Sony presenterar Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

En vanlig PC har en dålig arkitektur för spel (och obestämd med massa olika processorer), så att jämföra med PC och säga att 8 lite sämre kärnor är sämre än 4 lite starkare kärnor är felaktigt. Då jämför man med en dålig systemlösning,

För det första innebär ett gemensamt 8GB minne med ultrasnabb minnesbuss en mkt stor effektivisering. Så det blir inte lika mkt dataskyfflande för CPU'n.

Sedan vet PS4-spelen att det finns just exakt 8 CPU-kärnor med känd prestanda, så det är lätt att fördela arbetet på dessa kärnor. I en PC så vet man inte om spelet kommer köras på 2,4,6 eller 8 kärniga processorer, och även prestandan är okänd, så det går inte optimera bra med rimlig arbetsinsats (man gör inte helt olika spelmotorer för olika typer av CPU'er direkt.).
Det man gör är att man optimerar för vad som sitter i en typisk gamerdator, dvs 4-kärnig processor.

Nån får gärna förklara för mig vilken CPU-uppgift i spel som kräver hög en-kärnig prestanda?
Jag kan inte se någon uppgift som inte går att dela upp på flera processer om det skulle behövas.
T ex fysik är lätt att fördela på flera trådar (olika trådar får hantera olika objekt). Samma sak med AI, men det räcker nog bra med en tråd för att hantera AI som kan gå på en egen kärna.

Och framförallt, en lite starkare kärna kräver mkt mer kiselyta/transistorer än en lite enklare kärna, det är inget proportionellt samband. Det krävs mkt avancerade och platskrävande lösningar för att öka prestandan per klockfrekvens i en processor-kärna idag.

Well Flight simulator X har ju aldrig varit känt för att lira jättebra med flera trådar. Det spelet vill gärna ha en supermegahardcoreyoultrafast C0r3! även om patchar har släppts och gjort mer vänligt för flerkärniga processorer så lirar det inte helt som det ska...

Men du har rätt i att framtida spel för konsoler kommer bli bättre optimerade för att använda processornskraft fullt ut vilket även kan ge oss som sitter med AMD system en spark i röven i nyare titlar! Då jag antar att att instruktionsuppsättningar inte kommer skilja ett dugg mellan APU:n i PS4 och APU:n i framtida hemmabio! Det enda som skiljer är väl isåfall minnet!

Det jag dock är mest besviken över är att dem inte omfamnar homebrew världen. dem kunde haft ett läge där man kan utveckla egna appar och kunna köra dem i ett sandbox läge där man inte får tillgång till diverse system för DRM osv för att hålla borta piraterna! Men men folk lär väl ge sig fan på att hitta vägar runt för att få spela senaste spelen gratis vilket bara kommer förstöra allt!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Att jämföra med Titan är ju bara löjligt.
Minnet har mindre betydelse när beräkningscapaciteten inte är högre än ett 6970.
Personligen förstår jag inte vad de ska ha så mycket grafikminne till. Känns lite overkill för 1080p.

Det är som jag förstår det inte dedikerat grafikminne utan processorn använder även detta.
Och 8 gig minne totalt är troligen en rätt rimlig lösning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Personligen skiter jag lite i prestandan, det är spelen som är mest intressant. Grafikskt tycker jag varken ps4 inte är något wow, däremot är inte pc just heller det. Tex Crysis 3 imponerar inte mig...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

PS3/360 har räckt fram tills 2013 med hårdvara som klarar spela NYA spel.. vilket har vart 5-6 år. Vilket under den tiden tror jag flera har uppgraderat sin dator flera gånger.

Mja, visst om man kallar upp-skalade texturer för kvalité så har 360/Ps3 definitivt hållit så länge. För att orka dra runt dessa nya spelen med sin värdelösa (i dagsläget) hårdvara så måste man spara in på grafiken för att det ska orka runt i sina 30 fps.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Lätt 5-6 år. Ps3an håller fortfarande.

Ps3 håller fortfarande. Det gör super Nintendo också. Fråga dig vad den håller för.

Ps4 kommer säkert vara jättebra i några år, men sen är vi där igen.

Tycker gott MS och Sony kunde sälja sina konsoler med olika specs. Typ klass 1, 2, 3.
Kan inte bli svårare att optimera spel för det. Då får dom som är villiga att betala för lite bättre grafik och flyt en möjlighet att göra det. Samtidigt som spelutvecklarna kan smaska på med roligare effekt som kanske är låsta för klass 1-konsollen men möjlighet att aktivera för klass 2 och 3

Den som provat tex BF3 på konsol förstår nog..

Permalänk
Medlem

Varför kritiserar folk på komponenterna, hur mycket vill ni betala för en konsoll?
Kommer ihåg att många va för snåla att betala 6 lax för ps3, vill ni ha samma scenario igen eller?

Permalänk
Skrivet av tonix:

kan ha varit mycket felaktig information men du behöver inte klanka ner på mig för det, Jag ska försöka förklara vad jag menade..

de hade en framtidssäker cpu när ps3 släpptes, det var ju iprincip omöjligt att hitta en processor med lika mycket kärnor som deras för en summa som en svensson kan ha råd med.

Cpu+gpu i nya ps4 kan jag gå och köpa i såkallad "monsterdator" för svenssons på elgiganten med 16gb ram HELA 1TB HÅRDDISK!!!!!! redan för flera månader sen, hur kommer det se ut om 10år? spelen kommer ju aldrig kunna bli bättre då. Tillskillnad mot ps3 där man efter x antal år faktist kunde börja använda sig utav alla cpu kraft. Jag skiter fullständigt i om sony förlorade en förmögenhet per såld vara, det är inte speciellt intressant för mig som slutkund som ska bruka deras vara i 10år, kul med spel som ser ut exakt samma 2014-2024. Detta kommer ju även påverka datorindustrin eftersom att de börjar bli fler och fler som portar över sina spela.

Jag föreslår att du läser igenom tråden igen så kanske det klarnar för dig varför du inte kan jämföra en dator men en konsoll.

Det ska bli mycket intressant att se hur portningarna kommer förändras i praktiken med flytten till x86 struktur. Känns som att framtiden ser mycket ljus ut både för konsoll spelare och PC entusiaster. Många verkar dock ha svårt att greppa att man inte kan jämföra specar mellan PC och konsoll. Blir lite förvånad över detta då SweC är ett entusiastforum med tekniskt kunniga medlemmar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

ska bli kul se hur pass bättre det blir grafiskt men jag tror att detta är ju inget dåligt för oss pc spelare synd dom inte inför fullt musstöd i maskinen och tangentbord, då skulle pc marknaden ryka på 2-3år om inte fortare.

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Kan man se detta event i efterhand någonstans?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Lätt 5-6 år. Ps3an håller fortfarande.

Håller är en definitionsfråga.
Om man definierar "håller" som att klara nya spel på höga inställningar så "håller" den max 2 år.
PS3:an är sedan länge död för folk som vill åt prestanda och grafisk kvalitet.

PS3/Xbox360 kör ju Far Cry 3 och de flesta nya krävande spel på low (men med medium texturer) i 720p med cirka 30FPS.
Det är ett långt steg ner från gaming datorer som klarar det i high i 1080p med 60FPS. (<-detta kommer nog PS4 klara i upp till 2 år)

Men definierar du "håller" som "inte trasig" så är det en helt annan sak

Permalänk
Medlem

PS4an blir ett monster, kanske inte på papper jämfört med en fullutrustad 12 000krs PC men jävlar vad de kan optimera det här systemet.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=S7CO4P...

Killzone ser ju ut som BF3 på högsta inställningarna till PC i 1080p, kör PS4an detta i 60fps så är den ju endast snäppet sämre än min 7970.

Är detta också en lanseringstitel kan man bara drömma om vad som kommer ett par år in i PS4ans liv. Detta är också en PC så inga mer värdelösa konsolportar! Fan framtiden för spel ser jävligt ljus ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Kan man se detta event i efterhand någonstans?

Tyvärr verkar det vara rullande sändning så det går inte att börja från början.

https://us.playstation.com/meeting2013/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Lätt 5-6 år. Ps3an håller fortfarande.

Allt är ju relativt. Finns det ingen ny plattform utvecklas spel fortfarande till den aktuella.
Vad vi egentligen bör titta på i en sådan frågeställning är när PC:n sprang ifrån PS3:an på hårdvara och prestanda.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Det som behövs är en Swec-podcast som reder ut alla begrepp och konsol/PC-jämförelser. Måste vi ändå alla vara överens om väl?

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Förmodligen fick de panik nu när Xbox 360 vinner försäljningen månad efter månad (nu kanske folk slutar köpa den för at vänta på ps4). Dessutom så kommer den nya xboxen säkert att vissas snart. Även steam är en konkurrent nu.

Vad pratar du om? Playstation 3 har efter 2008 sålt fler konsoler än vad XBOX 360 gjort. Förra året såldes 1,4 miljoner fler PS3or.

http://www.vgchartz.com/article/250759/2013-year-on-year-sale.... Det är nog de mest tillförlitliga siffrorna man kan hitta eftersom det inte finns någon officiell statistik för alla länder.

