Sony Xperia Z vs. Samsung Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nej, för att den tar dåliga bilder. På pappret låter det jättebra med superpixlar osv men bilderna blir inte bra helt enkelt. Mjukvaruoptimerade bilder blir alltid sämre än hårdvaruoptimerade. Ett klipp: " That's all nice to have, but it doesn't change the fact that the pictures I took on the One just don't look very good."
EN test kan du läsa här:
http://www.theverge.com/2013/3/11/4086390/htc-one-review och detta är en test i mängden som säger samma sak, bilderna blir dåliga helt enkelt.

Okej, där ser man. Trodde att du hade hakat upp dig på det låga megapixel-talet

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Varför?

Somliga vill ha plast, somliga vill inte ha plast, somliga bryr sig inte. Det är väl allmänt känt att folk har olika smak?

Skulle jag köpa en mobil för närmare 6kkr, vill jag ha lite bättre känsla än vad jag får utav ett plastskal.

Jo, visst är det okej. Men att skriva plastleksak låter nedvärderande enligt mig. Även om du inte menade att det skulle vara det, så uppfattas det nog lätt så.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimjavel:

Gillar man AMOLEDs Disneyfärger (S3, S4 etc.) så tycker man nog att den mer realistiska färgskalan i Z är blek. Personligen föredrar jag realistiska färger, men det är väl en smaksak.

Jag jämför min amoled Galaxy nexus direkt mot min 4s och utan att ha kalibrerat nexusen så är allt mycket snyggare. Speciellt Netflix är en dröm att titta på. Letar fortfarande efter de amoled-fel alla tjötar om här men hittar inget...
Går man in med mikroskop hittar man fel även i diamanter, det betyder inte att de inte har sitt värde. Amoled är fantastiskt bra tycker jag.
Min nexus är en 720-skärm, kan inte tänka mig att de 1080 som släpps nu är sämre. Verkligen något att se fram emot.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Newklear:

Varför?

Somliga vill ha plast, somliga vill inte ha plast, somliga bryr sig inte. Det är väl allmänt känt att folk har olika smak?

Skulle jag köpa en mobil för närmare 6kkr, vill jag ha lite bättre känsla än vad jag får utav ett plastskal.

Och du får plastkänsla av ett plastskal (polykarbonat) du inte inte vet nåt om?

Självklart är den gjord i plast men det behöver inte kännas som det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Jag jämför min amoled Galaxy nexus direkt mot min 4s och utan att ha kalibrerat nexusen så är allt mycket snyggare. Speciellt Netflix är en dröm att titta på. Letar fortfarande efter de amoled-fel alla tjötar om här men hittar inget...
Går man in med mikroskop hittar man fel även i diamanter, det betyder inte att de inte har sitt värde. Amoled är fantastiskt bra tycker jag.
Min nexus är en 720-skärm, kan inte tänka mig att de 1080 som släpps nu är sämre. Verkligen något att se fram emot.

Nexusens skärm är väldigt bra. naturliga färger och bra betraktningsvinklar. 1080P har bara tätare pixlar, har skärmen dåliga betraktningsvinklar och färger spelar det ingen roll om det är en 4000P skärm, den upplevs sämre ändå.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Nexusens skärm är väldigt bra. naturliga färger och bra betraktningsvinklar. 1080P har bara tätare pixlar, har skärmen dåliga betraktningsvinklar och färger spelar det ingen roll om det är en 4000P skärm, den upplevs sämre ändå.

Ja, jag är inte så insatt men blir förvånad av allt tjöt och länkar här som ska styrka vissa medlemmars argument. Bättre att se till försäljningsstatistik istället.
Det jag vill få sagt är att vissa här länkar till tester för att det passar deras argument eller för att de tror på testerna.
Jag bedömer själv vad som är rätt och bäst för mig när jag har mobilen i min hand. Struntar fullständigt i om det är RG eller GB istället för RGB så länge skärmen skiner vilket den gör!

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är knappast okunskap att säga att färger varit ett problem med åtminstone tidigare AMOLED-displayer. Finns flertalet detaljerade tester som visat att S3 skärm varit dåligt kalibrerad och inte haft korrekt färgåtergivning.

