C:/ hårddisk fungerar inte.

Permalänk

C:/ hårddisk fungerar inte.

Igår så satte jag in två stycken hårddiskar som jag hittade hemma . De var troligtvis i raid och fungerade inte. Så jag tog ut dem igen och när jag satte på datorn igen så står det felmeddelandet " Reboot and insert proper boot device or insert boot media " . Vad finns det jag kan göra?

Visa signatur

So wake up Mr. Freeman. Wake up and... smell the ashes

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du hittade alltså två hårddiskar hemma och chansade på att de kunde vara installerade som systemdiskar? Kan det inte bara vara så att de är tomma eller inte har något OS. Pröva att sått dem i en dockningsstation och se om du kana se vad som är lagrat på dem.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk

Simpelt fix: Gå in i bios och ändra boot order, och se till att OS disken är den första i listan under Hard Drive.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

In i bios och kolla boot ordningen, antagligen del, f12 eller liknade. Brukar stå när man startar datorn.

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wolfclaw:

Du hittade alltså två hårddiskar hemma och chansade på att de kunde vara installerade som systemdiskar? Kan det inte bara vara så att de är tomma eller inte har något OS. Pröva att sått dem i en dockningsstation och se om du kana se vad som är lagrat på dem.

Som jag tolkar TS beskrivning så hade han en fullt fungerande burk med en disk med OS installerat. I den datorn satte han in disken/diskarna... sen när han plockade ut de så ville inte datorn hitta hans OS som redan fanns på disken som satt i från början...

Var det så du menade TS?

Permalänk

Din beskrivning är lite luddig, men du hade alltså en disk i datorn redan, stoppade i två nya och behöll den gamla, och tog sedan ut de nya och behöll den gamla? BIOS kan ha glömt vilken bootdisken är; prova att gå in i BIOS och välj bootdisk igen.