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera när en konsol har bättre grafikdel än min dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

HAHA, det där är inte sant. Testa spela spel som DiRT. Tar jävla lång tid att ladda ändå. om man spelar kvittar SSD jämfört med HDD.

Säkert dålig konsolport

Undra om blizzard kan stämma Sony med funktionen som gör att man kan spela spelet medans det laddas ner? Kan bara tänka på world of warcraft som är spelbart vid 7% om inte mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Håller är en definitionsfråga.
Om man definierar "håller" som att klara nya spel på höga inställningar så "håller" den max 2 år.
PS3:an är sedan länge död för folk som vill åt prestanda och grafisk kvalitet.

PS3/Xbox360 kör ju Far Cry 3 och de flesta nya krävande spel på low (men med medium texturer) i 720p med cirka 30FPS.
Det är ett långt steg ner från gaming datorer som klarar det i high i 1080p med 60FPS. (<-detta kommer nog PS4 klara i upp till 2 år)

Men definierar du "håller" som "inte trasig" så är det en helt annan sak

För den stora massan håller den fortfarande. För nördar som måste ha det bästa hela tiden så blev den gammal redan när den släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Kan man se detta event i efterhand någonstans?

http://www.youtube.com/watch?v=Dkf6JsNxFkQ&feature=player_emb...

Permalänk
Medlem

Väldigt många här som värkar tro att det är konsoler som håller tillbaka PC när det är PC som håller tillbaka PC. Faktum är att det är inte många som har monster hårdvara och kapabel att spela spel. Det är inte många i huvud taget.

Tror du det är ekonomiskt att släppa stora avancerade dyra grafiska spel ( som oftast är största biten av en budget till ett spel ) till en rejält minoritet av PC datorer?

Vad jag baserar detta på är Steams hardware survey. http://store.steampowered.com/hwsurvey denna är väldigt intressant att kolla på när det gäller data, här har vi specifikt data för folk som spelar spel på PC börjar vi också räkna med de som inte ofta spelar spel i huvud taget så vet vi vart stastestiken kommer dra.

Vi vet också att det bara finns 45 miljoner konton på Steam och om deras stastestik visar en bra presentation av folk som spelar så har bara ca 10-15% speldatorer nog för att prestera snarlik grafik som en PS4.

Det är också självklart att en snabb PC kommer altid utklassa en billig konsol, men detta betyder inte att alla sitter på sådana PC's, faktum är att väldigt VÄLDIGT få gör detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KlyfftPotatis:

blabla vem bry sig. huvudsaken är att alla konsolspel (90% av alla spel idag) får bättre grafik så att PC kan njuta lite mer iallafall och inte få grafiken nerfad i alla spel pga konsollerna

Du menar så vi PC spelare ska betala ytterligare 10000 kr för grafikkort de närmsta åren så vi kan spela i 30fps i "optimerade" spel?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar att det blev en AMD-plattform i denna, känns verkligen lovande vad gäller portningar till PC framöver (från PS4 men också nästa Xbox som ryktas om att vara AMD x86 med Radeon-grafik). Nu intresserade inget av de hitills presenterade spelen mig och kontrollen från PS1-3 har jag heller aldrig riktigt gillat och denna verkar heller inte kännas bekväm i mina händer.

Ska bli intressant att se vad som händer framöver med denna konsoll och även med nya Xboxet. Jag har möjligen en plats kvar vid TV'n där någon av dessa möjligen kan bli aktuella men i dagsläget är jag nöjd nog med PC och Wii U (samt en 360 och PS3 från förra generationen).

Permalänk
Skrivet av Finnne:

Killzone spelades från en PC när de demonstrerade det på eventet. Utvecklarna sa det själva på Gametrailers intervjuer efter eventet. Det ska dock flyta lika bra på en PS4 säger dom.

Det var Watchdogs som spelades på PC: http://www.gametrailers.com/netstorage/psmeeting/index.html @3.23.40
Hela eventet mellan timme 1-3.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Helt rätt. Den kommer förmodligen vara billigare än motsvarande dator i vilket fall som helst.

