Sony presenterar Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinpop:

Budgetdator med 8gb DDR5?
Grafikkortet är custom, med optimeringar för plattformen, man kan inte jämföra prestandan med en pc-rigg rakt av.
Konsolen har unifierat minne med 176 gb bandbredd, samt antagligen ett hårdvarunära API till grafikkortet. Bara en sån sak som att man slipper windows och kodar close to metal gör draw-calls tiotals kanske upp mot hundra gånger snabbare än på en PC. Varje bit prestanta i en konsol ger mer än i en pc. Du kanske har ett grafikkort med 4 tflops till din pc men tror du verkligen att du någonsin kommer i närheten av den prestandan? I en konsol är plattformen balanserad för att utnyttja ALL prestanda.

Jag spelar själv mest pc och är inte så jättesugen på nån ny konsol, men fan vad ni skämmer ut er. Det här ska vara ett forum för hårdvaruintresserade men ni har ingen jävla aning om vad ni pratar om.

Jo, minnet och dess arkitektur är väldigt lovande och grafikprestandan tycker jag låter utmärkt.
Det som jag däremot är lite orolig för är total avsaknad av enkeltrådig prestanda, verkligen TOTAL avsaknad av enkeltrådig prestanda.
Det känns trist, flera år gamla budget-datorer har bättre enkeltrådig CPU prestanda, det kan ingen programmering komma över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Hur kan du ens uttala dig om priset?
Är konsoller allmänt kända för att säljas billigt?

Med tanke på att det tar 8(?) år för nya konsoller att komma ut på marknaden tycker man ju att dom borde satsa på det bästa.
Att det skulle bli för dyrt är isf för att företagen är giriga.
Kostade inte en ps3 runt 10k när den lanserades?

vad menar du med att jag inte kan uttala mej om priset?
nej, konsoller har inte varit billiga när dom släppts, men med tanke på världekonomin så tror jag inte Sony vill blöda mer pengar under denna launch.
dom kör på billig hårdvara så dom faktiskt kan ha vinstmarginal fr början..
låt oss hoppas, hoppas, hoppas att detta betyder att dom inte väntar 8år till nästa gen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Ps3 håller fortfarande. Det gör super Nintendo också. Fråga dig vad den håller för.

Ps4 kommer säkert vara jättebra i några år, men sen är vi där igen.

Tycker gott MS och Sony kunde sälja sina konsoler med olika specs. Typ klass 1, 2, 3.
Kan inte bli svårare att optimera spel för det. Då får dom som är villiga att betala för lite bättre grafik och flyt en möjlighet att göra det. Samtidigt som spelutvecklarna kan smaska på med roligare effekt som kanske är låsta för klass 1-konsollen men möjlighet att aktivera för klass 2 och 3

Den som provat tex BF3 på konsol förstår nog..

Helt klart intressant idé med olika instegsmodeller. Annars kanske man skulle kunna göra hårdvaran mer modulär så att man med tiden t.ex. skulle kunna byta grafikkort, om jag inte minns fel gick detta att göra på Nintendo 64. Tror inte häller att runt 3 olika konfigurationer skulle vara något större problem att använda sig av, och har man inte ont av lagg så bör inte funktionerna vara låsta häller som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt. Just kommunikation mellan CPU-kärnor är det som är extremt komplicerat att få till på ett både korrekt och framförallt effektivt sätt. Ska bli intressant att se hur CPU-cachen är designad på denna maskin då den använder GDDR5 även för CPUn. GDDR5 ger väldigt bra bandbredd jämfört med DDR3, men "there is no such thing as a free lunch" och nackdelen med GDDR5 jämfört med DDR3 är mycket högre latens.

En GPU har ett relativt "enkelt" accessmönster mot RAM i det att GPUn nästan alltid vill ha relativt stora kakor data som den läser linjär, latensen påverkar tiden till första data sedan är det bandbredd som räknas så länge man bara vill ha nästföljande byte.

En CPU har normalt sett ett väldigt oregelbunden accessmönster, olika variabler ligger på olika ställen i minne, programmet hoppar till olika ställen baserat på om hur någon jämförelse går. Varje gång man läser/skriver från/till ny adress är det latensen som är flaskhalsen, inte bandbredd. Nu är detta en konsol, så speltillverkarna får helt enkelt hantera detta, men man kommer behöva optimera CPU-delen av koden på ett annat sätt jämfört med en "vanlig" PC. I praktiken betyder detta att PS4 spel bör vara optimerade så de näst intill aldrig "trillar ur" CPU-cachen då det kommer vara långsamt att köra CPU-kod mot GDDR5.

