Vad har åldrats lite för mycket?

Permalänk
Medlem

Vad har åldrats lite för mycket?

Hej experter! Jag brukar starta en sådan här tråd någon gång vartannat år och brukar alltid få bra hjälp med nya delar.

Så här ser datorn ut idag:

Moderkort
Gigabyte 790FXTA-UD5

Processor
AMD Phenom II X4 965 Processor 3.40 GHz, 4 Cores

Grafikkort
ATI Radeon HD 5850 1GB GDDR5

RAM
CORSAIR 4GB DDR3
KINGSTON 4GB DDR3

Hårddiskar
SAMSUNG SPINPOINT 320GB SATA/300 7200RPM 16MB
SAMSUNG SPINPOINT 750GB F1 HD753LJ

Nätagg
650W CORSAIR CMPSU-650TXEU

Chassi
ANTEC 300 + 4 fläktar

Jag funderar på att köpa en SSD-disk att installera Windows 8 på och skrota 320gb-disken. Och även köpa ett nytt grafikkort.
Är det något mer som behövs att uppdateras? Kan tänka mig att lägga runt 2000+ spänn på grafikkortet och under 1000 för disken, den behöver inte vara speciellt stor.

Det är främst för att orka med nya spel jag uppdaterar datorn, några tips på hårddisk och grafikkort?

Enormt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oldeback:

Hej experter! Jag brukar starta en sådan här tråd någon gång vartannat år och brukar alltid få bra hjälp med nya delar.

Så här ser datorn ut idag:

Moderkort
Gigabyte 790FXTA-UD5

Processor
AMD Phenom II X4 965 Processor 3.40 GHz, 4 Cores

Grafikkort
ATI Radeon HD 5850 1GB GDDR5

RAM
CORSAIR 4GB DDR3
KINGSTON 4GB DDR3

Hårddiskar
SAMSUNG SPINPOINT 320GB SATA/300 7200RPM 16MB
SAMSUNG SPINPOINT 750GB F1 HD753LJ

Nätagg
650W CORSAIR CMPSU-650TXEU

Chassi
ANTEC 300 + 4 fläktar

Jag funderar på att köpa en SSD-disk att installera Windows 8 på och skrota 320gb-disken. Och även köpa ett nytt grafikkort.
Är det något mer som behövs att uppdateras? Kan tänka mig att lägga runt 2000+ spänn på grafikkortet och under 1000 för disken, den behöver inte vara speciellt stor.

Enormt tacksam för svar!

Rent spontant så skulle jag vilja, utöver dem du redan nämnt, säga moderkortet. Dock så finns det ju inte många längre som det sitter en AM3-socket på men om jag inte minns fel så går det att placera en AM3-processor på ett AM3+ - kort. Dock så skjuter jag mig lite i foten nu eftersom jag själv sitter på ett kort med 790-kretsen på men å andra sidan har inte jag råd att uppgradera mig heller. Processorn tycker jag inte är något fel på. Lite som ett ånglok; när den väl kommer igång så går det knappt få stopp på!
Tänk på att om du köper ett nytt grafikkort så kan det kräva att du uppgraderar nätaggregatet. Å andra sidan sitter du på 650 watt redan så tror inte det kommer bli några problem.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av frelleX:

Rent spontant så skulle jag vilja, utöver dem du redan nämnt, säga moderkortet. Dock så finns det ju inte många längre som det sitter en AM3-socket på men om jag inte minns fel så går det att placera en AM3-processor på ett AM3+ - kort. Dock så skjuter jag mig lite i foten nu eftersom jag själv sitter på ett kort med 790-kretsen på men å andra sidan har inte jag råd att uppgradera mig heller. Processorn tycker jag inte är något fel på. Lite som ett ånglok; när den väl kommer igång så går det knappt få stopp på!
Tänk på att om du köper ett nytt grafikkort så kan det kräva att du uppgraderar nätaggregatet. Å andra sidan sitter du på 650 watt redan så tror inte det kommer bli några problem.

Tack för ditt svar! Har du något tips på grafikkort?

Jag har lirat amd/ati hela tiden och känner att det har krånglat en del, börjar bli mer sugen på nvidia, glömde säga det. Har du något förslag där?
120 känns kanske lite väl snålt, finns det något alternativ på runt 250 kanske? Får man nedgradera sig i märke då och en mindre hållbar disk?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oldeback:

Jag har lirat amd/ati hela tiden och känner att det har krånglat en del, börjar bli mer sugen på nvidia, glömde säga det. Har du något förslag där?
120 känns kanske lite väl snålt, finns det något alternativ på runt 250 kanske? Får man nedgradera sig i märke då och en mindre hållbar disk?

Tack!

Om du vill gå upp i storlek till 240-258GB så blir det en hel del dyrare. En SSD på 120GB räcker bra till som systemdisk, operativsystem och alla program förutom spel. Dessutom har det rum ett par favoritspel på den. Det enda som blir bättre i spel med SSD är laddningstiderna men jag kör bara vanlig hårddisk och har aldrig kommit för sent in i en match pga laddningstiden i BF3, CS:GO eller Black Ops 2.

http://www.inet.se/produkt/4304478/samsung-ssd-basic-840-series-250gb
http://www.inet.se/produkt/5409664/gigabyte-geforce-gtx-660-2048mb

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av oldeback:

Tack för ditt svar! Har du något tips på grafikkort?

Om du är ute efter ett Nvidia kort för runt < 2000 kronor så är nog ett GTX660 du är ute efter. Förslagsvis detta. 'Varför det när det finns billigare?' tänker du, men jag hade kört på det kortet just på grund av kylaren. Deras TwinFrozr III är bland de bästa kylarna jag har haft att göra med och kyler extremt bra! Låter inte mycket heller!

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk

GTX 660ti (t ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760895) och samsung SSD 840 250gb

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om du vill gå upp i storlek till 240-258GB så blir det en hel del dyrare. En SSD på 120GB räcker bra till som systemdisk, operativsystem och alla program förutom spel. Dessutom har det rum ett par favoritspel på den. Det enda som blir bättre i spel med SSD är laddningstiderna men jag kör bara vanlig hårddisk och har aldrig kommit för sent in i en match pga laddningstiden i BF3, CS:GO eller Black Ops 2.

http://www.inet.se/produkt/4304478/samsung-ssd-basic-840-series-250gb
http://www.inet.se/produkt/5409664/gigabyte-geforce-gtx-660-2048mb

Skrivet av frelleX:

Om du är ute efter ett Nvidia kort för runt < 2000 kronor så är nog ett GTX660 du är ute efter. Förslagsvis detta. 'Varför det när det finns billigare?' tänker du, men jag hade kört på det kortet just på grund av kylaren. Deras TwinFrozr III är bland de bästa kylarna jag har haft att göra med och kyler extremt bra! Låter inte mycket heller!

GTX660 verkar riktigt intressant, hur kommer det sig att det finns så många olika versioner där det skiljer några kronor? vilken är bäst?
Och vad är skillnaden mellan GTX660 och GTX660Ti?

Det blir nog även 120Gb disken från samsung (http://www.inet.se/produkt/4304477/samsung-ssd-basic-840-seri...)
Behöver jag någon adapter/speciella kablar för att få den att passa till mitt moderkort? (http://www.motherboards.org/reviews/motherboards/2004_2.html)

Mvh. Oldeback