Experterna från DisplayMate t ex skriver så här om S3:ans skärm:

Hela testet: http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm
Specifikt om färger: http://www.displaymate.com/Gamut_9.html

Om nu "experterna" har testat ordentligt så skulle de nämna att det finns olika lägen för användarna att ställa in och beskrivit skillnaderna, jag har en känsla av att de bara tagit en "out of the box" och kört sina tester. På min S3a och den gamla Noten så är det stor skillnad mellan inställningarna och jag tror att alla kan hitta sin favorit beroende på vad man har för krav på färgerna.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tcntad:

Och du får plastkänsla av ett plastskal (polykarbonat) du inte inte vet nåt om?

Självklart är den gjord i plast men det behöver inte kännas som det iaf.

Jag fick plastkänsla av S3'an, och jag skulle bli väldigt förvånad om det inte blir samma sak med S4'an. Tycker det är ett väldigt trist materialval.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Lätt val tycker jag, även om Xperia Z har vissa fördelar så har den inte utbytbart batteri...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Plast eller inte plast, Galaxy SIII har en horribel plast känsla, sån här glossyplast. Även om skiten inte är gjort av plast så känns det verkligen som det, säger som Newklear att om jag har tänkt hosta upp 6k för en telefon vill jag ha allt att den ska kännas som bättre i handen än vad just SIII gör. Hur Galaxy SIV känns i handen är svårt at svara på, men då den ser ut i stort sett identisk ut jämfört med föregångaren så är det väl ingen högoddsare direkt att det är samma billiga plastkänsla som tidigare. Det är ett koncept som Samsung helt enkelt vägrar släppa. Synd som fan är det

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Att tro att någon mobil skulle vara fantastisk som kamera kan väl ändå ingen tro. Att HTC ONE skulle vara så fruktansvärt dålig stämmer inte. The Verge test kan vi bortse från direkt, dom har haft telefonen mindre än 48 timmar innan dom har en färdig recension - med ett förproduktionsexemplar dessutom.

Technobuffalo testar kameror/

och kommer fram till att HTC ONE är "the camera is one of the best on the market right now right up there with Nokia’s Lumia 920." Finns massor med bilder som man kan jämföra med, så att man själv kan avgöra vilka förhållanden och egenskaper som passar ens eget behov bäst.

Den fulla recensionen från Technobuffalo: HTC ONE Recension

Pocketnow är inte lika lyriska över kameraprestandan och tycker att den inte är så bra som den behöver vara. Dock har dom hakat upp sig på megapixlar, för att det inte går att "zooma" i bilderna om man har en högupplöst dataskärm. För bilder till Facebook och Instagram tar ONE tillräckligt bra bilder.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdjb1:

Om nu "experterna" har testat ordentligt så skulle de nämna att det finns olika lägen för användarna att ställa in och beskrivit skillnaderna, jag har en känsla av att de bara tagit en "out of the box" och kört sina tester. På min S3a och den gamla Noten så är det stor skillnad mellan inställningarna och jag tror att alla kan hitta sin favorit beroende på vad man har för krav på färgerna.

DisplayMate gör inget annat än att professionellt jobba med kalibrering och utvärdering av skärmar. Jag är övertygad att de valt den bäst inställningen de kan för att visa så korrekta färger som möjligt.

Och de är långt ifrån ensamma att komma till slutsatsen att S3-skärmen inte ger korrekt färgåtergivning. T ex Anandtech, som gör de mest ingående tester av alla tekninkbloggar, visar samma resultat. Se iPhone 5 testen med jämförelser av bland annat med skärmarna i HTC One X och S3:an. S3 är den som är längst ifrån den korrekta färgmallen: http://www.anandtech.com/show/6330/the-iphone-5-review/15

Men om de nu alla har fel så får du gärna länka till en djupgående test med mätresultat som istället visar att S3:an faktiskt har korrekt färgåtergivning. Jag har allafall inte sett någon sådan.

Sen om folk gillar färgerna på S3:an skärm är ju en helt annan sak, många som inte bryr sig ett skit om det är korrekt färgeråtergivning. Men mäter man kvaliteten på en skärm tycker jag det är en mycket viktigt punkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hdjb1:

Om nu "experterna" har testat ordentligt så skulle de nämna att det finns olika lägen för användarna att ställa in och beskrivit skillnaderna, jag har en känsla av att de bara tagit en "out of the box" och kört sina tester. På min S3a och den gamla Noten så är det stor skillnad mellan inställningarna och jag tror att alla kan hitta sin favorit beroende på vad man har för krav på färgerna.