Kommunikation mellan CPU-kärnor är än mer beroende av låg latens till något som delas mellan alla kärnor. De Jaguar kretsar som visats upp än så länge har max 4 kärnor som delar på en gemensam L2 cache, undrar om PS4 kommer ha 8 kärnor som delar L2 (vilket ställer enorma krav på L2-cachen) eller om man kommer ha 4+4 konfiguration? Är det 4+4 så kommer det definitivt komplicera kommunikation mellan kärnor då man måste inte gärna vill skicka data mellan blocken, framförallt inte om den kommunikation måste gå via GDDR5 med väldigt hög latens!!

Oavsett så kan man nog konstatera att det Sony sa om att detta må vara samma byggstenar som i en PC, men som helhet kommer detta system ändå skilja sig ganska fundamentalt i hur man måste optimera för det. Det positiva är ändå 8GB RAM som allt kan användas av GPUn, en stor flaskhals både på Xbox360 och framförallt PS3 är ju bristen på RAM som GPUn kan använda, borde ta ett par år innan grafikkort till PCn regelmässigt kommer med 8GB.

Moderna processorer har ju en heldel "latens" förebyggande åtgärder (data streaming, prefetching, cache size etc) vad ps4 har att erbjuda här är ju änsålänge okänt, samt att vi vet ju faktiskt inte hur bred buss PS4:an har, de har bara avslöjat peak bandwith performance.. för given bandbredd gäller ju bredare buss -> lägre klock på minnena -> högre latens

konklusionen om att man behöver optimera cpu kod är enligt mig förhastad. Nackdelen med högre latens vägs i övrigt upp genom enhetlig minnes arkitektur, vilket enligt mig var den största fördelen xbox 360 hade över ps3. (de körde dåtidens ekvivalens GDD3 enhetligt över hela systemet).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Jag har att säga tre saker:

1. Varför presentera Playstation 4, men att inte visa upp hur konsolen ser ut?

2. Nu har microsft en stor fördel när de ska släppa xbox720, då de vet vilka komponenter och funktioner PS4 kommer att ha.

3. Ingen vetskap om priset ännu på konsolen och varför inte presentera allting på E3 till sommaren när det gäller PS4?

1. Konsolen lanseras inte förrän i höst, det är ganska långt tills dess, de vill kanske inte spela alla sina kort utan hålla på en del info för nya pr-jippon.

2. Nej det är ingen fördel p ådet sätt du beskriver, både PS4 och nya xbox är i princip SOCs dvs allt ligger på ett och samma chip, med unifierat minne, massa custom hårdvara osv. Yields för dessa är extremt låga i början, att ändra på konsolens arkitektur kommer inte hända. Utvecklare behöver en låst spec för att kunna arbeta med release-spel. Det som kan ändras är möjligen lite mer RAM och kanske större hårddisk. Vi vet dock redan vad som kommer finnas i nästa xbox, 8 gig DDR3 minne, GG.

3. Det har antagligen en marknadsföringsstrategi, det här bygger upp hype. På E3 lär vi få pris+hårdvaran samt fler spel. Det håller hypemaskinen igång. Om det är effektiv marknadsföring eller ej återstår att se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skinpop:

Budgetdator med 8gb DDR5?
Grafikkortet är custom, med optimeringar för plattformen, man kan inte jämföra prestandan med en pc-rigg rakt av.
Konsolen har unifierat minne med 176 gb bandbredd, samt antagligen ett hårdvarunära API till grafikkortet. Bara en sån sak som att man slipper windows och kodar close to metal gör draw-calls tiotals kanske upp mot hundra gånger snabbare än på en PC. Varje bit prestanta i en konsol ger mer än i en pc. Du kanske har ett grafikkort med 4 tflops till din pc men tror du verkligen att du någonsin kommer i närheten av den prestandan? I en konsol är plattformen balanserad för att utnyttja ALL prestanda.

Jag spelar själv mest pc och är inte så jättesugen på nån ny konsol, men fan vad ni skämmer ut er. Det här ska vara ett forum för hårdvaruintresserade men ni har ingen jävla aning om vad ni pratar om.

