Permalänk

Problem med Crossfire

Hej!

Jag har egentligen sedan inköp haft problem med mina HD7970. Efter att ha googlat alldeles för många timmar tänkte jag försöka här. Men nu ska jag försöka förklara problemet och den felsökning jag gjort lite kort i hopp om att få hjälp här. Jag kör 1 Gigabyte 7970 wf3 och ett Asus 7970 (referens) i Crossfire, men det vill verkligen inte fungera. Med Crossfire aktiverat får jag en prestanda ökning därefter och jag verkar inte ha problem med micro-stuttering. MEN datorn fryser alltid efter ett tag (någonstans mellan 30minuter och 1timme), det sker endast i spel och andra program som nyttjar hela grafikkortens prestanda. Datorn kraschar alltså inte i skrivbordsmiljö. Det som händer är att bilden fryser och datorn svarar inte på några kommandon, men om jag har tex. Skype eller Teamspeak igång i bakgrunden så fortsätter personerna jag pratar med att höra mig. Det enda sättet att få igång datorn igen är med reset knappen.

Här följer felsökning och andra saker jag gjort för att få det hela att fungera som jag vill.

-Provat varje kort enskilt, dom fungerar då korrekt
-Bytt plats på korten
-Provat ett gäng olika Crossfire-bryggor (både 1 och 2 inkopplade)
-Flyttat och bytt PCI-e kablarna från nätaggregatet
-Uppdaterat BIOS till moderkortet
-Stängt av alla överflödiga funktioner såsom Firewire, USB3 m.m.
-Kört standard clock/underclock/överclock
-Ökat Energikontrollinställningar till +20 i CCC
-Ändrat inställningar för ULPS och Crossfire Autolink i registret
- Testat en mängd olika drivrutiner

Då korten är vattenkylda blir det lite bökigt att nu flytta och byta PCIe slots så jag hoppas slippa det. Resten av mina speccs står i signaturen. Om det behövs någon mer information fråga gärna.

Edit: efter att ha läst lite svar i tråden så upptäckte jag att jag har missat att skriva med en del saker jag pillat med. Så uppdaterar det här istället för att svara varje enskild.
-Formaterat datorn utan framgång
-Rensat CMOS
-Kör just nu 2st crossfire bryggor
-Kört MEMtest i ~25 timmar utan fel

Permalänk
Medlem

Har du provat att byta vilket kort som skärmen är inkopplad till? Vad har du för temperaturer på korten innan de lägger av?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Har du provat att byta vilket kort som skärmen är inkopplad till? Vad har du för temperaturer på korten innan de lägger av?

Provat att byta skärmkabel till andra kortet ja, även testat med olika typ av kabel DVI och DP. Det hjälper tyvärr inte. Sitter 3st 360 radiatorer i burken så överhettning är inget problem. Tempen ligger på runt 45grader vid full last.

Permalänk
Medlem

Testat med andra (äldre) drivrutiner?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Testat med andra (äldre) drivrutiner?

Glömde visst skriva med det. Men jag har testat iallafall 5 olika, nya och gamla

Permalänk

Du verkar ha gjort det mesta, återstår tråkiga saker som prova i annan dator å sånt

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Du verkar ha gjort det mesta, återstår tråkiga saker som prova i annan dator å sånt

Jo det verkar väl som det, blir ett så stort ingrepp bara med tanke på att vattenkylningen måste tömmas m.m

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är lösningen men hade problem med SLI då kontakterna på bryggan verkligen sitter löst och lätt kan hoppa ut. Fast det enda som hände mig var artefakter (skumma färger, blinkande skärm) och inte att datorn hängde sig. Så när jag tryckte in dem ordentligt så fungerade det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Just det, kört med dubbla CF bryggor? Hjälpte nån som inte fick igång det alls men värt ett försök

Permalänk
Medlem

Uppstår problemet endast när Crossfire är aktiverat, eller även om du inte kör crossfire?

Om problemet inte uppstår när crossfire är urkopplat, har du då testat att köra (tillräckligt länge), när du bytt monitor-kopplingen till andra kortet?

Permalänk
Medlem

Kanske är någon komponent på graffarna som överhettar om du kör vatten på GPUerna?
Vilket nätagg har du?
Vad har du för spänning på 12v linan idle & load?
Du kör inga adaptrar eller kontakter frås samma rail på agget?

Permalänk
Medlem

Om installera windows, det gör jag när jag fastnar nånstans, så testa det använd två bryggor och reseta ditt moderkorts inställningar, felet e kanske där... Kan vara ramen också, var du esd skyddad?

Men synd att det blev, riktigt synd!! Vet hur det känns o betala för saker och funkar inte som de ska...

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Uppstår problemet endast när Crossfire är aktiverat, eller även om du inte kör crossfire?

Om problemet inte uppstår när crossfire är urkopplat, har du då testat att köra (tillräckligt länge), när du bytt monitor-kopplingen till andra kortet?

Kör just nu med skärmen inkopplad i det andra grafikkortet, inte hunnit spela pga jobb så får återkomma med resultat.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Kanske är någon komponent på graffarna som överhettar om du kör vatten på GPUerna?
Vilket nätagg har du?
Vad har du för spänning på 12v linan idle & load?
Du kör inga adaptrar eller kontakter frås samma rail på agget?

CPU är också vattenkyld och blir absolut inte varm, ram blir inte heller direkt varma. Jag har ett Corsair HX850watt och spänningen på 12linan diffar helt inom godkända värden. Och som svar på sista frågan, nej inga adaptrar eller liknande används.

Permalänk

Är det fullcover block? Om inte så går lätt VRM framförallt väldigt varmt, men du verkar ju ha koll på läget så jag förmodar att inte missat det heller

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Är det fullcover block? Om inte så går lätt VRM framförallt väldigt varmt, men du verkar ju ha koll på läget så jag förmodar att inte missat det heller

Fullcover block från EK på båda korten börjar ge upp hoppet om att detta någonsin kommer fungera felfritt

Permalänk

Kör radeon pro och sätt FPS cap på 60-65? Kör alltid det då 200fps känns rätt onödigt på 60Hz skärm, och korten går mkt svalare. BF3 2560x1440 ligger korten på 50-60% last vardera.

Kanske hjälper då det inte lastar alls så hårt, och spelupplevelsen blir jämnare/mera smooth då man ligger på exakt samma fps hela tiden.

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg? Kanske det som spökar med 2 kort?

Edit: såg agget i sign, pröva byta det och se?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.