mobiltelefoner och konsoler, men det är en annan fråga då.

Jag är som sagt kluven till valet med 8 så svaga kärnor, tror att den totala bristen på entrådig prestanda kan komma att bli onödigt begränsande i värsta fall och att det även i bästa fall kommer begränsa utvecklingen av högpresterande processorer i mainstream-entusiastklassen då speldatorer också kommer blir mindre och mindre beroende av enkeltrådig prestanda i dom flesta spel vilket i sin tur leder till att det inte utvecklas spel osv som kan ta tillvara på den typen av prestanda ordentligt.
Men, kanske inte gör så mycket, som utvecklingen ser ut är parallelisering viktigare och det är jag lite exalterad över att se på det här sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, men du svarar ändå inte på min fråga, dom sakerna du tar upp som är parallelliserade är ju som du själv säger saker som sköts på GPUn.
Om det nu är så viktigt att spara på varje watt och varje millimeter var gäller storleken på kärnan, vad ska man ha alla dess kärnor till?
Vad är det 8st svagare kärnor gör bättre än 4st starkare som GPUn inte kan göra som är bra i en spelkonsol?
Och det är likvärdig TDP och komplexitet på hårdvarunivå, och mindre komplext på mjukvarunivå.
Komplexiteten i att ha olika kärnor kan jag acceptera, även om jag tror att det är rätt väg framåt för både persondatorer, mobiltelefoner och konsoler, men det är en annan fråga då.

Jag är som sagt kluven till valet med 8 så svaga kärnor, tror att den totala bristen på entrådig prestanda kan komma att bli onödigt begränsande i värsta fall och att det även i bästa fall kommer begränsa utvecklingen av högpresterande processorer i mainstream-entusiastklassen då speldatorer också kommer blir mindre och mindre beroende av enkeltrådig prestanda i dom flesta spel vilket i sin tur leder till att det inte utvecklas spel osv som kan ta tillvara på den typen av prestanda ordentligt.
Men, kanske inte gör så mycket, som utvecklingen ser ut är parallelisering viktigare och det är jag lite exalterad över att se på det här sättet.

En svagare kärna drar betydligt mindre ström än en stark, Jaguar kan stänga av kärnor, en ps4 kan alltså vara permanent påslagen men ändå bara dra 2-3 watt eller nåt sånt när ingen använder den.
Jag förstår inte riktigt varför du kallar processorn svag, det är relativt till vad man använder den till. Att den vore svag i en PC innebär inte att den inte är fullt tillräckligt stark för en konsol.
Utvecklarna vet att de har tillgång till 8 kärnor och exakt vilken prestanda dessa har, är de skickliga programmerare kommer de kunna utnyttja prestandan fullt ut.

Hur man använder 8 cores? Tänk OS tar en core, ljud tar en annan core, asset-laddning en core, AI en core, spellogik tar en annan core osv. Vad är det du inte förstår? Den enkärniga prestand är uppenbarligen tillräcklig, det finns ingen anledning att göra CPUn till ett monster. Att stoppa i en i7 skulle inte ge oss bättre spel, det vore ett otroligt slöseri.

Permalänk
Medlem

Att den höga minnesbanbredden skulle hjälpa CPU'n är desvärre inte sant då x86 är gjort för att använda så lite minnesbandbredd som möjligt då minnesbandbredden historiskt sett var den stora flaskhalsen för mikroprocessorer. Däremot gillar x86 låga latenser.
Kolla på artiklar där de testar moderna cpus med olika minneskonfigureringar så ser ni att ökad minnesbandbredd inte ger speciellt stor prestandaökning i förhållande till bandbreddsökningen.

Orsaken till att de har gjort så här är att de får färre kretsar och får lättare routing på kretskortet vilket då blir mindre och billigare att tillverka.
Snarare kommer det att stjälpa cpu'n en aning då GDDR5 har högre latenser än DDR3 och en delad buss ökar latenserna ytterligare.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör