Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har inte sagt att SVT inte används av många, bara det att det inte har någon nytta som skulle befoga att tvinga på det på alla. För det finns gott om alternativ media som erbjuder samma sak, så det är absolut ingen livsnödvändighet. Du kan inte jämföra med kvinnojouren, för det är något som verkligen behövs, samma sak med sjukvård och skola, men skulle SVT släckas ner idag så skulle nog ingen lida av det. Många skulle säkert vara upprörda någon dag, sedan börjar de kolla på andra kanaler eller sändningar på nätet eller läser tidningar osv.

Om du kunde lista någon kanal som är i närheten av att sända:

  • en timme med nyheter på kvällen varje dag (Aktuellt)

  • lokalnyheter överhuvudtaget varje dag (Regionala nyheter)

  • ett specifikt program för kulturnyheter varje dag (Kulturnyheter)

  • partiledardebatter och diverse information från våra demokratiska instutitioner

  • dokumentärer och vetenskapsprogram (Vetenskapens Värld m.fl.)

  • program om sjukdomar och hälsa (Fråga Doktorn)

  • föreläsningar från våra universitet och folkhögskolor samt diverse seminarier

  • aktuella och/eller ingående program om vår omvärld (Korrespondenterna, Världens Händelser)

  • svensk historia (Värsta Språket, Svenska Dialektmysterier, Landet Brunsås et.al.)

som dessutom tillhör basutbudet och inte någon betaltjänst som Boxer eller ViaSAT, så vore det underbart. Men det kan du inte. Och SVT innehåller allt det jag listade.

Mycket av det här kan ersättas av alternativ media, det är sant - men vi pratar om allmännyttan. Hur många känner du som kan ladda ner exempelvis en dokumentär? Dokumentärer är till och med svåra att hitta på The Pirate Bay. Föreläsningar från Sverige finns överhuvudtaget inte att få tag på. Lokalnyheter kan man få via lokalblaskan, men det kostar ännu mer än TV-avgiften, så många pensionerade och fattiga har inte råd med det. Material och information från partiledardebatter och dylikt finns säker att få tag på hos regeringens hemsida, men det är svårtillgängligt.

Att påstå att SVT inte är allmännytta är ingen rättmätig ståndpunkt.

Skrivet av Pacman5:

Vad många missar? Vad du missar är att det inte på något sätt är samma sak. Det är väl fint att du kan tänka dig att bidra till vård av cancersjuka patienter - guess what? Det gör du, och det gör vi också. När ringde senast en ungdomsledare på din dörr? När ringde en sköterska senast till dig och frågade om du inte hade utsatts för lite andrahandsrök? När fick du senast hem en kvartalsräkning från någon av dessa?

Ditt resonemang utgår från att licensen skulle ingå i skatten, vilket det tydligt inte gör precis som många, många i tråden redan har påpekat.

Nej, vad du missar är att jag försöker försvara SVT/SR/UR för att de är viktiga delar av samhället. När har jag försvarat att Radiotjänst förföljer folk? Jag tycker snarare att det skadar mer än vad det gagnar. Folk blir förbannade för att de blir behandlade som skurkar, och det har de rätt i att bli. Men många hoppar på SVT samtidigt som de kritiserar Radiotjänst.

Skrivet av Bacchus:

Funkar inte riktigt med att ta sjukvård som exempel. För även om du inte rökar har du, ALLA, någon gång använt dig av sjukvården.

Skit i exemplet då. Likheterna mellan sjukvård och SVT är att de båda har ett värde till samhället, även när du själv inte använder något av dem.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

+1. Jag håller fullständigt med.

Vad många missar är att SVT är en samhällsnytta. Att folk tycker att man inte bör betala om man inte använder SVT låter kanske resonabelt på ytan, men om man gräver lite djupare så har man kommit till väldigt tråkiga slutsatser. Jag röker till exempel inte cigaretter, men jag är gärna med och betalar sjukhusräkningen för de rökare som fått lungcancer. Detsamma gäller de ungdomsgårdar som bedrivs av kommuner runtom i landet, jag brukar de inte men jag förstår att de har ett värde för allmänheten.

Sanningen är ju den att SVT (tillsammans med SR och UR) bedriver de bästa mediala tjänsterna i Sverige, och har som uttalat fokus att tjäna allmänheten, till skillnad från de privata aktörerna som enbart verkar för profiten.

Funkar inte riktigt med att ta sjukvård som exempel. För även om du inte rökar har du, ALLA, någon gång använt dig av sjukvården.

Permalänk

Frågan är : Lämmnar internetleverantören ut uppgifter till radiotjänsten ?

Permalänk
Skrivet av 1up:

Det finns massa sätt att gå runt detta, antingen nekar man att man har tv, dator, mobiltelefon och klockradio hemma. Spelar ingen roll om du inte kan hålla dig för skratt när du säger detta, erkänner du inte behöver du inte betala. Om dom nu skulle knacka på och du råkar öppna utan att kolla, så att dom kommer på dig, så kan du bara ringa dagen efter och säga upp licensen. Säg att du kastat all elektronik eller något. Vipps så får du pengarna tillbaka och så är du tillbaka på ruta ett. Nu har jag jobbat i ganska många år så det är mest "for shits and giggles" som man fortsätter med detta. Lycka till!

Lite svårt neka till att man har mobiltelefon om man svarar i mobiltelefonen
Knackar dom på däremot är det ju bara smälla igen dörrn eller låta bli öppna för folk man inte känner igen.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

hur i helvete kan detta vara möjligt? Jag har aldrig använt svt play eller liknande. Låt de som använder skiten signa upp sig och betala i likhet med netflix om de är så jävla pengakåta.

THIS IS MADNESS

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Hmm.
Roligt motsägelsefullt från deras sida.

1.
Om du har möjlighet att till din dator eller surfplatta ta emot ett helt schemalagt programutbud i en sändning som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst. Då räknas den som en tv-mottagare och du ska betala radio- och tv-avgift.

•Att man har en utrustning som är avsedd att ta emot en utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.
•Med utsändning avses en sändning som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst.
•Med tv-program avses ett samlat schemalagt programutbud i form av hela programtjänster, till exempel hela SVT1 eller TV4.

När ändrades inebörden av ordet avsedd egentligen?

Jag har också tänkt på ordet avsedd som anges i lagen.
som jag läser lagen så ska utrustningen var avsedd till att titta på, alltså. den är alltså skapad i första hand för att titta på tv med, och i andra hand något annat. Med andra ord är datorn avsedd till att spela dator på "gaming-dator". då faller ju tv:tittandet bort. och då bör ju inte lagen gälla?

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Jag har också tänkt på ordet avsedd som anges i lagen.
som jag läser lagen så ska utrustningen var avsedd till att titta på, alltså. den är alltså skapad i första hand för att titta på tv med, och i andra hand något annat. Med andra ord är datorn avsedd till att spela dator på "gaming-dator". då faller ju tv:tittandet bort. och då bör ju inte lagen gälla?

Får dra till med oral akrobatik a la politker style, "Nej, jag anser inte att jag äger någon utrustning som är kapabel till att ta emot SVT".

Permalänk
Medlem

Denna sändning sponsrar

Säger bara en sak
Denna sändning sponsrar Snickers
vem vill betala licens?

Permalänk

Som jag ser det så är det studenter som drabbas värst av detta vilket är riktigt tråkigt. Jag måste dock påpeka att detta på något sätt känns väldigt "svenskt", vi är ju ett land som lutar väldigt mycket mot vänster, vi har höga skatter och konstiga avgifter men vi betalar det för att få något tillbaka så som billig sjukvård osv, det känns helt enkelt som en tradition. Men jag håller med om att denna lag är skogstokig och rent av bisarr, men men, SVT är ju SVT. Det som stör mig är deras Stasi metoder, jag har läst igenom hela tråden och många rapporterar att Radiotjänsten har skickat ut agenter för att spionera på dem vilket är helt sjukt, själv hade jag bankat ner dem med ett baseballträ om dem hade gjort så mot mig för att det är totalt oacepptabelt. Det är helt enkelt fel metoder man tar åt sig för att bevara SVT, men i slutändan kommer många som protesterar att betala deras avgift ändå för att man bara kommer vara missnöjd på internet och inte i verkligheten. Hur kan man inte älska detta land?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Smartphones räknas iaf:

Kan man inte säga att man har internetanslutning med en router som man i sin tur kopplar upp till genom sin smartphone ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Får dra till med oral akrobatik a la politker style, "Nej, jag anser inte att jag äger någon utrustning som är kapabel till att ta emot SVT".