Precis vad jag menar, man kan ställa in vad man önskar om det inte passar. Frågan är vad "experterna" har för nollpunkt för redan här så är vi alla olika.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

DisplayMate gör inget annat än att professionellt jobba med kalibrering och utvärdering av skärmar. Jag är övertygad att de valt den bäst inställningen de kan för att visa så korrekta färger som möjligt.

Och de är långt ifrån ensamma att komma till slutsatsen att S3-skärmen inte ger korrekt färgåtergivning. T ex Anandtech, som gör de mest ingående tester av alla tekninkbloggar, visar samma resultat. Se iPhone 5 testen med jämförelser av bland annat med skärmarna i HTC One X och S3:an. S3 är den som är längst ifrån den korrekta färgmallen: http://www.anandtech.com/show/6330/the-iphone-5-review/15

Men om de nu alla har fel så får du gärna länka till en djupgående test med mätresultat som istället visar att S3:an faktiskt har korrekt färgåtergivning. Jag har allafall inte sett någon sådan.

Sen om folk gillar färgerna på S3:an skärm är ju en helt annan sak, många som inte bryr sig ett skit om det är korrekt färgeråtergivning. Men mäter man kvaliteten på en skärm tycker jag det är en mycket viktigt punkt.

Läs vad jag skrev... varför nämner de inte de olika inställningarna man kan göra??????

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Vart grymt besviken på S4 faktiskt. Känns som att Samsung kopierar Apple och gör en 3s istället för en riktig uppföljare. Tittar man på framför allt designen ser den ju ut som en direkt kopia av s3:an, riktigt tråkigt tycker jag. Ska avvakta till att köpa ny nalle i vår tänkte jag så man får chansen att klämma lite på s4:an. Men just nu lutar det åt Xperia Z. HTC:n går bort pga deras dåliga kamera tyvärr, den funktionen är viktig för mig när man ändå ska lägga så pass mkt pengar som det är för en ny toppmobil.

Vad gör kameran till HTCn dålig? Säg inte att du är en av dem som köper den med mer MP...
Bara så du vet MP är en marknadsgrej...De gör inte bilderna bättre...
S3an har 8Mpix och HTC one X har 5...

HoXen har fortfarande bättre bilder än samsung s3an..

Att S4an har 13mpix och HTX one har 4Mpix nu...men har större linser....Och enligt HTC är inte antalet mpix målet utan hur bra linser man använder...
Samsungen har 13 små linser...htcn har 4 stora...
De finns redan några filmer/bilder på internet med HTC one som testar kameran..och de ser väldigt lovande ut..
Så döm inte de dåliga kameran innan du ser jämförelser...

För övrigt hade jag valt HTC one pga många grejer...
Samsung s4an är också nice men inte så lovande tycker jag personligen...
Sony håller jag mig utan för...Deras mobiler blir bara segare och mindre bra med tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdjb1:

Läs vad jag skrev... varför nämner de inte de olika inställningarna man kan göra??????

Och läs vad jag skriver. Detta är en skärmtest för att mäta kvalitén på panelen, inte en test av telefonen i sig och dess inställningar. De har högst sannolikt valt inställningar på telefonera för att reproducera så korrekt återgivning som möjligt.

Återigen, visa mig en test med mätresultat som visar på motsatsen istället för att bli upprörd. Det skulle ju definitivt finnas ifall någon av färgprofilerna skulle vara mycket mer korrert färg kalibrerad än de som DisplayMate, Anandtech m.fl har testat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Och läs vad jag skriver. Detta är en skärmtest för att mäta kvalitén på panelen, inte en test av telefonen i sig och dess inställningar. De har högst sannolikt valt inställningar på telefonera för att reproducera så korrekt återgivning som möjligt.

Återigen, visa mig en test med mätresultat som visar på motsatsen istället för att bli upprörd. Det skulle ju definitivt finnas ifall någon av färgprofilerna skulle vara mycket mer korrert färg kalibrerad än de som DisplayMate, Anandtech m.fl har testat.

Du länkar hela tiden till andras tester, har du själv, -personligen- jämfört? man kan inte leva på andras ettor och nollor, det har jag gjort innan jag engagerade mig i hård och mjukvara och då var alltid min förre detta 4s bäst...för att andra sa det... VERKLIGHETEN är dock en annan vännen då det handlar om upplevelse, alltså själen också...
Du drömmer om du tror att din Iphone 4/5 är bäst, lite missvisande tycker jag.