Sparar detta. Vi får se om två-tre år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gipsyboy:

Jag kallar en spade för en spade, den där lär skita på sig när man kommer köra den på en 4k tv... Vet ni vad, jag är besviken på riktigt, trodde en riktigt kraftig sak alà en gpu med typ 79070 prestanda, PS3 sparkade allas arslen när den kom. Inte trodde jag på riktigt at man satte ensurfbräds cpu i en nxtgn konsoll heller... Det är nu dom verkligen ska visa at kombinationen är magisk och plockar ur prestanda som var oanade ur den maskinvaran. och ingen hybridisk ens... snurrdisk får man Vist dom kommer hypa och sälja som smör, men typ 6-8 år med den prestandan, nä funkar inte, det är knapt så dom ryckt i från WiiU..

Då är det väl egentligen inget fel med Sony utan med dina förväntningar.. Trodde du verkligen att Sony skulle slänga in en GPU i HD7970 prestanda och sedan tro att du skulle få en konsol för typ 4000:- (spekulativ summa från min sida)? När PS3 släpptes så innehöll den en variation av en redan gammal teknik. Att den "sparkade allas Arslen" som du påstår är inte direkt sant. Det enda nya teknik som PS3 tog in som faktiskt hängde med tiden var Blu ray läsaren. Sedan så är det inte ens nära en lansering av den första 4k TV:n så vad får dig att tro att den skulle lanserar och faktiskt gå ner i pris så pass mycket att de flesta sitter med en, inom två-tre år?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0LD5K00L:

Det känns som att historien kommer upprepa sig vad det gäller kostnaden.
I6LbzP-AJRQ

Varför skulle den göra det? De har inte utvecklat en helt ny processorarkitektur(fattar du hur dyrt det var att utveckla CELL?) eller ett nytt lagringsformat som BluRay.
Jag tror den landar på ca 4500 kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Inte fel av Sony att satsa på 8GB RAM iom att RAM är så billigt nuförtiden. Jag hoppas på att konsolen kostar mellan 3-4000kr.

Jag tror på lägre pris än så. 2500 kr. Inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Sparar detta. Vi får se om två-tre år.

Som alltid med konsoler se blir spelen snyggare och bättre optimerade för hårdvaran vart efter tiden går så räkna med snyggare spel om 2-3år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Alla CPU uppgifter är knepiga att dela upp eftersom de behöver kommunciera med varandra och resten av spelet i realtid.

Det är just kravet på realtid som ställer till det eftersom alla trådade processer måste vara medvetna om "hur långt fram" övriga processer kommit och stanna för att invänta varandra.

Edit: Min poäng är att en AI eller fysikmotor som inte kan kommunicera med resten av spelet är helt värdelösa, och ju mer de skall kommunicera, destu svårare att dela upp i trådar.

Faktum är att det är väldigt knepigt att koda ett spel som är bra optimerat för flera kärnor.

Skrivet av Finnne:

Killzone spelades från en PC när de demonstrerade det på eventet. Utvecklarna sa det själva på Gametrailers intervjuer efter eventet. Det ska dock flyta lika bra på en PS4 säger dom.

Du menar Watch Dogs inte Killzone, killzones utvecklare var inte ens med på Gametrailers intervjuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag tror på lägre pris än så. 2500 kr. Inte mer.

Gissar på att butikerna kommer sälja PS4 för 3995:- , någon av versionerna om det är fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Ps3 håller fortfarande. Det gör super Nintendo också. Fråga dig vad den håller för.

Ps4 kommer säkert vara jättebra i några år, men sen är vi där igen.

Tycker gott MS och Sony kunde sälja sina konsoler med olika specs. Typ klass 1, 2, 3.
Kan inte bli svårare att optimera spel för det. Då får dom som är villiga att betala för lite bättre grafik och flyt en möjlighet att göra det. Samtidigt som spelutvecklarna kan smaska på med roligare effekt som kanske är låsta för klass 1-konsollen men möjlighet att aktivera för klass 2 och 3

Den som provat tex BF3 på konsol förstår nog..

Skrivet av strejf:

Inte fel av Sony att satsa på 8GB RAM iom att RAM är så billigt nuförtiden. Jag hoppas på att konsolen kostar mellan 3-4000kr.

GDDR 5 är inte billigt.

Permalänk
Medlem

Gissar på 2 modeller. En för 3995 och en dyrare med extra allt för 4995. Billigare än så är inte möjligt om de vill gå med vinst de närmaste 4-5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, minnet och dess arkitektur är väldigt lovande och grafikprestandan tycker jag låter utmärkt.
Det som jag däremot är lite orolig för är total avsaknad av enkeltrådig prestanda, verkligen TOTAL avsaknad av enkeltrådig prestanda.
Det känns trist, flera år gamla budget-datorer har bättre enkeltrådig CPU prestanda, det kan ingen programmering komma över.

Vad ska de ha kraftfull enkeltrådig prestanda till? Räkna primtal? CPUn räcker gott och väl för all tänkbar spellogik, grafikkortet har dessutom två "kärnor" specialdesginade för att exklusivt användas som gp-gpus.
Alla fysikberäkningar, och liknande saker som går snabbare att beräkna på en GPU-arkitektur flyttas med fördel över till dessa cores. Det är bara ett slöseri på chip-yta att lägga krutet på en "stark" cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Då är det väl egentligen inget fel med Sony utan med dina förväntningar.. Trodde du verkligen att Sony skulle slänga in en GPU i HD7970 prestanda och sedan tro att du skulle få en konsol för typ 4000:- (spekulativ summa från min sida)? När PS3 släpptes så innehöll den en variation av en redan gammal teknik. Att den "sparkade allas Arslen" som du påstår är inte direkt sant. Det enda nya teknik som PS3 tog in som faktiskt hängde med tiden var Blu ray läsaren. Sedan så är det inte ens nära en lansering av den första 4k TV:n så vad får dig att tro att den skulle lanserar och faktiskt gå ner i pris så pass mycket att de flesta sitter med en, inom två-tre år?

När PS3 kom så hade den unik hårdvara specialutvecklad av bland annat IBM och Toshiba, vilket var orsaken varför PS3 var så otroligt kraftfull när den lanserades.
PS4 kommer med troligtvis av alla spekulationer att innehålla vanliga CPU och grafikdelar, vilket gör konsolen inte alls mer speciell än en medelmåttlig dator.

Permalänk
Medlem

Sony är våra vänner, de leverar alltid vad de lovar. Köp en PS4 nu för 3-4 exclusives som är värda något! Inte behöver du multiplat skit va? Såja, ge oss dina pengar nu!

http://i.imgur.com/Y1MJJ6N.jpg

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Gissar på 2 modeller. En för 3995 och en dyrare med extra allt för 4995. Billigare än så är inte möjligt om de vill gå med vinst de närmaste 4-5 åren.

Nu måste de kunna övertyga folk att inte behålla sin gamla konsol. Sedan har inte folk så mycket pengar. Varför skulle den kosta 5000? Det är väl bara ett 8 kärnigt AMD chip och en AMD GPU. Låt säga. CPU 300 kr, GPU 500, MK 300, minne 250, Låda 200, SSD 300, Kontroller och kablar 300. = 2100 Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinpop:

GDDR 5 är inte billigt.

Inte jämfört med DDR3. Men inte så farligt dyrt om man ser till minnespriser historiskt. I slutled skiljer det oftast inte mer än 150:- mellan ett kort med 1GB och ett med 2GB GDDR5. Förvisso 1200:- i bara minne för PS4, men det var räknat i konsumentled. Priserna är markant lägre för Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Nu betvivlar jag iofs att det stämmer...
Men även om vi antar att det gör det, tror du verkligen att den statestiken kommer se lika dan ut om 1-2 år när PS4 har sålt tillräckligt många enheter för att börja bli vanlig i hushållen?

Tja senaste siffran är 40 miljoner som är officiell, men man brukar säga 45 miljoner om man tar hänsyn tillväxten och tiden sedan senaste utlandet. http://www.gamespot.com/news/steam-crosses-40-million-users-6...

Om 2 år? Tja inte är 680 eller 580 mer vanligt för det, de vanligaste grafik korten är sämre en vad som sitter i en Xbox 360 och PS3 som är det vanligaste just nu på hela steam, och detta är från "gamers".

Folk kommer inte på automatik börja köpa dyrare grafikkort, marknaden kommer fortfarande vara snäv, När PC datorer om 2 år kan t.ex. i teorin prestera dubbelt så mycket då som idag, betyder det inte att alla sitter med sådana datorer, det kommer fortfarande inte vara lönt att släppa spel enbart för dessa utan åter igen så är det PC som blockar PC.

Eller vad skulle antyda att dyrare hårdvara skulle börja på automatik börja säljas mer just nu? Det som just nu händer innom PC trenden är att det går neråt rejält och gjort det senaste halvåret. Uppåt har det åt andra sidan gått för ännu billigare plattor o.s.v som har betydligt sämre graffikkort än t.ex. dagens konsoler.

Så åter igen så säger jag att det är PC som håller tillbaka PC och inte konsolerna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Nu måste de kunna övertyga folk att inte behålla sin gamla konsol. Sedan har inte folk så mycket pengar. Varför skulle den kosta 5000? Det är väl bara ett 8 kärnigt AMD chip och en AMD GPU. Låt säga. CPU 300 kr, GPU 500, MK 300, minne 250, Låda 200, SSD 300, Kontroller och kablar 300. = 2100 Kr

Faast så billigt är inte minnet ändå. Räkna minst det dubbla för GDDR5. Och lite högre för GPU också.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Nu måste de kunna övertyga folk att inte behålla sin gamla konsol. Sedan har inte folk så mycket pengar. Varför skulle den kosta 5000? Det är väl bara ett 8 kärnigt AMD chip och en AMD GPU. Låt säga. CPU 300 kr, GPU 500, MK 300, minne 250, Låda 200, SSD 300, Kontroller och kablar 300. = 2100 Kr

Du missade en viktig aspekt: utveckling.

Historiskt sett så har ju nylanseringar legat på ungefär 5000:- till en början. Allt eftersom så har man kunnat sänka priserna. Så även denna generation tippar jag kommer att börja kring just 5000:-.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

om specsen stämmer så är detta en så stor flopp, när ps3 släpptes var det väldigt bra prestanda i den och nu släpps ps4 med teknik som man kan få i el gigantens "monster datorer".. hur ska detta hålla 10år? They fucked up..

Låt det inte hålla i 10 år då, är väl bara bra om det kommer en till generation om 5, så att spelen slipper bli strypta av antik hårdvara i ytterligare ett årtionde.

Dock har det hänt en hel del med grafikkort sedan 2005, unified shaders osv.
det går dessutom inte att trycka in en grafikdel på 200 watt i en liten skolåda, då smälter det ;P

Skrivet av Haxk:

Jag har att säga tre saker:

1. Varför presentera Playstation 4, men att inte visa upp hur konsolen ser ut?

2. Nu har microsft en stor fördel när de ska släppa xbox720, då de vet vilka komponenter och funktioner PS4 kommer att ha.

3. Ingen vetskap om priset ännu på konsolen och varför inte presentera allting på E3 till sommaren när det gäller PS4?

1. Den släpps i lagom till julen, de måste ha lite godsaker att bjuda på tills dess, t.ex för deras E3 och TGS besök.

2. Mjo, microsoft kanske hinner dubbla ramminnet, som förra gången, men de kan nog inte ändra så mycket på sin arkitektur.

3. De ville ut först, varenda hemsida / diskussion de senaste veckorna har handlat om PS4, riktigt bra med pr.

Skrivet av Crym:

Ladda hem spel och provspela över nätet. Hur går de om man bara har tillgång till mobilt bredband med begränsad datamängd? Jag hoppas de fortsätter sälja spel i butiker och inte enbart förlitar sig på nätet.

givetvis kommer det finnas i butik också.
USA är det I-land i världen som har sämst internet, i princip, tydligen så har 15% av alla 360's aldrig blivit uppkopplade någonsin. ( kan ju iofs bero på att de rrod'ade direkt från fabrik XD )

Skrivet av ozo64:

Lätt 5-6 år. Ps3an håller fortfarande.

beror nog på vem du frågar.
Få personer sitter nog kvar på 3an när 4an lanseras, nu duger den enbart för att folk inte har något annat val.
Jag provade att spela BC2, visserligen på en 360, men det såg verkligen gräsligt ut.

Skrivet av zipmiX:

Kan man se detta event i efterhand någonstans?

http://www.gametrailers.com/netstorage/psmeeting/index.html

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Allt över 3500:- är för mycket...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden men chansar på att jag är först.
Är det rimligt att tro att spelen kommer vara enbart 64-bit? och inte fungera på t.ex. 32-bit OS om det är PC portar?

Bara en fundering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

När PS3 kom så hade den unik hårdvara specialutvecklad av bland annat IBM och Toshiba, vilket var orsaken varför PS3 var så otroligt kraftfull när den lanserades.
PS4 kommer med troligtvis av alla spekulationer att innehålla vanliga CPU och grafikdelar, vilket gör konsolen inte alls mer speciell än en medelmåttlig dator.