Det där stör jag mig på alltid
För det första så är en dator mer än bara en spelmaskin. Det gör att man inte rakt av kan jämföra kostnaden. Min kalkyl är antingen en billig PC (säg 3000) för arbete och en konsoll (5000) eller, för samma totala kostnad: en PC som klarar av spel.
Sen är problemet att konsollspel kostar extra för utvecklaravgiften så ju fler spel man köper desto mer har jag betalat för att spela konsoll.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Fast sen kostar ju din i7 nästan 2000kr också, folk vill inte betala 10k för en monsterkonsol

Jag vet inte riktigt hur du tänker nu.
Min i7 är över 3 år gammal, kommer vara 4 år gammal när PS4 släpps, det var min poäng att en 4 år gammal CPU utpresterar en konsol-cpu såpass mycket. Det är lite tråkigt.
Dessutom är jag kluven till hur smart det är att satsa på 8 så svaga kärnor istället för lite färre med mer kraft i varje.

Jag är väldigt positiv på ett sätt då det kommer stimulera utvecklingen av flertrådad programmering väldigt mycket, framförallt vad gäller spel.
Men samtidigt är jag lite skeptisk på att dom verkligen har tänkt rätt där när dom helt saknar kraftfull fåtrådig prestanda på det sättet.

EDIT: Jag är inte ensam om att tänka så: http://www.anandtech.com/show/6770/sony-announces-playstation...
"If we're talking about Jaguar cores, then there's a bigger concern long term from a single threaded performance standpoint."

Skrivet av joqqy:

Fast Cell hade en helt annorlunda arkitektur med sina co vektor enheter.

Eh, ja. Det var ju därför jag förtydliga på vilket sätt jag fick Cell-vibbar.
Så jag förstår inte din poäng alls när du säger det.

EDIT: Sen måste jag säga att GPUn är kraftfullare än vad jag väntade mig, 7850+ är väldigt lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Att jämföra med Titan är ju bara löjligt.
Minnet har mindre betydelse när beräkningscapaciteten inte är högre än ett 6970.
Personligen förstår jag inte vad de ska ha så mycket grafikminne till. Känns lite overkill för 1080p.

Stämmer inte riktigt. Eftersom att konsolspel går att optimera så rejält mkt mer mot GPU/CPU användning så blir minnet en större flaskhals än det blir till PC Spel.

Detta har man märkt av på dagens PS3 där minnet utan tvekan är flaskhalsen då man bara har 0.25GB minne för Grafik och 0.25GB i RAM.

PS4 blir alltså en rejäl höjning med 16 gånger mer minne som dessutom är snabbare!

På Grafikfronten är prestandaökningen inte riktigt på lika brutal nivå, men Grafikkortet är endå utan tvekan många många gånger kraftfullare än föregångaren som var en Nvidia krets i 90nm teknologi och 0.4 TFlops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Vi vet också att det bara finns 45 miljoner konton på Steam och om deras stastestik visar en bra presentation av folk som spelar så har bara ca 10-15% speldatorer nog för att prestera snarlik grafik som en PS4.

Nu betvivlar jag iofs att det stämmer...
Men även om vi antar att det gör det, tror du verkligen att den statestiken kommer se lika dan ut om 1-2 år när PS4 har sålt tillräckligt många enheter för att börja bli vanlig i hushållen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

2. Nu har microsft en stor fördel när de ska släppa xbox720, då de vet vilka komponenter och funktioner PS4 kommer att ha.

Nej. Nästa Xbox är redan väldigt långt i utveckligen. De kan bara göra mindre förändringar. T.ex. frekvenser, men där har de nog inte så mycket utrymme att ändra för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Det är alltså komponenter som ingår i en budgetdator idag. Då är vi förmodligen i samma sits som nu om två år igen.
Hoppas MS släpper ett monster så PS4an försvinner snabbt från marknaden

Budgetdator med 8gb DDR5?
Grafikkortet är custom, med optimeringar för plattformen, man kan inte jämföra prestandan med en pc-rigg rakt av.
Konsolen har unifierat minne med 176 gb bandbredd, samt antagligen ett hårdvarunära API till grafikkortet. Bara en sån sak som att man slipper windows och kodar close to metal gör draw-calls tiotals kanske upp mot hundra gånger snabbare än på en PC. Varje bit prestanta i en konsol ger mer än i en pc. Du kanske har ett grafikkort med 4 tflops till din pc men tror du verkligen att du någonsin kommer i närheten av den prestandan? I en konsol är plattformen balanserad för att utnyttja ALL prestanda.

Jag spelar själv mest pc och är inte så jättesugen på nån ny konsol, men fan vad ni skämmer ut er. Det här ska vara ett forum för hårdvaruintresserade men ni har ingen jävla aning om vad ni pratar om.

Permalänk
Avstängd

Inte fel av Sony att satsa på 8GB RAM iom att RAM är så billigt nuförtiden. Jag hoppas på att konsolen kostar mellan 3-4000kr.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...