Inget personligt men efter att ha harvat igenom alla trådar här så har just du alltid länkat till andra. Tyck till själv istället efter att du jämfört personligen, det gjorde jag och skrotade min 4s.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Du länkar hela tiden till andras tester, har du själv, -personligen- jämfört? man kan inte leva på andras ettor och nollor, det har jag gjort innan jag engagerade mig i hård och mjukvara och då var alltid min förre detta 4s bäst...för att andra sa det... VERKLIGHETEN är dock en annan vännen då det handlar om upplevelse, alltså själen också...
Du drömmer om du tror att din Iphone 4/5 är bäst, lite missvisande tycker jag.

Inget personligt men efter att ha harvat igenom alla trådar här så har just du alltid länkat till andra. Tyck till själv istället efter att du jämfört personligen, det gjorde jag och skrotade min 4s.

Det är väl självklart att jag länkar till källor för att backa upp mina påståenden. Jag har varken verktygen eller kunskapen för att själv tekniskt utvärdera skärmarna på den nivån.

Vad du eller jag personligen tycker är helt irrelevant när det gäller att tekniskt bedöma kvaliteten hos exempelvis en panel. Som jag redan sagt så finns det många som inte bryr sig om korrekt färgåtergivning och älskar överdrivna färger men det är helt annan sak. Jag intresserar mig av kvaliteten på skärmen och då är möjligheten att kunna återge korrekta färger viktigt.

Det var längesen jag slutade bry mig om personliga åsikter på forum som Sweclockers. Ge mig källor för att backa upp dina påståenden annars är de inget värt för mig.

Edit:
Och vad gäller att vara "engagerad" i hård/mjukvara så har jag varit det bra länge Läser allt jag kan hitta om allt från SoC arkitekturer (CPU/GPU) till skärmtekniker, oavsett plattform och tillverkare och jag jobbar som utvecklare så mjukvara är självklart också ett stort intresse. Så jag anser mig definitivt påläst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrM3:

Vart grymt besviken på S4 faktiskt. Känns som att Samsung kopierar Apple och gör en 3s istället för en riktig uppföljare. Tittar man på framför allt designen ser den ju ut som en direkt kopia av s3:an, riktigt tråkigt tycker jag. Ska avvakta till att köpa ny nalle i vår tänkte jag så man får chansen att klämma lite på s4:an. Men just nu lutar det åt Xperia Z. HTC:n går bort pga deras dåliga kamera tyvärr, den funktionen är viktig för mig när man ändå ska lägga så pass mkt pengar som det är för en ny toppmobil.

På vilket sätt kopierar de Apple då? De har aldrig gjort en S3

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Förut tyckte jag Super AMOLED var det bästa sen skivat bröd, men efter att ha använt LG True HD IPS+ så tänker jag "fan vad det ser konstigt ut" varje gång jag använder Galaxy Nexus eller Galaxy S3...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Sonyn verkar fin men tyvärr finns det flera saker som gör att den inte faller mig i smaken alls. Den är för kantig och svår att få upp och ner i fickan + obekväm att hålla i om man inte har ett nice cover. Batteritiden är verkligen i underkant + att det inte går att byta ut batteriet. Jag menar, vad köpte man mobilen för? Ladda eller använda på dagarna? Skärmen på Sonyn har fått mycket kritik för att vara "blek" i jämförelse med HTC one och S4an, sen vet vi ju alla hur ofta Sony uppdaterar sina mobiler med ny mjukvara......

Tyvärr Sony, det enda som är riktigt bra är att den är vattentät. Jag har aldrig behövt den funktionen så det känns som en passiv fördel och inte något som lockar mig som vill ha bra funktioner och snabba uppdateringar. Jag hade faktiskt hellre köpt Nexus 4 eftersom den är bra mycket billigare men har mer funktioner och stabilitet. Inte vattentät dock...

S4an ligger långt före Sonyn. HTC one skulle varit bästa alternativet för mig, men medioker batteritid och fastlimmat batteri gör den helt ointressant. Har verkligen lusläst allt och sett massor av tester på nätet och youtube. Ville ha HTC One eftersom jag tröttnat på Samsungs tråkiga design, men jag får erkänna, skall jag lägga 6k på en mobil är jag verkligen korkad om jag inte lägger dom pengarna på en S4a.

