En vanlig PC har en dålig arkitektur för spel (och obestämd med massa olika processorer), så att jämföra med PC och säga att 8 lite sämre kärnor är sämre än 4 lite starkare kärnor är felaktigt. Då jämför man med en dålig systemlösning,
För det första innebär ett gemensamt 8GB minne med ultrasnabb minnesbuss en mkt stor effektivisering. Så det blir inte lika mkt dataskyfflande för CPU'n.
Sedan vet PS4-spelen att det finns just exakt 8 CPU-kärnor med känd prestanda, så det är lätt att fördela arbetet på dessa kärnor. I en PC så vet man inte om spelet kommer köras på 2,4,6 eller 8 kärniga processorer, och även prestandan är okänd, så det går inte optimera bra med rimlig arbetsinsats (man gör inte helt olika spelmotorer för olika typer av CPU'er direkt.).
Det man gör är att man optimerar för vad som sitter i en typisk gamerdator, dvs 4-kärnig processor.
Nån får gärna förklara för mig vilken CPU-uppgift i spel som kräver hög en-kärnig prestanda?
Jag kan inte se någon uppgift som inte går att dela upp på flera processer om det skulle behövas.
T ex fysik är lätt att fördela på flera trådar (olika trådar får hantera olika objekt). Samma sak med AI, men det räcker nog bra med en tråd för att hantera AI som kan gå på en egen kärna.
Och framförallt, en lite starkare kärna kräver mkt mer kiselyta/transistorer än en lite enklare kärna, det är inget proportionellt samband. Det krävs mkt avancerade och platskrävande lösningar för att öka prestandan per klockfrekvens i en processor-kärna idag.
Well Flight simulator X har ju aldrig varit känt för att lira jättebra med flera trådar. Det spelet vill gärna ha en supermegahardcoreyoultrafast C0r3! även om patchar har släppts och gjort mer vänligt för flerkärniga processorer så lirar det inte helt som det ska...
Men du har rätt i att framtida spel för konsoler kommer bli bättre optimerade för att använda processornskraft fullt ut vilket även kan ge oss som sitter med AMD system en spark i röven i nyare titlar! Då jag antar att att instruktionsuppsättningar inte kommer skilja ett dugg mellan APU:n i PS4 och APU:n i framtida hemmabio! Det enda som skiljer är väl isåfall minnet!
Det jag dock är mest besviken över är att dem inte omfamnar homebrew världen. dem kunde haft ett läge där man kan utveckla egna appar och kunna köra dem i ett sandbox läge där man inte får tillgång till diverse system för DRM osv för att hålla borta piraterna! Men men folk lär väl ge sig fan på att hitta vägar runt för att få spela senaste spelen gratis vilket bara kommer förstöra allt!
Gammal men bra.