Permalänk

Nätverket kopplar inte upp sig

Varje gång jag startat datorn så hittar inte datorn nätverket och jag tvingas inaktivera nätverksanslutningen och sedan aktivera den igen för att den ska hitta hemma nätverket. Om jag bara startar om datorn så hittar den anslutningen.

Jag har nyligen installerat Win 7, dock fanns problemet när jag hade Vista med.

Finns det något man kan kolla för ett se var problemet sitter?

Permalänk
Medlem

Installerat nätverksdrivrutiner?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Testa med att byta till statisk IP-adress istället för att använda dynamisk från DHCP.

Permalänk
Medlem

Det finns inte specifikt ställe att titta på utan du är nog tvungen att kolla på flera punkter utifrån hårdvara.
Är det wifi eller trådat nätverk?
Stationär eller bärbar dator?
Det du kan kontrollera när du startat datorn och inte fått tillgång till nätverket är om du tilldelatscen ipadress.
Enklast är om du går till run... och skriver cmd.
Svart fönster som startar som man kan skriva i.
Skriv ipconfig och se om du fått en ipadress som inte börjar på 169.xxx.xxx.xxx det är ogiltig ipadress.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

Det är trådat nätverk på en stationär dator. Jag laddade ner alla de senaste drivrutinerna till moderkortet nyligen.

Hur ställer jag om till statisk?

Om IPt börjar på 169, vad ska man då göra?

Permalänk
Skrivet av Steevenippel:

Det är trådat nätverk på en stationär dator. Jag laddade ner alla de senaste drivrutinerna till moderkortet nyligen.

Hur ställer jag om till statisk?

Om IPt börjar på 169, vad ska man då göra?

Gå in i kontrollpanelen -> Network and Sharing Center -> Change adapter settings i menyn till vänster -> Högerklicka på Local area connection och ta properties -> dubbelklicka på Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)

Klicka i bubblan så alla rader inte är grå och skriv i en adress som ligger i samma när som din router (Default gateway). Förmodligen så är det 192.168.0.1 eller 192.168.1.1. Så testa med 192.168.0.10 och 192.168.1.10 som IP-adress. Subnetmasken behöver du inte bry dig om för det fyller windows själv i. Och din Default Gateway ska vara din routers IP-adress (Störst sannolikt 192.168.0.1 eller 192.168.1.1)

Permalänk
Medlem

Om ip:et börjar på 169.... så är det bara en del av felsökningen...men då kan man konstatera att det är fel någonstans mellan nätverkskortet och routern/switch eller vart din nätverkssladd går någonstans. I vissa fall så kan det varit brandväggen som hindrat att datorn fått ett giltigt ip. Det tror jag det inte är nu iallafall. Har ni mer än en dator i hushållet...har den liknande problem eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

Vi har bara en dator som är trådkoppad. Vi har även en bärbar som går på det trådlösa. Sen är där en förstärkare och en PS3 trådkopplade. Ingen annan har detta problemet.
Kan det vara så att kabeln är trasig?

Permalänk

IPt började på 169.

Vi har en bredbands router med mobilt bredband. Från den är det kopplat direkt med en kabel.