Tycker alla recenssioner på HTC One's batteritid har varit väldigt varierande
GSMArena har fått en väldigt bra batteri tid bland annat

Vilket kan jämföras med lite andra mobiler som finns på marknaden som dem också har testat.
HTC One fick 9 h 58 min

Xperia Z fick 6 h 37 min
Nexus 4 fick 4 h 34 min
Lumia 920 fick 5 h 40 min
Galaxy SIII mini fick 7 38 min
LG optimus G fick 5 h 15 min
Note II fick 8 h 48 min
Detta gäller dock tiden för Webbsurfande.
Länk till testethttp://www.gsmarena.com/htc_one-review-912p3.php

Visa signatur

Dator: Processor: Intel i7 2600k CPU Kylare:Antec kühler h2o 620 Grafikkort: Asus GTX 970 Strix, Mobo: Asus P8P67-LE SSD Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Green 2TB, RAM: Corsair XMS3 8GB DDR3 PC10666 1333MHz, Chassi: Fractal Design Core 3000, PSU: Corsair PowerSupply 700W Gaming series 80 Plus
Skärm: Dell U2312HM Mobil Nexus 5x

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är väl självklart att jag länkar till källor för att backa upp mina påståenden. Jag har varken verktygen eller kunskapen för att själv tekniskt utvärdera skärmarna på den nivån.

Vad du eller jag personligen tycker är helt irrelevant när det gäller att tekniskt bedöma kvaliteten hos exempelvis en panel. Som jag redan sagt så finns det många som inte bryr sig om korrekt färgåtergivning och älskar överdrivna färger men det är helt annan sak. Jag intresserar mig av kvaliteten på skärmen och då är möjligheten att kunna återge korrekta färger viktigt.

Det var längesen jag slutade bry mig om personliga åsikter på forum som Sweclockers. Ge mig källor för att backa upp dina påståenden annars är de inget värt för mig.

Alla skärmar har mer eller mindre korrekt färgåtergivinig. Ingen skärm har väl korrekta färger?
Om man upplever skärmen bra eller dåligt knappast att göra med färgåtergivining när det handlar om så små marginaler om det inte handlar om missfärgningar. AMOLED erbjuder en djupare bild/färger, svärta, betraktningsvinklar samt ingen bleeding, det räknar jag in som kvalitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Det är väl självklart att jag länkar till källor för att backa upp mina påståenden. Jag har varken verktygen eller kunskapen för att själv tekniskt utvärdera skärmarna på den nivån.

Vad du eller jag personligen tycker är helt irrelevant när det gäller att tekniskt bedöma kvaliteten hos exempelvis en panel. Som jag redan sagt så finns det många som inte bryr sig om korrekt färgåtergivning och älskar överdrivna färger men det är helt annan sak. Jag intresserar mig av kvaliteten på skärmen och då är möjligheten att kunna återge korrekta färger viktigt.

Det var längesen jag slutade bry mig om personliga åsikter på forum som Sweclockers. Ge mig källor för att backa upp dina påståenden annars är de inget värt för mig.

Edit:
Och vad gäller att vara "engagerad" i hård/mjukvara så har jag varit det bra länge Läser allt jag kan hitta om allt från SoC arkitekturer (CPU/GPU) till skärmtekniker, oavsett plattform och tillverkare och jag jobbar som utvecklare så mjukvara är självklart också ett stort intresse. Så jag anser mig definitivt påläst.

Ingen ber dig om verktyg och länkar men kunskapen måste du ha om du ska tycka till här, DIN kunskap, inte vad du sparat i dina bookmarks.

Inget personligt utan nämner till den som länkar mest efter mina 2 veckor som medlem här. Tycker vi kan snacka ihop oss istället för isär som verkar så populärt här. Sen tycker vi alla olika men enligt våran egen uppfattning och inte efter den testsida som passar.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Alla skärmar har mer eller mindre korrekt färgåtergivinig. Ingen skärm har väl korrekta färger?
Om man upplever skärmen bra eller dåligt knappast att göra med färgåtergivining när det handlar om så små marginaler om det inte handlar om missfärgningar. AMOLED erbjuder en djupare bild/färger, svärta, betraktningsvinklar samt ingen bleeding, det räknar jag in som kvalitet.

Det är väl det som är hela poängen, att de har mer eller mindre korrekta färger. Att ha mer korrekta färger är ju bättre än att ha mindre korrekta färger.