Då får du nog träna mer på din acrobatik och skippa ordet kapabel till "har som syfte att"

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag betalar min tevelicens så jag behöver inte oroa mig. Jag tillhör nog de ca 10% av sweclockers medlemmar som betalar för sig.

Du får det att låta som om att det är rätt vad radiotjänst gör... hoppas jag har fel. Vill man inte ha nått av det svt erbjuder eller ens har tv så skall man då inte bli tvingad att punga ut pengar. Du förstår väll hur sjukt detta är?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR BBQ:

Säger bara en sak
Denna sändning sponsrar Snickers
vem vill betala licens?

Brukar svt, ur eller sr ha sponsrade program?

Jag har aldrig sett något sådant på .. någonsin?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja fy fan! Jag är alldeles DEPPIG för att jag sluppit betala avgiften. Är så grymt ledsen nästan varje dag för detta, tack för att du tycker synd om mig. Det känns genast mycket bättre! Tack!

Permalänk
Medlem

På SVT röstar 52 procent av journalisterna på Miiljöpartiet, på SR 54 procent. Och tittar man på de rödgröna partierna tillsammans uppger hela 80 procent inom public service att man sympatiserar med dessa:

http://www.journalisten.se/nyheter/svenska-journalister-fored...

... Jämför dessa siffror med svenska folkets politiska åsikter i stort, så inser man snabbt att Public Service egentligen är Left Wing Service. Vilket också blir extremt tydligt om du jämför svensk media med andra länders.

Så vi ska alltså alla tvingas vara med och finansera vänsterprogandan på "den fria televisionen och radion"...

Vidrigt. Känns som en våldtäkt det här, jag tänker fan göra allt för att slippa skänka en enda krona till detta totalitära helvete.

Permalänk
Skrivet av kekkzor:

Kan man inte säga att man har internetanslutning med en router som man i sin tur kopplar upp till genom sin smartphone ?

Nej eftersom din smartphone räknas som en TV mottagare.

http://www.di.se/artiklar/2013/2/27/nu-ska-aven-telefonagare-...

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Om du kunde lista någon kanal som är i närheten av att sända:

  • en timme med nyheter på kvällen varje dag (Aktuellt)

  • lokalnyheter överhuvudtaget varje dag (Regionala nyheter)

  • ett specifikt program för kulturnyheter varje dag (Kulturnyheter)

  • partiledardebatter och diverse information från våra demokratiska instutitioner

  • dokumentärer och vetenskapsprogram (Vetenskapens Värld m.fl.)

  • program om sjukdomar och hälsa (Fråga Doktorn)

  • föreläsningar från våra universitet och folkhögskolor samt diverse seminarier

  • aktuella och/eller ingående program om vår omvärld (Korrespondenterna, Världens Händelser)

  • svensk historia (Värsta Språket, Svenska Dialektmysterier, Landet Brunsås et.al.)

som dessutom tillhör basutbudet och inte någon betaltjänst som Boxer eller ViaSAT, så vore det underbart. Men det kan du inte. Och SVT innehåller allt det jag listade.

Mycket av det här kan ersättas av alternativ media, det är sant - men vi pratar om allmännyttan. Hur många känner du som kan ladda ner exempelvis en dokumentär? Dokumentärer är till och med svåra att hitta på The Pirate Bay. Föreläsningar från Sverige finns överhuvudtaget inte att få tag på. Lokalnyheter kan man få via lokalblaskan, men det kostar ännu mer än TV-avgiften, så många pensionerade och fattiga har inte råd med det. Material och information från partiledardebatter och dylikt finns säker att få tag på hos regeringens hemsida, men det är svårtillgängligt.

Att påstå att SVT inte är allmännytta är ingen rättmätig ståndpunkt.