Nej den innehåller inte "vanliga" delar. Allt är custom i högre eller lägre grad. Folk verkar tro att Sony beställer sina delar från komplett och stoppar in dem i ett eget chassi.

PS4 och durango ryktas vara SOC, dvs allt ligger på ett enda chip, med en unifierad minnesarkitektur. Det innebär att hela system har tillgång till 8 GDDR 5 RAM med en bandbredd på 176 gig/sek. Hur hög tror du bandbredden från din cpu till ramet är? 25 gig/sec kanske.
Att allt ligger på ett chip har stora fördelar, som lägre latens.
GPUn är antagligen vädligt customizad och har två exklusiva computekärnor för att avlasta processorn i t:ex fysikberäkningar.
Lägg där till annan custom hårdvara som co-processors, encoders/decoders. Folk(särksilt pc-entusiaster, även om jag själv råkar vara en sådan) inser sällan hur viktigt det är att ha ett balanserat system för att utnyttja all prestanda, och fördelarna det ger med en låst plattform där kod kan skrivas direkt till hårdvaran utan windowslager som segar ner systemet. Kortfattat så är varje liten bit prestanda i en konsol värd mer än i en dator.

Kommer den kunna producera snyggare grafik än en pc för 20 000 kr? Nej, men trodde/förväntade man sig det lever man i nån slags fantasi.
Vad vi däremot kan förvänta oss är att vi kommer få se spel som är snyggare än något spel vi hittils sett på PC fram till idag. Det borde räcka gott och väl för de flesta.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Gissar på att butikerna kommer sälja PS4 för 3995:- , någon av versionerna om det är fler.

+1 Tror också den kommer lanseras för 3995:-.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

När PS3 kom så hade den unik hårdvara specialutvecklad av bland annat IBM och Toshiba, vilket var orsaken varför PS3 var så otroligt kraftfull när den lanserades.
PS4 kommer med troligtvis av alla spekulationer att innehålla vanliga CPU och grafikdelar, vilket gör konsolen inte alls mer speciell än en medelmåttlig dator.

Skrivet av Aleshi:

Inte jämfört med DDR3. Men inte så farligt dyrt om man ser till minnespriser historiskt. I slutled skiljer det oftast inte mer än 150:- mellan ett kort med 1GB och ett med 2GB GDDR5. Förvisso 1200:- i bara minne för PS4, men det var räknat i konsumentled. Priserna är markant lägre för Sony.

Systemarkitekturen blir betydligt mer komplicerad med 8 gig ram så vida de inte stackar(om det ens finns ännu), PS4 är ett SOC, tänk på det. 8 gig ddr5 är inget trivialt. Det är inte bara att "plugga in" minnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Faast så billigt är inte minnet ändå. Räkna minst det dubbla för GDDR5. Och lite högre för GPU också.

Absolut så kan sådant kosta en slant. Men det är inte höga priser i tillverkar led. Och sedan så säljer de ofta konsolen med förslust. För det är spelen och annat som de tjänar på.
Säg 400 kr för minnet till GPU.

Skrivet av krillepille2:

Du missade en viktig aspekt: utveckling.

Historiskt sett så har ju nylanseringar legat på ungefär 5000:- till en början. Allt eftersom så har man kunnat sänka priserna. Så även denna generation tippar jag kommer att börja kring just 5000:-.

Allt detta med mjukvara och annat, betalas av spel och andra tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinpop:

Vad ska de ha kraftfull enkeltrådig prestanda till? Räkna primtal? CPUn räcker gott och väl för all tänkbar spellogik, grafikkortet har dessutom två "kärnor" specialdesginade för att exklusivt användas som gp-gpus.
Alla fysikberäkningar, och liknande saker som går snabbare att beräkna på en GPU-arkitektur flyttas med fördel över till dessa cores. Det är bara ett slöseri på chip-yta att lägga krutet på en "stark" cpu.

Kanske.
Men det ger ett mer begränsat spelutrymme än vad jag hade väntat mig.
Jag har en väldigt grundläggande och ytlig förståelse för programmering osv, men det man märker på PC är att vissa saker paralleiseras väldigt dåligt.
Svårt att säga om du är kunnig på ämnet eller bara störig.

Vad ser du som fördelen att ha 8st svaga kärnor istället för t.ex. 4st svaga och 2 starkare?
Vad ska de ha så många svaga kärnor till?