Saker som svärtan är ju definitivt en av AMOLED skärmarnas styrkor. Men man kan säga samma sak där, alla skärmar visar ju mer eller mindre svart. Självklart spelar det roll när man skall avgöra kvaliteten på skärmen. Alla parameterar spelar in.

Jag sågar inte AMOLED som teknik men tidigare AMOLED har haft korrekt färgåtergivning som en svaghet, det är fakta.

Det är därför jag är nyfiken på S4:ans skärm. Enlig en kommentar från DisplayMate så tyder det på att S4 skärm är bättre på denna punkt. Det är ju mycket möjligt att det kommer vara den bästa skärmen på marknaden men jag väntar på fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Ingen ber dig om verktyg och länkar men kunskapen måste du ha om du ska tycka till här, DIN kunskap, inte vad du sparat i dina bookmarks.

Inget personligt utan nämner till den som länkar mest efter mina 2 veckor som medlem här. Tycker vi kan snacka ihop oss istället för isär som verkar så populärt här. Sen tycker vi alla olika men enligt våran egen uppfattning och inte efter den testsida som passar.

Men snälla, det är ingen åsikt om en skärm återger mest korrekta färger eller inte. Det finns inget utrymme för personlig åsikt här.

För tredje gången det är helt ok att diskutera hur man gillar färgerna på S3:ans skärm eller inte, vilket ekosystem man föredrar, vilken tillverkare som man tycker är bäst.

Men nu snackar vi hård fakta och fakta är att tester visar på att S3an har sämre färgåtergivning, det spelar ingen roll vad du eller jag säger.

Förstår inte heller hur du kan se det som något negativt att man backar upp sina påståenden med källor/fakta. Som du redan märkt är det många läger här (och överallt bland teknikbloggarna) så kan du inte backa upp det du säger med fakta/källa är det inget värt enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Men snälla, det är ingen åsikt om en skärm återger mest korrekta färger eller inte. Det finns inget utrymme för personlig åsikt här.

För tredje gången det är helt ok att diskutera hur man gillar färgerna på S3:ans skärm eller inte, vilket ekosystem man föredrar, vilken tillverkare som man tycker är bäst.

Men nu snackar vi hård fakta och fakta är att tester visar på att S3an har sämre färgåtergivning, det spelar ingen roll vad du eller jag säger.

Förstår inte heller hur du kan se det som något negativt att man backar upp sina påståenden med källor/fakta. Som du redan märkt är det många läger här (och överallt bland teknikbloggarna) så kan du inte backa upp det du säger med fakta/källa är det inget värt enligt mig.

Har inte sett din personliga åsikt nånstans utan att du hänvisat till andra...
Jag kan utan att andra menar eller bestämmer över mig säga att den Nexus jag nu har är en lika bra telefon som min iPhone men skärmen på Nexus är mycket bättre i allt. Med ekosystem menar du iOS? inte relevant här.

Tyck till själv istället och stå för det.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är väl det som är hela poängen, att de har mer eller mindre korrekta färger. Att ha mer korrekta färger är ju bättre än att ha mindre korrekta färger.

Saker som svärtan är ju definitivt en av AMOLED skärmarnas styrkor. Men man kan säga samma sak där, alla skärmar visar ju mer eller mindre svart. Självklart spelar det roll när man skall avgöra kvaliteten på skärmen. Alla parameterar spelar in.

Jag sågar inte AMOLED som teknik men tidigare AMOLED har haft korrekt färgåtergivning som en svaghet, det är fakta.

Det är därför jag är nyfiken på S4:ans skärm. Enlig en kommentar från DisplayMate så tyder det på att S4 skärm är bättre på denna punkt. Det är ju mycket möjligt att det kommer vara den bästa skärmen på marknaden men jag väntar på fakta.

Ja precis, jag har inte påståt att AMOLED är en klockren teknik, som likt LCD skärmar har den svagheter och fördelar. Det är det jag menar helheten är det som räknas för slutanvändaren.

Hoppas Samsung har löst den otroligt varierande kvaliteten på skärmarna. (Vet inte hur det är med nyare som S3)
Både min egen erfaranhet och andra hade dödapixlar och störande fläckar på grå svart bakgrund etc på lite äldre modellerna med AMOLED som tex Motorola Razr.
Hade också en Samsung (Bada) S8500 som jag köpte begangnad den hade svagt inbrända ikoner osv.
Det är säkert bara extrema fall och tekniken var väl ganska ny då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Har inte sett din personliga åsikt nånstans utan att du hänvisat till andra...
Jag kan utan att andra menar eller bestämmer över mig säga att den Nexus jag nu har är en lika bra telefon som min iPhone men skärmen på Nexus är mycket bättre i allt. Med ekosystem menar du iOS? inte relevant här.