Nej, vad du missar är att jag försöker försvara SVT/SR/UR för att de är viktiga delar av samhället. När har jag försvarat att Radiotjänst förföljer folk? Jag tycker snarare att det skadar mer än vad det gagnar. Folk blir förbannade för att de blir behandlade som skurkar, och det har de rätt i att bli. Men många hoppar på SVT samtidigt som de kritiserar Radiotjänst.

Skit i exemplet då. Likheterna mellan sjukvård och SVT är att de båda har ett värde till samhället, även när du själv inte använder något av dem.

jag måste fråga även dig, vet du vad skillnaden är mellan en dator och en TV? Eller för den delen, vad är det för skillnad mellan en Asus Padfone och en Galaxy Note 2? Vad är det för skillnad mellan Samsungs nya 8" Note som går och ringa med och en dator med simkortläsare?
Återkom gärna med ett svar som INTE har med TV-apparater och göra.

Edit: tydligen ska även smartphones vara licenspliktiga. Ho, så otroligt ogenomtänkt, min Lumia 800 kan inte ta del av SVTs utbud, men ändå ska jag betala 150kr/mån till Maffian.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Då får du nog träna mer på din acrobatik och skippa ordet kapabel till "har som syfte att"

Funkar för Jan-Olof Lind, då funkar det för mig.

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören att det är helt oacceptabelt. Datorn är inte avsedd eller tillverkad för tv-tittande. Jag kan köpa att en TV med en TV-mottagare kan avgiftbeläggas(även om jag anser att avgiften i sig är helt fel).

Sen tycker jag också det är mkt komiskt hur en surfplatta anses vara en dator, men en mobil är det inte. I stort sätt samma hårdvara, samma operativsystem, och samma möjligheter, förutom att surfplattan inte kan ringas med, och har större skärm.

Är det storleken på skärmen som avgör om en elektronikapparat ska vara avgiftsbelagd eller ej?

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk

Jag betalar avgiften (ungarna kollar mycket på Bolibompa, så jag nyttjar deras utbud), fast jag tycker inte om utvecklingen med Radiotjänst synsätt. Och att det gick igenom hos regeringen är inte bra alls. Att mer eller mindre förlägga alla internetabonnemang med en avgift är fel och odemokratiskt.

Svt är smarta, de vet att det går att koda signalen så endast betalande kunder kan se, men jag tror att Svt försvunnit om detta skett. Då passar 'fri och oberoende tv tillänglig för alla' mycket bättre.

En omröstning i frågan hade varit bra.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Lite svårt neka till att man har mobiltelefon om man svarar i mobiltelefonen
Knackar dom på däremot är det ju bara smälla igen dörrn eller låta bli öppna för folk man inte känner igen.

Skrivet av Thunderstruck:

Frågan är : Lämmnar internetleverantören ut uppgifter till radiotjänsten ?

Nu är jag ingen jurist här... men så vitt jag vet är inte Internetabonnemang licenspliktigt... om du inte har en enhet som utnyttjar det.

Och varför måste du ha en smartphone för att du har en mobiltelefon? Själv har jag en Nokia 5110 om de frågar... med ett rosa skal med en fallos på.

I grunden handlar min ovilja att betala om hur fruktansvärt otrevliga alla jag mött som jobbar på radiotjänsts indrivningsavdelning är.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Brukar svt, ur eller sr ha sponsrade program?

Jag har aldrig sett något sådant på .. någonsin?

Sport bla är sponsrade.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Det funkar inte för du har fortfarande inte eftersom du fortfarande har en mottagare.
Det där Bahnhof erbjuder funkar bara för företag och föreningar och inte för hushåll.

Kan jag ta bort kanalväljaren och på så vis inte behöva betala radio- och tv-avgift?
Om ett företag/förening eller annan juridisk person har en tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan de plombera tv-mottagaren. Då behöver företaget inte betala radio- och tv-avgift för den tv-mottagaren, enligt 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.

1.TV-Stopper

Bakgrund
I dag förs en offentlig debatt där de som företräder den svenska public servicesfären vill omdefiniera själva begreppet som styr licensskyldigheten – "därför avsedd apparat" – alltså en teknisk anordning som man har köpt i syfte att se tv-utsändningar. Tidigare har vi uteslutande kunnat se tv-program på tv-apparater, men sedan flera år kan man se tv-program i form av strömmad ip-trafik, i datorer, surfplattor, telefoner – till och med i androidbaserade klockor. Inte för att de är avsedda för det, utan för att de är öppna för all slags internettrafik – inklusive strömmad media.

Men oavsett hur SVT eller Kulturdepartementet definierar begreppet så krävs det att de apparater som omfattas verkligen KAN ta emot tv-sändningar. Är det omöjligt faller också möjligheten att ta betalt för licensen.

Blockerar Sveriges Television
Tjänsten "TV-Stopper" är en tjänst som effektivt blockerar all IP-trafik mellan din IP-adress och Sveriges Television. Du kan besöka SVT:s hemsida, men du kommer inte åt SVT Play. Inga andra TV-sajter, inga andra sajter alls faktiskt, berörs av tjänsten. Det enda som blockeras är det licenspliktiga materialet.

Certifikat
Varje kund som beställer tjänsten (som är helt kostnadsfri) får ett certifikat. Av certifikatet framgår att kundens aktuella adress är blockerad från public serviceutbudet och att abonnenten därmed inte kan titta på licensfinansierade kanaler på någon av sina datorer i hemmet.

2.Och sen är det bara att säga JAG HAR INTE EN TV.

Tada du slipper betala....självklart måste du ha Bahnhof som leverantör.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Sport bla är sponsrade.

Ah, det förklarar en hel del, men var e-sporten det? Minns inte, kollade när de sände från dh i sommras, men aja.

(kunde ju alltid ha googlat; http://www.svt.se/os/svt-s-os-sponsorer)

Och sponsorer för program kan ju alltid förekomma om man antagligen sitter och läser "creditserna"(?) (åh gud min svenska, vart är du?), såklart beroende på produktionsbolag etc etc.

Kanske inte kollar så mycket på tv som jag vill tro.

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Nu är jag ingen jurist här... men så vitt jag vet är inte Internetabonnemang licenspliktigt... om du inte har en enhet som utnyttjar det.

Och varför måste du ha en smartphone för att du har en mobiltelefon? Själv har jag en Nokia 5110 om de frågar... med ett rosa skal med en fallos på.

I grunden handlar min ovilja att betala om hur fruktansvärt otrevliga alla jag mött som jobbar på radiotjänsts indrivningsavdelning är.

/hulle.

Ja har man en 5110 eller liknande så slipper man ju förstås.
Men dom lär väl börja begära ut uppgifter på vilka telefoner som är sålda så måningom säkert med.
Dom gör ju det redan för TV apparater, TV och bredbands abbonemang osv.
Jag tycker att alla ska vara med och betala avgiften men samtidigt håller jag med om att jaga folk på det där sättet är hemskt.
Bättre vore kanske med en allmän hushållsavgift eller vad man skulle kunna kalla det som alla betalar oavsett just för att man har ett hushål istället för att jaga folkl. Studenter, pensionärer bla skulle kunna ha en viss rabatt på den avgiften.
Visst skulle det kanske gå ha på skatten om det går garntera oberoende från politikers fingrar och att den tas ut på ett rättvis sätt.
Finlands variant är väl lite bättre än sveriges förslag var åtminstone där dom allra flesta fick sänkt avgift medans det svenska förslaget hade blivit dyrare för många hushåll.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

I grunden handlar min ovilja att betala om hur fruktansvärt otrevliga alla jag mött som jobbar på radiotjänsts indrivningsavdelning är.

/hulle.

jag beskyller dom inte för sin otrevlighet, jag hade också varit otrevlig om jag fick dörrar kastad i ansiktet hela dagarna

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

En fråga till er som är mer kunniga i rättsliga frågor ang detta med att radiotjänst har personal som kontrollerar bostäder fysiskt.