Tyck till själv istället och stå för det.

Suck...

Min åsikt är att de tidigare AMOLED skärmarna (alltså innan S4an) har sämre färgåtergivning än högkvalitativa LCD paneler som sitter i HTC One eller iPhone 5. Nöjd? Men den är helt meningslös. Det är bättre att bevisa att det är så genom att länka till fakta som styrker detta. Ingen har hittills motbevisat mig.

Att du tycker din Nexus skärm är bättre på allt är helt irrelevant när vi snackar kvalitet på en skärm ur en teknik synvinkel där vi faktiskt har en mall att jämföra emot som säger hur korrekt färgåtergivningen på skärmen faktiskt är.

Min kommentar om ekosystem och tillverkare var exempel på saker som är subjektiva, det som är intressant att ha en åsikt om eftersom det inte är fakta vad eller vem som är "bäst".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Suck...

Min åsikt är att de tidigare AMOLED skärmarna (alltså innan S4an) har sämre färgåtergivning än högkvalitativa LCD paneler som sitter i HTC One eller iPhone 5. Nöjd? Men den är helt meningslös. Det är bättre att bevisa att det är så genom att länka till fakta som styrker detta. Ingen har hittills motbevisat mig.

Att du tycker din Nexus skärm är bättre på allt är helt irrelevant när vi snackar kvalitet på en skärm ur en teknik synvinkel där vi faktiskt har en mall att jämföra emot som säger hur korrekt färgåtergivningen på skärmen faktiskt är.

Knappast irrelevant för mig och de som läser detta hör min PERSONLIGA åsikt. Det är det jag vill få ner, VÅRAN åsikt och inte dina bookmarks uttalanden.

Längre ner skriver du: "Vad du eller jag personligen tycker är helt irrelevant när det gäller att tekniskt bedöma kvaliteten hos exempelvis en panel. "

VÅRAN åsikt är det viktigaste när vi uttalar oss och är ingalunda irrelevant! Min Nexus-skärm presterar bättre än min 4s, min åsikt och det står jag för. Att din länk tar upp massa irrelevanta bi-faktorer ändrar inte min uppfattning, jag har bägge skärmarna FRAMFÖR mig och kan bedöma själv.

Jag skriver detta för att nybörjare som jag kan lätt gå vilse i denna djungel, länkar kors och tvärs hjälper varken oss "gröna" eller "motfanatiker"... Ta hatet och hierarkifrågan som finns här på PM istället för att bolla med länkar som i slutänden inte säger nåt om din personliga upplevelse.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Knappast irrelevant för mig och de som läser detta hör min PERSONLIGA åsikt. Det är det jag vill få ner, VÅRAN åsikt och inte dina bookmarks uttalanden.

Längre ner skriver du: "Vad du eller jag personligen tycker är helt irrelevant när det gäller att tekniskt bedöma kvaliteten hos exempelvis en panel. "

VÅRAN åsikt är det viktigaste när vi uttalar oss och är ingalunda irrelevant! Min Nexus-skärm presterar bättre än min 4s, min åsikt och det står jag för. Att din länk tar upp massa irrelevanta bi-faktorer ändrar inte min uppfattning, jag har bägge skärmarna FRAMFÖR mig och kan bedöma själv.

Jag skriver detta för att nybörjare som jag kan lätt gå vilse i denna djungel, länkar kors och tvärs hjälper varken oss "gröna" eller "motfanatiker"... Ta hatet och hierarkifrågan som finns här på PM istället för att bolla med länkar som i slutänden inte säger nåt om din personliga upplevelse.

Hehe, Du var mig en envis person Du måste väl ändå förstå att det är skillnad på saker som är subjektiva, som hur du upplever skärmen och saker som inte är det, hur pass korrekt färgåtergivning en panel har. I det senare fallet har man ett facit att jämföra mot, man kan med mättvärden säga hur pass korrekt färgåtergivningen är.

Det du säger är som att jag skulle påstå att jorden är platt för så ser det ut för mig. Det finns bevis som pekar på att jorden är rund men dessa ignorerar jag för jag ser ju att den är platt. Min personliga åsikt är viktigare