Jag läste ett exempel tidigare med att dom hade tittat in genom rutan på huset in i vardagsrummet. Är inte detta ett brott mot "Hemfridsbrott"
1.1. 24 kap. Om kränkning av integritet och frid samt om ärekränkning

Sedan om dessa människor försöker tränga sig in för att titta in i bostaden använda sig av sin rätt till "Nödvärnssituation"

"En nödvärnssituation uppstår även i de fall någon vägrar lämna en annan persons bostad (hemfridsbrott) eller om någon olovligen trängt in eller försöker tränga in i annan persons ”rum, hus, gård eller fartyg” (olaga intrång). Med nödvärnrätten följer att det är förbjudet att bemöta denna, vilket innebär att en ny nödvärnsrätt inte uppstår för den ursprunglige anfallaren. Nödvärnsrätt uppstår heller inte i samband med laga befogenhet exv. polismans myndighetsutövning. "

~http://www.juridikfokus.se/vardagsjuridik/straffratt

Tack vet jag som uppväxt i USA.. "Trespassers will be shot"

Permalänk
Medlem

Kan vi inte börja använda TV-licensen då? Om alla börjar streama massa serier från svt play dygnet runt, och om de inte har kapacitet att hantera detta. Kan man inte då göra en anmälan mot att det vi betalar för inte fungerar?

Edit: Fast var det inte en nyhet nyligen här på swec om att SVT fortsatt stödjer dreamhack? Så i alla fall någonting bra som gör mig mindre förbannad över att de kastar bort mina pengar på melodifestivalen.

Permalänk
Medlem

Om man har internet via mobilen brukar där ju vara en begränsning på 3gb i månaden och jag anser att det är för lite för att streama ifrån svtplay det kommer ta slut på 1-2dagar då är det 29dagar då jag inte kan använda tjänsten. Är det rimligt att jag då ska betala full avgift för tjänst som jag inte kan utnyttja även om jag skulle vilja använda den så är jag begränsad av gb. Hur ställer sig radiotjänsten till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODM:

1.TV-Stopper

Bakgrund
I dag förs en offentlig debatt där de som företräder den svenska public servicesfären vill omdefiniera själva begreppet som styr licensskyldigheten – "därför avsedd apparat" – alltså en teknisk anordning som man har köpt i syfte att se tv-utsändningar. Tidigare har vi uteslutande kunnat se tv-program på tv-apparater, men sedan flera år kan man se tv-program i form av strömmad ip-trafik, i datorer, surfplattor, telefoner – till och med i androidbaserade klockor. Inte för att de är avsedda för det, utan för att de är öppna för all slags internettrafik – inklusive strömmad media.

Men oavsett hur SVT eller Kulturdepartementet definierar begreppet så krävs det att de apparater som omfattas verkligen KAN ta emot tv-sändningar. Är det omöjligt faller också möjligheten att ta betalt för licensen.

Blockerar Sveriges Television
Tjänsten "TV-Stopper" är en tjänst som effektivt blockerar all IP-trafik mellan din IP-adress och Sveriges Television. Du kan besöka SVT:s hemsida, men du kommer inte åt SVT Play. Inga andra TV-sajter, inga andra sajter alls faktiskt, berörs av tjänsten. Det enda som blockeras är det licenspliktiga materialet.

Certifikat
Varje kund som beställer tjänsten (som är helt kostnadsfri) får ett certifikat. Av certifikatet framgår att kundens aktuella adress är blockerad från public serviceutbudet och att abonnenten därmed inte kan titta på licensfinansierade kanaler på någon av sina datorer i hemmet.

2.Och sen är det bara att säga JAG HAR INTE EN TV.

Tada du slipper betala....självklart måste du ha Bahnhof som leverantör.

Läser man på radiotjänsts hemsida kan man dock läsa:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/Om-min-natleverantor-blockerar-SVT-vad-galler/

Citat:

En spärr av SVT Play eller någon annan webbsänd kanal från nätverksleverantören har ingen betydelse för avgiftsskyldigheten.

Radiotjänst har noterat att en Internetoperatör – Bahnhof – erbjuder sina kunder en blockeringstjänst som tar bort webbutsändning från SVT. På sin hemsida instruerar man sina kunder om hur man går till väga. Förfaringssättet bottnar dock inte i gällande lagstiftning och vi vill därför förtydliga hur det hela hänger ihop.

Det korrekta är att skyldigheten att betala radio och tv-avgiften inte är kopplad till SVT och public serviceutbudet. Radio- och tv-avgiften är en lagstadgad avgift som man är skyldig att betala om man innehar en avgiftspliktig apparat.

Så enligt deras text verkar det inte ens behövas internet till sin dator? Tyder kanske texten tokigt, men det skulle knappt förvåna mig?